Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Voer altijd klaarstaan of op gezette tijden, apart of samen?

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Mickie schreef:
Moos schreef:Ik dacht eigenlijk dat een hond van nature een vreetschuur was; ik ken namelijk bijna alleen maar vreetschuren. Maar misschien is dat wel helemaal niet zo :19:
Effe filosoferen :denken: :
Een wilde alpha vreetschuur zou dan moddervet moeten zijn, want die krijgt altijd het beste, lekkerste en meeste van de prooi. Dat zou tot muiterij moeten lijden omdat de rest (zelf ook vreetschuur) dan gedwongen wordt in te grijpen: het is immers vechten of verhongeren. Omdat hij moddervet is, is zijn conditie niet optimaal en delft hij het onderspit. Hij wordt gedood of verstoten. Een ander neemt het vetklepleiderschap over en het verhaal begint opnieuw.
Boude conclusie: vreetschuren hebben minder kans om te overleven en zijn dus niet goed voor het voortbestaan van de soort. Ze zouden waarschijnlijk uitsterven.

Briljant, al zeg ik het zelf :pffff: :mrgreen: :wink:
Ja, net zo briljant als de originele theorie waar dit topic allemaal om begon :smile:

Ik denk alleen dat honden nu best wat van de wolven af staan, en vraag me dus af in hoeverre je dat vreetschuur gedrag nog terug zou kunnen voeren op wolvenroedels.
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Als ik hier nonstop eten neer zou zetten zou Kiki erg snel moddervet worden. Ik vind het ook onnatuurlijk. Een dag vasten vind ik beter dan nonstop eten binnen bereik hebben. Verder ontneemt je de kans om een hond drang te laten hebben naar beloningen, omdat je daar voer dus al niet meer voor kan gebruiken en de hond nooit echt trek heeft.
Verder is er altijd enige competitie als het gaat om iets wat gewild is.
Als voeding iets wordt waar mijn honden niet meer voor op of om kijken zou ik dat erg jammer vinden.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Moos
Zeer actief

Mickie schreef: Afbeelding dus je erkent mijn geniale kwaliteiten... :N:
Als het boek uitkomt, krijg jij het eerste gesigneerde exemplaar, ok? :mrgreen:
hohohoho, nou niet naast je schoenen gaan lopen he. Don't push your luck!
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Charlotte* »

Eline* schreef:Als voeding iets wordt waar mijn honden niet meer voor op of om kijken zou ik dat erg jammer vinden.
Ik denk dat dit een belangrijk punt is in de "theorie" van Micci.

Ik moet er ook niet aan denken dat mijn honden eten als dezelfde noodzaak zien als piesen en poepen.
Eten is een belangrijk onderdeel van een hondenleven.
Honden hebben wel degelijk smaak en hebben ook duidelijk hun voorkeuren. Ik vind het leuk om zoveel mogelijk afwisseling aan te brengen in de voeding, en te zien wat ze heel lekker vinden of juist minder lekker.
Sandro is bijvoorbeeld helemaal weg van kip....hij verkiest het boven pens en lamshart. Terwijl Yildah helemaal uit haar plaat gaat van pens en kip als tweede kiest. Het is niet zo dat ze altijd krijgen wat ze het lekkerts vinden. Als ze een keer met lange tanden eten is dat erg jammer, dan wachten ze maar tot de volgende dag.

Micci denkt daar anders over en vind het (denk ik) niet zo heel belangrijk dat haar honden afwisseling krijgen of voedsel als een "belangrijk' onderdeel van hun leven zien. (correct me if i'm wrong)
Dus dan kan je de overvloed theorie wel toepassen.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Eline*
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse pepers!
Contacteer:

Ongelezen bericht door Eline* »

Nelson is een slechte eter dus die zal zich niet overeten. Kiki wel. Kiki is nu al aan de dikkige kant en ze vreet alles wat los en vast zit. Zij komt weg uit een spaans asiel en zal dus misschien schaarste hebben gekend in die zin dat ze ieder geval geleerd zal hebben dat ze eten wat ze heeft omdat ze het anders kwijt is. Ik denk dat dat er te diep inzit om nog om te buigen.
Jouw theorie gaat ook niet op. Waarom zijn er dan zoveel dikke mensen? Dikke mensen hebben geen last van schaartse, het is een welvaartsprobleem.

