Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

kennel in spanje of huisje in NL waar baasje wel werkt ?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

broena
nieuw lid

kennel in spanje of huisje in NL waar baasje wel werkt ?

Ongelezen bericht door broena »

Hallo,

Ben nieuw op dit forum en wil graag vertellen wat er door mijn hoofd gaat en eens kijken hoe andere hondenbezitters hierop reageren/over denken.
Ik ben gek op honden en heb vorige week (vakantie in Spanje) een zielig hoopje hond ontmoet in een dorp in de bergen.(zuid spanje)
Blijkbaar was zij gedumpt (??) door mensen en zij liep al een jaar door het dorp te zwerven op zoek naar eten.
Ze had een erg doffe vacht en ze zat Vol met teken (leek wel een parelketting die ze droeg).
Niemand wilde zich blijkbaar voor haar zorgen, want ze zwierf nog steeds rond.
Ik gaf haar elke keer eten en dan was ze zo blij en ging ze rustig liggen ..
Na drie dagen kwam ze weer aangelopen, hinkend want blijkbaar wilde ze niet langer op een van haar voorpoten staan.
Heb onder haar voet gekeken maar kon er niets vinden.
Na van andere mensen gehoord te hebben dat er af en toe hondenbrigades uit Granada langskomen om de honden zonder eigenaar mee te nemen....en te horen dat deze dieren hierna in een soort van asiel terecht kwamen waar ze de honden gewoon vergassen kon ik er helemaal niet meer tegen.
Heb contact gezocht met een dierenorganisatie, de hond de auto ingelokt en een uur met haar gereden om haar af te leveren bij de dierenarts.
Deze heb ik betaald om haar te vaccineren en steriliseren.
Natuurlijk ook pillen tegen wormen en middel tegen vlooien en teken gekregen en bloed gecheckt (leishmania).
Een dag later zouden wij weer terug naar NL gaan en inmiddels ben ik hier.
De organisatie heeft een tijdelijke opvang voor haar en gaat op zoek naar een nieuw baasje.
Maar ze hebben zoveel honden waar ze een baasje voor zoeken en ze vertelde mij dat ze maar drie honden heeft geplaatst sinds april...
Aan de ene kant wil ik haar zo graag hierheen halen en haar hier een thuis geven, maar...
ik woon alleen en werk 4 dagen.
Ik kan de andere dagen waarschijnlijk wel voor een soort van oppas zorgen, maar dit is alleen maar even uitlaten..
en ik weet dat ik ook echt de tijd moet nemen om haar op te voeden (alleen laten/zindelijk etc..)
en ik begin net aan een nieuwe baan en kan dus na deze vakantie niet weer vrij nemen.
Vind het zo lastig....ik vind mezelf niet echt geschikt nu voor een hond (door werk) maar misschien vinden ze helemaan geen baasje en zit ze in een kennel...

Lastig dillema voor me.
Ben benieuwd hoe jullie erover denken.
En misschien zijn er hier wel mensen die haar een veel beter huis kunnen bieden ?
Ik zal er dan voor zorgen dat ze naar NL komt.
Het gaat om een prachtige bruine teef tussen de 1 en 2 jaar, kruising Pointer X ?

Ben benieuwd naar jullie reakties.
Groetjes, Broena

Afbeelding
AfbeeldingAfbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Wat fijn dat je haar van de straat hebt afgehaald. Ze heeft ieder geval zorg, eten en drinken en hoop op een nieuwe plek.
Wat betreft de rest van je vragen; aan een hond moet je alleen beginnen als je dat wilt en daar proef ik twijfel bij je. Als je iets wilt valt er namelijk altijd wel weer een mouw aan te passen om dingen ook geregeld te krijgen. Ik werk ook en zolang je bereid bent dingen te regelen moet er geen probleem zijn. :wink:
Welk asiel zit ze nu?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
broena
nieuw lid

Hi Eline,

Op zich wil ik wel heel graag een hond, maar de timing is gewoon niet echt best.
En heb nu net vakantie gehad als ik haar hierheen haal, moet ik natuurlijk echt eerst 2 weken vrij nemen en mijn baas ziet dat nooit zitten logisch.
Hoe doe jij het met je werk ?
En uitlaten etc...ben ik erg nieuwsgierig naar :)
Ze zit nu in een kennel van engelse mensen in de buurt van Nerja, ik ga vanavond weer bellen en dan eens vragen hoe de kennel heet.
De organisatie die het regelt is CAS costa animal society www.casnerja.org

Ik heb jullie verslag ook gelezen over de trip naar spanje, echt top ! :cheer:
Heerlijk om te lezen dat er mensen zijn die een stap verder gaan dan alleen zeggen wat zielig.

