Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Zure poeplucht

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

natalie
Zeer actief
Aantal honden: 2

Zure poeplucht

Ongelezen bericht door natalie »

Geen idee of dit topic op de juiste plek staat, maar ik vermoed dat het voedselgerelateerd is. Al vanaf dag dat Jip bij ons in huis kwam, heeft hij hele wisselende ontlasting. De eerste paar weken was het echt dramatisch. Hij bleek er enorm baat bij te hebben wanneer we hem niets van rund gaven. Daar zijn we dus volledig mee gestopt. Hij kreeg altijd brok, maar bij het minste of geringste ging het weer mis. Drinken uit een waterplas? Volgende dag aan de schijt. Een stukje brood op straat gevonden? Volgende dag aan de schijt. We wilden over op KVV, maar dat ging ook heel moeizaam. Twee keer heb ik het opgegeven, maar uiteindelijk toch weer een keer geprobeerd. Dat hij tussendoor ook nog (minimaal) twee keer Giardia heeft gehad, werkt natuurlijk ook niet echt mee.

De laatste tijd gaat het gelukkig heel goed. Hij krijgt twee dagen KVV en dan een dag brok. Dat is zo ontstaan uit gemakzucht, omdat Jip precies twee dagen doet met één worst KVV. Op het moment dat die op is, haal is pas de volgende eruit. Het ontdooien duurt een dag, dus dan krijgt hij een dag brokken tussendoor. De afgelopen dagen heb ik geprobeerd om de brokdagen helemaal uit te bannen. Ik moet er dan dus op tijd aan denken om de KVV uit de vriezer te halen en dat is nog een uitdaging ;-) Het is nu een week lang gelukt. Maar... sinds maandag heeft de ontlasting van Jip een enorm vieze, zure geur. Het kan toeval zijn dat dit juist nu gebeurt en misschien heeft het helemaal niets te maken met zijn voer. Maar ik dacht dat misschien zijn maag en darmen toch nog moeten wennen ofzo. Kan die geur daarmee te verklaren zijn? Of heeft één van jullie honden het ook wel eens gehad, en had het een hele andere oorzaak?

Het lijkt mij niets ernstigs, maar die zure lucht is echt vreselijk. En het blijft ook nog zo om hem heen hangen, dus de hele woonkamer ruikt er uiteindelijk naar :ugh:
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Re: Zure poeplucht

Ongelezen bericht door crutz »

Wisselende ontlasting en specifieke smerige zure geur doet mij denken aan giardia.

Zou het eerder niet herkend hebben en toen een hond vd oppas diarree in z’n bench had deed zij het af als anaalklieren (was vlak daarvoor in stroomdraad gelopen, dus kon verklaring zijn) en ook die nog nooit geroken hier (gelukkig) dus ach ging er in mee.
Tot ik na onze vakantie (en dus de oppas periode) een giardia besmetting bleek te hebben in de kennel en dezelfde geur rook bij de ontlasting :(
crutz
Zeer actief
Contacteer:

De dierenarts kan een snaptest doen. Je weet de uitslag met een klein kwartiertje. En de nieuwe soort test heeft geen meerdere dagen ontlasting meer nodig.
natalie
Zeer actief

Oh neee, alweer Giardia? Hoe krijgt 'ie het toch steeds voor elkaar? :cry:
De vorige keren rook het anders. Die zure lucht is echt nieuw voor mij. Pff, maar weer een test doen dan :(
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Gardia is overal he buiten. Elke hond krijgt er mee te maken maar niet elke hond wordt er ziek van.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
natalie
Zeer actief

malinois schreef:Gardia is overal he buiten. Elke hond krijgt er mee te maken maar niet elke hond wordt er ziek van.
Klopt. En hij loopt veel op de hei met andere honden.

Wat ik mij dan nu ineens afvraag: hoe zinvol is het eigenlijk om een hond met Giardia steeds een kuur van Pancur te geven? Het heeft Jip er twee keer vanaf geholpen, maar ja... als hij het na een paar weken weer oploopt, dan blijven we bezig. Hij was er ook beide keren niet ziek van. Wel zachte, brijige ontlasting maar geen slechte eetlust of iets anders.

