Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rassen in de uitverkoop

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Essy

Ongelezen bericht door Essy »

starfleet schreef:
Essy schreef: En als ik een raspup van goede kwaliteit en van goede ouders heel graag wil hebben en het kost 1000 euro of meer, dan heb ik dat er voor over. Dan spaar ik er voor en laat ik daar andere dingen voor. Ik weet wat het een fokker kan kosten voor je je zorgvuldig gefokte pupje met 8 weken mee naar huis kunt nemen.
De stelling was dat er door de hoge prijzen mensen eerder geneigd zijn om een minder zorgvuldig gefokte pup te nemen. Een groot gevaar is dat als een zorgvuldig gefokte pup kunstmatig veel 1000-1500 euro moet kosten, dat het dan voor broodfokkers heel erg aantrekkelijk is om huphup nesten op de markt te gooien voor 600 of 750. Als rasvereniging snijd je jezelf zo heel erg in de vingers naar mijn idee. Het is ook de achterliggende reden waarom sommige rasverenigingen de richtprijs zo laag mogelijk proberen te houden. Het is niet zo interessant om te gaan broodfokken met hondjes die via de vereniging ongeveer 500 euro kosten.

Anne
Ik weet het niet. Zolang er nog legio mensen zijn die voor 150 euro minder liever een pup zonder stamboom uit ongekeurde ouders en zonder garantie hebben, doe je er niks tegen.
Die fokkers gaan gewoon een beetje onder de prijs van een goede verantwoorde pup zitten en houden er netto meer aan over dan die goede fokker.

En zoals de rasvereniging de markiesjes 250 euro laat kosten, vind ik een slechte zaak. Die pup kost al meer aan daadwerkelijke kosten dan dat ie opbrengt. Zo kunnen maar weinig mensen het zich permitteren om ze te fokken en hou je een hele smalle fokbasis.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Essy schreef:
Hanneke2 schreef:
tura schreef:T is ook een kwestie van vraag en aanbod.....en wat de gek er voor betaalt, als er mensen zijn die zoveel geld neerleggen voor een pup, blijft dat ook zo.... :19:
Na drie keer weten we het wel. :mrgreen:

Maar je hebt natuurlijk gelijk. Het is wat een gek ervoor geeft, en ik geloof niet zo dat die prijzen erg gerelateerd zijn aan de kosten. Want wat zijn de meerkosten van een stamboomnest? Uitgebreider medisch onderzoek, dekgeld en de stambomen. Geen idee wat dat bij elkaar kost, maar als een pretnest van vijf pups nou voor 100 euri de pup de deur uit kan, heb je dan bij een stamboomnest van vijf pups die 1000 euro per stuk opleveren 4500 euro meerkosten?
wat dacht je van 1000 euro voor een buitenlandse dekreu, onderzoeken van de moeder, aankeuren, stamboom met chip (76,50 per pup), paspoort en twee entingen. Ontwormen met goed spul en goed voer voor moeder en pups.
Dan heb je met 5 pups, per pup: 200 euro dekgeld, 76,50 stamboom, paspoort met twee entingen 60 euro. Dan zit je al rond 350 euro per pup! En dan zit er nog geen euro bij van alle extra dingen (onderzoeken, aankeuring enz) die een verantwoord fokker wel doet en een pretnestfokker niet. En dan krijg je bij die verantwoorde fokker een koopovereenkomst met garantie, en bij die pretnestfokker garantie tot aan de deur. Mijn pups waren gemiddeld zo'n 675 euro.
Okee, dus je hebt 350 euri vaste kosten, en wat variabelen. Jij maakt er uiteindelijk 675 van, maar al die fokkers die 1000 euri vragen verdienen dus op een nest van vijf nog eens 325 euro per pup extra is 1512,50. En dat is dan voor... ???
En dat is maar heel weinig duurder dan de doggenpups waarvan de ouders niet zijn aangekeurd, niet onderzocht, zonder stamboom en zonder garantie en waarvande dekreu de eigen hond of die van een kennis is. En zolang 100 euro voor mensen de doorslag geeft om dan maar een pretpup te kopen denk ik dat je er niks tegen doet. En ik zou persoonlijk nooit een pup van 250 euro willen omdat ik weet dat die fokker er dan of zwaar op toegelegd heeft, of op dingen heeft bezuinigd die de pup nu niet bepaald ten goede komen.
En als ik een raspup van goede kwaliteit en van goede ouders heel graag wil hebben en het kost 1000 euro of meer, dan heb ik dat er voor over. Dan spaar ik er voor en laat ik daar andere dingen voor. Ik weet wat het een fokker kan kosten voor je je zorgvuldig gefokte pupje met 8 weken mee naar huis kunt nemen.
Ja, dat zeg je net, 350 euro vaste kosten en 325 variabele kosten. En 325 voor de koffie? Op die pup van 1000 euro zit gewoon een dikke winstmarge, ja toch?
Daarnaast zit er per ras ook wel verschil in. Een dog kun je (vind ik persoonlijk) tussen dik 2 jaar en hooguit 5,5 jaar verantwoord mee fokken, dus dat is maximaal 2 of 3 nesten (zelf zou ik niet meer dan maximaal 2 nesten fokken met een dog) terwijl er met een herder gemiddeld veel langer en/of vaker gefokt wordt.
Maar meer of minder nesten verandert de kosten per nest nauwelijks. Je hebt een hogere opbrengst per teef, dus de aankoopkosten van je teef kan je meer spreiden, maar alle andere kosten blijven gewoon hetzelfde, of je nou twee of tien nesten van een teef fokt.
Kleine hondjes en bepaalde rassen krijgen vaak maar heel weinig pups en bepaalde rassen helaas standaard met keizersnede.
Laten we het daar maar niet over hebben. De 'mijn ras is zo mismaakt dat normaal dekken of bevallen niet meer mogelijk is en daarom zijn de pups zo duur'- discussie kunnen we wel weer een andere keer voeren. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Essy schreef:
En zoals de rasvereniging de markiesjes 250 euro laat kosten, vind ik een slechte zaak. Die pup kost al meer aan daadwerkelijke kosten dan dat ie opbrengt. Zo kunnen maar weinig mensen het zich permitteren om ze te fokken en hou je een hele smalle fokbasis.
250 euro is absoluut niet meer reëel in deze tijd. De goedkopere rassen kosten ongeveer 500-600 euro, ik begrijp niet waarom ze daar niet in ieder geval ook op gaan zitten.

