Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Dominantie handelingen?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

gelderen
Actief

Ongelezen bericht door gelderen »

Of als je levensmoe bent: Strak aankijken, opstaan, over hem heen gaan hangen en hem een tik verkopen. Dat laatste komt je dan denk ik niet aan toe :cheer:

Groeten,
Eelco
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

gelderen schreef:Of als je levensmoe bent: Strak aankijken, opstaan, over hem heen gaan hangen en hem een tik verkopen. Dat laatste komt je dan denk ik niet aan toe :cheer:

Groeten,
Eelco
Nou als ik een hele flinke kerel was dan greep ik die hond wel bij zijn kladden en goed ook.

Anne (maar ik zou zo'n hond dus niet in huis durven nemen)
MJ
Zeer actief
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door MJ »

Poeh, vind ik wel een moeilijke,hoor!
Ik kijk even terug naar mijn herplaatsers toen ze net in huis waren.....
Ik zorgde ervoor dat ik niet in deze situatie belandde.
Klinkt een beetje knullig,i know...maar heb daar in het begin elke keer goed over nagedacht.....Waar is de hond...Wat is zijn houding....en moet zeggen,puur mazzel waarschijnlijk..dat ik dus niet in deze situatie beland ben geraakt.
Behalve dus die keer op de cursus waar ik de confrontatie zélf aan moest gaan!
En Tommie was kruising Golden. Reken maar dat ik er heel wat zweetdruppels op had staan.
Denk alleen niet dat het dé manier is en als je dus een tamelijk onbekende hond of een hond hebt die rang-hogere wil worden merk je dat ook andere dingen,lijkt mij en kijk je zelf dus héél goed uit om je niet lager/kleiner te maken om de hond de gelegenheid te geven.
Maar goed...zoveel verstand heb ik er ook niet zo van! :mrgreen:
AnneMarie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Leeuwhondje
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door AnneMarie »

gelderen schreef:Of als je levensmoe bent: Strak aankijken, opstaan, over hem heen gaan hangen en hem een tik verkopen. Dat laatste komt je dan denk ik niet aan toe :cheer:

Groeten,
Eelco

Leuk gezegd :jank:

brrr zo'n hond, daar is al wel een en ander aan vooraf gegaan, nietwaar?
Je moet er maar zin in hebben
:denken:

Dat snuitbijten, wat houdt dat in. snuit rondom vastpakken ofzo?
Ik doe af en toe rustig en ontspannen wat oefeningen die in het boek van Klaas staan.
Hand op schouder, boven hem gaan staan, omklemmen, LICHT.
op rug leggen doe ik niet, alleen tijdens verzorging ligt ie al
Ik knip en borstel hem heeeel vaak.
Laatst gewijzigd door AnneMarie op 12 sep 2005 15:54, 1 keer totaal gewijzigd.
gelderen
Actief

AnneMarie schreef:

Groeten,
Eelco

Leuk gezegd :jank:

brrr zo'n hond, daar is al wel een en ander aan vooraf gegaan, nietwaar?
Je moet er maar zin in hebben
:denken:

Dat snuitbijten, wat houdt dat in. snuit rondom vastpakken ofzo?
yep, je hand over de snuit van de hond leggen maar in dit geval zou ik dat absoluut NIET doen want de kans is erg groot dat de betreffende hond je zou grijpen.

Groeten,
Eelco
Mol
Zeer actief

Ongelezen bericht door Mol »

gelderen schreef:
Mol schreef:
gelderen schreef:
Mol schreef: en hoe zie jij dat dan voor je? dus projecteer dit nu eens terug op je zelf,hoe pak jij dit probleem nu aan, stel je krijg een wild vreemde hond in huis, je zit toevallig op de grond om wat voor reden dan ook de hond komt achter je staan zet zijn haren omhoog staart kaars recht de lucht in oren recht naar voren, voor tanden en hoek tanden ontbloot en die heel diep grommend met staal blauwen ogen, hoe los jij dit dominatie conflikt op ?

mol :8):
Dat ligt maar helemaal aan de hond. Als je het fysiek kan winnen zou ik vol de confrontatie opzoeken. Kun je het fysiek niet winnen dan zou ik het negeren zonder je ranglager te plaatsen (niet aankijken, opstaan en weglopen) en van vooraf aan heel rustig rangorde gaan bepalen door zelf stukje bij beetje een stapje te stijgen. Dit kan erg lang duren. Een herplaatshond heeft zich al een bepaalde positie toegeeigend, hij zal deze plaats niet zomaar opgeven en zal proberen op dezelfde hoogte of hoger in zijn nieuwe roedel terecht te komen.

