Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

het had maar een haar gescheelt of

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Domie
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

het had maar een haar gescheelt of

Ongelezen bericht door Domie »

Ik heb niet echt een vraag maar ik moet even wat van me afschrijvven wat vanmiddag op het uitlaat veld gebeurde.

We stonden er weer met de vaste club. Ik met Joep, een man met een yorkie, een vrouw met een sheltie Jikke mijn pleeghond met bazin en nog een man met een golden pup. Er waren vol op balletjes in het spel en een rubberen piepvis. Die piepvis is overigens van de vrouw met de sheltie.

Mikey (yorkie) was met de piepvis in de weer en Jikke(golden retriever) was met de andere honden met de ballen bezig. Jikke apporteert een bal, legt hem voor een van onze voeten, ziet Mikey met de piepvis en hapt zo ineens met zijn nekhaar borstelend uit naar mikey. Hij greep mikey in zijn nek, schudde hem gigantisch heen en weer zoals een hond een prooi doodschud, en liet mikey los toen mikey de piepvis uit angst uit de bek liet vallen. en hij ging er vervolgens met de piepvis vandoor. Ondertussen werd hij luid aangemoedigd door zijn bazin "Goed zo Jikke Goed zo!!!" Iedereen schrok zich lam. De eigenaar van mikey en vreemd genoeg de bazin van jikke stoven op mikey af en keken of mikey gewond was. Op het eerste gezicht leek dit mee te vallen. Ondertussen pakte ik Jikke aan en legde hem af op het veld en pakte de piepvis van hem af.

De eigenaar van Mikey ging met mikey naar huis en ook de rest van de groep ging huiswaards. Onderweg sprak ik de bazin van Jikke aan. Dit gedrag kan toch niet. Mikey had net zo goed dood kunnen zijn. Maar de bazin van Jikke ontkende alle schuld. Ze vond het terrecht dat ze niet optrad naar Jikke, Jikke wou die vis en als hij iets wil dan krijgt hij het ook. Zij vond dat Jikke niet fout was en dat Jikke niet gestraft hoefde te worden voor wat hij had gedaan en dat zij als bazin al helemaaaaal niet haar excuses aan hoefde te bieden naar de baas van mikey. Dat Jikke zo reageerde was een verschil in mening over opvoeden. Zij voed Jikke zo vrij op dat hij haar maatje is en zij geen baas. Volgens haar zal Jikke nooit een vlieg kwaad doen en als hij dat wel doet heeft hij daar alle reden toe.

Ik was er echt van ontdaan. Jikke speelt graag met Joep maar Jikke blijkt dus niet te vertrouwen. Hij heeft in zijn pubertijd al 2 keer zijn eigen bazin gegrepen en nu dus een yorkie. Ik ben dan wel niet de baas van Jikke maar Jikke luistert beter naar mij dan naar zijn eigen bazin. Ik ben 's avonds naar de eigenaar van mikey gegaan met een bos bloemen. voor de schrik. En ik wilde weten hoe Mikey er aan toe was. Die heeft dus een flinke open hap in zijn nek en zijn lip was kapot. Mikey was helemaal ontdaan en durft niet meer naar buiten. Zelfs de tuin durfde hij niet meer in.

Dat wordt dus morgen nog wat als beide eigenaars elkaar tegen komen op het uitlaatveld. De man van de gebeten mikey gaat eisen dat Jikke voorlopig aan de riem loopt als hij daar is met mikey en dat zal de bazin van Jikke nooit accepteren want Jikke is geleerd dat de riem straf betekent. Jikke loopt alleen aan de riem als hij straf heeft, anders nooit.

Ik hoop dat het de eerste en de laatste keer is dat Jikke dit gedaan heeft maar omdat de bazin erbij aanmoedigend stond te juigen vrees ik het ergste :?
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
M@ri@nne
Zeer actief

Ongelezen bericht door M@ri@nne »

Ik vind het al helemaal niet slim om met zo'n groepje te spelen met ballen, en al helemaal niet met piepbeestjes.
Zo'n rotding heeft hier al een keer flink voor een vechtpartij in huis gezorgd, geen idee hoe die van mij er op reageren als ze nog een keer met zo'n ding worden geconfronteerd.
Groetjes, Marianne.
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Tja, een van de eerste dingen die wij op cursus leerden.
Ben je met meerdere honden tegelijk op een veld. balletjes en piepdingen of andere speeltjes, WEG!! in je zak doen en er niet meer uithalen.

En inderdaad, als wij op ons veld gedonder hebben tussen de honden dan gaat het altijd over balletjes, stokken enz enz.
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Rataplan
Zeer actief
Mijn ras(sen): asielhonden!

