Misschien is de communicatie over en weer niet helemaal duidelijk? Onder een sociale hond versta ik in ieder geval een hond die - als die niet onder appel staat - vriendelijk en evt. speels is naar iedereen. Als de hond onder appel staat op het veld meot de knop omgaan en moet die z'n werk doen.canecorsonancy schreef:Ik fok geen werkhonden. Maar ik kan je wel al vertellen dat je met een sociale teef en een werkreu niet een goed werknest zult fokken. De pups zijn genetisch 50% pa en 50% ma. En dan heeft ma ook nog eens een voorbeeldfunctie voor de pups voor wat betreft het karakter.
Ik ken combinties van 2 topwerkhonden, waarvan geen van de pups echt super presteerden. Er komt heel wat meer bij kijken dan reu x teef = pups. Ik denk dat niemand die een pup wilt om mee te gaan werken interesse in pups van jouw teefje zal hebben. Er zijn zat pups uit 2 werkouders, uit lijnen met goede prestaties en bijbehorende certificaten. Waarom zouden ze dan bij jou een pup nemen?
Ik denk dus ook dat jouw pups huishonden zullen worden. Zorg dan voor een bijpassende reu voor dat doel. En zorg voor de dekking al voor pupkopers. Want anders vrees ik dat je lang van je pups zult "genieten" of niet erg selectief kunt zijn bij de verkoop en alsnog een groot deel van de pups later in een asiel zult vinden.
Wellicht een voorbeeld. De KNPV-sporters onder ons kennen zeker Atak (met stamboom) van Harry Wehrens uit Vaesrade (begin dit jaar verkocht aan een andere sporter, naam: ?). Die hond is kampioen geweest (ik heb de punten van dit jaar niet bijgehouden) en werkt fantastisch goed. 440 punten zonder veel moeite voor deze hond. Ik ben echter bij Harry thuis geweest en de hond zat in zijn ren. Zo vriendelijk en sociaal als die hond was, had ik niet achter deze perfecte werker gezocht.
Nu jullie! In mijn optiek wil ik dat soort honden fokken als ik zou gaan beginnen. Sociaal en betrouwbaar in de vrije situatie, keihard en goed in het werk!!
PRA was me wel onbekend als afkorting, ik heb de tekst gelezen op de genoemde site en herinner het me weer van mijn biologielessen kopje erfelijkheid van vroeger.