Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Beginnen met KVV

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

Eefsel
Zeer actief
Mijn ras(sen): Golden retriever
Aantal honden: 1

Beginnen met KVV

Ongelezen bericht door Eefsel »

Oké, ik ben helemaal 'nieuw' in het voeren van KVV, maar ik wil toch graag proberen om aan de honden KVV te geven. Ik heb namelijk het idee dat Joep een soort allergie heeft voor brokken. En dat zou ik graag willen 'uitsluiten' door het voeren van KVV. En ik heb mijn ouders zover dat ik het mag proberen haha! Zijn er merken KVV die jullie aanraden? Wat ik weet ik dat de supermarkt hier sowieso Smuldier verkoopt (al weet ik niet of ze genoeg op voorraad hebben voor doggen haha!) En ik begreep dat Lotgering bijvoorbeeld thuis bezorgd kan worden. Maar hebben jullie met ander KVV nog goede ervaring? (Ik woon vlakbij Rotterdam ivm afhalen/thuisbezorgen) Ik begreep sowieso dat je altijd de compleet/totaalvoer moet hebben, maar zoals ik zei, met KVV voeren heb ik nog niet veel ervaring. Van huis uit eigenlijk altijd meegekregen dat brokken gewoon zijn om te voeren hihi!

Nu weet ik ook niet precies hoeveel ik ze moet geven. Jannes weegt ongeveer 55-60 kilo en Joep zit op de 60-65 kilo. Natuurlijk zal ik ook op het oog voeren, maar een richtlijn is wel handig om te hebben ;) Klopt het dat het ongeveer 2% van het lichaamsgewicht is? Dan zou ik uitkomen voor Jannes op de 1100-1200 gram en Joep 1200-1300 gram.

Zou ik in 1x over kunnen gaan van brok op KVV of is het handiger om te mengen of eerst 's ochtends vlees/'s avonds brok (of andersom)?

Hebben jullie tips oid waar ik op moet letten zeker in het begin bij het voeren van KVV.
Evelien en Joep
Afbeelding
Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020
Stapper
Zeer actief

Re: Beginnen met KVV

Ongelezen bericht door Stapper »

hoi, ik heb er niet veel ervaring mee maar als mijn hond diarree heeft krijg ze op aanraden van de eigenaar van een dierenwinkel bij mij in de buurt KVV en dit helpt super snel. Dit geef ik dan direct zonder afbouw. Deze man heeft volgens mij ontzettend veel ervaring en kennis. Ik kan me voorstellen dat een dierenwinkel bij ouw in de buurt die dit verkoopt ook veel kennis heeft over de hoeveelheden die je moet geven. Of dat je op een internetsite waar je dit kan bestellen deze informatie staat. Google voerwijzer.com geeft aan bij volwassen hond 40 gr per kilo lichaamsgewicht.
Stapper
Zeer actief

Ongelezen bericht door Stapper »

hoi, ik heb er niet veel ervaring mee maar als mijn hond diarree heeft krijg ze op aanraden van de eigenaar van een dierenwinkel bij mij in de buurt KVV en dit helpt super snel. Dit geef ik dan direct zonder afbouw. Deze man heeft volgens mij ontzettend veel ervaring en kennis. Ik kan me voorstellen dat een dierenwinkel bij ouw in de buurt die dit verkoopt ook veel kennis heeft over de hoeveelheden die je moet geven. Of dat je op een internetsite waar je dit kan bestellen deze informatie staat. Google voerwijzer.com geeft aan bij volwassen hond 40 gr per kilo lichaamsgewicht.
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Valerie »

http://www.voerwijzer.com/rauwe-vleesvoeding :wink:

Lotgering is erg vet, daar kreeg Jigzy last van haar maag door. Ik geef voornamelijk dogmeat, dat komen ze hier bezorgen bij bestellingen va €100
anniek16
Zeer actief
Mijn ras(sen): Epagneul Nain Continental Papillon - Vlinderhondje

Ongelezen bericht door anniek16 »

