Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Fokken met Ira

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

ASFotografie
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door ASFotografie »

canecorsonancy schreef:Ik fok geen werkhonden. Maar ik kan je wel al vertellen dat je met een sociale teef en een werkreu niet een goed werknest zult fokken. De pups zijn genetisch 50% pa en 50% ma. En dan heeft ma ook nog eens een voorbeeldfunctie voor de pups voor wat betreft het karakter.
Ik ken combinties van 2 topwerkhonden, waarvan geen van de pups echt super presteerden. Er komt heel wat meer bij kijken dan reu x teef = pups. Ik denk dat niemand die een pup wilt om mee te gaan werken interesse in pups van jouw teefje zal hebben. Er zijn zat pups uit 2 werkouders, uit lijnen met goede prestaties en bijbehorende certificaten. Waarom zouden ze dan bij jou een pup nemen?
Ik denk dus ook dat jouw pups huishonden zullen worden. Zorg dan voor een bijpassende reu voor dat doel. En zorg voor de dekking al voor pupkopers. Want anders vrees ik dat je lang van je pups zult "genieten" of niet erg selectief kunt zijn bij de verkoop en alsnog een groot deel van de pups later in een asiel zult vinden.
Misschien is de communicatie over en weer niet helemaal duidelijk? Onder een sociale hond versta ik in ieder geval een hond die - als die niet onder appel staat - vriendelijk en evt. speels is naar iedereen. Als de hond onder appel staat op het veld meot de knop omgaan en moet die z'n werk doen.

Wellicht een voorbeeld. De KNPV-sporters onder ons kennen zeker Atak (met stamboom) van Harry Wehrens uit Vaesrade (begin dit jaar verkocht aan een andere sporter, naam: ?). Die hond is kampioen geweest (ik heb de punten van dit jaar niet bijgehouden) en werkt fantastisch goed. 440 punten zonder veel moeite voor deze hond. Ik ben echter bij Harry thuis geweest en de hond zat in zijn ren. Zo vriendelijk en sociaal als die hond was, had ik niet achter deze perfecte werker gezocht.

Nu jullie! In mijn optiek wil ik dat soort honden fokken als ik zou gaan beginnen. Sociaal en betrouwbaar in de vrije situatie, keihard en goed in het werk!!

PRA was me wel onbekend als afkorting, ik heb de tekst gelezen op de genoemde site en herinner het me weer van mijn biologielessen kopje erfelijkheid van vroeger. :mrgreen:
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

ASFotografie schreef:wat raar dat er negatief gereageerd wordt op het (nog) niet bezitten van voor de sport interessante certificaten. Zoals ik elders in deze draad al schreef praat je dan over een hond van ca. 5 jaar oud. Ik blijf bij mijn mening dat je je dan moet afvragen of je dat wilt. Na dit jaar dat wij Ira in huis hebben, zelf opgevoed hebben etc... weet ik echt wel wat haar karakter is. Ik heb bepaalde eigenschappen al beschreven, dus dat hoeft hier niet nog eens, maar ik zie er tot nu toe nog niets verkeerds in.
als ik een pup wil kopen wil ik de ouders toch wel zien werken. Je wil toch zien wat ze in huis hebben lijkt me?
Jij kan wel zeggen dat het een super hondje is met een pittig karakter maar voor hetzelfde geld zit ze in de auto zodra er sprake van dreiging is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
crutz
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
Aantal honden: 7
Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

ASFotografie schreef:
canecorsonancy schreef:Ik fok geen werkhonden. Maar ik kan je wel al vertellen dat je met een sociale teef en een werkreu niet een goed werknest zult fokken. De pups zijn genetisch 50% pa en 50% ma. En dan heeft ma ook nog eens een voorbeeldfunctie voor de pups voor wat betreft het karakter.
Ik ken combinties van 2 topwerkhonden, waarvan geen van de pups echt super presteerden. Er komt heel wat meer bij kijken dan reu x teef = pups. Ik denk dat niemand die een pup wilt om mee te gaan werken interesse in pups van jouw teefje zal hebben. Er zijn zat pups uit 2 werkouders, uit lijnen met goede prestaties en bijbehorende certificaten. Waarom zouden ze dan bij jou een pup nemen?
Ik denk dus ook dat jouw pups huishonden zullen worden. Zorg dan voor een bijpassende reu voor dat doel. En zorg voor de dekking al voor pupkopers. Want anders vrees ik dat je lang van je pups zult "genieten" of niet erg selectief kunt zijn bij de verkoop en alsnog een groot deel van de pups later in een asiel zult vinden.
Misschien is de communicatie over en weer niet helemaal duidelijk? Onder een sociale hond versta ik in ieder geval een hond die - als die niet onder appel staat - vriendelijk en evt. speels is naar iedereen. Als de hond onder appel staat op het veld meot de knop omgaan en moet die z'n werk doen.