Groeten,
Eelco
ja maar wat doe je bliven zitten is geen optie want hij wil zich bevestiggen ten opzichte van jou, hij wil dus gaan bijten.

Niet aankijken, opstaan en weglopen.

Een hond bijt niet ter bevestiging van rangorde. Het rangorde systeem bestaat juist ter voorkoming van vechten.

Groeten,
Eelco
dat moet je dan toch eens en deze hond uit komen leggen :mrgreen:

gelderen
Actief

hehehe als ik het zo hoor is hij niet echt voor rede vatbaar :wink:
Overigens vindt ik het wel heel erg vreemd dat een hond zonder dat er gereageerd wordt op zijn dominantie de aanval ingaat! Bij wolven gebeurt het wel eens dat een dominante wolf zich afreageert op een ranglagere wolf zonder dat hier voor ons duidelijk aanwijsbare redenen voor zijn maar bij honden?!

Pakwerkers pak aan, samen opsluiten in een hok en kijken wie er uit komt? :wink:

Groeten,
Eelco
MJ
Zeer actief

Maar ben wel benieuwd,Mol? Wat doe jij in zo'n situatie?
Mol
Zeer actief

Marie-José schreef:Maar ben wel benieuwd,Mol? Wat doe jij in zo'n situatie?
hem beet pakken onder het opstaan en hem ff heel goed duidelijk maken wie er dus de baas is in huis.

MJ
Zeer actief

En je hebt alles er nog op en aan? :mrgreen:
gelderen
Actief

Mol schreef:
hem beet pakken onder het opstaan en hem ff heel goed duidelijk maken wie er dus de baas is in huis.

Dat zei ik in mijn eerste post ook maar dan moet je wel zeker weten dat je het wint. Of ga jij de confrontatie ook aan als je dat niet zeker weet?

Groeten,
Eelco
Mol
Zeer actief

gelderen schreef:
Mol schreef:

Dat zei ik in mijn eerste post ook maar dan moet je wel zeker weten dat je het wint. Of ga jij de confrontatie ook aan als je dat niet zeker weet?

Groeten,
Eelco
ik ga die confrontatie zowiezo aan zeker weten doe je het toch nooit, maar als je het niet doet heb je zowiezo verloren

Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

gelderen schreef: Niet aankijken, opstaan en weglopen.

Een hond bijt niet ter bevestiging van rangorde. Het rangorde systeem bestaat juist ter voorkoming van vechten.

Groeten,
Eelco
en grommen is een vorm van communicatie. Ik heb begrepen dat een hond die besloten heeft te vechten niet gromt.

Aangezien ik zo'n confrontatie niet zou kunnen winnen van zo'n hond, althans niet op een normale manier, zou ik jouw advies opvolgen, in de hoop dat het goed gaat. Denk wel dat je er dan ernstig over na moet denken of je verder kan met die hond.
Afbeelding
cloris
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dogo Argentino en de Portugese Keizerhond
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door cloris »

Fysiek zou ik dat niet aankunnen denk ik maarrr opstaan en weglopen lijkt mij in deze geen optie, je kan, ALS je het al red, denk ik daarna je huis niet meer in want de hond is denk ik na jouw aftocht heer en meester in zijn huis..