Anne
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Hanneke2 schreef:
Okee, dus je hebt 350 euri vaste kosten, en wat variabelen. Jij maakt er uiteindelijk 675 van, maar al die fokkers die 1000 euri vragen verdienen dus op een nest van vijf nog eens 325 euro per pup extra is 1512,50. En dat is dan voor... ???
Ik misgun het een fokker niet dat hij ook wat verdient op een nest. Als de teef leeg blijft, als er maar twee pups zijn e.d. dan wordt het vaak toeleggen. Mag wat mij betreft een andere keer best een beetje goed gemaakt worden.
Maar met dat boerboelnest van 14 zat ik wel te rekenen: 14 keer 1500 euro :eek: Dat is een jaarsalaris voor veel mensen.

Anne
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

Essy schreef:
Hanneke2 schreef:
tura schreef:T is ook een kwestie van vraag en aanbod.....en wat de gek er voor betaalt, als er mensen zijn die zoveel geld neerleggen voor een pup, blijft dat ook zo.... :19:

Maar je hebt natuurlijk gelijk. Het is wat een gek ervoor geeft, en ik geloof niet zo dat die prijzen erg gerelateerd zijn aan de kosten. Want wat zijn de meerkosten van een stamboomnest? Uitgebreider medisch onderzoek, dekgeld en de stambomen. Geen idee wat dat bij elkaar kost, maar als een pretnest van vijf pups nou voor 100 euri de pup de deur uit kan, heb je dan bij een stamboomnest van vijf pups die 1000 euro per stuk opleveren 4500 euro meerkosten?
wat dacht je van 1000 euro voor een buitenlandse dekreu, onderzoeken van de moeder, aankeuren, stamboom met chip (76,50 per pup), paspoort en twee entingen. Ontwormen met goed spul en goed voer voor moeder en pups.
Dan heb je met 5 pups, per pup: 200 euro dekgeld, 76,50 stamboom, paspoort met twee entingen 60 euro. Dan zit je al rond 350 euro per pup! En dan zit er nog geen euro bij van alle extra dingen (onderzoeken, aankeuring enz) die een verantwoord fokker wel doet en een pretnestfokker niet. En dan krijg je bij die verantwoorde fokker een koopovereenkomst met garantie, en bij die pretnestfokker garantie tot aan de deur. Mijn pups waren gemiddeld zo'n 675 euro. En dat is maar heel weinig duurder dan de doggenpups waarvan de ouders niet zijn aangekeurd, niet onderzocht, zonder stamboom en zonder garantie en waarvande dekreu de eigen hond of die van een kennis is. En zolang 100 euro voor mensen de doorslag geeft om dan maar een pretpup te kopen denk ik dat je er niks tegen doet. En ik zou persoonlijk nooit een pup van 250 euro willen omdat ik weet dat die fokker er dan of zwaar op toegelegd heeft, of op dingen heeft bezuinigd die de pup nu niet bepaald ten goede komen.
En als ik een raspup van goede kwaliteit en van goede ouders heel graag wil hebben en het kost 1000 euro of meer, dan heb ik dat er voor over. Dan spaar ik er voor en laat ik daar andere dingen voor. Ik weet wat het een fokker kan kosten voor je je zorgvuldig gefokte pupje met 8 weken mee naar huis kunt nemen.

