Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

pup van 9,5 maand en eentje van 11 weken

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Freya1979
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Keeshond/Markiesje
Mechelse/Duitse herder
Aantal honden: 2

pup van 9,5 maand en eentje van 11 weken

Ongelezen bericht door Freya1979 »

Hallo allemaal,

Ik heb me net voorgesteld op de daarvoor aangewezen plek en stel de vragen over opvoeding hier :)

Pretzel is een kruising kees/markiesje van 9,5 maand en Beertje is een kruising mechelse/duitse van 11 weken.

Ik begrijp dat ik me flink wat werk op mijn nek gehaald heb met 2 pups en heb veel positieve en ook veel negatieve ervaringen gelezen en wil uiteraard straks bij de groep van de positieve ervaringen horen!

Alleen, Pretzel is een zeer aanhankelijke hond die erg veel moeite had met alleen blijven, al was het maar een paar minuten. Dat WAS eraf.......echter, als ik nu met Beertje naar buiten ga om alleen te wandelen en te trainen, begint Pretzel weer net als voorheen onophoudelijk te huilen. Dit is een issue uiteraard want ik moet Beertje alleen kunnen trainen en ik weet dus niet hoe ik dit op moet lossen......

Daarnaast pakt hij alles af van Beertje. Ook als ik ze allebei iets geef, dan pakt hij gewoon weer dat van haar af, ik weet ook hiervan niet zo goed hoe ik ermee om moet gaan.

Ik was met Pretz niet naar de cursus gegaan omdat ik nog vrij veel wist van de vorige (wel lang geleden, maar Pretzel hoefde niet zo 'strak' opgevoed te worden) Beertje daarentegen is een heel ander ras en dus een heel ander verhaal. Azra had ik destijds helemaal afgetraind dus ik weet wel hoe het moet (moet wel opgefrist worden) en ik ben niet bang voor grote honden.

Ik heb ook 2 boeken besteld over opvoeden en gedrag en eentje met allerlei trucjes die je ze aan kan leren om te zorgen dat Beertje zich niet gaat vervelen.

Beertje is hier trouwens net een week, over 4 dagen is ze 3 maanden.

Maar Pretz komt dus logischerwijs overal met zijn dikke vrolijke neus tussen, en als ik dat niet kan ondervangen door met beertje alleen buiten te trainen ......jullie begrijpen waarschijnlijk mijn probleem :/

Ik heb vrij veel tijd, ik ben per dag max 3 uur weg en dan gaan de honden naar mijn dochter maar die heeft zelf ook 2 honden, waarvan 1 een pup (nestzusje van Beertje)

Hoe leer ik nu Pretzel alleen te blijven als ik met Beertje ga trainen? (hij huilt echt direct als ik wegga, ben de straat nog niet uit....) En hoe doe je dat in huis als je thuis wat wilt oefenen?

Alvast hartelijk dank :)
Freya
If you can't be nice, at least be quiet.
twinkeltje
moderator
Mijn ras(sen): De liefste rassen die bestaan

Re: pup van 9,5 maand en eentje van 11 weken

Ongelezen bericht door twinkeltje »

Ik heb geen tips voor je maar ik denk dat het wel goed gaat komen omdat je bewust bent al dat het zwaar gaat worden
Afbeelding
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Dankjewel Twinkeltje....

Ik heb iig weten te regelen dat mijn vriendin, die 3 minuten verderop woont, elke dag even op Pretzel wil passen zodat ik iig elke dag 1 x met Beertje alleen naar buiten kan en kan trainen. Pretzel kan het supergoed vinden met haar hond dus dat is fijn.

Verder begrijp ik dat het weer opnieuw alleen leren zijn oefenen is, was gewoon fijn geweest als iemand die zoiets heeft meegemaakt me er wat over kan vertellen. Al is het alleen maar 'oei, dat had ik ook en dat is vervelend zeg' ;-)
twinkeltje
moderator