Vergeet niet dat je op de grond zat (staat er in de vraag) dus dan moet je ook eerst nog "veilig" opstaan en dan nog weglopen?
Afbeelding
De Koning is dood, lang leve de Keizer
Juan Manuel Fangio is one of the best car racers the world has ever known
Fangio; I would give anything for just one minute with you... Ik mis je vriend...
Joy C
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Joy C »

Ik denk toch dat ik in het geval wat Jan beschrijft niet op zou staan en weg zou lopen. Ik vind het moeilijk te oordelen over een situatie waar ik zelf niet in zit, maar ik zou toch ingegrepen hebben, denk ik. Of afleiden. Hangt af van de totale houding van de hond op dat specifieke moment.
Groetjes Joyce
† Nick 16.08.1999 - 22.01.2009
† Terry 16.07.1998 - 09.01.2012
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Joy C schreef:Ik denk toch dat ik in het geval wat Jan beschrijft niet op zou staan en weg zou lopen. Ik vind het moeilijk te oordelen over een situatie waar ik zelf niet in zit, maar ik zou toch ingegrepen hebben, denk ik. Of afleiden. Hangt af van de totale houding van de hond op dat specifieke moment.
nou de hond is dus klaar voor die confrontatie , hij is zeker van zich zelf in deze heb ook beschreven hoe de hond zich gedraagt ten opzichte van de persoon op de grond.

miekmiek

Ongelezen bericht door miekmiek »

Mol, heb jij al veel gaatjes in je lijf?
Mol
Zeer actief

miekmiek schreef:Mol, heb jij al veel gaatjes in je lijf?
neu eigelijk niet, groeit allemaal weer dicht

Joy C
Zeer actief

Mol schreef:
Joy C schreef:Ik denk toch dat ik in het geval wat Jan beschrijft niet op zou staan en weg zou lopen. Ik vind het moeilijk te oordelen over een situatie waar ik zelf niet in zit, maar ik zou toch ingegrepen hebben, denk ik. Of afleiden. Hangt af van de totale houding van de hond op dat specifieke moment.
nou de hond is dus klaar voor die confrontatie , hij is zeker van zich zelf in deze heb ook beschreven hoe de hond zich gedraagt ten opzichte van de persoon op de grond.

Dan zou ik niet weglopen. Kijk zeker weten doe je het nooit, maar op zo'n moment is het allesbeslissend. Als je op dat moment wegloopt, kun je een hoop problemen voor jezelf creëren, terwijl je nu de kans hebt om dat (meestal) voor eens en voor altijd duidelijk te hebben.
Groetjes Joyce
Afbeelding
**Tamara**
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door **Tamara** »

Vraag me ook af of als je wegloopt de hond je niet alsnog grijpt. De hond voelt zich op zon moment toch ranghoger? en de ranghogere bepaald wanneer de ranglagere weg mag lopen toch?
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Joy C schreef:
Mol schreef:

Dan zou ik niet weglopen. Kijk zeker weten doe je het nooit, maar op zo'n moment is het allesbeslissend. Als je op dat moment wegloopt, kun je een hoop problemen voor jezelf creëren, terwijl je nu de kans hebt om dat (meestal) voor eens en voor altijd duidelijk te hebben.
Wat stel je je daar precies bij voor dan ? Ik denk dat " foei ! " of welke verbale correctie dan ook weinig indruk zal maken op deze hond en vvoor hem het startsein zal zijn om aan te vallen.
Afbeelding
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Je moet dan zelf heel instinctief handelen en niet denken wat je gaat doen want daar heb je geen tijd voor. Als het je eigen hond is, dan wordt je woedend natuurlijk, althans ik dan en dan heb je direct het voordeel dat je in je boosheid niet bang bent en dat is het belangrijkste! Als je gewoon echt boos bent dan pak je hem bv. in zijn nek-en rugvel en dondert hem een eind door de kamer :motje: Je bent op dat moment dus niet bang en ook nog eens heeeeeel boos, das meestal wel voldoende dan :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
Mol
Zeer actief

Sunnybunny schreef:Je moet dan zelf heel instinctief handelen en niet denken wat je gaat doen want daar heb je geen tijd voor. Als het je eigen hond is, dan wordt je woedend natuurlijk, althans ik dan en dan heb je direct het voordeel dat je in je boosheid niet bang bent en dat is het belangrijkste! Als je gewoon echt boos bent dan pak je hem bv. in zijn nek-en rugvel en dondert hem een eind door de kamer :motje: Je bent op dat moment dus niet bang en ook nog eens heeeeeel boos, das meestal wel voldoende dan :mrgreen:
en als die dan opstaat en terug komt?