Daarnaast zit er per ras ook wel verschil in. Een dog kun je (vind ik persoonlijk) tussen dik 2 jaar en hooguit 5,5 jaar verantwoord mee fokken, dus dat is maximaal 2 of 3 nesten (zelf zou ik niet meer dan maximaal 2 nesten fokken met een dog) terwijl er met een herder gemiddeld veel langer en/of vaker gefokt wordt.
Kleine hondjes en bepaalde rassen krijgen vaak maar heel weinig pups en bepaalde rassen helaas standaard met keizersnede.
Ik heb toevallig de lijst voor me liggen van een dierenarts die fokkerspaketten heeft.

Pakket 1 kost 150 euro
- Vaginoscopie incl klinisch onderzoek teef
- Prgesteron ELISA test en Cytologie vaginaslijmvlies ter bepaling dektijdstip . begint op dag 7 v/d loopsheid.

Aanvullingen
- echografie 4 weken na de dekking 35,- euro

Pakket 2 ( rondom bevalling ) kost 75 euro

- standby ( mobiel nr )
- controle-visite

aanvullingen :
Enting + boekje ( visite thuis ) 22,50 per pup
Chippen incl NDG formulier 22,50 per pup

Ze rontgen ook op HD (officieel) 100,- Euro
ED 130,-Euro
HD en ED 200,- Euro
------------------------------------------------------------------------
Als ik een nest van 9 pupjes à 1000,- euro zou hebben en alle onderzoeken ,dekgeld , vaccinaties, kosten stamboom , pakket1-en- 2 bij elkaar optel kom ik op 2700 euro uit. De fokker houd dus 7300 euro over. ppfieewww , das best veel!!!.....
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

starfleet schreef: Maar met dat boerboelnest van 14 zat ik wel te rekenen: 14 keer 1500 euro :eek: Dat is een jaarsalaris voor veel mensen.

Anne
Geen wonder dat het ras zo populair is ..... :19:
(met dank aan Desi)
Flinn

Ongelezen bericht door Flinn »

Maar meer of minder nesten verandert de kosten per nest nauwelijks. Je hebt een hogere opbrengst per teef, dus de aankoopkosten van je teef kan je meer spreiden, maar alle andere kosten blijven gewoon hetzelfde, of je nou twee of tien nesten van een teef fokt.
Precies, bovendien blijf ik erbij dat de koopprijs van een teef niet doorberekend hoeft te worden in de pupprijs, het is toch ook liefhebberij en hoeveel fokkers verkopen de honden die met pensioen gaan niet weer?
Flinn

starfleet schreef:
Essy schreef:
250 euro is absoluut niet meer reëel in deze tijd. De goedkopere rassen kosten ongeveer 500-600 euro, ik begrijp niet waarom ze daar niet in ieder geval ook op gaan zitten.

Anne
Ben het er niet mee eens dat de pups meer kosten, dit ras behoeft geen dure tests dus vaste kosten per nest zijn redelijk laag.

