Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Negeren of straffen

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

Esther80
Zeer actief
Aantal honden: 3
Contacteer:

Negeren of straffen

Ongelezen bericht door Esther80 »

Wij hebben twee Rhodesian Ridgebacks. Een reu en een teef, broer en zus. Inmiddels zijn ze 2,5 jaar oud.

Vai, ons teefje, heeft op de show in Wijchen een hele nare ervaring gehad bij de medische keuring. Een dame die zogenaamd de medische keuring uit moest voeren vondt het nodig om Vai keihard aan haar staart terug te trekken toen ik al doorliep omdat ze een stukje daarvoor al waren gekeurd. Ze deed Vai dus enorm zeer, ze gilde, en Vai heeft gegromd naar haar. Ik was woedend op de dame, hoe ze het in haar hoofd haalde om zomaar een hond aan de staart terug te trekken (we hebben het hier over 37 kilo hond). Maar goed, in Wijchen kom ik niet meer!! De dame in kwestie zal het niet meer doen na mijn uitbrander.

Maar helaas is Vai nu wat wantrouwender naar vreemde mensen toe geworden. Van de week was ik ergens, Vai was aan het knuffelen met mijn zwager en er kwam nog iemand bij voor haar ging staan, haar aankeek en ook een kus wilde (hij had ook nog een pet op). Ze begon wat waarschuwend te grommen :(: Gelukkig begreep de meneer het meteen en ging hij terug met zijn gezicht. Ik heb hem gevraagd haar eerst te laten snuffelen aan zijn hand en toen accepteerde ze dat gewoon. Dit was eigenlijk de eerste keer dat ze dat heeft gedaan, of ze de meneer gewoon niet vertrouwde, ik weet het niet??

Bijzonder vervelend natuurlijk. Wat kan ik doen om haar weer wat meer vertrouwen te geven? Ik vraag mensen altijd om niet direct over de hond heen te gaan hangen, dat is uiteraard erg bedreigend. Eerst snuffelen, dan klein maken, hond niet aankijken en dan komt ze vanzelf wel. Maar niet iedereen lijkt dit te snappen helaas. Ze is altijd erg open en vriendelijk dus dit vondt ik bijzonder vreemd.

Groeten,
Esther
Rhodesian Ridgebackkennel "Kani Akilah"
"A Ridgeback isn't just another dog....It's a Lifestyle!"

Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

vreemde mensen iets lekkers geven en dat haar aanbieden. Zodat ze leert dat vreemde mensen leuk zijn, je krijgt er immers iets lekkers van.
Verder laat mensen haar idd negeren.

Mijn Ghaya is ook niet gek op vreemde mensen, ze bijt niet o.i.d. maar loopt er bij weg. Ze wil gewoon geen vreemde handen aan dr lijf.
Ik vraag mensen dus ook altijd haar met rust te laten, ze aaien dan maar een van mn andere honden die het wel leuk vinden.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Die nare ervaring op de show zou te maken kunnen hebben met haar gedrag nu. Wat je doet lijkt me prima.
Niet nadrukkelijk met haar gaan "oefenen"in het accepteren van vreemden, maar wel zorgen dat ze regelmatig met vreemden in aanraking komt.
Vreemden moeten idd de hond niet aankijken, maar even laten snuffelen aan de hand. Draait ze de kop weg, dan hoeft ze niet zo nodig verder contact. Dat is niet erg en je hoeft ook niet door te drukken dat ze wel moet. Heeft ze belangstelling, laat haar dan gewoon even aaien. Let er wel op dat ze voorlopig niet in de buurt van haar staart komen (met aaien over de rug bijv.) Onder de kin krabbelen is ruim voldoende.
Je kunt ook eens, als je met haar in een park wandelt bij iemand gaan zitten en met die persoon praten. Je hoeft de hond daar niet bij te betrekken. Zij is gewoon aanwezig en verder gebeurt er niets met haar. Dat kan haar weer rust geven.
Gaat het betasten op een show wel? Of ben je nog niet naar een andere show geweest sindsdien.
Succes
Nettie
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Ik heb al wel weer met haar geshowd en er is dan niets aan de hand. Ze laat alles makkelijk toe en geeft de keurmeester bij het bekijken van het gebit ook nog een kusje. Wat dat betreft is er geen vuiltje aan de lucht.