Wellicht een voorbeeld. De KNPV-sporters onder ons kennen zeker Atak (met stamboom) van Harry Wehrens uit Vaesrade (begin dit jaar verkocht aan een andere sporter, naam: ?). Die hond is kampioen geweest (ik heb de punten van dit jaar niet bijgehouden) en werkt fantastisch goed. 440 punten zonder veel moeite voor deze hond. Ik ben echter bij Harry thuis geweest en de hond zat in zijn ren. Zo vriendelijk en sociaal als die hond was, had ik niet achter deze perfecte werker gezocht.

Nu jullie! In mijn optiek wil ik dat soort honden fokken als ik zou gaan beginnen. Sociaal en betrouwbaar in de vrije situatie, keihard en goed in het werk!!

PRA was me wel onbekend als afkorting, ik heb de tekst gelezen op de genoemde site en herinner het me weer van mijn biologielessen kopje erfelijkheid van vroeger. :mrgreen:
je bedoelt dan Atek Regulus, maar dat is niet vreemd hoor dat werkhonden vriendelijk en sociaal zijn, sterker nog, ken eigenlijk geen niet sociale honden waar op het moment nog mee gesport wordt.......de minder sociale honden zijn toch meer de honden van de "oude garde"
ASFotografie
Vaste gebruiker

crutz schreef:
ASFotografie schreef: Ok, miscommunicatie dus. Bij deze opgelost.
Ik vind gezien je goede raad vwb röntgen het eerlijk gezegd wat raar dat er negatief gereageerd wordt op het (nog) niet bezitten van voor de sport interessante certificaten. Zoals ik elders in deze draad al schreef praat je dan over een hond van ca. 5 jaar oud. Ik blijf bij mijn mening dat je je dan moet afvragen of je dat wilt. Na dit jaar dat wij Ira in huis hebben, zelf opgevoed hebben etc... weet ik echt wel wat haar karakter is. Ik heb bepaalde eigenschappen al beschreven, dus dat hoeft hier niet nog eens, maar ik zie er tot nu toe nog niets verkeerds in.
JIJ weet t, maar je hebt (zoals je geloof ik aangegeven had) geen tot weinig ervaring binnen de africhting/werklijnen dus vandaar dat t zeker wel van belang is als je werkpups wilt fokken om op een club gewoon lekker bezig te zijn met haar voordat je besluit een nest te fokken, ze hoeft dan niet gecertificeerd te zijn, maar dan kan je pupkopers ook het eea laten zien en weet je zelf ook meer over haar kunnen op basis van aanleg en van wat je hebt moeten leren/bouwen
en een hond van nog geen 2 jr kan idd nog niet gecertificeerd zijn, maar je kan al wel een heel end op weg zijn met een hond van die leeftijd en je kan wel degelijk wat laten zien aan mensen die geinteresseerd zijn in de puppen, dat is dus wat ik bedoel (ik heb het dus niet over certificaten, maar over wat je kan laten zien met de hond, wat de hond al op de training bereikt heeft, onze puppy kopers krijgen ook filmpjes ed te zien van de BEIDE ouders in het traject richting hun (en onze) beslissing om een pup bij ons te halen.............en idd met een hond van 5 jr zou ik niet een eerste nest fokken, zelf vind ik dat te oud.
Ja, juist. Dat is mijn mening dus ook. 5 jaar voor het eerste nest is te oud naar mijn idee. Certificaten kan op deze leeftijd nog niet. Ben het wel met je eens als ik voor de africhtingswereld zou gaan fokken, dat ze wel moet kunnen laten zien wat ze tot dan toe in haar mars heeft. Dus wordt het toch de draad weer oppakken. Vraag me alleen af of ik dan wel terug wil gaan naar de club waar ik was begonnen, loops? - liefst thuislaten tot het voorbij is! Wellicht een club zoeken hier in de buurt waar ik nu woon, waar ze daar geen problemen mee hebben, want anders ben je een paar keer per jaar uit de training.