Overigens, leuk om te vertellen, pups die je uit 1 bak laat eten hebben meer kans op competitief gedrag bij de voerbak als pups die apart gevoerd zijn. Die hebben nooit geleerd dat ze strijd kunnen hebben om eten dus zulen ook goed van vertrouwen zijn als het om eten gaat. Schrokkers, dus de competitieve honden, kan je gewoon beter geen eten tot hun beschikking laten en nee, dat gaat m.i. niet over.
Groet Eline,
Juno en Kiki
Nelson hoort ook bij ons, al is hij er niet meer...
Afbeelding
Stichting Dierenhulp Cadiz
Boek Spaanse honden in Nederland;handleiding bij adoptie
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:Honden hebben smaakvermogen en kunnen hun voorkeuren hebben, daar zijn we het over eens.
Inderdaad :mrgreen:
Mickie schreef:Maar waarom zou een hond die in overvloed te eten krijgt het niet meer lekker vinden? Is het bij jullie voorkeur niet zo dat je voedsel speciaal maakt door het schaars te maken?
Ik maak het voer speciaal door afwisseling aan te brengen.
Toen ik Sandro net had kreeg hij ook brokken (twee maal per dag een maaltijd) in die twee jaar dat hij brokken at had hij zeker drie keer per maand een dag dat hij niet at of maar een paar brokjes. De rest liet hij staan. Had ik hem op dat moment iets anders gegeven dan had hij dat zeker opgegeten, dus de honger was er wel maar schijnbaar niet genoeg om toch die bak brokken te eten. De dag erna at hij wel weer zijn brokken, puur omdat het honger gevoel sterker werd. Hij ging dus eten om zijn honger gevoel te stillen, niet omdat hij nou lyrisch was van zijn brokken. Sinds ik barf en kvv geef komt het zelden voor dat hij zijn eten laat staan.
Mickie schreef:Als je honger hebt kun je zeker weten meer waardering voor je bordje voer hebben, maar moet je daarom beperkt voeren? Waarom op dat moment geen overvloedige maaltijd?
Omdat ik juist die afwisseling zo belangrijk vind, het eten wordt een belangrijk onderdeel van de dag en niet iets wat er altijd maar aanwezig is.
Mickie schreef:Als mijn honden 's morgens thuiskomen van de wandeling, hebben ze zeker weten honger, vinden het voedsel echt wel belangrijk en waarderen het dus ook echt.
Hoe weet je dat? Dat ze het waarderen? Ze krijgen toch niks anders?
Mickie schreef:Ze eten dan tot ze werkelijk genoeg hebben en hebben daarna geen enkele behoefte aan méér. Zo ze dat zouden willen; er ligt nog genoeg.
Misschien hebben ze wel behoefte aan meer......maar juist niet de brokken.
Mickie schreef: Waar in de theorie van overvloed staat dat eten zijn aantrekkingskracht verliest? Bij honger is alles lekker. Honden eten bij overvloed pas als ze honger krijgen.
Nergens in de theorie staat dat het eten zijn aantrekkings kracht verliest. Aleen kan je dat nooit weten. Je honden krijgen dag in dag uit dezelfde meuk te eten, je kan nooit peilen of ze eten omdat ze het echt heel erg lekker vinden of omdat ze hun honger gevoel stillen.
Als ik echt honger heb dan eet ik een bord spruiten leeg (gadverdammeeee!!) Niet omdat ik het lekker vind maar omdat ik iets in mijn maag moet hebben. Als ik mijn honden elke dag, altijd en in overvloed heel vies voer zou geven gaan ze dat uiteindelijk ook eten. Dan eten ze totdat ze genoeg hebben en laten de rest staan. En uiteindelijk zouden ze het vast wel gaan waarderen omdat ze daarmee hun honger gevoel kunnen stillen. En dat wil ik nou juist niet.
Honden die in overvloed gevoerd worden hebben nooit honger, die eten omdat ze trek hebben en verder geen keuze.
Mickie schreef:en daarna pas weer eten als ze honger kregen?
Waarom denk je dat jou honden gaan eten als ze honger hebben? Nogmaals, honden die in overvloed eten hebben zullen nooit honger hebben, alleen trek.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef: Gezellig, knabbeltje in gezelschap enzo. honden kennen niet dat soort gezelligheid.
Ai, hier moet ik even op reageren! Als eerste even, gezelligheid kennen honden inderdaad niet.
Maar zoveel mensen vergeten dat voedsel en het eten daarvan gewoon een groot en belangrijk deel van een honden leven is. Honden zijn veel en veel primitiever dan mensen.
Kijk maar eens naar een roedel wolven die op jacht gaan en daarna de prooi verorberen. Dat vergt zo'n enorme samenwerking, dat is een groot sociaal gebeuren. Dat is het belangrijkste om te overleven!!

Honden zijn idd geen wolven meer en jagen al helemaal niet in roedels maar toch blijft eten een belangrijk onderdeel. Ik vind het jammer dat veel mensen dat onderschatten.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Er schiet me ineens wat te binnen.

Als jij (Mickie) nou eens je honden elke dag een andere heel lekkere maaltijd aanbied. Je zorgt dat die lekkere maaltijd de hele dag aanwezig is, dus zodra de bak leeg is gelijk weer vullen.
Belangrijk is dat je elke dag wat anders aanbied wat ze erg lekker vinden. Wedden dat jij binnen no-time twee dikke honden in huis hebt?

