Essy schreef:Flinn schreef:ik was voor een keizersnede in het weekend en melkklierontsteking al 400 euro kwijt. Paar keer progesteron prikken en een echo 150 euro.
Ik heb ook nog herpes geënt bij de teef 120 euro. Dus dat alleen was al 670 euro. Zonder dekgeld, chippen ontwormen, KVV voor moeder en pups enz. Nu zal een zogende markiesjesmoeder geen 3,5 kilo KVV per dag eten maar als er ook maar iets fout gaat legt zo'n fokker er op toe.
Ik weet niet wat een normaal aantal is bij Markiesjes maar ik gok eens op een stuk of 5 à 6.
Ik begrijp echt niet hoe je daar voor kunt fokken. Maar volgens mij is er ook geen enkele serieuze fokker binnen dat ras. Enkel leden met incidentele nesten (maar ik kan het ook verkeerd hebben, ik ben niet thuis in dat ras).
Leg mij nou eens uit waarom een pupkoper de KVV voor moeder doorberekend zou moeten krijgen? Die hond eet toch ook als ze geen jongen heeft. Als ik hier de rekensommetjes lees van de mensen die de hoge prijzen verdedigen vraag ik me af of men nou met hobby bezig is of niet. Het is toch ook leuk die kruimels op te zien groeien die 8 tot 10 weken?
Het gaat er niet om wat een pupkoper 'doorberekent' krijgt. Het gaat er mij om dat een pupkoper enig inzicht krijgt wat het een fokker kost voor hij met 8 weken zijn pupje meekrijgt.
Ik vond vroeger 1000 euro ook veel voor een pup. Maar nu ik zelf heb gefokt kijk ik daar heel anders tegenaan. Je stopt heel veel geld in een nest en ALLE risico is voor de fokker. Als je geluk hebt en je hebt een redelijk aantal pups in je nest en ze blijven allemaal gezond dan kom je uit de kosten of houd je er aan over. Ik had 10 pups en heb er aan over gehouden. Had ik 5 pups gehad, dan had er geld bij gemoeten. En ja je kunt op vanalles bezuinigen zoals herpesentingen echo, progestron en nog een aantal andere dingen. Maar dat heb ik niet gedaan.
En ik ben dan een hobbyfokker. Dat betekent dat mijn teef één nest heeft gehad en dat er heel misschien nog een tweede nest zou kunnen komen maar waarschijnlijk niet. Wat zou betekenen dat alle onderzoeken aankeuring enz. voor één nest waren.
En ik erger me persoonlijk wel aan pupkopers waarbij het geen cent mag kosten en waarbij de fokker onder het mom van 'het is maar een hobby' een topprodukt met garantie moet leveren tegen kostprijs. Dat die fokker helemaal niet elke keer 10 puppen à 1000 euro heeft, staan een hoop mensen niet bij stil. Die fokker heeft ook honden die daar oud worden terwijl ze misschien maar een of twee nesten hebben gehad. Er worden honden aangehouden die later niet geschikt blijven voor de fok enz. Daarnaast steekt een verantwoord fokker een hoop geld en tijd in jouw pupje en kun je bij een goede fokker altijd terecht als er iets is.
Maar wat heb ik als pupkoper te maken met honden die bij de fokker oud worden? of de teven die één of twee keer een nest krijgen?
Voor de fokker is het toch ook hobby en een hond toch niet alleen een fok-object (mag ik hopen). Dan is het toch logisch dat de fokker voor zijn/haar honden (aanschaf/onderhoud) gewoon zelf betaalt.
Van mij mag het best een cent kosten en ik verwacht echt geen raspupje waar bij de ouders de nodige testen zijn gedaan, voor euro 200.
Een grens van euro 1000 vind ik echt mooi zat en hiermee lijkt mij een gemiddeld nest toch wel ruim uit de kosten.
Essy schreef:
En het maakt niet uit wat die pup kost, je zal altijd mensen houden die voor 200 euro minder een pup gaan halen zonder stamboom, uit ongekeurde ouders en zonder garantie. Het enige dat daar tegen helpt is voorlichting. En die voorlichting zorgt er dan gelijk voor dat gelegenheidsfokkers geen absurde prijzen kunnen gaan vragen voor een gelegenheidsnestje van eigen reu en teef. Want dat is volgens mij nog het grootste probleem.
Woekerprijzen doordat er bij bepaalde rassen een grotere vraag is dan aanbod waardoor mensen niet zo nauw meer kijken naar de kwaliteit van de aangeboden pup. Dan wordt het al gauw wat de gek ervoor geeft.
1000 of 1200 euro voor een pup uit hele goede lijnen vind ik niet te veel. Maar wel 1000 euro voor de bordeauxdogpup uit eigen teef en de reu van de buurman. En ook 700 euro voor zo'n pup uit een belgische puppyfarm.
Voorlichting speelt zeker een belangrijke rol, maar niet de enige rol.
Als een raspup pakweg 1700 euro kost en een stamboomloze 600 euro dan denk ik zeker wel dat vanwege de aanschafkosten de mensen eerder een stamboomloze hond kopen.
Is dat verschil een stuk minder (en natuurlijk mag/moet er wél verschil zijn gezien de gemaakte kosten) dan zullen meer mensen voor een goed gefokte hond kiezen. Voorlichting kan hier ook nog bij helpen.
Waar ik een beetje niet goed van wordt, zijn uitspraken als 'eten voor de moederhond' 'de honden moeten daar ook oud worden', enz. enz.
Ik mag toch hopen dat bij een fokker de liefde voor zijn/haar honden voorop staat, het een hobby is, en een hobby kost geld. Ik hoef de honden van de fokker niet te onderhouden, net zoals hun mijn pupje niet hoeven te onderhouden.