Maar wat vind je zelf van de op 1 na laatst genoemde dek-combinatie?
Laatst gewijzigd door ASFotografie op 02 dec 2005 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.
ASFotografie
Vaste gebruiker

crutz schreef:
ASFotografie schreef:

je bedoelt dan Atek Regulus, maar dat is niet vreemd hoor dat werkhonden vriendelijk en sociaal zijn, sterker nog, ken eigenlijk geen niet sociale honden waar op het moment nog mee gesport wordt.......de minder sociale honden zijn toch meer de honden van de "oude garde"
Yep, die bedoel ik inderdaad. Blij dat te horen van je, maar er werd hier in het draadje gezegd dat die persoon voor de africhting geen sociale hond wilde hebben. Ik hoop dat het duidelijk is dat een hond sociaal moet zijn en geen wandelende tijdbom. Daarbij moet die wel hard kunnen werken, uiteraard. :ok:
crutz
Zeer actief
Contacteer:

ASFotografie schreef: Maar wat vind je zelf van de laatst genoemde dek-combinatie?[/color]
bedoel je dat je Atek evt wilt gaan gebruiken ????
ik zou voor je dan (als je dus werkhonden wilt gaan fokken) een keuze gaat maken eerst weer terug gaan trainen, dan kijken naar de bloedlijn van je teef en daar een weloverwogen keuze op maken (dus kijken wat er in de lijn zit, wat zij daar van heeft, wat je wilt veranderen, aanpassen, verbeteren etc) en dan zou je misschien wel bij Atek uit kunnen komen (aangezien ik vermoed dat over zijn moeders lijn een bepaald deel ook wel in de vaderlijn van je teefje terugkomt aangezien dat gewoon lijnen zijn die je veel in de stamboom wereld (werk dan) tegenkomt.......
ASFotografie
Vaste gebruiker

crutz schreef:
ASFotografie schreef: Maar wat vind je zelf van de laatst genoemde dek-combinatie?[/color]
ik zou voor je dan (als je dus werkhonden wilt gaan fokken) een keuze gaat maken eerst weer terug gaan trainen, dan kijken naar de bloedlijn van je teef en daar een weloverwogen keuze op maken (dus kijken wat er in de lijn zit, wat zij daar van heeft, wat je wilt veranderen, aanpassen, verbeteren etc) en dan zou je misschien wel bij Atek uit kunnen komen (aangezien ik vermoed dat over zijn moeders lijn een bepaald deel ook wel in de vaderlijn van je teefje terugkomt aangezien dat gewoon lijnen zijn die je veel in de stamboom wereld (werk dan) tegenkomt.......
Als ik de gelegenheid zou krijgen om Atek Regulus op Ira te zetten dan twijfel ik echt niet langer. Dan meteen bij de volgende periode, de eigenaar betaal ik wel de prijs wat nodig is daarvoor - no problemos - mits hij geen duizenden euro's vraagt. :mrgreen:
Ik wilde nl. eerst een pup van Harry, maar dan Atek als vader icm met een lichte (x)MH teef. Helaas is dat niet gelukt. Harry had andere nesten in de planning staan. Ik heb hoofdzakelijk om die reden en hij had geen lichte pups (verwachte dat op kortere termijn ook niet) gecanseld.
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ASFotografie schreef:
Hutsje schreef:
crutz schreef:
Hutsje schreef: Nou, sorry hoor, maar ik zou niet weten hoe ik een hd-vrije hond anders moet lezen dan een hd-a hond? Een hd=b hond is niet hd-vrij...........
was ook meer om t aan Andre uit te leggen hoor :wink:
Ja, dat snap ik, maar als jij al zegt dat je dat ZO KUNT LEZEN dan impliceer je dat je dat ook op een andere manier kunt lezen. Zo wordt het alleen maar nog onduidelijker voor hem denk ik. :wink:
Troost je ... ik weet wat hd-a betekent. :wink:
Als je dat ook niet eens zou weten zou me dat helemaaaal verbazen :wink: . Het ging om de Norbergwaarde, ik vroeg wat die was en heb daar tot 2 keer toe geen antwoord opgekregen dus ik heb aangenomen dat je die niet wist/weet. Maar goed, blijft nog staan waarom je dan zegt dat zij en haar ouders en grootouders hd-vrij/hd-A zijn, want dat weet je helemaal niet op deze manier. Maar het maakt ook verder niet uit, ik fok geenb XMH's of iets dat er op lijkt :wink:
Afbeelding
ASFotografie
Vaste gebruiker