Dat zou een goede test zijn om te kijken of jou honden zich niet volvreten omdat ze de brokken nou niet super lekker vinden.
Zouden ze zich dik eten met al die afwisseling dan klopt jou overvloed theorie dus niet.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef: dit verhaal betekent niet dat ik het op dezelfde lijn zet als genieten van voedsel, slechts om aan te geven dat meer zit in poep en pies dan je denkt. :wink: :mrgreen:
Goed dat je dat er even bij verteld :smile: :smile: :smile:
Ik had al weer een hele tegen theorie in mijn hoofd zitten :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

hhm, ben ik net lekker op dreef....ligt iedereen in bed :denken: :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:
Sandro schreef:Als jij (Mickie) nou eens je honden elke dag een andere heel lekkere maaltijd aanbied. Je zorgt dat die lekkere maaltijd de hele dag aanwezig is, dus zodra de bak leeg is gelijk weer vullen.
Belangrijk is dat je elke dag wat anders aanbied wat ze erg lekker vinden.
dat is geen benadering van de natuur. Daar vreten ze weken aan een stuk gnoe. Op deze manier zou ik inderdaad 2 vetkleppen krijgen. Iedere dag afwisseling omdat het zo lekker is, is ook wel lekker, maar ook een menselijke emotie. Niet iets wat in de natuur voorkomt.
Dus jou overvloed theorie klopt dus niet. Je zegt zelf dat als ze genoeg lekkers krijgen ze wel dik worden. Dus jou honden eten zich niet dik omdat ze het voer niet lekker genoeg vinden, niet super vies maar ook niet lekker genoeg.. Kijk, en daar verschillen we dus van mening.
Ik vind dat mijn honden wel elke dag lekker mogen eten, al zit er ook wel eens een dag tussen dat ze iets krijgen wat ze minder lekker vinden.
En misschien laat ik dan wel mijn menselijke emoties mee spelen (niet helemaal trouwens, zie de volgende alinea) mijn honden worden er niet slechter op, het zijn geen verwende nesten.
Ik ben er ook een voorstander van om zoveel mogelijk de natuur te benaderen maar voor mij is er ergens een grens.

Ze eten echt niet weken aan een stuk Gnoe.....er zijn genoeg aaseters die zorgen dat zo'n gnoe binnen no-time een skelletje is.
Wel kunnen ze langere tijd gnoe eten omdat ze een tijd met een kudde meelopen. Maar dan hebben ze nog afwisseling: Maag, kopvlees, lever, nieren enz enz. De ene keer heeft wolf A een stuk gnoe-nier te pakken en bij de volgende gnoe-vangst heeft hij een stuk gnoe-hart te pakken (dus afwisseling)

Trouwens, altijd eten in overvloed is absoluut geen benadering van de natuur. De hele natuurlijke cirkel staat en valt op leven, overleven en overlijden.
Zijn er veel prooidieren dan groeit het aantal jagers. Hoe meer jagers, hoe sneller de prooi dier populatie krimpt. Als de prooidier populatie flink afneemt dan zullen er meer jagers overlijden ten gevolgen van honger (=geen overvloed), wardoor de prooi dier populatie weer kans krijgt te groeien.
Dit is wel erg zwart-wit omschreven want er komt natuurlijk veel meer bij kijken.
Mickie schreef:Ik ga nu wel naar bed hoor. jammer was ook lekker op dref. Maar ik heb morgen een wedstrijd apporteersport en moet er om half 7 uit...
Apporteersport is leuk :cheer: vroeg opstaan niet :jank:
:eek: Zo voeg?! Ik kan morgen eindelijk weer eens heeerlijk uitslapen!!
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef: Dat jouw honden genieten van de afwisseling, dat geloof ik meteen. Maar of het daarom beter is...
Als je hond brokken krijgt is afwisseling niet echt aan te raden. (met die afwisseling bedoel ik regelmatig van merk brokken wisselen)
Bij barf is die afwisseling juist heel erg belangrijk, sterker nog, noodzakelijk. Hoewel kvv wel compleet is en afwisseling niet echt nodig, doe ik het toch wel. Puur om te zorgen dat ze niet "steriel" worden en bij de minste of geringste verandering van voer diaree krijgen.
Behalve dat de afwisseling dus lekker is doe ik het ook voor het behoud van een sterke darmflora. Ik hoef niet in de stress te schieten als ze eens aan een stinkend en rottend kadaver liggen te knagen.
Dus als je het in dit geval op benadering van de natuur gooit dan kan je dat nooit bereiken met brokken (maar dat wist je al :wink: )
Jij wilt met je "manier" van voeren de natuur benaderen terwijl jou voedsel aanbod alles behalve natuurlijk is.
In mijn ogen sla je dus in beide gevallen de plank mis:
De altijd aanwezige overvloed is geen realistische benadering van de natuur. En het voedsel dus ook niet.