Ja snap ik mijn hond had op het laatst verlatings angst best erg maar dat kwam door de leeftijd
Fijn dat je wat met je vriendin kan regelen
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Pretzel is geen pup meer maar een jong volwassen hond. Persoonlijk zou ik hem kaders geven. Dit mag je wel en dat mag je niet en daar zeer consequent in zijn. Ik ben bang, doordat je de indruk hebt dat hij 'niet zo strak' opgevoed moet worden hij daar nu een beetje misbruik van maakt. Dat afpakken zou ik gewoon verbieden en weer afpakken of ruilen. Grote kans dat hij over een paar maanden anders van Beertje fiks op zijn donder krijgt. Loopt hij je door het hele huis achterna?
Afbeelding
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Ik weet van markiesjes dat je, om die het leukste te houden, ze toch wel heel consequent moet opvoeden. Ze manipuleren je anders waar je bij staat en daar worden ze ook weer niet stabieler van. Volgens mij geldt dat voor keesjes net zo hard. Dus dat 'niet zo hard nodig' zet ik even forse vraagtekens bij. En ja, liever bij de baas zijn en niet alleen blijven hoort ook absoluut bij beide rassen. Je zult dus flink aan de bak moeten. Bij de ene het 'normale' puppy-opvoeden, bij de andere alle steken die je hebt laten vallen, omdat je dacht dat die geen kwaad konden, weer ophalen. Je hebt nu dus 2 honden die allebei heel veel tijd en energie gaan vragen om goed op te voeden. Heel veel succes ermee! Pretzel is mentaal ook nog lang niet volwassen en zal nog wel door een paar periodes heen gaan dat dingen die eerst een eitje waren opeens weer heel lastig zijn. Alleen blijven is ook zoiets dat opeens weer een tijdje extra lastig kan zijn. Pretzel moet ook leren om de aandacht te delen, dus daar zul je actief mee aan de slag moeten gaan om hem te leren dat dat niet iets slechts is
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi!

Dankjulliewel!

Ja, ik merk het nu ook.......nu Beertje er is lijkt het alsof hij ineens wel wat harder gaat puberen en dus minder luistert. En het klopt dat hij me overal achterna loopt, ik weet niet zo goed hoe ik dat moet stoppen. Hij kan even op zijn plek blijven zitten als ik dat zeg, maar nog niet zo lang.
Aandacht delen is echt iets wat Pretzel absoluut niet kan op het moment.

Toen hij hier nog alleen was vond ik het ook niet erg dat hij me overal achterna liep, juist wel gezellig. ij ging in principe ook overal met me mee naartoe, want daarom had ik eenhond genomen. Ik wilde er graag eentje die heel graag bij me wilde zijn, vandaar het ras.

Ik weet dat de komende 2 jaar volledig in het teken staan van de honden en dat is oke. Ik heb er de tijd voor en weet dat het heel hard werken is en gelukkig lees ik van meer mensen dat het ook oke is om af en toe even wanhopig te zijn en je af te vragen wat je jezelf op de hals gehaald hebt.....

Vandaag zijn de boeken binnen gekomen dus dat is ook fijn.

Dankjulliewel voor de reacties :)
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Pretzel probeert trouwens wel, maar is geen held. Hij weet heel snel wat zijn plaats is bij andere honden. Hij is opdringerig en enorm energiek, maar niet agressief ofzo en laat zich wel makkelijk corrigeren, hij heeft alleen eindeloos energie maar is absoluut geen held.
Als ik het verschil zie tussen hoeveel Beertje slaapt en hoe dat met Pretzel was toen hij die leeftijd had is dat een wereld van verschil. Pretzel is een clown, maar er zit geen greintje kwaad in. Als ik aangeef dat iets niet mag stopt hij ook.
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ik denk dat je iets meer moet gaan nadenken over welk gedrag je toestaat en wat de consequenties ervan zijn. Je neemt een kruising die enorm graag bij je is, laat hem jou overal in huis volgen en vindt het dan raar dat hij moeite heeft met alleen blijven. Daar heb je dan niet genoeg over nagedacht, of wel? Dus of hem inderdaad nooit alleen laten, of hem ook in kleine dingen al leren om iets onafhankelijker te zijn. Maar ga niet verwachten dat hij in het groot kan wat hij in het klein al niet kan en wat gezien zijn genetische pakketje sowieso al een uitdaging gaat zijn. Dat is niet eerlijk tegenover je hond.
Let ook op met het op commando op z'n plaats laten blijven. Daarmee leert hij niet om te ontspannen als jij er niet bent. En of je hem dat nu nog kunt leren? Elco gaat ook echt in de wachtstand, terwijl Gait gewoon rustig gaat liggen slapen. Gait heeft op een meer organische manier geleerd om een tijdje alleen te blijven en gaat dus inderdaad ontspannen. Elco niet. Daardoor kunnen wij Elco niet heel lang echt alleen laten en vooral ook niet te vaak, want het is wel spanning die opbouwt
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Niet iedereen weet evenveel over eigenschappen van een hond.
Het is ook niet het eerste waar je aan denkt als je een kruising koopt denk ik?
Tenminste voor veel mensen niet.