Groetjes
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Als timing het enige is wat je tegenhoudt voor deze hond denk ik dat je moet kijken wat je kan regelen in je omgeving. Is er niet iemand die je wil helpen die eerste weken? Oppas? Opvang? Buren? Ouders? Familie? vrienden?
Jij hebt een lijntje met deze hond; als enige..als de hond een kans wil maken weg te komen uit dat asiel dan is het wel via jou. De stichting met wie je contact hebt, werkt die door europa?
Wat weet je van de hond?
Want dat is denk ik vraag 2 die doorslaggvend moet zijn en dat is of de hond weg geschikt is voor een leven in Nederland. Is ze getest op ziekten? Heeft ze trauma's of complexen die maken dat ze hier niet goed kan funktioneren?
Je bent niet overhaast bezig en de hond zit daar voro even goed, dus denk kalm na, kijk welke mogelijkheden je hebt en bezin je over wat de hond moet kunnen om in je leven te passen en bezin je in wat je zelf bereid bent om aan te passen.

Ik werk ongeregelmatig en mijn ouders wonen in de buurt en zorgen voor mijn honden door ze uit te laten en eten te geven als ik weg ben.
Verder heb ik twee honden en echt alleen zijn ze dus niet.
Zou dit je eerste eigen hond worden?
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
speurneus carola

Ongelezen bericht door speurneus carola »

vergeet niet dat dit een hond is die al een jaar of meer vrij rondgelopen heeft.

zo'n hond naar nederland halen en in huis opsluiten omdat je moet werken is voor dit hondje zeker geen ideale situatie en de gewenning kan daardus goed spaak gaan lopen.

bezint eer gij begint dus.

weet waar je aan begint, anders zit zo'n hondjes alsnog binnen een paar weken in een asiel en begint de lijdensweg van baas naar baas. daar is ze ook niet mee geholpen.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

speurneus carola schreef:vergeet niet dat dit een hond is die al een jaar of meer vrij rondgelopen heeft.

zo'n hond naar nederland halen en in huis opsluiten omdat je moet werken is voor dit hondje zeker geen ideale situatie en de gewenning kan daardus goed spaak gaan lopen.

weet waar je aan begint, anders zit zo'n hondjes alsnog binnen een paar weken in een asiel en begint de lijdensweg van baas naar baas. daar is ze ook niet mee geholpen.
Ben ik met je eens, maar ik wil wel graag aanmerken dat een hond geen wild dier is en veelal ergens een start gemaakt heeft in een huis of schuur. Nelson is een ex-zwerver en we hebben inmiddels uit Kimba honden herplaatst die nog nooit in een huis hebben geleefd en het toch echt prima doen; goed zindelijk, keurig alleen thuis kunnen zijn en geen gesloperij.
Het is erg afhankelijk van de hond en het is absoluut goed te kijken of de hond stabiel en open genoeg is om het hier goed te gaan doen.
Als je een hond netjes kan meenemen in de auto en zonder problemen mee kan nemem naar de dokter zie ik geen hond voor me die niet wenbaar is in huis.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
jacq1970
Zeer actief
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Als je kan zorgen voor een back-up/oppas voor de eerste tijd zie ik geen probleem in om de hond naar nederland tehalen.
Net wat Eline zegt, jij bent het lijntje naar een beter leven voor deze hond, en als je de hond in de auto krijgt en een uur rustig in de auto kan houden dan is het zeker geen hond die je niet aan een thuis situatie kan laten wennen.
En tja 4 dagen alleen is niet ideaal maar als je de tijd dat je thuis bent uit je werk aan je hond besteed is dat nog niet erg...erger dan ze gehad heeft zal het niet worden toch.....
Goed overnadenken is erg belangrijk...hoe zielig het ook is als je er niet achterstaat moet je het niet doen want de hond kan zeker nog wel een jaar of 10 mee misschien en dan zit je er wel mee.
Als de hond op Lm en andere ziektes negatief getest is dan zie ik geen obstakels...als je maar hulp kan krijgen de eerste tijd.