Ik ben een aantal maanden terug overgestapt op KVV vanaf brok. Ik heb daarbij niet gemengd en ben in 1x overgestapt.
Over de hoeveelheden kan ik je niet echt adviseren haha, ik heb twee papillons :p
Wel heb ik eens in de wandelgangen gehoord dat je ook best een dag in de week 'voor de lekker' eens niet compleet kunt voeren, dus gewoon een kip variant of andere diersoort KVV.
Ze gaan vast smullen, die van mij zijn dol op hun eten sinds ik vlees voer ipv brok.
Succes, laat je het weten, ben benieuwd!
~Anniek
Eefsel
Zeer actief

Valerie schreef:http://www.voerwijzer.com/rauwe-vleesvoeding :wink:

Lotgering is erg vet, daar kreeg Jigzy last van haar maag door. Ik geef voornamelijk dogmeat, dat komen ze hier bezorgen bij bestellingen va €100
De brok die ze nu krijgen is ook vrij vet, weet natuurlijk niet of dat al meewerkt dat ze daar enigzins aan gewend zijn ;)

Ik zal ook eens bij dogmeat kijken :)
Evelien en Joep
Afbeelding
Eefsel
Zeer actief

anniek16 schreef:Ik ben een aantal maanden terug overgestapt op KVV vanaf brok. Ik heb daarbij niet gemengd en ben in 1x overgestapt.
Over de hoeveelheden kan ik je niet echt adviseren haha, ik heb twee papillons :p
Wel heb ik eens in de wandelgangen gehoord dat je ook best een dag in de week 'voor de lekker' eens niet compleet kunt voeren, dus gewoon een kip variant of andere diersoort KVV.
Ze gaan vast smullen, die van mij zijn dol op hun eten sinds ik vlees voer ipv brok.
Succes, laat je het weten, ben benieuwd!
Ik zal het sowieso laten weten! Denk ook dat ze het wel lekker zullen vinden, ze krijgen zo af en toe al eens een bakje smuldier samen en dat is snel op haha! (Oké, hoeveelheid is dan ook niet zoveel ;) )
Evelien en Joep
Afbeelding
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik ben zowel over lotgering, alsmede over smuldier tevreden. Lotgering is inderdaad wat vetter, maar geeft geen klachten bij Apple, of andere honden die ik ken die het eten.
Qua dosering voor maatje dog heb je niks aan mij :mrgreen:
Apple krijgt met haar 13kg 300 - 400gr smuldier per dag
Ben (24kg) krijgt 400 gr lotgering per dag. Vroeger at hij de paarden variant, en kreeg daar dan 500gr van.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Smuldier is vrij goedkoop en ze doen het er hier prima op, mooie drollen. Ik zou de hoeveelheid gewoon op het oog doen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Ik denk dat als je 2,5 kilo verdeelt en de een wat meer dan de ander, je leuk uitkomt.

Ik voer diverse soorten, ik wissel graag af. Degomeat, Lotgering, Herby en wat barfwerk erbij, dat bevalt prima.
Bezorgen allemaal thuis, althans, Degomeat haal ik, die zit om d ehoek, maar volgens mij bezorgt die ook.
Heb je wel plek voor die hoeveelheden?
Ik bestel pakweg 60 kilo per keer en ik gebruik 2 kilo per dag, dus ongeveer gelijk aan jou.

Ik zou in een keer overstappen trouwens.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Je kunt bij geusdiervoeding.nl bestellen. Die leveren vanaf 25 euro gratis op woensdagavond. Kun je meteen verschillende soorten kvv uitproberen
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Bij grote honden is de richtlijn overigens ca. 1% van het lichaamsgewicht, terwijl kleine honden juist eerder richting de 2% gaan. Elco heeft inderdaad 2% van z'n lichaamsgewicht nodig.
Ik zou in jouw geval denk ik beginnen met beide honden 1 kilo te geven, te kijken hoe ze het daar op doen en eventueel de hoeveelheden aanpassen
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