Nu is hij overigens niet aan de diarree. Alleen een vieze poeplucht ;) Dus het kan ook nog iets anders dan Giardia zijn. Ik laat het wel even testen.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

natalie schreef:
malinois schreef:Gardia is overal he buiten. Elke hond krijgt er mee te maken maar niet elke hond wordt er ziek van.
Klopt. En hij loopt veel op de hei met andere honden.

Wat ik mij dan nu ineens afvraag: hoe zinvol is het eigenlijk om een hond met Giardia steeds een kuur van Pancur te geven? Het heeft Jip er twee keer vanaf geholpen, maar ja... als hij het na een paar weken weer oploopt, dan blijven we bezig. Hij was er ook beide keren niet ziek van. Wel zachte, brijige ontlasting maar geen slechte eetlust of iets anders.

Nu is hij overigens niet aan de diarree. Alleen een vieze poeplucht ;) Dus het kan ook nog iets anders dan Giardia zijn. Ik laat het wel even testen.
Tsja, herbesmetting is er natuurlijk zo weer, zeker als de andere honden ook besmet zijn maar niet behandeld worden. Behalve die kuur moet je ook z'n directe omgeving flink schoonmaken in de eerste tijd tijdens en na de kuur. En dan misschien voorlopig even niet naar de hei zodat z'n lijf de kans krijgt beter te herstellen?
natalie
Zeer actief

Fotogravinnetje schreef:Tsja, herbesmetting is er natuurlijk zo weer, zeker als de andere honden ook besmet zijn maar niet behandeld worden. Behalve die kuur moet je ook z'n directe omgeving flink schoonmaken in de eerste tijd tijdens en na de kuur. En dan misschien voorlopig even niet naar de hei zodat z'n lijf de kans krijgt beter te herstellen?
We hebben staan boenen zeg, je wil het niet weten! ;) Ons huis is in die periodes blinkend schoon geweest. Alle kleedjes heet gewassen, en na iedere poepbeurt hebben we Jips achterwerk schoongemaakt. Hij mocht een paar weken niet mee doen met de training en ook niet mee met de uitlaatservice (logisch) dus de kans dat Jip een andere hond besmet heeft, is zoveel mogelijk beperkt. Maar ik bedoel eigenlijk andersom: een volwassen hond die geen last/symptomen heeft van Giardia, zal niet getest worden en ook geen kuur krijgen. Dus de eerstvolgende keer dat Jip daarmee in contact komt, kan het alweer raak zijn. Vandaar dat ik mij nu afvroeg hoe nuttig zo'n kuur eigenlijk is.
Overigens vermoed ik nog steeds dat het iets anders dan Giardia is dit keer, maar de test zal het uitwijzen ;)
Laatst gewijzigd door natalie op 29 nov 2017 11:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Gimmick
Zeer actief

Ongelezen bericht door Gimmick »

Weet je zeker dat het over is geweest?
Je zegt dat hij na een paar weken alweer besmet is. Dan vraag ik me af of het uberhaupt helemaal verdwenen is.
Have a heart that never hardens, a temper that never tires and a touch that never hurts.
natalie
Zeer actief

Gimmick schreef:Weet je zeker dat het over is geweest?
Je zegt dat hij na een paar weken alweer besmet is. Dan vraag ik me af of het uberhaupt helemaal verdwenen is.
Oh nee hoor, in zijn geval heeft er ongeveer een half jaar tussen gezeten. En beide keren is zijn ontlasting na de kuur opnieuw getest, met een negatief resultaat.
Ik bedoelde die opmerking ("als hij het na een paar weken weer oploopt, dan blijven we bezig") meer theoretisch. Stel dat hij het na een paar weken weer zou oplopen. Andere honden kunnen Giardia bij zich dragen zonder het te weten. Dus in theorie kan hij het iedere maand opnieuw oplopen.
Hippo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Hippo »