Jacqueline
Afbeelding
Marja
Zeer actief

Ongelezen bericht door Marja »

Misschien even zeggen waar je zo ongeveer woont.
Wellicht zitten er bij jou in de buurt forummers die je een beetje kunnen/willen helpen de eerste tijd :wink:
groetjes Marja Zara en Stapper
Afbeelding
Fahrah
Actief

Ongelezen bericht door Fahrah »

speurneus carola schreef:vergeet niet dat dit een hond is die al een jaar of meer vrij rondgelopen heeft.

Helemaal mee eens!!
groetjes,
Carolina
Afbeelding
broena
nieuw lid

Hallo,

Allemaal ontzettend bedankt voor jullie reakties, kan ik tenminste wat mee en zal dit zeker meenemen.Had een enorm verhaal geschreven en ergens heb ik op een verkeerd knopje gedrukt en was alles weg :denken:
Heb nu een beetje haast, dus de korte versie...moet koken voor 4 mensen :smile:

Hi Eline,
Ik heb al eerder een hond gehad, een Rhodesian Ridgeback samen met mijn ex.De stichting is vooral in Spanje bezig en zoekt dus ook vooral baasjes in Spanje.
En ik wandel nog vaak men honden van vrienden en familie en pas af en toe op.
Ik ben nu inderdaad al druk aan het rondvragen of mensen mij kunnen helpen.
Het gaat bij mij om vier dagen, als ik werk.
Ik woon trouwens in Amsterdam (buitering iom Amstelveen, vlakbij Adamse Bos)

De hond was enorm rustig, zacht en lief de paar keer dat ik haar heb gezien.
Kon haar makkelijk aanraken, ze wilde enorm graag geknuffeld worden en heb haar 1 1/2 uur in de auto kunnen vervoeren, dit ging heel makkelijk.
Ook al was deze 1 1/2 uur een weg vol bochten ;)

Maar weet niet of dit haar normale gedrag is, heb jij wel eens honden uit spanje meegemaakt die hier in NL ineens enorm anders werden ?
Bedoel van zacht lief karakter naar fel gedrag of probleemgedrag ?

Ga de kennel in ieder geval eens bellen om te vragen hoe ze zich daar gedraagd.

Ben wel benieuwd hoe de mensen die hier komen en alleen zijn en werken de honden opvoeden.
Is alle tijd buiten werk echt alleen maar voor de honden ?

Hoe doen jullie dit ?

Bedankt allemaal voor jullie reakties.
Kan ik echt iets mee en blijf nadenken.
En als ik haar hierheen haal zal ze nooit meer in een asiel komen, maak dingen nooit half af.
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Maar weet niet of dit haar normale gedrag is, heb jij wel eens honden uit spanje meegemaakt die hier in NL ineens enorm anders werden ?
Bedoel van zacht lief karakter naar fel gedrag of probleemgedrag ?
Onze stichtingshonden zijn en blijven wie ze zijn. Maar dat zijn honden die al jaren in Kimba hebben gezeten en ook daar gezien zijn in hun gedrag. We hebben ze zelf bekeken en in die zin is er natuurlijk een veel beter beeld dan een hond die je van de straat plukt.
Maar als de hond ten tijde dat jij met haar omging goed gezond was en zij open en vrij was in contact is ze dat dus ook; tegen vrouwen. Mannen zul je moeten laten bekijken en ik zou inderdaad eens vragen hoe ze zich in het asiel gedraagt.
Enorm anders worden honden niet, wel kan er iets inzitten wat je niet nog niet ziet. Een hond zonder huis zal je niet snel kunnen betrappen op waaksheid, maar dat zul je in het asiel weer wel moeten zien.
Haar sociale gedrag naar andere honden is ook een punt waar je naar moet kijken. Hoe is ze op eten? Is ze er fel op? Is ze jalours? Allemaal dingen die je pas kan zien als je echt interaktie hebt met de hond.
Ik zou als ik jou was de hond door de mensen vanuit het asiel ook eens laten bekijken en laat ze maareens aangeven wat ze ervan denken. :wink:
Mijn visie is dat een hond met vertrouwen in mensen, echt sociaal en open in contact, niet snel problemen geeft met oog op wennen. Ze zijn dan altijd te bereiken omdat ze ons als mensen wel oke vinden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
essiedepessie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door essiedepessie »

Fahrah schreef:

Helemaal mee eens!!