Ongelezen bericht door Rataplan »

Tja ik vind dit soort situatie altijd moeilijk het is net of twee kinderen ruzie krijgen een de moeder staan ernaast. Mijn kind doet nooooooit iets verkeerd :pffff: en dan maken de moeders het vaak nog erger ;) en spelen de kinderen volgende week gewoon weer met elkaar. In dit geval zou ik als eigenaar van een "grote" hond (Rataplan is labrador grootte) uitkijken met spelen als het een kleinere hond betreft. Zachtjes doen zeg ik altijd of het tot Plan doordringt is een tweede maar ik geef hiermee de eigenaar van de "kleine" hond al te kennen dat ik het spelen zeer in de gaten hou. Een ruwe grote poot op zo'n kleine hond kan hard aankomen.
Het is moeilijk te zeggen wat er nou precies is gebeurt en hoe de honden de situatie hebben beoordeelt :? was het ruw spel of was er meer aan de hand? :roll:
De mevrouw van Jikke wil ik wel meegeven dat haar hond liever een "baas" heeft dan een vriend en dat hij zo de indruk kan krijgen dat hij dingen op zijn manier moet gaan oplossen en dat tot grote problemen kan leiden. :?
Obelix 6-5- 2004 - 13-6- 2009 Rataplan 7-4 1998- 18-3-2013 Forever may not be long enough for this love....
tbeast
Zeer actief
Mijn ras(sen): Cane Corso, Friese Stabij,chihuahua
Aantal honden: 10

Ongelezen bericht door tbeast »

Ja, dat is een akelige gebeurtenis. Het lijkt me inderdaad niet slim om met piepbeestjes en dergerlijke te spelen als er meerdere honden bij elkaar zijn.
Ik vind het trouwens niet helemaal kloppen wat het baasje van Jikke zegt: ze wil geen baas voor hem zijn, maar een vriend. Maar de riem wordt als straf gebruikt.........dan wil ze dus wel degelijk baas zijn.
AfbeeldingAfbeelding
Golden Stanley

Ongelezen bericht door Golden Stanley »

Voor Jikke was het eigenlijk een normale reactie. Dat kun je die hond nog niet eens kwalijk nemen. Ik snap alleen niet dat je in een hele groep honden met verschillende speeltjes bezig bent. Daar krijg je (meestal) ellende van. Vaak niet met tennisballetjes, want die zijn 'te gewoon'. Maar als het een piepbal of in dit geval piepvis is, kunnen de meeste honden dat niet negeren en uit zich dat in prooigedrag. Ze willen dat ding allemaal hebben en de 1 uit dat agressiever dan de ander.
Wel lekker dom dat ze dat gaat aanmoedigen. Weet Jikke voor een volgende keer dat hij nog feller tekeer kan gaan.
Corrigeren en al van tevoren in een groep alle speeltjes weghouden, lijkt mij zo. En dat Mikey nou net de dupe ervan moet worden. Zielig hoor.
Nieve
Zeer actief

Ongelezen bericht door Nieve »

Wat ik eigenlijk niet snap in je verhaal is dat je nu zegt:"Jikke is eigenlijk niet te vertrouwen." Voor de hond is het een normale reactie. Daarom sluit ik me ook aan bij de rest wat betreft spelen in een groep, dan speeltjes weg. Hetzelfde geld overigens voor voer en ander lekkers (als je het niet rechtstreeks geeft). Het zijn nogsteeds geen mensen die kunnen redeneren dat als een andere even met het speeltje speelt, dan is het wel goed...straks mag ik weer.

Wat betreft het bijten naar de baas....Als de baas van Jikke inderdaad de hond vrij op voedt, dan kan het voorkomen dat de hond zelf de leiding gaat nemen (door bijvoorbeeld happen naar de baas). Het betekent niets anders dan dat de hond meer leiding nodig heeft dan hij krijgt. Jij geeft hem die leiding wel en daarom luistert hij beter naar jouw dan naar zijn baas. Maar ik denk niet dat je dan gelijk al moet zeggen dat de hond niet te vertrouwen blijkt, want het hele verhaal is heel logisch voor de hond als je het terugredeneert.

Groetjes Gooitske
Afbeelding
When I’m good, I’m very very good
And when I’m evil, man am I evil !!!
Domie
Zeer actief
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Nieve schreef:Wat ik eigenlijk niet snap in je verhaal is dat je nu zegt:"Jikke is eigenlijk niet te vertrouwen."
Klopt maar ik heb dat gezegd vanuit een enorm geschrokken reactie. DAt Jikke zo reageerde had ik nog nooit gezien en nooit van hem verwacht. Ik wil hem nu ook niet meteen bestempelen als gevaarlijke hond maar ik ga er wel alles aan doen om een herhaling te voorkomen.
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
qyan

Ongelezen bericht door qyan »

Domie schreef:
Nieve schreef:Wat ik eigenlijk niet snap in je verhaal is dat je nu zegt:"Jikke is eigenlijk niet te vertrouwen."
Klopt maar ik heb dat gezegd vanuit een enorm geschrokken reactie. DAt Jikke zo reageerde had ik nog nooit gezien en nooit van hem verwacht. Ik wil hem nu ook niet meteen bestempelen als gevaarlijke hond maar ik ga er wel alles aan doen om een herhaling te voorkomen.
dus in ene groep honden geen speeltjes meer gebruiken :ok:
alleen dan voorkom je herhaling.
*Silvia*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Silvia* »

mijn balou zou ook dat speeltje willen hebben.
ik vind het trouwens ook ondoordacht om met een groepje met ballen te gooien.
sommige zijn zo gefixeerd op hun speeltje of van andere dat ze er alles voor doen om het te pakken te nemen.
en ja het blijven honden dan.
ik neem balou ook mee weg als ik mensen een bal of wat dan tevoorschijn zie halen of het is hun eigen risico
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”