Wil je echt nog meer de natuur benaderen dan:

Geef je niet dagelijks voedsel maar veel voedsel in één keer en dan een paar dagen niks, of een paar dagen minder voer en dan een dag of twee niks enz enz. Ook afwisseling in het voedsel aanbod benaderd de natuur meer.
De natuurlijke benadering van het voedsel zelf is al besproken in de topic.
Die kun je alleen bereiken als je alles rauw en niet dagelijks hetzelfde voert. Een nog betere benadering is je hond het bos in sturen en zelf zijn kostje bij elkaar laten jagen (maar ja, dat is echt onmogelijk in Nederland :mrgreen: )

Het is natuurlijk aan jezelf hoe ver je daarin wilt gaan.
Maar ik vind dat jou methode ver van de natuurlijke methode afstaat.
Mickie schreef:Over honger en trek, kijk nog even terug in de afgelopen blz.
Als je trek hebt eet je geen dingen die je niet lekker vindt. Als je honger hebt wel. Veel moeite doe je pas voor voedsel als je honger hebt, niet als je trek hebt.

Nogmaals, jou honden hebben maar 1 keuze, en dat is de bak met brokken. En of ze nou trek of honger hebben.....ze kunnen alleen maar die brokken eten.
Jou honden hoeven nooit moeite te doen voor hun voedsel. Het is er gewoon bijna altijd. Jou honden hebben pas echt honger als ze één of twee dagen niks hebben gegeten.

Mickie schreef:[Ik denk dat de jacht een hele sociale aangelegenheid is. Bij ons wordt dat 'gesimuleerd' door de uitlaatbeurt 's morgens. Ik denk dat het verorberen van de gevangen prooi niets sociaals heeft, bahalve rangordebevesting doorat de ranghoogste eerst mag eten.
Heb je wel eens een film bekeken van een roedel etende wolven?
Ze gaan echt niet in de rij staan wachten todat de alpha klaar is. Zie je het voor je? He, Harry is klaar......Wie staat er als tweede in de rang? Jan? Oke, kom maar jongen, jij mag nu.
De ranghogere krijgt de beste, de meeste en de lekkerste stukken, maar ondertussen proberen de anderen ook een stukje van de prooi te bemachtigen.
Er word tijdens het eten wat afgesnauwd, blinkende tanden, felle blikken enz enz. en soms wordt er gevochten. Ze zijn dus allemaal bezig hun voedsel te "verdedigen" (wat wij baknijd noemen)
En natuurlijk krijgen de laagste in rang de minste kans om een flink stuk voedsel te bemachtigen, die zullen het moeten doen met de restjes omdat ze niet sterk genoeg zijn om beter te krijgen.
Dus al met al in een vreet partij zeker een sociale gebeurtenis.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

Mickie schreef:[. De theorie van overvloed voor honden gaat uit van een gezonde, complete maaltijd zonder snoep, koek, enz.
Het voer wat ik geef is gezond en lekker maar in overvloed dus wel dikmakend. Net zoals brokken, (die zijn schijnbaar :wink: :mrgreen: ) lekker en gezond en in overvloed ook dik makend.

En dan belanden we weer bij: Wat is smakelijker?
Altijd dezelfde droge brokken, of veel afwisseling in vers voer?????
Ik ben nog steeds van mening dat het uiteindelijk toch allemaal op de smakelijkheid van het voer valt. (uitzonderingen daargelaten)

En eigelijk ben ik pas overtuigd als jij nou eens jou methode toepast met vers of barf. (met die afwisseling dus, dagelijks een ander aanbod in voedsel. Je honden mogen dus net zolang eten totdat ze vol zitten)
Als jij dat twee maanden doet en je honden zijn niet dik geworden....dan herzie ik mijn mening over jou methode.
Dan geloof ik wel sommige honden zelf hun voeding kunnen reguleren en zelf zorgen dat ze niet dik worden. (al acht ik die kans heel klein :pffff: :mrgreen: )
Laatst gewijzigd door Charlotte* op 18 sep 2005 03:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
Charlotte*
Zeer actief

g*dsklere, het is al 10 voor 4!! Nu ga ik echt naar bed :mrgreen:
Groetjes van Charlotte
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Sandro schreef:g*dsklere, het is al 10 voor 4!! Nu ga ik echt naar bed :mrgreen:
Ik ben net wakker. Even een cracker met filet americain smeren, geen zin in aardappelen.

Anne
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

Moos schreef: Dat twee keer per dag wordt volgens mij grotendeels aangeraden omdat je bij brokken wel een grote kans hebt op een maagtorsie (als je ook een hond hebt die daar gevoelig voor is). Dus kan je dan beter die giga hoeveelheid brokken in twee of drie maaltijden opdelen.

Ik heb er ook weleens aan zitten denken om Moos en Saar maar 1 keer per dag te voeren; dan hebben ze een lekker bord vol. Alleen kom ik er dan niet helemaal over uit wanneer. Als ik het 's ochtends doe dan gaan ze de nacht in met een lege maag. Doe ik het 's avonds dan gaan ze wel met een lekkere volle maag slapen, maar zitten dan de hele volgende dag weer met een lege maag...
Met brokken zou ik het ook niet aanraden.

Maar die lege maag: wij associeren dat met honger en een onaangenaam gevoel. Maar voor een wolf zou dit nog altijd een luxe situatie zijn: elke dag een prooi, en dan nog eten zoveel je wilt !

