Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Met z'n drieen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Met z'n drieen

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Zo, ik ben me vandaag een hoepeltje geschrokken. We liepen met z'n drieen in het Zeister Bos. Blijkt er veel dichterbij dan ik dacht een weg te lopen (best druk!) en ja hoor...Bram spurt weg naar een hond die aan de andere kant loopt.

Goddank is het goed afgelopen, ik was helemaal overstuur. Krijg ik ook nog een of andere achterlijke vent over me heen die me begint uit te schelden dat ik rustig moet doen. Ik zal maar niet herhalen wat hij allemaal zei. Dan herhaal ik ook niet wat ik terugzei :mrgreen:

Maar goed, dit leidt tot een vraag. Ik weet zeker dat ik Bram had kunnen terugroepen als ik alleen met hem had gelopen. Als we met z'n drieen zijn (wat niet zo vaak gebeurt) luistert hij veel minder goed. Het is een cyclus, want daardoor ga ik waarschijnlijk anders doen als we met z'n drieeen lopen, waardoor hij weer minder goed luistert.

Hoe kan ik die cyclus doorbreken? We hebben al afgesproken dat ik de 'lead' neem en m'n vriend zich er niet mee bemoeit. De vorige keer ging het heel goed (Soesterduinen), maar nu had Bram weer bananen in z'n oren. Wat doe ik fout en hoe moet ik dit aanpakken? We gaan binnenkort met z'n drieen een week weg, dan zou het wel fijn zijn als we ook normaal met z'n drieen kunnen wandelen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Jee zeg! Dan schrik je wel even flink ja :eek:

Godzijdank is het allemaal goed afgelopen! Fijn ook dan van die mensen die nog even je de les gaan lezen....

Het enige wat ik kan bedenken is dat jullie de komende tijd zo vaak mogelijk samen moeten gaan lopen, en dan ook heel bewust trainen op het hierkomen bij Bram. Dus dat je dan weer even net zo met hem bezig gaat als toen hij pup was.
Dat hij dan dus doorkrijgt dat als jullie met zijn drieen lopen dat hij dan ook gewoon jou goed in de gaten moet houden, en dat de regels dan precies hetzelfde zijn.
Afbeelding
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Geen idee :19:

Wij doen niet aan 'leads'. Ik ben degene die de cursussen met beide honden heeft gelopen, maar naar ons beiden hebben ze te luisteren. En dat doen ze ook. In crisissituaties, als we met z'n allen lopen, is het gillen als een viswijf. Zowel Pieter als ik. Pieter ontfermt zich dan over Saar, ik over Miep. Dat is erin geslopen, en dat werkt. En dat laatste vind ik het belangrijkst, dat het werkt.

Pfff, jij zult maar net achter een boom aan het plassen zijn en je vriend is alleen met Bram. Moet hij hem toch ook terug kunnen roepen?
Moos
Zeer actief

En oh ja; je vriend loopt toch ook met Bram op zijn vrije dag? Hoe gaat het dan? Luistert Bram dan wel gewoon goed naar je vriend ook?

Anders moet hij denk ik ook heel goed aan de gang gaan met Bram, want het is niet echt de bedoeling dat hij bij je vriend veel minder goed terug te roepen is toch?
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Het enige wat ik kan bedenken is dat jullie de komende tijd zo vaak mogelijk samen moeten gaan lopen, en dan ook heel bewust trainen op het hierkomen bij Bram. Dus dat je dan weer even net zo met hem bezig gaat als toen hij pup was.
Dat hij dan dus doorkrijgt dat als jullie met zijn drieen lopen dat hij dan ook gewoon jou goed in de gaten moet houden, en dat de regels dan precies hetzelfde zijn.
Ja dat zei mijn vriend ook al, dat we gewoon veel moeten gaan wandelen op plekken waar het geen kwaad kan als hij niet komt. Ik hoop dat ik dan ook weer wat relaxter word. En dan de touwtjes even weer flink aanspannen met wat gehoorzaamheidsoefeningen tussendoor enzo.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Marion. schreef:Geen idee :19:

Wij doen niet aan 'leads'. Ik ben degene die de cursussen met beide honden heeft gelopen, maar naar ons beiden hebben ze te luisteren. En dat doen ze ook. In crisissituaties, als we met z'n allen lopen, is het gillen als een viswijf. Zowel Pieter als ik. Pieter ontfermt zich dan over Saar, ik over Miep. Dat is erin geslopen, en dat werkt. En dat laatste vind ik het belangrijkst, dat het werkt.

Pfff, jij zult maar net achter een boom aan het plassen zijn en je vriend is alleen met Bram. Moet hij hem toch ook terug kunnen roepen?
Het verschil is dat het bij jullie werkt. Bij ons gaat het niet goed. En dus moeten we daar iets aan doen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Zoek stok! schreef:Het verschil is dat het bij jullie werkt. Bij ons gaat het niet goed. En dus moeten we daar iets aan doen.
Yep, da's waar. Maar het 'werken' zit wel voornamelijk bij je vriend, denk ik :19:
miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Hier staan we ook gewoon met z'n tweeen te brullen als het misloopt. En dan hebben ze ook maar gewoon te luisteren, zowel naar mij als naar Rob.