Hutsje schreef:
ASFotografie schreef:
Hutsje schreef:
crutz schreef: was ook meer om t aan Andre uit te leggen hoor :wink:
Ja, dat snap ik, maar als jij al zegt dat je dat ZO KUNT LEZEN dan impliceer je dat je dat ook op een andere manier kunt lezen. Zo wordt het alleen maar nog onduidelijker voor hem denk ik. :wink:
Troost je ... ik weet wat hd-a betekent. :wink:
Als je dat ook niet eens zou weten zou me dat helemaaaal verbazen :wink: . Het ging om de Norbergwaarde, ik vroeg wat die was en heb daar tot 2 keer toe geen antwoord opgekregen dus ik heb aangenomen dat je die niet wist/weet. Maar goed, blijft nog staan waarom je dan zegt dat zij en haar ouders en grootouders hd-vrij/hd-A zijn, want dat weet je helemaal niet op deze manier. Maar het maakt ook verder niet uit, ik fok geenb XMH's of iets dat er op lijkt :wink:
Misschien ben ik wat naïef, maar deze meneer Smeets komt bij mij correct over. Daarom heb ik hem op zijn woord geloofd. Van 1 zusje van Ira weet ik zo waar die woont. Die is inmiddels door ziekte van de 1ste eigenaar van gezin verwisseld. Triest verhaal, maar is redelijk goed terecht gekomen, misschien nog wel beter dan waar ze eerst zat! Maar nogmaals, ik ga dat uitzoeken.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ASFotografie schreef: maar er werd hier in het draadje gezegd dat die persoon voor de africhting geen sociale hond wilde hebben.
waar??? :19:
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hutsje
Zeer actief
Mijn ras(sen): moddercockers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hutsje »

ASFotografie schreef:
crutz schreef:
Als ik de gelegenheid zou krijgen om Atek Regulus op Ira te zetten dan twijfel ik echt niet langer. Dan meteen bij de volgende periode, de eigenaar betaal ik wel de prijs wat nodig is daarvoor - no problemos - mits hij geen duizenden euro's vraagt. :mrgreen:
Ik wilde nl. eerst een pup van Harry, maar dan Atek als vader icm met een lichte (x)MH teef. Helaas is dat niet gelukt. Harry had andere nesten in de planning staan. Ik heb hoofdzakelijk om die reden en hij had geen lichte pups (verwachte dat op kortere termijn ook niet) gecanseld.
:smile: :smile: :smile: Je gaat totaal voorbij aan wat een persoon die mi, veel kennis en ervaring in huis heeft, hierboven zegt :roll: .
Laatst gewijzigd door Hutsje op 02 dec 2005 14:49, 3 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:
ken jij die Smeets? heb er nog nooit van gehoord maar ben ook niet helemaal thuis in de XMH
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Hutsje schreef: :smile: :smile: :smile: Je gaat totaal voorbij wat een de persoon die mi, veel kennis en ervaing in huis heeft, voorbij :roll: .
:mrgreen: idd. er wordt gezegd dat je goed naar lijnen moet kijken en vervolgens gereageerd als ik de kans krijg dan hup!
Afbeelding
crutz
Zeer actief
Contacteer:

malinois schreef:
crutz schreef:
ken jij die Smeets? heb er nog nooit van gehoord maar ben ook niet helemaal thuis in de XMH
Smeets is niet van Atek he, die is van t nest waar zijn Ira uit komt...........kan niets over Smeets vinden op bloedlijnen, tenminste niet in de woonplaatst die hierboven bij de naam van de fokker opgegeven is) en t is niet echt onze regio (en xMH waar ik ook wat minder in thuis ben qua fokkers en zo) dus kan je er niets over zeggen
malinois
Zeer actief
Contacteer:

crutz schreef:Smeets is niet van Atek he, die is van t nest waar zijn Ira uit komt...........kan niets over Smeets vinden op bloedlijnen, tenminste niet in de woonplaatst die hierboven bij de naam van de fokker opgegeven is) en t is niet echt onze regio (en xMH waar ik ook wat minder in thuis ben qua fokkers en zo) dus kan je er niets over zeggen
nee dat snap ik :mrgreen: Regulus kennel ken ik wel maar kan niks vinden idd. over die smeets dus daarom vroeg ik me dat af, misschien dat jij daar meer over wist knpv hoor je vaker wat over xmh dan bij ons.
Sommige lijnen ken ik wel maar die man heb ik nog nooit over gehoord daarom m'n vraag :ok:
Afbeelding
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door canecorsonancy »

