Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

agressief gedrag naar andere hond

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Alhomaro
Actief
Mijn ras(sen): Catalaanse herder, Kuvasz en Havanezer
Aantal honden: 3

agressief gedrag naar andere hond

Ongelezen bericht door Alhomaro »

Mijn Kuvasz, Kyra, is nu 11 jaar oud en vanaf dag 1 dat ze hier was, de beste maatjes met Remy, mijn Catalaanse herder van nu, 12 jaar oud. Er is echter 1 probleem, dat iedere keer terugkeert. En dat is, dat zij agressief tegen hem is, als hij bij de trimster is geweest. Overigens heb ik ook 2 Havanezers, die ook naar de trimster gaan en waarbij dat nooit een probleem is. Alleen tegen Remy. Ik houd ze dan natuurlijk gescheiden en probeer ze gecontroleerd weer bij elkaar te brengen. Bijvoorbeeld door Kyra aan de lange lijn aan een boom in de tuin te zetten. Remy blijft dan wel uit haar buurt. Hij is dan ook echt bang voor haar. Vorig jaar heb ik speciaal een kennel in de tuin laten bouwen hiervoor. Helaas blijkt het dak daarvan zo lek als een mandje en natuurlijk regent het nu net. Dit ga ik natuurlijk wel oplossen, maar heb ik nu niets aan. Bovendien bijt ze het gaat van de kennel (tot bloedens toe) kapot om er maar uit te komen. Die kennel staat hier normaal altijd open. Er staan 2 ligbedjes met kussen in en de bak met speelgoed staat er in. En ze gaat er ook geregeld zelf liggen, maar met het deurtje dicht is het een ander verhaal. Nu opperde een vriendin om dan maar een muilkorf voor haar aan te schaffen. Dan zou ze tegelijk met Remy in huis of in de tuin kunnen zijn. Dat zou dan wel een echte muilkorf moeten zijn, omdat ze die dan ook langere tijd moet dragen. Bovendien krijgt ze een snuitje af en dan helpt dat natuurlijk ook niet. Wat denken jullie, is dit een goed idee? Of hebben jullie nog andere opties?
Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Re: agressief gedrag naar andere hond

Ongelezen bericht door ranetje »

Muilkorf zou zeker een optie kunnen zijn.

Wat gebruikt de trimmer voor materialen?
Wordt Remy ook gewassen met geurige shampoo?
De geur en de mogelijk wat andere vacht kunnen Remy onherkenbaar maken voor Kyra.
Dus vraagje: Is de trimmer echt nodig voor Remy?
Zeker als zij normaal gesproken goede maatjes zijn en het contact met de havanezers minder intensief is, kan dat het verschil in reactie veroorzaken.

Hoe lang blijft Kyra agressief?
Uit elkaar houden is dan sowieso het beste, ook als ze een muilkorf draagt.
Tenzij je het zo kunt regelen dat Remy niet meer als een geurende jonge god terugkeert van de trimmer :tongue:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Alhomaro
Actief

Helaas is de trimmer echt wel nodig voor Remy. De honden zijn hier heel veel buiten in de tuin en er komt van alles in zijn vacht, waardoor het niet te doen is om die klitvrij te houden als die lang is. Meestal laat ik hem alleen maar knippen en niet wassen. Als hij wordt gewassen duurt die agressie wel 3 weken, als hij niet wordt gewassen ongeveer een week. En we hebben in de loop der jaren al verschillende trimsters gehad, maar ook dat maakte geen verschil. Het is wel zo, dat ik er natuurlijk wel erg tegenop zie om Remy te laten trimmen en het daarom weleens te lang uitstel, zodat hij helemaal kort geknipt moet worden vanwege de klitten. Misschien zou ik hem juist wat vaker naar de trimster moeten doen, en dan zijn vacht iets langer laten, zodat hij toch wat meer op zichzelf lijkt. En inderdaad niet laten wassen of met een niet geurende shampoo.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Misschien inderdaad vaker en alleen laten ontklitten?
Verder geen gedoe aan zijn lijf en vooral géén geurtjes :wink: :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Is het een optie om zelf te knippen? Een stuk proberen en kijken hoe ze dan reageert. Kennelijk brengt het bezoek aan de trimsalon enorme stress met zich mee.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

alm@ schreef: 03 apr 2022 13:29 Is het een optie om zelf te knippen? Een stuk proberen en kijken hoe ze dan reageert. Kennelijk brengt het bezoek aan de trimsalon enorme stress met zich mee.
Dat zou kunnen.
Maar de agressie is tégen hem, niet door hem.
Tenzij Kyra reageert op de stress (als Remy dat heeft).
Afbeelding
Alhomaro
Actief

alm@ schreef: 03 apr 2022 13:29 Is het een optie om zelf te knippen? Een stuk proberen en kijken hoe ze dan reageert. Kennelijk brengt het bezoek aan de trimsalon enorme stress met zich mee.

Nee, helaas. Dat lukt me niet, door lichamelijke klachten. Ik heb het weleens geprobeerd, maar lukt gewoon echt niet.
Afbeelding
teckeltoos
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door teckeltoos »

Dit probleem speelt inmiddels al een paar jaar.Eerdere topic
Ik heb het idee dat je er wat de honden op zich aangaat weing(meer) aan kan doen dan die twee toch maar uit elkaar te houden. Opsluiten geeft alleen maar frustraties

Voor zover ik weet is de Kuvasz een hond die min of meer zelf zowat als schaap tussen de schapen leeft en aanvalt wat die als dreiging ziet. Een hond met een geur die ze niet kennen wordt aangevallen en Kyra wil koste wat het kost "het gevaar" elimineren om haar "kudde" te beschermen. Ze ruikt ergens dus toch anders dan normaal. Wil de trimster eventueel ook ter plekke in jouw tuin knippen?

Misschien een idee om iets actiefs met Kyra te gaan(laten) doen.
Agillity ofzo . Ik vermoed dat lange actieve wandelingen (naast de fiets)er qua leeftijd niet meer in zitten.
Probeer als je net terug komt met een pas getrimde Remy voordat je met hem naar binnen gaat eerst een tempo wandeling te maken samen met iemand die Kyra aan de lijn heeft. Even stevig doorlopen zodat er geen gelegenheid tot fixeren is en er ook niet de kans toe geven. Geen gesnuffel geen plasje....lopen en steeds dichter bij elkaar.
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”