Ik denk dat jij er persoonlijk weinig aan kunt doen, maar dat je vriend wel even flink aan de slag moet. En jij moet zelfverzekerder zijn wanneer jullie er met z'n drieen op uit gaan. Jij en je vriend zijn gewoon de baas. Punt! Met zo'n instelling blaas je die bananen al snel die oren uit. :ok:
Zoek stok!
Zeer actief

Ik heb het blijkbaar verkeerd gezegd of te weinig info gegeven: Bram luistert zowel prima naar mij als naar mijn vriend. Wij lopen eigenlijk altijd alleen met hem en dan is er niks aan de hand. Er is dus alleen een probleem als we met z'n drieeen zijn!

We dachten dat het misschien verwarrend zou zijn als we beiden dingen zeggen, dus daarom doe ik dat nu alleen. Dat ging 1 keer heel goed, maar vandaag dus weer niet.

Dus nogmaals: Bram loopt zo'n vier wandelingen per week met m'n vriend en dat gaat uitstekend. Wel gaat het dan anders dan bij mij. Bram blijft bij m'n vriend altijd achter hem lopen zodat hij hem af en toe bij zich moet roepen om door te lopen. Bij mij loopt Bram altijd voor me. We hebben dit niet getraind ofzo, maar op de een of andere manier is dat zo gegroeid.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ik heb het blijkbaar verkeerd gezegd of te weinig info gegeven: Bram luistert zowel prima naar mij als naar mijn vriend. Wij lopen eigenlijk altijd alleen met hem en dan is er niks aan de hand. Er is dus alleen een probleem als we met z'n drieeen zijn!

We dachten dat het misschien verwarrend zou zijn als we beiden dingen zeggen, dus daarom doe ik dat nu alleen. Dat ging 1 keer heel goed, maar vandaag dus weer niet.

Dus nogmaals: Bram loopt zo'n vier wandelingen per week met m'n vriend en dat gaat uitstekend. Wel gaat het dan anders dan bij mij. Bram blijft bij m'n vriend altijd achter hem lopen zodat hij hem af en toe bij zich moet roepen om door te lopen. Bij mij loopt Bram altijd voor me. We hebben dit niet getraind ofzo, maar op de een of andere manier is dat zo gegroeid.
Oke :ok: :wink:

Dan denk ik dat jullie inderdaad zo vaak mogelijk samen moeten gaan lopen, en dan weer oefenen met Bram; wat je vriend ook al zei dus :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef: Dan denk ik dat jullie inderdaad zo vaak mogelijk samen moeten gaan lopen, en dan weer oefenen met Bram; wat je vriend ook al zei dus :wink:
Doen we! De eerste paar keer zal het denk ik niet zo gezellig zijn :mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Moos schreef: Dan denk ik dat jullie inderdaad zo vaak mogelijk samen moeten gaan lopen, en dan weer oefenen met Bram; wat je vriend ook al zei dus :wink:
Doen we! De eerste paar keer zal het denk ik niet zo gezellig zijn :mrgreen:
hahaha, het scheelt al dat jullie je dat vantevoren realiseren :mrgreen: :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:naar mijn gevoel doe je er wel goed aan om op z'n minst niet tegelijkertijd te gaan bevelen of roepen, zelfs al vraag je nog allebei hetzelfde. een hond die iets meer de neiging heeft om Afbeelding dit te doen, doet dat naar mijn ervaring dan nog sneller. daar kunnen we wel allerlei theorieën over gaan ophangen over het waarom, maar het blijft toch gokken naar de reden.

ik denk dat de hoofdreden van zijn minder goed luisteren in die omstandigheden voornamelijk jullie concentratie is, of liever, het gebrek daaraan :wink: . je loopt toch af en toe te praten, je bent in je gedachten niet helemaal bij bram, en reken maar dat hij dat voelt! dat ligt dan noch aan jou, noch aan je vriend.

idd, regelmatiger met z'n drieën lopen, en afspreken dat je het als een soort trainingsrondje ziet, en je dus wél voornamelijk op bram gaat letten. je doet wat leuke oefeningetjes tussendoor, vraagt af en toe even zijn aandacht, roept hem bij je en beloont hem even intens als alsof je alleen met hem op pad zou zijn. en je bent even streng als je bananen in zijn oren ontdekt :mrgreen: . vergeet dan even dat je met z'n tweeën op pad bent, en concentreer je dan voor de volle 100% op bram.
moet na verloop van tijd ook weer lukken :ok: .
Daar zie ik wel wat in, in die verklaring. Dat we idd aan het kletsen zijn enzo. Als ik met iemand anders met een hond loop, gaat het wel goed, maar dan heeft hij natuurlijk die andere hond om zich op te richten. Bij ons gaat hij zelf vermaak zoeken.

Dat ik de lead neem, dat houden we zo. Ik denk dat dit voor Bram het duidelijkst is voor nu. Als het straks goed gaat, kunnen we altijd nog kijken of het weer wat relaxter kan.