Spok is helemaal geen aanvaller, het is niet zo dat als ik z'n eten heb klaar gemaakt, en ik roep hem, dat hij dan komt aangedenderd. Omdat de DA vond dat hij iets te mager is, heb ik hem zelfs een tijdje overgehaald om te eten. Dat ben ik aan het afbouwen, en als hij 's ochtends zijn maaltijd laat staan, gaat het de koelkast in, en krijgt hij 's avonds wat meer.
Afbeelding
Zoie
Zeer actief

starfleet schreef:
Sandro schreef:g*dsklere, het is al 10 voor 4!! Nu ga ik echt naar bed :mrgreen:
Ik ben net wakker. Even een cracker met filet americain smeren, geen zin in aardappelen.

Anne
als ik wakker word, alleen koffie met een sigaret ( lekker gezond :ok: ). Dan met Spok wandelen, en als ik teug kom ga ik pas eten. Kan best een warme maaltijd zijn, als ik daar trek in heb.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Mickie schreef:
tineke schreef:
Mickie schreef:
chrico schreef:In principe moet elke hond in jouw theorie passen omdat je dit zelf toepast met een volwasse hond tegenover een pup.

Hier probeerd de jongste ook wel eens uit de bak van de oudste te eten en druipt na een waarschuwing snel weer af.
2 minuten later probeerd hij het weer en druipt weer netjes af.
De middelste van een jaar haalt het niet in haar kop om in de buurt te komen.

Ik denk zelf dat het te maken heeft met de leeftijden van de honden en dat als je 1 bak neerzet de problemen gaan beginnen op het moment dat de pup wat ouder is. (dit buiten de feiten die genoemd zijn als het niet in de gaten kunnen houden van de hoeveelheid enz enz)
Mijn vraag is, waarom wil je perse dat er maar 1 bak staat waar zoveel inzit dat er genoeg over zou blijven voor een tweede hond om uit te eten??
Als je echt zo natuurlijk mogelijk wil voeren vind ik de theorie die jij aangeeft niet correct.
Als een hongerige wolf een haas vang, eet die hem op en heeft de rest het nakijken.
Jij zou dus je pup te kort doen in dit geval
Het samen delen idee gaat niet op voor huishonden
In dat geval heeft de pup inderdaad pech. Hij zal moeten leren dat hij sneller of sterker moet zijn dan de rest van de roedel als er voedselschaarste is. In het theoriemodel is er geen voedselschaarste en zal hij dus niet leren wat voedselnijd is omdat er geen noodzaak is om ervoor te vechten. Om die reden geef ik dus een overvloed aan eten.
Ik probeer niet zo natuurlijk mogelijk te voeren, dat hebben anderen ervan gemaakt. Ik heb alleen gezegd dat het eerst laten eten van een ranghogere een natuurlijk iets is.
Nou dan kan ik wel inpakken dus met jou theorie mijn jongste hond die ala pup kwam is nu een jaar oud en een kleine drie kilo en de andere daar is de lichtste 30 kilo van en de andere 65 en 70 kilo.
Dar kan mijn pup dus nooit van winnen en zou doodgehongerd zijn met als ik volgens jou theorie voerde.
Is het nu echt zo moeilijk te snappen dat jou theorie echt niet voor iedereen geschikt is maar alleen voor enkele is weggelegd.
Waarom zou jouw pup doodhongeren als er voedselovervloed is? :19: Hoeveel jouw groters ook eten, er is altijd plenty voedsel over. Pup hoeft dus helemaal niet te winnen, er is simpelweg niets om over te vechten.
Nee hoor zo werkt het niet bij mijn honden als ik het zou toelaten wordhet overgebleven eten verstopt en ook bewaakt indien nodig.
Moos
Zeer actief

Sandro schreef:
En eigelijk ben ik pas overtuigd als jij nou eens jou methode toepast met vers of barf. (met die afwisseling dus, dagelijks een ander aanbod in voedsel. Je honden mogen dus net zolang eten totdat ze vol zitten)
Als jij dat twee maanden doet en je honden zijn niet dik geworden....dan herzie ik mijn mening over jou methode.
Dan geloof ik wel sommige honden zelf hun voeding kunnen reguleren en zelf zorgen dat ze niet dik worden. (al acht ik die kans heel klein :pffff: :mrgreen: )
Ik ook, maar die uitdaging wil ze maar niet aan gaan :jank:
Afbeelding
josje2003
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door josje2003 »

Onze eerste hond (cocker spaniel) kreeg 4 keer per dag eten tot aan haar dood. Ze had een nerveuze maag die aan de gang moest blijven. Omdat ze nogal op eten gefocust was, ging dat prima. Ze schrokte alles binnen een minuut op en ging dan zitten wachten of er nog meer kwam.
Buster van 11 weken (ook een spaniel) slokt zijn maaltijd naar binnen, 4 keer per dag. Het is voor hem altijd te weinig. Ligt misschien wel aan de soort, spaniels zijn heel erge vreters. Ik durf het eten van de katten dan ook niet op de grond te zetten, daar zou hij ook mee aan de haal gaan.
Groetjes van Josje en Buster
tineke