ASFotografie schreef:Misschien is de communicatie over en weer niet helemaal duidelijk? Onder een sociale hond versta ik in ieder geval een hond die - als die niet onder appel staat - vriendelijk en evt. speels is naar iedereen. Als de hond onder appel staat op het veld meot de knop omgaan en moet die z'n werk doen.
Maar jij maakt de fout die veel gemaakt wordt om eigenschappen bij elkaar op te tellen. Sociaal x werk = een sociaal werknest. Wit x zwart = grijze pups? :denken: Onderbeet x schaargebit = nest met tanggebit? :denken: Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een goede werkhond is meer dan alleen sociaal. Ik heb hele sociale honden. Maar ik zie ze geen KNPV doen. Als ik nooit naar de show zou gaan, dan zou ik ook geen pups verkopen aan mensen die willen showen. Al zijn mijn honden nog zo mooi. Mensen die voor een doel kopen, geloven een fokker niet zomaar op zijn mooie woorden. Die willen wat zien voor ze kopen. Mensen die een huishond willen kopen vaak wel zonder echt wat te zien.
Groetjes,
Nancy Koper
La Grazia Di Dio Cane Corso Italiano
Waar iedere hond een huishond is
ASFotografie
Vaste gebruiker

canecorsonancy schreef:
ASFotografie schreef:Misschien is de communicatie over en weer niet helemaal duidelijk? Onder een sociale hond versta ik in ieder geval een hond die - als die niet onder appel staat - vriendelijk en evt. speels is naar iedereen. Als de hond onder appel staat op het veld meot de knop omgaan en moet die z'n werk doen.
Maar jij maakt de fout die veel gemaakt wordt om eigenschappen bij elkaar op te tellen. Sociaal x werk = een sociaal werknest. Wit x zwart = grijze pups? :denken: Onderbeet x schaargebit = nest met tanggebit? :denken: Zo kan ik nog wel even doorgaan.
Een goede werkhond is meer dan alleen sociaal. Ik heb hele sociale honden. Maar ik zie ze geen KNPV doen. Als ik nooit naar de show zou gaan, dan zou ik ook geen pups verkopen aan mensen die willen showen. Al zijn mijn honden nog zo mooi. Mensen die voor een doel kopen, geloven een fokker niet zomaar op zijn mooie woorden. Die willen wat zien voor ze kopen. Mensen die een huishond willen kopen vaak wel zonder echt wat te zien.

I know....i know....
Nee, ik tel niet de eigenschappen bij elkaar op. Dan zou een goede beet x een goede beet een super goede beet moeten worden. Dat hoeft dus inderdaad niet zo te zijn. Maar als zou blijken dat Ira een mindere beet heeft, maar verder goed zou werken dan is de aanvullende eigenschap van een wel goed bijtende reu wel een mogelijke verbetering in het nageslacht....maar ook dat hoeft niet zo te zijn. Het is en blijft een kansberekening, de natuur beslist echter in deze. Om de natuur te helpen is een juiste selectie om mee te gaan fokken natuurlijk een must. Dat heb ik wel begrepen...gelukkig hè? :F:

Kijk ... Ira is sociaal, maar eveneens fel en af en toe een echte feeks, vooral als ze haar zin niet kan krijgen. Daar kan ze niet goed tegen en zoekt ze iets om op af te reageren...bijv. deken/flos noem maar op. Tegen mensen met slechte bedoelingen is ze beslist niet aardig. Ik woonde voor ik verhuisde in een wat sociaal mindere buurt in een buurgemeente. Daar liepen nogal wat ongure types rond. Ira hadden we toen beneden in de hal liggen en ze kon naar buiten kijken door de voordeur (andersom niet). Als zulke types dan voorbij kwamen lopen dan gingen haar nekharen al overeind staan en stond ze dreigend te grommen en soms te blaffen. Als ik op zo'n moment de deur had opgedaan waren er brokken gevallen. Tegen normale mensen was ze echter zeer sociaal, lief en speels.
Dat zijn naar m.i. goede eigenschappen, die je niet moet willen wegfokken.

Als bijv. Atek Ira zou dekken worden deze sociale ("zachte") eigenschappen denk ik niet versterkt. Wel zullen deze eigenschappen in het nageslacht terug te vinden zijn, dat is wel zo juist denk ik.

Maar goed, dat is een klein aspect wat overigens niet onbelangrijk is, in het hele selectietraject. De vraag blijft of ik na alle info inderdaad een nestje wil hebben of niet. Daarvoor heb ik toch echt nog meer info nodig dan de verstrekte informatie en kritieken.
Ik wil toch eerst meer weten over de erfelijkheidsaspecten m.b.t. werkhonden voor ik een beslissing kan nemen.
ASFotografie
Vaste gebruiker

Hutsje schreef:
ASFotografie schreef:
crutz schreef:
:smile: :smile: :smile: Je gaat totaal voorbij aan wat een persoon die mi, veel kennis en ervaring in huis heeft, hierboven zegt :roll: .