Hij zit nu toch ook in een asiel, dat is dan toch eigenlijk hetzelfde verhaal... of zie ik dat fout?
Liefs Esther

Afbeelding
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door ranetje »

Heb je voldoende tijd om de hond uit te laten?
Een x pointer heeft waarschijnlijk véél beweging nodig :roll:
Een pointer is een jachthond optima forma!!! Hij gaat graag zijn neus achterna. Houd daar wel rekening mee :wink:
Dat onderzoek op Leishmania was in orde?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Van een kruising pointer verwacht ik hoe dan ook zacht gedrag en de kans op angstagressie is echt minimaal. Wel moet je rekening houden met het feit dat pointers zeer slecht luisteren als ze niet getraind zijn en ook vaak het hazepad kiezen, letterlijk dus :mrgreen:
Met andere honden zijn ze meestal erg sociaal en in huis kunnen ze vrij druk zijn maar dat hoeft niet.

Als de hond zich graag liet aanhalen en makkelijk meeging in de auto denk ik dat het een ex-huishond is geweest die domweg weggelopen of gedumpt is. Ik zou ook het asiel om een evaluatie van het gedrag vragen en als jij het ziet zitten zou ik het proberen. Jullie zijn immers op elkaars pad gekomen en jij lijkt gemotiveert.

Wij hebben ook een pointer gehad uit slechte omstandigheden en een lievere en ook mooiere hond heb ik zelden gezien. Nadelen waren jagen en weglopen en de enorme drang naar bewegen. Verder was het de liefste hond die ik gekend heb :ok:
Afbeelding
broena
nieuw lid

Hallo,

Resultaat van bloedtest was dat ze geen leishmania heeft...gelukkig :smile1:
Toen ik bij de dierenarts kwam dacht hij in eerste instantie dat de kans groot was dat ze het wel zou hebben, tranen sprongen in mijn ogen arme hond.
Maar gelukkig was het goed !
Ik werk wel veel maar zal haar savonds en smorgens flink uitlaten.
Als ik haar neem, dan zal ik proberen zoveel mogelijk met haar te lopen.
En een jachthond moet helemaal flink rennen ;)
Ik kan me niet voorstellen dat ze is weggelopen, en de meeste honden in spanje wonen niet binnenshuis maar slapen buiten...mogen niet binnen komen.

Ik heb vandaag weer contact gehad met de dame van de stichting in Spanje en ze vertelde me dat het goed met haar gaat.
Ze was gesteriliseerd en daardoor eerst nog apart gehouden in de kennel.
Ik heb de naam van de kennel en het nummer, ik ga dit weekend eens met ze bellen om te vragen hoe ze zich gedraagt met andere honden en mensen.
Hebben jullie nog goede vragen die ik aan de kennel kan stellen ?
Ga ook meteen fotos vragen, zal ik hier plaatsen.

Groetjes allemaal en nogmaals bedankt voor alle reakties !
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

broena schreef:Hallo,

Dat betekend niet dat ze de parasiet niet bij zich draagt he?
Ze kan best besmet zijn maar daar (nog) niet ziek van zijn.

Veel succes verder met het maken van je beslissing!!
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Contacteer:

Sandro schreef:
broena schreef:Hallo,

Dat betekend niet dat ze de parasiet niet bij zich draagt he?
Ze kan best besmet zijn maar daar (nog) niet ziek van zijn.
www.dierenhulpcadiz.nl staat goede uitgebreide info over de ziekten uit Spanje. Hartworm zou ik me opersoonlijk dus drukker om maken dan om Leishmaniose om maar eens iets te noemen. Lees je goed in!
Groet Eline,
Juno en Kiki
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”