Ongeveer tien tot twintig gram per kilo lichaamsgewicht is wel een mooie richtlijn. Veertig gram per kilo is echt veel te veel, dat is meer puppy-richtlijn. Ik zou trouwens niet mengen met brok, dat gaat soms in de maag niet goed met verteren. Gewoon in één keer overstappen. Je hoeft niet per se compleetvoer te voeren, je kunt ook enkelvoudige smaken afwisselen en als je maar voldoende afwisseld of voert naast een compleetvoer ben je ook compleet. Smuldier is qua prijs heel laag, maar er zijn zeker betere KVV te koop. Kijk anders eens of ze Daily Meat verkopen in jouw buurt? Zelf vind ik Carnibest of Naturis ook erg goed, maar dat is gewoon duurder spul.
Afbeelding
Pets_Passion
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kromfohrländer Gladhaar en Ruwhaar
Contacteer:

Ongelezen bericht door Pets_Passion »

De richtlijn voor volwassen honden is ongeveer 2%.
Hele rustige honden hebben iets minder nodig, hele actieve meer. Met 2% heb je een mooi begin punt en dan verder kijken hoe je honden het daar op doen.

Karen
Afbeelding

Kromfohrländers von Wirlbelsteijn
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Om de overstap makkelijker te maken kun je bijvoorbeeld een paar dagen vuile pens geven en dan overgaan op kvv, en ook wat pro biotica bijgeven (te koop in de drogist). Maar ik heb ook herplaatsers direct overgezet en ze hadden misschien 1x diarree en waren daarna al gewend.
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik ben ook begonnen met gewoon simpel smuldier. Als je niet al teveel vriezerruimte hebt ook ideaal, kun je het gewoon bij de supermarkt bestellen en ophalen.
Voer inmiddels smuldier, dogmeat en herby. Heb ook wel lotgering gevoerd. Wissel zelf af omdat Morris dan een stuk beter eet en zo krijgt hij ook zeker alles binnen wat hij nodig heeft.

Hij krijgt ook nog wel eens brok en gooi het ook gerust door elkaar :mrgreen:

Om te beginnen zou ik 2% richtlijn aanhouden. Dan zie je vanzelf of ze meer of minder nodig hebben.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Al veel tips gekregen zie ik.
Ik geef zelf Naturis en Alaska. Ben ik erg tevreden over.
Afbeelding
JBK

Ongelezen bericht door JBK »

Ik bestelde bij Dogmeat maar dan moetje veel op voorraad hebben en altijd op een bepaalde dag thuis zijn. In Amersfoort kon dat, nu niet meer.
Dus ik bestel bij Animal Food Express (die hebben een uitgebreid assortiment met meerdere merken)
Zij leveren met Postnl in een piepschuimen doos.
Als je daar wilt bestellen, dan heb ik nog wel een vriendencode liggen geloof ik.

Ik ben overigens overgestapt (vanwege allergie bij Cody) en toen eerst brok en kvv gegeven (samen) toen een maaltijd vervangen. En nu helemaal over, behalve Truus want die doet het beter op de combi.
Ik geef overigens geen compleet maar 6 of 7 verschillende diersoorten om het compleet te maken.
HillieS
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Border Terriër en Schapendoes

Ongelezen bericht door HillieS »

Ik zag trouwens van de week dat zooplus vanaf nu ook kvv levert...
Afbeelding
nomo
Zeer actief

Ongelezen bericht door nomo »

Ik laat ook alles thuisbezorgen en ben niet altijd thuis als het komt. Tot nu toe geen problemen mee gehad! Zorg dat ik de eerste keer thuis ben en dan spreek ik met chauffeur af dat ze het in het vervolg neer mogen zetten.
Dogmeat heeft wel eens om 7 uur 's ochtends voor de deur gestaan. En dan was ik de 5e op de lijst. Hij begint meestal om 3 uur 's nachts al te rijden. Daar kom ik echt niet speciaal mijn bed voor uit :mrgreen: Dus ook afgesproken dat ik geld overmaak en hij de spullen gewoon neerzet.

Herby zet het ook gewoon wel neer als ze weten waar ze moeten zijn en bij lotgering ook nooit problemen gehad daarmee. Ideaal! Ze bellen even als ze er zijn, zodat ik weet dat het er staat.
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”