Zorgen dat je het geleidelijker opbouwt is een goed advies :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Contacteer:

ranetje schreef: 15 feb 2023 12:46 Niet iedereen weet evenveel over eigenschappen van een hond.
Het is ook niet het eerste waar je aan denkt als je een kruising koopt denk ik?
Tenminste voor veel mensen niet.

Zorgen dat je het geleidelijker opbouwt is een goed advies :ok:
In dit geval koos ze juist voor de kruising vanwege de aantrekkelijkheid, het graag bij de baas zijn, en reageer ik daar dus ook op:
Freya1979 schreef: 14 feb 2023 16:15 Toen hij hier nog alleen was vond ik het ook niet erg dat hij me overal achterna liep, juist wel gezellig. ij ging in principe ook overal met me mee naartoe, want daarom had ik eenhond genomen. Ik wilde er graag eentje die heel graag bij me wilde zijn, vandaar het ras.
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi Fotogravinnetje,

Ik verwacht ook niet van hem dat hij lang alleen kan blijven, alleen de deur uitlopen en nog geen 2 stappen zetten voordat hij (weer) gaat huilen is ook weer wat anders. En dat deed hij niet, ik kon rustig een uur weg gaan zonder problemen. Ik heb goed contact met mijn buren en elke keer als ik wegga app ik hen en vraag ze of ze willen luisteren. Ondertussen ook een camera aangeschaft zodat ik ze in de gaten kan houden. Las dat dat kan helpen bij leren alleen laten zodat je kan zien wanneer het punt is dat je hond onrustig wordt en voordat het mis gaat kan handelen.
Ik kan hem alleen nu helemaal niet meer alleen laten. Als ik Beertje niet meeneem naar buiten is het geen probleem, Beertje mee is direct joelen.

Ik heb me trouwens ingelezen over beide rassen voor ik hem koos en weet dat ze graag bij de baas zijn en niet lang alleen kunnen blijven. Hoeft ook niet want ik ben heel veel thuis en vaak gaat hij mee.

Klopt dat ik te veel heb toegestaan wat nu lastig kan zijn. Maar hij deed alles wat ik wilde en verwachtte van hem, het is alleen veranderd nu Beertje er is. Daar heb ik idd voor de tijd niet over nagedacht en idd niet begrepen wat de het eigenlijk betekent als hij me de hele tijd achterna loopt.

Ik ga 3x in de week max 3 uur weg, dat vind ik niet te veel gevraagd. Verder heb ik opvang voor hem mocht het eens langer duren want vind het voor hem gewoon niet fijn zo lang alleen zijn, al zou hij het wel kunnen.

Ik ben er nu alerter op en hij mag niet meer continu overal achter me aan lopen in huis, ben kleine stapjes aan het zetten en verwacht niet van hem dat hij alles 'ineens' goed kan doen wat ik hem niet heb aangeleerd.

Ik ga er nog steeds vanuit dat ik hem dingen aan kan leren. Hij is enorm intelligent en leergierig en wil me enorm graag pleasen.
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi Ranetje,

zie reactie hierboven ;)
Ik begrijp dat het kalm aan moet, verwacht echt geen grote stappen van hem en vind het ook echt niet erg tijd te investeren en begrijp dat als ik hem iets verkeerd heb aangeleerd, of niet heb geleerd, ik uiteraard zelf daarvoor verantwoordelijk ben en niet de hond ;)

Kalm aan, dan breekt het lijntje niet, zeggen ze vaak :)

Ik realiseer me dat ik over sommige dingen te makkelijk gedacht heb. Alleen hij deed gewoon alles wat ik wilde, dat bedoelde ik met niet te strak opvoeden. Hij luistert (luisterde, nu Beertje er is gaat het iets minder, maar nog niet slecht ofzo) supergoed. Zelfs andere hondeneigenaren waren onder de indruk van hoe goed hij het op zijn leeftijd deed. Ik heb veel ruimte in de wijk waar hij los kan lopen en hij kwam altijd direct als ik hem riep, ook als hij met andere honden bezig was. Momenteel wat minder, maar hij is ook aan het puberen. Hij mag dus nu even niet meer los, aan de lange lijn en we bouwen weer rustig op :)