Mickie schreef:
tineke schreef:
Mickie schreef:
tineke schreef: Nou dan kan ik wel inpakken dus met jou theorie mijn jongste hond die ala pup kwam is nu een jaar oud en een kleine drie kilo en de andere daar is de lichtste 30 kilo van en de andere 65 en 70 kilo.
Dar kan mijn pup dus nooit van winnen en zou doodgehongerd zijn met als ik volgens jou theorie voerde.
Is het nu echt zo moeilijk te snappen dat jou theorie echt niet voor iedereen geschikt is maar alleen voor enkele is weggelegd.
Waarom zou jouw pup doodhongeren als er voedselovervloed is? :19: Hoeveel jouw groters ook eten, er is altijd plenty voedsel over. Pup hoeft dus helemaal niet te winnen, er is simpelweg niets om over te vechten.
Nee hoor zo werkt het niet bij mijn honden als ik het zou toelaten wordhet overgebleven eten verstopt en ook bewaakt indien nodig.
Dan moet je je af gaan vragen waar de neiging vandaan komt om overgebleven voedsel te gaan verstoppen voor leden van de eigen roedel. In de natuur zou dat betekenen dat pups of ranglageren inderdaad altijd dood zouden hongeren. Ik gok erop dat dat verstoppen van jouw honden aangeleerd gedrag is, veroorzaakt door het feit dat ze niet zelf kunnen bepalen wanneer ze genoeg hebben gehad en de ervaring dat voedsel verdedigd moet worden omdat er anders een ander mee aan de haal gaat.

Mijn theorie bij het voeren uit één bak (ranghogere eerst) ging uit van het gegeven dat er voedsel in overvloed is, er is dus nooit een tekort voor de volgende hond. Eten uit één bak bij een grotere roedel zou inderdaad problemen kunnen geven, heb ik niet bij stilgestaan, ging uit van mijn ervaring met 2 honden. In principe zou er meer dan voldoende voedsel zijn voor alle roedelleden, maar het wachten kan wel erg lang duren en dus toch conflicten oproepen. Ben door de argumenten van de anderen afgestapt van het één-bak systeem.
De hond die dat doet heeft gewoonweg honger gekend voordat hij bij ons kwam en heeft waarschijnlijk daardoor geleerd dit te doen.
Uiteraard heeft hij dit nu niet meer maar we denken dat het daar uit voort komt.
De overvloedtheorie zou hierdoor en door het feit dat ik er ook een vreetschuur bij heb zitten niet werken bij mij.
Zoie
Zeer actief

@ mickie

ik vrees dat je hele manier van redeneren op een eenvoudig feit stuk loopt: een hond is geen wolf.

De hele cyclus; honger/trek - jagen in samenwerkiing - eten - delen volgens rangorderegels , is een zeer complex systeem waarbij de instincten van de wolf op een ingewikkelde manier samenwerken. De natuur selecteert erop dat dit functioneert. je hebt zelf een geniaal voorbeeld gegeven hoe makkelijk dit fout kan gaan als er iets niet klopt.

Maar dit is bij de huishond natuurlijk totaal niet het geval. Een hond die door zijn genitica continu te veel wil eten, of niet wil delen, wordt er door de natuur niet uitgeselecteerd. Die krijgt van ons gewoon wat minder op gezette tijden, gescheiden van de rest. Bijvoorbeeld.
Afbeelding
tineke

Mickie schreef:
tineke schreef:
Mickie schreef:
tineke schreef: Nee hoor zo werkt het niet bij mijn honden als ik het zou toelaten wordhet overgebleven eten verstopt en ook bewaakt indien nodig.
Dan moet je je af gaan vragen waar de neiging vandaan komt om overgebleven voedsel te gaan verstoppen voor leden van de eigen roedel. In de natuur zou dat betekenen dat pups of ranglageren inderdaad altijd dood zouden hongeren. Ik gok erop dat dat verstoppen van jouw honden aangeleerd gedrag is, veroorzaakt door het feit dat ze niet zelf kunnen bepalen wanneer ze genoeg hebben gehad en de ervaring dat voedsel verdedigd moet worden omdat er anders een ander mee aan de haal gaat.

Mijn theorie bij het voeren uit één bak (ranghogere eerst) ging uit van het gegeven dat er voedsel in overvloed is, er is dus nooit een tekort voor de volgende hond. Eten uit één bak bij een grotere roedel zou inderdaad problemen kunnen geven, heb ik niet bij stilgestaan, ging uit van mijn ervaring met 2 honden. In principe zou er meer dan voldoende voedsel zijn voor alle roedelleden, maar het wachten kan wel erg lang duren en dus toch conflicten oproepen. Ben door de argumenten van de anderen afgestapt van het één-bak systeem.
De hond die dat doet heeft gewoonweg honger gekend voordat hij bij ons kwam en heeft waarschijnlijk daardoor geleerd dit te doen.
Uiteraard heeft hij dit nu niet meer maar we denken dat het daar uit voort komt.
De overvloedtheorie zou hierdoor en door het feit dat ik er ook een vreetschuur bij heb zitten niet werken bij mij.
Ik zou het je ook niet aanraden om er nu nog mee te beginnen. In theorie zou je vreetschuur nog kunnen wennen aan overvloed en zijn eten leren reguleren. Maar voor dat het zover is zou hij zich waarschijnlijk inderdaad een ongeluk hebben gevreten. Daarbij zouden in jouw geval de ervaringen die je hond heeft opgedaan een zodanige indruk kunnen hebben achtergelaten, dat dit wel eens een permanente nawerking kan hebben, waardoor hij het nooit zal leren.
Ik was het ook niet van plan hoor :wink:
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers

