Mickie schreef: Dat jouw honden genieten van de afwisseling, dat geloof ik meteen. Maar of het daarom beter is...
Als je hond brokken krijgt is afwisseling niet echt aan te raden. (met die afwisseling bedoel ik regelmatig van merk brokken wisselen)
Bij barf is die afwisseling juist heel erg belangrijk, sterker nog, noodzakelijk. Hoewel kvv wel compleet is en afwisseling niet echt nodig, doe ik het toch wel. Puur om te zorgen dat ze niet "steriel" worden en bij de minste of geringste verandering van voer diaree krijgen.
Behalve dat de afwisseling dus lekker is doe ik het ook voor het behoud van een sterke darmflora. Ik hoef niet in de stress te schieten als ze eens aan een stinkend en rottend kadaver liggen te knagen.
Dus als je het in dit geval op benadering van de natuur gooit dan kan je dat nooit bereiken met brokken (maar dat wist je al

)
Jij wilt met je "manier" van voeren de natuur benaderen terwijl jou voedsel aanbod alles behalve natuurlijk is.
In mijn ogen sla je dus in beide gevallen de plank mis:
De
altijd aanwezige overvloed is geen realistische benadering van de natuur. En het voedsel dus ook niet.
Wil je echt nog meer de natuur benaderen dan:
Geef je niet dagelijks voedsel maar veel voedsel in één keer en dan een paar dagen niks, of een paar dagen minder voer en dan een dag of twee niks enz enz. Ook afwisseling in het voedsel
aanbod benaderd de natuur meer.
De natuurlijke benadering van het voedsel zelf is al besproken in de topic.
Die kun je alleen bereiken als je alles rauw en niet dagelijks hetzelfde voert. Een nog betere benadering is je hond het bos in sturen en zelf zijn kostje bij elkaar laten jagen (maar ja, dat is echt onmogelijk in Nederland

)
Het is natuurlijk aan jezelf hoe ver je daarin wilt gaan.
Maar ik vind dat jou methode ver van de natuurlijke methode afstaat.
Mickie schreef:Over honger en trek, kijk nog even terug in de afgelopen blz.
Als je trek hebt eet je geen dingen die je niet lekker vindt. Als je honger hebt wel. Veel moeite doe je pas voor voedsel als je honger hebt, niet als je trek hebt.
Nogmaals, jou honden hebben maar 1 keuze, en dat is de bak met brokken. En of ze nou trek of honger hebben.....ze kunnen alleen maar die brokken eten.
Jou honden hoeven nooit moeite te doen voor hun voedsel. Het is er gewoon bijna altijd. Jou honden hebben pas echt honger als ze één of twee dagen niks hebben gegeten.
Mickie schreef:[Ik denk dat de jacht een hele sociale aangelegenheid is. Bij ons wordt dat 'gesimuleerd' door de uitlaatbeurt 's morgens. Ik denk dat het verorberen van de gevangen prooi niets sociaals heeft, bahalve rangordebevesting doorat de ranghoogste eerst mag eten.
Heb je wel eens een film bekeken van een roedel etende wolven?
Ze gaan echt niet in de rij staan wachten todat de alpha klaar is. Zie je het voor je? He, Harry is klaar......Wie staat er als tweede in de rang? Jan? Oke, kom maar jongen, jij mag nu.
De ranghogere krijgt de
beste, de meeste en de lekkerste stukken, maar ondertussen proberen de anderen ook een stukje van de prooi te bemachtigen.
Er word tijdens het eten wat afgesnauwd, blinkende tanden, felle blikken enz enz. en soms wordt er gevochten. Ze zijn dus allemaal bezig hun voedsel te "verdedigen" (wat wij baknijd noemen)
En natuurlijk krijgen de laagste in rang de minste kans om een flink stuk voedsel te bemachtigen, die zullen het moeten doen met de restjes omdat ze niet sterk genoeg zijn om beter te krijgen.
Dus al met al in een vreet partij zeker een sociale gebeurtenis.