Vooral op straat merk ik dat ze wat alerter is geworden. Afgelopen weekend was ik nog op een tennisbaan om mijn vriend te zien tennissen, een vreemde mevrouw kwam op me af om te vragen of de honden water wilden hebben, Vai sprong naar haar op en likte haar mond? Beetje dubbel haar gedrag dus.

Misschien vertrouwde ze die man waarnaar ze gromde wel niet??

Groetjes,
Esther

Afbeelding
Melanie 74

Ongelezen bericht door Melanie 74 »

Vergeet die pet niet in het geheel!!
Vaak kijken honden naar de ogen van mensen en die pet kan best har zicht hebben belemmerd en daardoor haar in onzekerheid hebben gebracht!
stefanie
Zeer actief

Ongelezen bericht door stefanie »

Melanie 74 schreef:Vergeet die pet niet in het geheel!!
Vaak kijken honden naar de ogen van mensen en die pet kan best har zicht hebben belemmerd en daardoor haar in onzekerheid hebben gebracht!
Inderdaad is een pet vaak ook verwarrend. De eerste keren dat ik een pet op had, stonden mijn honden te blaffen en snapten ze er niks van.
Straffen zou ik sowieso niet doen.
Esther80
Zeer actief
Contacteer:

Bedankt voor de antwoorden :ok: . Ik vondt haar reactie op zich ook niet zo verwonderlijk, maar leuk is het natuurlijk niet.

Normaal heeft ze even een paar minuutjes nodig om kennis te maken en daarna past ze zich makkelijk aan, nu had ze die tijd niet. Vondt het al bijzonder vreemd van haar want normaal kan ze zo met vreemden mee, ze laat zich makkelijk aanhalen en is eigenlijk niet zo snel onder de indruk (thuis is ze wel erg waaks). Ik had haar ook alleen bij me dus er viel qua onze andere hond, niets te beschermen.

Ik snap ook wel dat ze haar grenzen aan mag geven, maar niet alle andere mensen snappen dat. Gelukkig ken ik diegene goed en weet hij dat een RR nou eenmaal geen Labrador is.

Gisteren waren er kinderen aan het spelen op straat, ik stap met beide honden uit de auto en er komt een kind aangerend "ik durf ze wel te aaien hoor". Ik zeg dus dat ze even moeten wachten omdat ik ze nog niet had aangelijnd en omdat ik maar wilde dat ze 1 hond gingen aaien. Kindje snapte dat, komt 2e kindje eraan en vliegt direct bovenop Ghalu. Ghalu is onze reu, hij is dus behoorlijk groot en was op ooghoogte van dat jochie die ineens een lik kreeg. Jochie maakt het geluid van "bah, wat nat", draait zich weer terug en weer likt Ghalu hem in het gezicht. Maar onze vent is nogal onbenullig en geeft hapkussen (als hij je in het gezicht likt knabbelt hij zachtjes aan je neus of oren). Het ging dus nogal onbenullig, het leek meer een botsing. Ghalu die een lik wilde geven en het jochie dat vooruit kwam rennen. Jochie moest verschrikkelijk huilen, Ghalu schrok zich een ongeluk en ikke dus ook. De moeder stond te kletsen dus kwam onze buurvrouw er even bij, ik riep haar of ze even wilde kijken. Niets aan de hand natuurlijk, was vooral de schrik. Maar toch gaf de buurvrouw me een naar gevoel, alsof mijn hond het hele jochie had opgevreten :19: . Wij leerden vroeger dat je vreemde honden niet zomaar mag aaien.

Maar goed, ik zal nog beter opletten met die kleine kinderen. Onze honden zijn een hele drukke 3-ling gewend die ook de nodige, wat onbenullige likken hebben gehad, inmiddels kunnen ze erom lachen.

Groetjes,
Esther

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Nou, jij hebt dus hartstikke fijne honden. :ok:
Als je de kans krijgt, zou ik de moeder van dat overenthousiaste jongetje toch een keer vertellen wat de risico's kunnen zijn.
Het is fijn dat ze in ieder geval niet meteen de "schuld"bij jou heeft gelegd. :mrgreen: (Als ik het goed heb begrepen.)
Ze lijkt me dus voor rede vatbaar.
Mensen denken er soms niet goed bij na als ze hun kinderen gewoon op honden af laten gaan. Gewoon uit onwetendheid.
Nettie
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”