Ongelezen bericht door Hutsje »

Mickie schreef:Aan de andere kant is het onderdeel jagen volledig uit die natuurlijke cyclus gehaald, de samenwerking is nu niet meer nodig en we kunnen de hoeveelheid beweging naar wil manipuleren.
Dat is absoluut niet waar. Ik heb 4 honden waarvan 1 jachthond, maar De Bullmastiffs jagen echt met z'n 2-en op bijvoorbeeld de katten thuis, en in de natuur op wat ze maar tegen komen. Je ziet hoe ze communiceren met elkaar en bepalen wie welke kant op gaat. Ze werken dus absoluut wel samen. Gezien het feit dat dit bij niet-jachthonden zo duidelijk gebeurt betekent dus dat dit er niet uitgefokt of gemanipuleerd is. Ik moet erbij zeggen dat ze hier ook wel de gelegenheid krijgen, dwz ze lopen altijd los en er zit veel wild hier. Vangen doen ze niet, opjagen wel. Oh, en in het broedseizoen loop ik op plekken waar ze geen schade kunnen berokkenen aan het wild.
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Ongelezen bericht door ien »

Roelfien schreef:we bewaren hem wel voor je, Ineke, want ik hoopte al dat je zou reageren. :mrgreen:
vind het een leuke topic maar oooo..pfft wel wat te lezen en nu gelukkig even wat meer tijd.

nu vast een beperkt antwoord op jouw vraag wat een honden maag doet als die eeuwig gevuld is met eten.
Op de duur niets meer.
Een hondenmaag is bestaat uit +/- 70 % van zijn lichaamsgewicht en is leeg een darmachtig orgaan, vergelijk het met een harmonica..gevuld zet die dus uit.
In de maagwand zitten hele sterke spieren die de massa constant masseren samen met de verteringssappen..
Bestaat het voedsel dus uit grote stukken vlees,bot enz dan heeft de maag veel te doen om de massa naar de darmen te persen voor verder vertering.
Maag heeft met slappe massa wat brokken en kvv voer is dus bijna niets te doen. [dat is ook een van de redenen dat ik geen voorstander ben van 100% kvv voer..]
Het voer is al massa en gaat dus al vrij snel naar darmen zonder goed in contact geweest te zijn met de maagsappen.=luie maag en darmen-veel maagdarmproblemen,maagtorsies

Grote stukken vlees en botten geeft meer verzadiging bij de honden [niet theoretisch is gewoon praktijk] en de maag krijgt dus beter de gelegenheid om het voer te bewerken.
dus constant voer in de maag waar de maag niets voor hoeft te doen is gewoon niet goed!

een hondenmaag is een opslagplaats.
een mensenmaag is een doorvoerhaven
Je maakt van een hondenmaag dus een mensenmaag :mrgreen:
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Mickie schreef:Onze huishondjes mogen niet jagen en er is ook geen noodzaak toe omdat wij ze eten geven (wát ze krijgen is ff onbelangrijk). Dus moeten wij die jacht vervangen door de doggies voldoende beweging en uitdaging te geven. Ook in de theorie van overvloed wordt dus 'gejaagd' voor de kost.
omdat BARfhonden anders te eten krijgen, je weet niet wanneer, je weet niet wat, je hebt je vastendag zit er nog wel een jachtgedrag in om zelf je voedsel te zoeken.
Op een vastendag dan hebben mijn honden"honger" en worden de gevangen muisjes ter plekke opgegeten en zijn ze driftig zoekende naar eetbaar materiaal.

voedsel geven gebeurd hier ook nooit na een lange ronde..[bot gevangen of zelf al wat gevonden]
Hun maaltijd krijgen zij als IK gejaagd heb.
zij blijven thuis als ik boodschappen doe [doe dit erg onregelmatig] en bij thuiskomst als ik de koelkast inruim en met eten bezig ben dan krijgen zij daar "een deel van" ik heb dan voer genoeg gescoord en deel mijn eten met de honden.
Dat is het moment van hun maaltijd.
daarom heb ik hun vastendag bijna altijd op zondag..doe dan geen boodschapen en ga niet "jagen"
Afbeelding
ien
Erelid
Contacteer:

Moos schreef:[
Ik denk niet dat fokkers er een bewust vreetgen in gefokt hebben :mrgreen:

Sorry, kon het niet laten. Jouw zin kwam een beetje zo over.