Bovendien weet je in ieder geval wel zeker dat een broodfokker dit ras niet wil fokken.
Wanneer je een teefje wilt gaat men er wel vanuit dat je wanneer de hond geschikt is er wel voor open staan om eventueel ook een nestje te fokken.
En ook bij de reu wordt gevraagd hem in ieder geval te laten zien op een fokkersdag om te kijken of hij van belang kan zijn voor het ras.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Essy schreef:
Hanneke2 schreef:

Dan heb je met 5 pups, per pup: 200 euro dekgeld, 76,50 stamboom, paspoort met twee entingen 60 euro. Dan zit je al rond 350 euro per pup! En dan zit er nog geen euro bij van alle extra dingen (onderzoeken, aankeuring enz) die een verantwoord fokker wel doet en een pretnestfokker niet. En dan krijg je bij die verantwoorde fokker een koopovereenkomst met garantie, en bij die pretnestfokker garantie tot aan de deur. Mijn pups waren gemiddeld zo'n 675 euro. En dat is maar heel weinig duurder dan de doggenpups waarvan de ouders niet zijn aangekeurd, niet onderzocht, zonder stamboom en zonder garantie en waarvande dekreu de eigen hond of die van een kennis is. En zolang 100 euro voor mensen de doorslag geeft om dan maar een pretpup te kopen denk ik dat je er niks tegen doet. En ik zou persoonlijk nooit een pup van 250 euro willen omdat ik weet dat die fokker er dan of zwaar op toegelegd heeft, of op dingen heeft bezuinigd die de pup nu niet bepaald ten goede komen.

onderzoeken mag je niet meerekenen in de pupprijs vind ik, dat doe je voor je eigen hond daar hoeft de pupkoper niet voor te betalen en ik heb geen uitgebreide medische onderzoeken gedaan. Mijn hond is getest waarop ze getest moet worden, daarnaast heb ik een echo laten maken en progesteron laten prikken. Deze kosten zijn dus voor mij en niet voor de pupkopers. Ik wil dat, daar heeft niemand om gevraagd. Dat hoort bij de teef vind ik en dus onzin om dat door te berekenen aan de kopers.

Dekgeld is bij mijn ras (en bij de meesten wat ik zo weet) de pupprijs, dus een pup van een ras van 500 euro, dekgeld is dan ook 500 euro.
Ik heb de reu-eigenaar een nestkeuze gegeven, dat is een andere mogelijkheid.

Zelfs ik heb er nog iets aan overgehouden, niet veel en dat terwijl de fokker en ik ieders alles gedeelt hebben, kosten en opbrengsten.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Aantal honden: 1
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Essy schreef:
Hanneke2 schreef:

Nu heb je het over euro 675,00.
Dat vind ik nog schappelijke bedragen, waar de fokker de ene keer iets winst op zal maken en de andere keer niet. Tegen wat winst, ben ik echt niet op tegen, maar bv de BD van euro 2000 met behoorlijke nesten?? Ik zie echt niet in waarom die zo duur moeten zijn :19:
Een heel speciaal ras, oké, een nest van één of twee pups, oké, dat kan ik allemaal volgen.

Het gaat er niet over of ik het wel of niet kan betalen en of ik het voor MIJN hond over heb: ik heb geloof ik alles voor mijn hond over.
Maar ik zie gewoon niet in waarom een pup boven de euro 1000 zou moeten kosten (een zeer enkel geval daargelaten).
Wat is de reden dat een BD duurder is dan een Rottweiler, om maar een voorbeeld te noemen? De hogere kosten zie ik niet, behalve dat ze zelf de prijs opdrijven waardoor bv een dekreu duurder zal zijn.
Dat een teef van bepaalde rassen misschien maar 2 of 3 keer kan werpen, zie ik absoluut niet als reden waarom een pup duurder zou moeten zijn óf je moet de aankoopprijs van de teef eruit willen halen, maar dat vind ik echt belachelijk.
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
MonaToetje
Zeer actief
Contacteer:

Ik zou de aankoopprijs voor de teef niet meerekenen , omdat ik haar niet alleen voor de fok heb. :wink:

Ik vraag me ook af waarom je 300,- per pup Euro meerekend. Voor wat? het voer? De zorg?
Je kunt mij niet wijsmaken dat je per pup 300,- euro uitgeeft aan voer.
Laatst gewijzigd door MonaToetje op 01 mar 2007 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
(met dank aan Desi)
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Tegen wat winst, ben ik echt niet op tegen, maar bv de BD van euro 2000 met behoorlijke nesten?? Ik zie echt niet in waarom die zo duur moeten zijn
Een heel speciaal ras, oké, een nest van één of twee pups, oké, dat kan ik allemaal volgen
Dus eigenlijk zeg je dat een BD wel zo duur mag zijn als er maar 1 of 2 pups in het nest zijn, maar meteen flink minder moet kosten als het een groot nest is :denken:
Ik denk dat dan alle kopers gaan wachten op een pup uit een zo groot mogelijk nest, denk je ook niet? :wink:
Ik vind dat er een vaste prijs moet zijn, groot nest of niet. Dat risico is voor de fokker.
Dat is natuurlijk geen doen: (bijna) niemand die een pup neemt dan uit een klein nest of het moet een hele bijzondere combinatie zijn.
Maar je kan wel kijken naar gemiddelden. Het ene ras heeft gemiddeld grotere nesten dan het andere. Dat mede hierdoor de prijs bepaald wordt dat lijkt me logisch en daarom kwam ik ook op de BD die zo peperduur is en over het algemeen echt geen mini nestjes heeft :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Essy