Ik schrok alleen toen hij begon met joelen toen ik de deur uitstapte want zo kan ik niet alleen met Beertje naar buiten om haar te trainen en steeds met 2 honden wandelen is in dit stadium geen goed idee :/
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Iig bedankt voor de reacties :)
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Freya1979 schreef: 15 feb 2023 15:34 Hoi Ranetje,

zie reactie hierboven ;)
Ik begrijp dat het kalm aan moet, verwacht echt geen grote stappen van hem en vind het ook echt niet erg tijd te investeren en begrijp dat als ik hem iets verkeerd heb aangeleerd, of niet heb geleerd, ik uiteraard zelf daarvoor verantwoordelijk ben en niet de hond ;)

Kalm aan, dan breekt het lijntje niet, zeggen ze vaak :)

Ik realiseer me dat ik over sommige dingen te makkelijk gedacht heb. Alleen hij deed gewoon alles wat ik wilde, dat bedoelde ik met niet te strak opvoeden. Hij luistert (luisterde, nu Beertje er is gaat het iets minder, maar nog niet slecht ofzo) supergoed. Zelfs andere hondeneigenaren waren onder de indruk van hoe goed hij het op zijn leeftijd deed. Ik heb veel ruimte in de wijk waar hij los kan lopen en hij kwam altijd direct als ik hem riep, ook als hij met andere honden bezig was. Momenteel wat minder, maar hij is ook aan het puberen. Hij mag dus nu even niet meer los, aan de lange lijn en we bouwen weer rustig op :)

Ik schrok alleen toen hij begon met joelen toen ik de deur uitstapte want zo kan ik niet alleen met Beertje naar buiten om haar te trainen en steeds met 2 honden wandelen is in dit stadium geen goed idee :/
:ok:
Ik denk dat 9 maanden ook nog net iets te jong is om te verwachten dat het geleerde gedrag zo blijft als het was voor je Beertje er bij had.
In ieder geval blijkt dat in dit geval zo te zijn.
Hopelijk kan je dat verbeteren.
En inderdaad, rustig aan :wink:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

True. En het doet er niet meer toe; het is nu wat het is en daar moet ik mee aan het werk ;)
Hazelrah
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): kruising Sheltie' dwergkees

Ongelezen bericht door Hazelrah »

Ik heb nooit 2 honden tegelijk gehad en heb er dus geen ervaring mee. Het is maar wat in me opkomt.

Het klinkt me eerlijk gezegd niet meer dan normaal dat de eerste hond heftig reageert op een nieuwe in de pack.
Je schrijft dat Prezel niet huilt als je zonder Beer weg gaat.
Zou het kunnen zijn dat Prezel zich uitgesloten voelt van de pack en haar plaats opeens veranderd?
Door de aanwezigheid van Beertje. Dat de in haar ogen belangrijkste activiteit > wandelen, opeens zonder haar gebeurd.

Ik krijg ergens het gevoel dat het continue volgen en opeens ongehoorzaam niet zozeer het probleem zijn alswel haar nieuwe plek in het roedel zeg maar.
Beertje is er ook nog maar net begrijp ik/
..Ik realiseer me dat ik over sommige dingen te makkelijk gedacht heb. Alleen hij deed gewoon alles wat ik wilde, dat bedoelde ik met niet te strak opvoeden. Hij luistert (luisterde, nu Beertje er is gaat het iets minder, maar nog niet slecht ofzo) supergoed. Zelfs andere hondeneigenaren waren onder de indruk van hoe goed hij het op zijn leeftijd deed. Ik heb veel ruimte in de wijk waar hij los kan lopen en hij kwam altijd direct als ik hem riep, ook als hij met andere honden bezig was. Momenteel wat minder, maar hij is ook aan het puberen. Hij mag dus nu even niet meer los, aan de lange lijn en we bouwen weer rustig op :)..
Nou dat is ook iets om trots op te zijn toch?
Als je dat toen gelukt is zal het vast wel goedkomen zou ik denken.
En inderdaad, geduld is een schoone saack. :wink: :ok:
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi Hazelrah,

Echt grappig, want Pretzel lijkt enorm veel op de hond op jouw foto! Zouden broertjes kunnen zijn! :)

En ik denk datje gelijk hebt.
Ik geef ze nu ook beiden apart aandacht en hij mag niet meer de hele tijd overal erbij komen en dat gaat redelijk oke. Hij heeft alleen niet echt een plaats in huis omdat hij gewoon altijd bij mij was.