Ik weet zeker dat de reactant veel meer ervaring en kennis op dit gebied heeft dan ik. Ben ik me ten volle van bewust. Er wordt alleen mijn vraag aangehaald met de reactie of ik Atek wil gebruiken als dekreu. Dat had ik dus niet gevraagd. Die "laatst-genoemde" had ik trouwens direct na mijn posting via de editor veranderd in "op 1 na laatste", want anders zou ik vragen om de mening over een kruising tussen een echte wolf en Ira. Nu niet. Op mijn aangehaalde vraag heb ik dan ook geen antwoord gekregen. :(:
Verder vind ik Atek helemaal tegek. Ik vind dat zo'n super-werkhond, zowel qua uiterlijk als zeker zijn manier van werken. Mag toch?!
ASFotografie
Vaste gebruiker

malinois schreef:
ASFotografie schreef: maar er werd hier in het draadje gezegd dat die persoon voor de africhting geen sociale hond wilde hebben.
...Verdorie....kan het niet meer vinden, hele draadje nagegaan. Via editor weggepoetst wellicht? Of bericht gedeleted? Ik heb het toch echt ergens in dit draadje zien staan!!! :evil:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ASFotografie schreef:
malinois schreef:
...Verdorie....kan het niet meer vinden, hele draadje nagegaan. Via editor weggepoetst wellicht? Of bericht gedeleted? Ik heb het toch echt ergens in dit draadje zien staan!!! :evil:
ik heb niks gezien vandaar... :denken: forumspookje? :19:
Afbeelding
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

draadje?
zitten we hier in de naaihoek? :idea:
canecorsonancy
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door canecorsonancy »

ASFotografie schreef:Ik wil toch eerst meer weten over de erfelijkheidsaspecten m.b.t. werkhonden voor ik een beslissing kan nemen.
Kijk eens op www.mhsv.nl of ze binnenkort weer met een KK1 cursus beginnen. Daar kun je al iets leren over die erfelijkheid. Dat is voor jou de dichtstbijzijnde KC waar je die cursus kunt volgen.
Op http://bowlingsite.mcf.com/Genetics/Genetics.html staat ook veel info.
Op http://www.gencouns.nl/ bij de artikelen valt ook nog flink wat op te steken.

Je moet een fout bij de teef nooit gaan opheffen. Dus zou bv de beet niet goed zijn bij de teef (bv een te korte onderkaak), dan moet je er een perfecte kaak op zetten en niet een wat te lange onderkaak. Kort x lang = pups met kort en pups met lang, maar geen gulden middenweg.
Groetjes,
Nancy Koper
La Grazia Di Dio Cane Corso Italiano
Waar iedere hond een huishond is
ASFotografie
Vaste gebruiker

little-wolf schreef:draadje?
Vreemd begrip voor je?
Is anders een algemene term voor een discussielijn op internet, wordt vooral in nieuwsgroepen gebruikt.

Welterusten. :slaap:
ASFotografie
Vaste gebruiker

canecorsonancy schreef:
ASFotografie schreef:Ik wil toch eerst meer weten over de erfelijkheidsaspecten m.b.t. werkhonden voor ik een beslissing kan nemen.
Kijk eens op www.mhsv.nl of ze binnenkort weer met een KK1 cursus beginnen. Daar kun je al iets leren over die erfelijkheid. Dat is voor jou de dichtstbijzijnde KC waar je die cursus kunt volgen.
Op http://bowlingsite.mcf.com/Genetics/Genetics.html staat ook veel info.
Op http://www.gencouns.nl/ bij de artikelen valt ook nog flink wat op te steken.

Je moet een fout bij de teef nooit gaan opheffen. Dus zou bv de beet niet goed zijn bij de teef (bv een te korte onderkaak), dan moet je er een perfecte kaak op zetten en niet een wat te lange onderkaak. Kort x lang = pups met kort en pups met lang, maar geen gulden middenweg.
Dank je voor je links en reactie.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

ASFotografie schreef:
Vreemd begrip voor je?
Is anders een algemene term voor een discussielijn op internet, wordt vooral in nieuwsgroepen gebruikt.

had er ook nog nooit van gehoord eigenlijk :denken:
Afbeelding
ASFotografie
Vaste gebruiker

malinois schreef:
ASFotografie schreef:
Vreemd begrip voor je?

had er ook nog nooit van gehoord eigenlijk :denken:
Tja, zo leren we hier van elkaar. :jump1:
little-wolf
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door little-wolf »

ASFotografie schreef:
Vreemd begrip voor je?

neehoor. niks vreemd.
was een beetje humor tussendoor.
ASFotografie
Vaste gebruiker

little-wolf schreef:
ASFotografie schreef:
Vreemd begrip voor je?

neehoor. niks vreemd.
was een beetje humor tussendoor.