Ik dacht eigenlijk dat een hond van nature een vreetschuur was; ik ken namelijk bijna alleen maar vreetschuren. Maar misschien is dat wel helemaal niet zo :19:
Ik denk niet bewust maar onbewust dus wel,
door het geven van materiaal wat niet geschikt is voor een hondenmaag
je vult de maag maar is ook zo weer leeg :wink:
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Branka »

Is het juist niet zo dat vreten iets natuurlijks is? In de natuur weten ze tenslotte niet of ze een dag later voer hebben. Dus als ze een grote prooi hebben eten ze zo veel mogelijk om evt. enige reserves te hebben voor slechte tijden. Die zijn er altijd wel en dus wordt een wolf niet snel dik. Plus dat die veel actiever zijn dan onze honden door het moeten jagen en het trekken van het roedel.
Onze honden zijn doorgaans toch passiever en de meesten hebben bovendien elke dag genoeg voedsel tot de beschikking.
Afbeelding
Marie-Josée
Erelid
Mijn ras(sen): Havanezer
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marie-Josée »

Ze krijgen hier twee keer per dag eten, na de grote wandelingen.
Geen geschrok, geen baknijd :wink: Ook met andere honden in het verleden niet.
Dus kijkend naar mijn eigen stel geloof ik niet dat deze methode baknijd in de hand werkt.
Ik ken echter ook honden die de hele dag voer hebben staan en ook dat werkt prima, zelfs met meerdere.Volgens mij ligt eea meer aan de ontspannen manier waarop je met je honden omgaat en aan het individuele karakter dan dat bepaald gedrag nog iets te maken heeft met hun hele verre voorouders.
ien
Erelid
Contacteer:

Mickie schreef:Ook dit is helder. Jij simuleert dus een mislukkende jacht met die rustdag .
niet altijd.
ik gebruik die rustdag ook wel als uitbulkdag..een dag voor het vasten krijgen ze dan een dubbele hoeveelheid voeding in de vorm van een heel prooidier..bijna altijd een kip met alles erop en eraan en erin [behalve de veren en kop]
Voor echt barfende honden is de jacht op voedsel dus wel degelijk een onderdeel van hun eetpatroon.
soms dus wel..ik vergeet ze ook wel eens eten te geven of ze krijgen een kleinn hapje. [vergeten uit de vriezer te halen of ik heb niks-]
Die jacht is echter niet op groot wild of in groepsverband, in dat opzicht kun je het dus niet helemaal vergelijken met de jacht in de natuur
Jagen met z'n tweetjes doen ze wel. [ groepsverband]
1x sprong Luca in een sloot om een moedereend met pullen op te jagen en Blanca rende naar het eind van de sloot, de honden sloten zo de eenden op en pakte de pullen. Dit gebeurde nogmaals met een konijn een een haan die ze samen ter plekke opvraten. Opjagen,insluiten
Ik heb dit gedrag nu door en tot nu toe ben ik ze steeds een stap voor en kan ze afremmen.
Groot wild willen ze wel achteraan maar in die gebieden waar wild is mogen ze niet bij mij vandaan.
(effe voor de duidelijkheid: ik probeer geen commentaar te geven of iets af te kammen/keuren, maar verder aan het filosoferen over hoe je overvloed op barfen zou kunnen loslaten)
snap ik :wink: .
denk je dat de theorie van overvloed bij barfende honden zelfregulerend zou kunnen werken, of zouden ze vet worden?
dit hangt helemaal van het individu af..iedere hond is verschillend en zal verschillend reageren op overvloed van eten.
Ik ga uit van mijn 2 honden.
De overlever, Blanca, reguleert zelf haar eten! zoals ik eerder schreef, die zal niets meer eten dan ze nodig heeft.
zij vast zelf als ze niets nodig heeft..bij haar werkt het niet om voor de vastendag een dubbele maaltijd te geven, ze begraaft de restanten.
Luca daar in tegen kan zich wel overeten, die krijgt gewoon wat kleinere porties en eet na toestemming van Blanca de restanten op

Maar áls je voert, dan altijd zoveel dat ze het nooit in één keer op kunnen. En zou in dit systeem het weglaten van die rustdag invloed hebben op het dik worden?
nee..ik reguleer de voeding voor beide honden, dat kan dus de ene keer een groot borststuk met vlees zijn en een andere keer goed uitgebeende karkassen met weinig vlees.
Maar Blanca reguleert na wat ik gegeven heb dus ook weer zelf haar voeding.
die zal dus niet snel dik worden..daar in tegen is zij dus ook de minst actieve hond en zal niet meer bewegen dan nodig is. :mrgreen:
Verder heb ik Luca nooit zo'n groot aanbod aan voer gegeven om te kijken of ze zelf kan reguleren, dan zou ik een lam moeten geven

Ik ken iemand die een boek geschreven heeft over voeding/honden en hun gedrag.
Evert Jan ten Burg..hij gaf zijn honden, een roedel, 2x in de week hele prooidieren. doodgeboren lammetjes,kalfjes enz enz. en beschreef hoe de roedel hier mee om ging.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”