Wij hebben een labrador in de heropvoeding gehad, die kwam bij een broodfokker vandaan en had giardia. Heeft 2 kuren gekost voordat het weg was. Na een halfjaar nog een keer getest en het bleef echt weg. Dus het kán wel.
De hond van mijn broer had ook giardia toen hij hem ophaalde, die is wel 8 maanden bezig geweest om het weg te krijgen. Gelukkig werden zijn andere hond (en kat) niet besmet bleek uit de testen. Die hond had ook zurige ontlasting.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

bij gina ging het met alleen panacur niet weg, die heeft er een ab-kuur (Metronidazole) achteraan gehad en dat hielp wel.
maar met haar ben ik indertijd ook best lang bezig geweest tot de giardia echt verdwenen was.
daarna heeft ze het nooit meer gehad.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
jome
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labrador

Ongelezen bericht door jome »

Doet mij ook denken aan giardia, als je regelmatig op de hei wandelt kan je ook nog aan brillendoosjesgist denken.
Behandelen is zeker wel goed, ook al komt het nog een paar keer terug, giardia tast echt de darmen aan.
Heb je na behandeling ook al iets van pro biotica gegeven voor de darmweerstand?
natalie
Zeer actief

jome schreef:Doet mij ook denken aan giardia, als je regelmatig op de hei wandelt kan je ook nog aan brillendoosjesgist denken.
Behandelen is zeker wel goed, ook al komt het nog een paar keer terug, giardia tast echt de darmen aan.
Heb je na behandeling ook al iets van pro biotica gegeven voor de darmweerstand?
Brillendoosjesgist, dat is nieuw voor mij. Ik ga direct uitzoeken wat dat exact inhoudt. Na de eerste behandeling van Giardia heeft Jip geen probiotica gehad, omdat ik toen nog geen idee had dat dat kon helpen. Na de tweede behandeling heeft hij dat wel gekregen.

Na beide behandelingen is de ontlasting van Jip opnieuw getest, met een negatief resultaat. De kuur heeft dus in beide gevallen wel gewerkt. We gaven 5 dagen panacur, 14 dagen niets en weer 5 dagen panacur. Een week na de laatste tablet konden we opnieuw wat poepzakjes inleveren. Dus als herbesmetting had plaatsgevonden, had dat toen moeten blijken. De tweede keer Giardia was geen 'nasleep' van de eerste keer. Hij heeft het toen echt opnieuw opgelopen, maar gelukkig dus ook weer effectief bestreden.
kipo
Zeer actief

Ongelezen bericht door kipo »

Brillendoosjesgist is op zichzelf niet pathogeen. Het komt voor in ontlasting van konijnen en als je hond daar veel van binnenkrijgt en zijn darmflora is niet optimaal, dan kan die gist zich dusdanig ontwikkelen dat de hond er toch diarree van krijgt.
Een kuurtje nystatine, gevolgd door een pre- en/of probioticum is dan meestal afdoende.

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk
natalie
Zeer actief

renee-uk schreef:daarna heeft ze het nooit meer gehad.
Maar dat weet je dus niet. Veel honden zijn drager van Giardia, zonder de verschijnselen. Er lopen waarschijnlijk heel wat volwassem honden met een goede weerstand rond, waarvan de baas geen enkel vermoeden geeft dat hij/zij Giardia heeft. Deze honden kumnen het wel verspreiden via hun ontlasting wat misschien wel in de waterplassen terecht komt. Daar loopt Jip het dan weer op. En omdat de algehele weerstand van Jip minder goed is (vermoed ik, aangezien zijn darmen altijd al snel van slag zijn) uit het zich bij Jip wel in slappe ontlasting.

Maar... het gaat juist goed met Jip wat dat betreft. Hij legt mooie drollen de laatste tijd ;-) Sinds deze week komt er alleen zo'n doordringende zure lucht vanaf. En dat is nieuw voor mij. Daarom dacht ik dat het misschien voedselgerelateerd zou zijn.
crutz
Zeer actief
Contacteer:

natalie schreef:
jome schreef:Doet mij ook denken aan giardia, als je regelmatig op de hei wandelt kan je ook nog aan brillendoosjesgist denken.
Brillendoosjesgist, dat is nieuw voor mij. Ik ga direct uitzoeken wat dat exact inhoudt. Na de eerste behandeling van Giardia heeft Jip geen probiotica gehad, omdat ik toen nog geen idee had dat dat kon helpen. Na de tweede behandeling heeft hij dat wel gekregen.