:slove:
kitty
Zeer actief
Mijn ras(sen): schapendoes
Aantal honden: 5
Contacteer:

Re: Fokken met Ira

Ongelezen bericht door kitty »

ASFotografie schreef:Hallo,

Onze Mechelse Herderteef is nu 13 maanden en we zijn erover aan het nadenken of we haar de volgende loopsheidsperiode (over naar verwacht ca. 5 a 6 maanden) of de daarop volgende loopsheidsperiode laten dekken. Als ze werpt is ze dan zo'n 21 a 22 of ca. 27 maanden.

Gezien je verder berichten lijkt dit me te snel. Je hebt nog geen tijd ivm de verhuizing. Zoek goed voor jezelf na waarom je wilt fokken en waarom met deze hond.

Ira is een x-MH, wat wil zeggen dat haar moeder ook een x-MH is en haar vader stamboom. Omdat Ira geen stamboom heeft ben ik niet persé ras-gebonden met fokken. Komt alleen de vraag op wat verstandig is.

In ieder geval is het verstandig zoveel mogelijk te weten te komen over de lijnen van je teef.

We zijn over de volgende mogelijkheden aan het denken:
- Ira laten dekken door een MH
- Ira laten dekken door een x-MH

Voor deze 2 opties geld hetzelfde; zoek een goede hond die past bij je teef. Laat zowel teef als reu alle onderzoeken ondergaan. En het belangrijkst; zoek alvast een heleboel eigenaren voor de pups. Houd er ook rekening mee dat veel mensen weer afzeggen omdat ze ondertussen van mening zijn verandert of al een andere hond hebben.
Er zijn heel veel kruisingen en vooral herderachtige zie je heel veel.

- Ira laten dekken door een Saarlooswolfshond

Daar zou ik heel erg mee oppassen. Voor zover ik weet zitten er in de Saarloos nogal wat problemen. Daarbij denk ik niet dat iemand zijn goede saarloos een Xteef wil laten dekken.

- Ira laten dekken door de reu van mijn neef. Deze is een kruising tussen Duitse Herder en een Saarloos wolfshond (die gedekt is door een wolf), waardoor deze reu ca. 40% wolfsbloed in zich heeft. Prachtig beest trouwens met een gigantisch schaargebit.

Hier geld hetzelfde als bij het eerste antwoord. Test reu en teef en zorg voor heel veel goed as eigenaren.

Tja, je kan misschien bedenken dat we dus voor een keuze komen te staan waar we goed doordacht over na moeten denken over wat we willen en wat verstandig is.

Bedenk goed waarom je wilt fokken. Als alles goed gaat is het inderdaad heel leuk en geweldig. Mijn teefje is begin dit jaar met een spoedkeizersneel bevallen van 8 pups. Deze pups hebben het niet gered en mijn teefje is heel erg erg ziek geweest en is ook bijna overleden. 8 weken later heb ik haar nogmaals moeten laten opereren ivm baarmoederontsteking. Alleen dus op dat moment al een kostenpost van duizenden euro's, buiten wat ik natuurlijk al kwijt was aan alle keuringen vooraf. Ook al gaat de bevalling goed kun je ook in het nest problemen hebben. 8 pups bijvoeden omdat je teef het tijdelijk niet red kost je zo'n 24 uur per dag. Een uitbraak van diarree bij 10 puppen geeft je meer poep dan je eigenlijk in je leven wilt zien.

Waarom fokkers dan fokken?
Niet voor het geld, ga er maar van uit dat er geld bij moet als je alles optelt.
Natuurlijk wel voor de leuk. Het is het mooiste wat er is als het goed gaat.
Om het ras in stand te houden minstens maar het liefst om mee te helpen het te verbeteren.
Om veel te weten te komen over bloedlijnen is een puzzel die je leuk moet vinden. Shows en/of wedstrijden bezoeken om juist DIE reu te vinden die het helemaal is voor je teef.
Het land (en daarbuiten) afreizen voor mooie combinaties.
Veel lezen, lezingen bezoeken, praten met ervaren fokkers, informatie opslurpen.
En vooral........ heel veel geduld! Alleen die combinatie maken die de juiste is voor jouw gevoel en die iets toevoegd.