Tis wat het, die honden :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Vegas luistert ook veel beter naar mij als ik alleen met hem loop als wanneer ik samen met mijn vriend loop.
Naar mijn vriend luistert hij ook goed als hij met hem wandeld maar als we samen lopen luistert hij slecht naar ons allebei.

Ik heb er nooit zo bij stilgestaan totdat ik nu jouw topic lees :denken:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
miekmiek

Ik heb eigenlijk ook helemaal geen recht van spreken, mijn honden luisteren bij zowel mij als bij rob als bij ons allebei even slecht... :wink: :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Reini schreef:Vegas luistert ook veel beter naar mij als ik alleen met hem loop als wanneer ik samen met mijn vriend loop.
Naar mijn vriend luistert hij ook goed als hij met hem wandeld maar als we samen lopen luistert hij slecht naar ons allebei.

He gelukkig, zelfs zeer goed luisterende Vegas doet het dan minder :wink:

Het maakt het wel minder leuk om met z'n drieeen te gaan wandelen vind ik. We hebben toen Bram nog pup was wel eens flink ruzie gehad tijdens wandelingen. Gewoon omdat het dan voor geen meter ging (nu is het beter hoor).

Maar als wij samen lopen, vind ik dat Vegas en Bram beide goed luisteren (okay, Vegas beter dan Bram, maar toch :mrgreen: ). Terwijl we dan toch ook aan het klessebessen zijn.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Maar als wij samen lopen, vind ik dat Vegas en Bram beide goed luisteren (okay, Vegas beter dan Bram, maar toch :mrgreen: ). Terwijl we dan toch ook aan het klessebessen zijn.
Dat vind ik inderdaad het 'frappante'. Bram luistert ook prima als je met mij loopt, terwijl hij dan ook niet de volle aandacht heeft.

Misschien zit het verschil er wel een beetje in dat als je met andere 'hondenmensen' oploopt je vaak samen ook wel erg op de honden let; hoe ze spelen, wat voor gekke dingen ze doen. Dat is dan misschien toch ook weer anders dan wanneer je met je vriend loopt.
Afbeelding
miekmiek

Dat denk ik ook. Als ik met Rob aan het wandelen ben let je gewoon minder goed op. Eigenlijk vrij logisch dat je hond dan zijn kans grijpt en even lekker zijn eigen gang gaat. Ook honden houden wel eens van een relletje. :wink: :mrgreen:
Zoek stok!
Zeer actief

Moos schreef:
Zoek stok! schreef:
Dat vind ik inderdaad het 'frappante'. Bram luistert ook prima als je met mij loopt, terwijl hij dan ook niet de volle aandacht heeft.

Misschien zit het verschil er wel een beetje in dat als je met andere 'hondenmensen' oploopt je vaak samen ook wel erg op de honden let; hoe ze spelen, wat voor gekke dingen ze doen. Dat is dan misschien toch ook weer anders dan wanneer je met je vriend loopt.
Ik denk dat het verschil is dat er dan andere honden bij zijn. Daar trekt hij dan mee op.

Maar ik denk (hypothetisch) dat het ook goed zou gaan als iemand anders met mij mee zou lopen zonder hond. Het gaat echt om de combinatie van m'n vriend en ik, de complete roedel dus eigenlijk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

miekmiek schreef:Ook honden houden wel eens van een relletje. :wink: :mrgreen:
:mrgreen:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Reini
Zeer actief

Ongelezen bericht door Reini »

Inge O schreef:
Reini schreef:Vegas luistert ook veel beter naar mij als ik alleen met hem loop als wanneer ik samen met mijn vriend loop.

kan je je nog herinneren dat je hier een keer in een topic schreef over vegas zijn kuren als jij op kantoor aan het bellen was :mrgreen: ? eigenlijk is zo'n wandelsituatie, waarin baasje er wel is, maar toch ook weer lekker niet, hiermee te vergelijken :mrgreen: .
Dat kan ik me zeker nog herinneren :mrgreen: Gelukkig is dat helemaal over :ok:

Maar ik begrijp wat je bedoeld :wink:
Nero, het dappere Yorkie; 14/09/02 - 19/06/07
Afbeelding
Belle
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Belle »

Het is voor mij ook heel herkenbaar. Als ik alleen met de honden loop, luistert Belle eigenlijk best goed, met andere mensen met honden erbij gaat het ook redelijk, maar als Rob of een van de kinderen mee is, is het stukken minder met de gehoorzaamheid. Ik denk dat ze zich dan ook wel een beetje verveelt. Als ik alleen ben doe ik allerlei zoekspelletjes met ze en laat ik ze af en toe oefeningen doen. Als er andere honden bij zijn, spelen ze daarmee, als ik met Rob of de kinderen loop, doe ik dat toch wat minder. Daarnaast denk ik dat ze ook gewoon de kans waarnemen als je wat minder oplettend bent.
Marjolein, Isa, Dora, Suus en Anne
Those who are dead, are not dead, they're just living in my head..... (Coldplay, 42)
Catootje 12-05-05 - 17-09-09
Chiva ? - ? -91 - 08-01-10
Belle 06-03-2003 - 05-11-2012
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”