Na beide behandelingen is de ontlasting van Jip opnieuw getest, met een negatief resultaat. De kuur heeft dus in beide gevallen wel gewerkt. We gaven 5 dagen panacur, 14 dagen niets en weer 5 dagen panacur. Een week na de laatste tablet konden we opnieuw wat poepzakjes inleveren. Dus als herbesmetting had plaatsgevonden, had dat toen moeten blijken. De tweede keer Giardia was geen 'nasleep' van de eerste keer. Hij heeft het toen echt opnieuw opgelopen, maar gelukkig dus ook weer effectief bestreden.
Een week na het lastete tablet is veel te snel. Dan kan de uitslag nog vrij zijn onder invloed vd medicatie. Staat geloof ik minimaal 21 dagen na laatste tablet voor.
natalie
Zeer actief

crutz schreef: Een week na het lastete tablet is veel te snel. Dan kan de uitslag nog vrij zijn onder invloed vd medicatie. Staat geloof ik minimaal 21 dagen na laatste tablet voor.

:denken:

Hmm, oké. Ik ga eens bij verschillende dierenartsen navragen hoe zij denken dat het zit. Lastig dat een da het ook niet altijd weet, of dat inzichten zijn veranderd. Hoe moet ik dat als doodgewone hondeneigenaren dan allemaal nog begrijpen :roll:

Hoe dan ook: ik heb een kit besteld bij Het Woud, om te testen op wormen en Giardia. Dat is zelfs nog goedkoper dan een eenvoudige Giardia-snaptest bij mijn dierenarts.
renee-uk
Zeer actief

natalie schreef:
renee-uk schreef:daarna heeft ze het nooit meer gehad.
Maar dat weet je dus niet. Veel honden zijn drager van Giardia, zonder de verschijnselen. Er lopen waarschijnlijk heel wat volwassem honden met een goede weerstand rond, waarvan de baas geen enkel vermoeden geeft dat hij/zij Giardia heeft. Deze honden kumnen het wel verspreiden via hun ontlasting wat misschien wel in de waterplassen terecht komt. Daar loopt Jip het dan weer op. En omdat de algehele weerstand van Jip minder goed is (vermoed ik, aangezien zijn darmen altijd al snel van slag zijn) uit het zich bij Jip wel in slappe ontlasting.

Maar... het gaat juist goed met Jip wat dat betreft. Hij legt mooie drollen de laatste tijd ;-) Sinds deze week komt er alleen zo'n doordringende zure lucht vanaf. En dat is nieuw voor mij. Daarom dacht ik dat het misschien voedselgerelateerd zou zijn.
ok jij je zin: daarna heeft ze er nooit meer last van gehad :mrgreen:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
renee-uk
Zeer actief

natalie schreef:
crutz schreef: Een week na het lastete tablet is veel te snel. Dan kan de uitslag nog vrij zijn onder invloed vd medicatie. Staat geloof ik minimaal 21 dagen na laatste tablet voor.

Hmm, oké. Ik ga eens bij verschillende dierenartsen navragen hoe zij denken dat het zit. Lastig dat een da het ook niet altijd weet, of dat inzichten zijn veranderd. Hoe moet ik dat als doodgewone hondeneigenaren dan allemaal nog begrijpen :roll:

Hoe dan ook: ik heb een kit besteld bij Het Woud, om te testen op wormen en Giardia. Dat is zelfs nog goedkoper dan een eenvoudige Giardia-snaptest bij mijn dierenarts.
snaptesten zijn niet 100% betrouwbaar, maar dat weet je vast al wel.
Afbeelding

crutz
Zeer actief
Contacteer:

renee-uk schreef:
natalie schreef:

snaptesten zijn niet 100% betrouwbaar, maar dat weet je vast al wel.
Die zijn over de afgelopen jaren ook veel betrouwbaarder geworden. Daarom is ook bv geen ontlasting van meerdere dagen meer nodig
natalie
Zeer actief

renee-uk schreef:ok jij je zin: daarna heeft ze er nooit meer last van gehad :mrgreen:
Haha, zo bedoel ik het niet hoor :D
Ik vind Giardia maar een lastig 'iets' omdat je er preventief niets aan kunt doen en ook niet is te zien waar het allemaal aanwezig is. En ik wil ook niet bij iedere drol met een gekke kleur, geur of vorm naar de da toe ;-) Er lopen immers genoeg honden mee rond die er ook geen last van hebben.