Ook als Pretzel alleen blijft met Indy (hond van mijn dochter) is er niet zo veel aan de hand. Het is echt als hij echt alleen is.

Ik ben ook erg trots op hem :) en ik heb gewoon een inschattingsfout gemaakt juist omdat hij het zo goed deed ben ik te snel gegaan.

Ik heb wel een ander probleem op het moment, en dat is dat mijn dochter onverwachts weer thuis is komen wonen en we nu dus 4 honden in huis hebben, waarvan 2 nestzusjes. Ze kan nergens anders naartoe en we kijken elke dag meerdere malen op de woningsites want ze kan wel elk moment in aanmerking komen, maar pfff.....Dit is geen langdurige oplossing, met name vanwege Beertje en Ivy want dat zijn 2 kattenkoppen met elkaar met regelmaat. Maar goed, kan haar moeilijk op straat zetten......
Hazelrah
Vaste gebruiker

.Echt grappig, want Pretzel lijkt enorm veel op de hond op jouw foto! Zouden broertjes kunnen zijn! :)..
Ben even aan het zoeken maar ik vind geen foto`s van jouw honden.
Ben wel benieuwd eigenlijk.

Opeens je dochter jeetje, dat is wel een dubbele uitdaging inene.
Succes gewenst met de hele club. :character-grommit: :character-grommit: :character-grommit: :character-grommit:
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Afbeelding
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Afbeelding
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Afbeelding

Ik kan mijn profielfoto nog niet veranderen ;)
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Afbeelding

Afbeelding
twinkeltje
moderator

Wat een leuke fotos, maar wat druk ineens met je dochter en haar honden erbij.
Hopelijk heeft ze snel een passend huisje
Afbeelding
Hazelrah
Vaste gebruiker

Lordy Freya ze lijkt echt op Wayra! :80:
Het is dat ze een paar maand jonger is dan Wayra maar echt, ze zouden uit hetzelfde nest kunnen komen.
Wat lief!! ... :I: :I:

Kruising Markiesje schrijf je.. met die bruine oortjes.
Goh dat zou hier ook zomaar bij kunnen zitten.
Super leuk hoor die hondjes, allebei.
Hazelrah
Vaste gebruiker

Nou ik die foto`s zo zie komt er opeens iets anders in me op.
Kan het zijn dat Pretz best wel gevoelig is?
En dan bedoel ik niet gewoon gevoelig zoals iedere hond dat kan zijn maar qua karakter.
Iets wat ze ooit wel eens zeggen over Shelties.

Ik merk hier althans dat Wayra gevoelig, of zelfs echt sensitief is voor bepaalde dingen.
Kom ik ook net achter hoor, maar dat weten helpt me wel.
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi Twinkeltje,

Ja, dat is het zeker haha, maar het hebben van een individuele bench voor de pups helpt! Hele woonkamer verbouwd, maar wat moet dat moe haha
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

Hoi Hazelrah,

Klopt, heel sensitief :) stem verheffen is al indrukwekkend voor hem en hij reageert sterk op mijn gemoedstoestand. Veel honden doen dat, maar hij is hyperopmerkzaam zeg maar.

Ja moeder markiesje en vader blonde dwergkees! En hij ging van blont naar steeds meer een soort champagneglazen op zijn rug hahaha en ook op zijn oortjes. Tis zo'n lekker ding en hij wil me zó graag pleasen dat hem corrigeren best simpel is. En ik heb zelf adhd en denk dat veel honden enorm spiegelen, de een meer dan de ander. Ik had namelijk écht de rustigste uit het nest ;)
Freya1979
Vaste gebruiker
Mechelse/Duitse herder

En de puppycamera blijkt een uitkomst!
Vandaag moest ik werken en mijn dochter moest een half uurtje naar de fysiotherapeut (in de straat) maar ik was het vergeten dus krijg ineens allemaal meldingen van de puppycam. Pretz aan het joelen en Beertje ging mee joelen. Tegen ze gepraat via de puppycam op het moment dat ze stil waren en daarvoor met woorden beloond en halleluja, stilte! Rest van de tijd stil geweest #goedeinvestering
Hazelrah
Vaste gebruiker

Huh, je hebt een webcam die meldingen geeft als ze gaan blaffen of zoiets?
En jeej zeg, je praat tegen ze als ze stil zijn en dat werkt ? :o

Haha die champagneglazen... :icon-lol:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”