Joy C
Zeer actief

Zoie schreef:
Joy C schreef:
Mol schreef:

Wat stel je je daar precies bij voor dan ? Ik denk dat " foei ! " of welke verbale correctie dan ook weinig indruk zal maken op deze hond en vvoor hem het startsein zal zijn om aan te vallen.
Nee, Jan, geen foei natuurlijk. :mrgreen: Met ingrijpen, bedoel ik dus fysiek. Houtgreep o.i.d. Als de hond echt helemaal gefixeerd is op je, is het imo alles of niets. Afleiden kan wellicht, maar als de fixatie er eenmaal is, denk ik niet dat afleiden nog werkt. Elke beweging zal voor de hond zijn om "aan te vallen". Dus proberen de hond voor te zijn, is dan het enige wat ik nog kan bedenken.
Groetjes Joyce
Afbeelding
Joy C
Zeer actief

Mol schreef:
Sunnybunny schreef:Je moet dan zelf heel instinctief handelen en niet denken wat je gaat doen want daar heb je geen tijd voor. Als het je eigen hond is, dan wordt je woedend natuurlijk, althans ik dan en dan heb je direct het voordeel dat je in je boosheid niet bang bent en dat is het belangrijkste! Als je gewoon echt boos bent dan pak je hem bv. in zijn nek-en rugvel en dondert hem een eind door de kamer :motje: Je bent op dat moment dus niet bang en ook nog eens heeeeeel boos, das meestal wel voldoende dan :mrgreen:

Mij is altijd geleerd, maar ik ben beniewd naar jouw mening in deze, dat als je aan zoeiets begint, je het ook af moet maken. Dus zorgen dat je in topconditie bent. :mrgreen:
Groetjes Joyce
Afbeelding
Mol
Zeer actief

Joy C schreef:
Mol schreef:

Mij is altijd geleerd, maar ik ben beniewd naar jouw mening in deze, dat als je aan zoeiets begint, je het ook af moet maken. Dus zorgen dat je in topconditie bent. :mrgreen:
tja je kan moeilijk Time out vragen :smile: hahahaha how stop wag effe, effe 5 pik please

Joy C
Zeer actief

Mol schreef:
Joy C schreef:
Mol schreef:

tja je kan moeilijk Time out vragen :smile: hahahaha how stop wag effe, effe 5 pik please

Niet? :smile: Ja, met zo'n bordje gaan zwaaien. De 2eeee rondeeeeee! :smile:
Groetjes Joyce
Afbeelding
irstas

Ongelezen bericht door irstas »

als het echt moet zou ik denk ik ook heel hard bulderen kan ik heel goed als het echt moet.
en anders hem overmeesteren met mijn judo ervaring in de houdgreep leggen , met een knie zijn nek tegen de grond drukken en dan...eh..eh...wachten tot iemand me komt helpen ofzo

tot nu toe heeft mijn stem gelukkig nog altijd geholpen alleen is het soms moeilijk om echt boos te worden voor mij. want ja een hond voelt gewoon meteen het verschil schreeuwen werkt gewoon niet wel laten merken dat ik het echt meen dat werkt wel goed.
*Linda*
Zeer actief

Ongelezen bericht door *Linda* »

Mol schreef:

Dan doe je dat nog een keer :pffff: Maar dat heb ik nog niet meegemaakt, ik kan nogal flink brullen als ik boos ben :mrgreen:
Afbeelding Afbeelding Afbeelding
gelderen
Actief

Jullie hebben wel lef hoor.

Ik zou alleen de confrontatie opzoeken als ik redelijk zeker wist dat ik het zou winnen, m.a.w. als ik wist dat de hond nietvoor 100% zou gaan. Als het een hond is zoals beschreven dan wordt het toch echt een bezoek aan het ziekenhuis (of erger) voor een aantal van jullie. Een hond die zich op die manier gedraagt is bereid om voluit te gaan en ik ken weinig mensen die dat gaan winnen.

Schreeuwen? Tegen de tijd dat jij GODV uit je mond hebt heeft hij je bij de strot met 150kg/ cm2 en is het gebeurt. Zelf grijpen? Volgens mij onderschat je dan de snelheid en kracht van een hond. Ik ben bang dat het dan echt verkeerd afloopt.

Hoe dan ook, ik hoop nooit in zo'n situatie terecht te komen :jank:

Groeten,
Eelco
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”