Maar Jip is dan dus wel weer een ander geval omdat zijn darmen zo snel van slag zijn. Dus daar moet ik dan toch wel wat mee.
renee-uk
Zeer actief

natalie schreef:
renee-uk schreef:ok jij je zin: daarna heeft ze er nooit meer last van gehad :mrgreen:
Haha, zo bedoel ik het niet hoor :D
Ik vind Giardia maar een lastig 'iets' omdat je er preventief niets aan kunt doen en ook niet is te zien waar het allemaal aanwezig is. En ik wil ook niet bij iedere drol met een gekke kleur, geur of vorm naar de da toe ;-) Er lopen immers genoeg honden mee rond die er ook geen last van hebben.

Maar Jip is dan dus wel weer een ander geval omdat zijn darmen zo snel van slag zijn. Dus daar moet ik dan toch wel wat mee.
missschien dan nog een keer met probiotica aan de gang?
een andere van mijn vorige honden, rita, had ook van die hopeloze darmen en verteringsproblemen toen ze bij me kwam, maar die heb ik daar toch redelijk vanaf kunnen helpen.
ik moest wel op blijven letten en ze kon ook niet alles verdragen na negen jaar aanklooien bij haar voorgaande bazen.
ik heb haar weer op de rit gekregen door oa een paar maanden probiotica te geven.
Afbeelding

Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Wat heb je gedaan aan het opbouwen van de darmflora na de giardia? Het komt makkelijker terug bij honden met een slechte darmflora.
Afbeelding
natalie
Zeer actief

Hilde schreef:Wat heb je gedaan aan het opbouwen van de darmflora na de giardia? Het komt makkelijker terug bij honden met een slechte darmflora.
Nou... mijn hoop was dat het voeren van kvv een bijdrage zou leren aan een goede darmflora. Probiotica heb ik maar een week gegeven, direct na de kuur met panacur. Verder niets bijzonders gedaan.
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies

Ongelezen bericht door Hilde »

Ik denk dat je met KVV sowieso al een heel eind bent, wellicht de kuur probiotica wat langer maken :)
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

natalie schreef:
Hilde schreef:Wat heb je gedaan aan het opbouwen van de darmflora na de giardia? Het komt makkelijker terug bij honden met een slechte darmflora.
Nou... mijn hoop was dat het voeren van kvv een bijdrage zou leren aan een goede darmflora. Probiotica heb ik maar een week gegeven, direct na de kuur met panacur. Verder niets bijzonders gedaan.

Een kwak boekmaag bij de kvv werkt bij onze honden heel goed wanneer ze last van hun darmen hebben, beter dan goede probiotica capsules.
natalie
Zeer actief

dagmar88 schreef:Een kwak boekmaag bij de kvv werkt bij onze honden heel goed wanneer ze last van hun darmen hebben, beter dan goede probiotica capsules.
Tof! Toevallig ook een tip waar ik boekmaag van schaap, geit of hert kan kopen? Want rund verdraagt meneer niet; dan raken de darmen van slag en dat willen we nu juist niet ;-)
natalie
Zeer actief

renee-uk schreef:missschien dan nog een keer met probiotica aan de gang?
Hilde schreef:Ik denk dat je met KVV sowieso al een heel eind bent, wellicht de kuur probiotica wat langer maken :)
Okay, gaan we doen. Thanks!
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

natalie schreef:
dagmar88 schreef:Een kwak boekmaag bij de kvv werkt bij onze honden heel goed wanneer ze last van hun darmen hebben, beter dan goede probiotica capsules.
Tof! Toevallig ook een tip waar ik boekmaag van schaap, geit of hert kan kopen? Want rund verdraagt meneer niet; dan raken de darmen van slag en dat willen we nu juist niet ;-)
Hmmm, lastig ja, dan denk ik dat je eerder aangewezen bent op vuile pens.
De boekmaag van dogmeat is alleen de inhoud, dus misschien later nog eens de moeite waard te proberen.

:mrgreen: Het ziet er net zo lekker uit als dit:

https://vriesvoer.nl/nl/hondenvoer-barf ... 28-22.html
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”