Ik hoop hierop jullie inhoudelijke reacties te krijgen wat ons kan helpen bij beslissen.

Groetjes,
André :U:
ASFotografie
Vaste gebruiker

Re: Fokken met Ira

kitty schreef:
ASFotografie schreef:Hallo,

Onze Mechelse Herderteef is nu 13 maanden en we zijn erover aan het nadenken of we haar de volgende loopsheidsperiode (over naar verwacht ca. 5 a 6 maanden) of de daarop volgende loopsheidsperiode laten dekken. Als ze werpt is ze dan zo'n 21 a 22 of ca. 27 maanden.

Gezien je verder berichten lijkt dit me te snel. Je hebt nog geen tijd ivm de verhuizing. Zoek goed voor jezelf na waarom je wilt fokken en waarom met deze hond.

Ira is een x-MH, wat wil zeggen dat haar moeder ook een x-MH is en haar vader stamboom. Omdat Ira geen stamboom heeft ben ik niet persé ras-gebonden met fokken. Komt alleen de vraag op wat verstandig is.

In ieder geval is het verstandig zoveel mogelijk te weten te komen over de lijnen van je teef.

We zijn over de volgende mogelijkheden aan het denken:
- Ira laten dekken door een MH
- Ira laten dekken door een x-MH

Voor deze 2 opties geld hetzelfde; zoek een goede hond die past bij je teef. Laat zowel teef als reu alle onderzoeken ondergaan. En het belangrijkst; zoek alvast een heleboel eigenaren voor de pups. Houd er ook rekening mee dat veel mensen weer afzeggen omdat ze ondertussen van mening zijn verandert of al een andere hond hebben.
Er zijn heel veel kruisingen en vooral herderachtige zie je heel veel.

- Ira laten dekken door een Saarlooswolfshond

Daar zou ik heel erg mee oppassen. Voor zover ik weet zitten er in de Saarloos nogal wat problemen. Daarbij denk ik niet dat iemand zijn goede saarloos een Xteef wil laten dekken.

- Ira laten dekken door de reu van mijn neef. Deze is een kruising tussen Duitse Herder en een Saarloos wolfshond (die gedekt is door een wolf), waardoor deze reu ca. 40% wolfsbloed in zich heeft. Prachtig beest trouwens met een gigantisch schaargebit.

Hier geld hetzelfde als bij het eerste antwoord. Test reu en teef en zorg voor heel veel goed as eigenaren.

Tja, je kan misschien bedenken dat we dus voor een keuze komen te staan waar we goed doordacht over na moeten denken over wat we willen en wat verstandig is.

Bedenk goed waarom je wilt fokken. Als alles goed gaat is het inderdaad heel leuk en geweldig. Mijn teefje is begin dit jaar met een spoedkeizersneel bevallen van 8 pups. Deze pups hebben het niet gered en mijn teefje is heel erg erg ziek geweest en is ook bijna overleden. 8 weken later heb ik haar nogmaals moeten laten opereren ivm baarmoederontsteking. Alleen dus op dat moment al een kostenpost van duizenden euro's, buiten wat ik natuurlijk al kwijt was aan alle keuringen vooraf. Ook al gaat de bevalling goed kun je ook in het nest problemen hebben. 8 pups bijvoeden omdat je teef het tijdelijk niet red kost je zo'n 24 uur per dag. Een uitbraak van diarree bij 10 puppen geeft je meer poep dan je eigenlijk in je leven wilt zien.

Waarom fokkers dan fokken?
Niet voor het geld, ga er maar van uit dat er geld bij moet als je alles optelt.
Natuurlijk wel voor de leuk. Het is het mooiste wat er is als het goed gaat.
Om het ras in stand te houden minstens maar het liefst om mee te helpen het te verbeteren.
Om veel te weten te komen over bloedlijnen is een puzzel die je leuk moet vinden. Shows en/of wedstrijden bezoeken om juist DIE reu te vinden die het helemaal is voor je teef.
Het land (en daarbuiten) afreizen voor mooie combinaties.
Veel lezen, lezingen bezoeken, praten met ervaren fokkers, informatie opslurpen.
En vooral........ heel veel geduld! Alleen die combinatie maken die de juiste is voor jouw gevoel en die iets toevoegd.

Ik hoop hierop jullie inhoudelijke reacties te krijgen wat ons kan helpen bij beslissen.

Groetjes,
André :U:
Dank je voor je antwoorden op mijn uiteenzettinkje. :ok:
Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”