Flinn schreef:
starfleet schreef:
Essy schreef:

Anne
Ben het er niet mee eens dat de pups meer kosten, dit ras behoeft geen dure tests dus vaste kosten per nest zijn redelijk laag.

Bovendien weet je in ieder geval wel zeker dat een broodfokker dit ras niet wil fokken.
Wanneer je een teefje wilt gaat men er wel vanuit dat je wanneer de hond geschikt is er wel voor open staan om eventueel ook een nestje te fokken.
En ook bij de reu wordt gevraagd hem in ieder geval te laten zien op een fokkersdag om te kijken of hij van belang kan zijn voor het ras.
wel raar dat er bijna geen markiesjes zijn hè? Ik ben eerder verbaasd dat er überhaupt nog fokkers van dit ras zijn die ze willen fokken voor 250 euro. Als ALLES goed gaat speelt de fokker misschien quitte. En anders legt hij er (veel) op toe. Er aan over houden doet hij sowieso niets.

Daardat iemand tegen deze prijzen moet fokken ligt het lot van dit ras in de handen van een paar idealisten. Fokkers die een serieuze bijdrage aan het ras zouden kunnen leveren door serieuze lijnteelt zijn er nu dus helemaal niet omdat dat financieel gewoon niet kan.
Maar ja, gelukkig zijn er geen broodfokkers in dit ras.
BT Golden
Actief
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door BT Golden »

Een golden retriever kost gemiddeld tussen de 600 a 850 euro met stamboom. De prijs bepaald de fokker zelf. Hoeveel is hij kwijt, doet hij de moederhond en pups na de geboorte laten controleren door de dierenarts en laat de zwangerschap onder controle staan van de dierenarts, hoe duur was het dekgeld etc.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Ik ben eerder verbaasd dat er überhaupt nog fokkers van dit ras zijn die ze willen fokken voor 250 euro. Als ALLES goed gaat speelt de fokker misschien quitte. En anders legt hij er (veel) op toe. Er aan over houden doet hij sowieso niets.
Misschien niet aan verdienen maar quitte spelen waarschijnlijk wel dat zou mogelijk moeten zijn. :19:
Persoonlijk vind ik 250 euro ook best weinig maar er veel op toeleggen nee dat denk ik niet, ja als je net als jij zegt alle kosten van je teef meerekent in de pups, dan wel ja, maar dat reken ik dus niet mee, die teef is van mij dus daar hoeven pupkopers niet voor op te draaien.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Essy

malinois schreef:
Essy schreef:Ik ben eerder verbaasd dat er überhaupt nog fokkers van dit ras zijn die ze willen fokken voor 250 euro. Als ALLES goed gaat speelt de fokker misschien quitte. En anders legt hij er (veel) op toe. Er aan over houden doet hij sowieso niets.
Misschien niet aan verdienen maar quitte spelen waarschijnlijk wel dat zou mogelijk moeten zijn. :19:
Persoonlijk vind ik 250 euro ook best weinig maar er veel op toeleggen nee dat denk ik niet, ja als je net als jij zegt alle kosten van je teef meerekent in de pups, dan wel ja, maar dat reken ik dus niet mee, die teef is van mij dus daar hoeven pupkopers niet voor op te draaien.
ik was voor een keizersnede in het weekend en melkklierontsteking al 400 euro kwijt. Paar keer progesteron prikken en een echo 150 euro.
Ik heb ook nog herpes geënt bij de teef 120 euro. Dus dat alleen was al 670 euro. Zonder dekgeld, chippen ontwormen, KVV voor moeder en pups enz. Nu zal een zogende markiesjesmoeder geen 3,5 kilo KVV per dag eten maar als er ook maar iets fout gaat legt zo'n fokker er op toe.
Ik weet niet wat een normaal aantal is bij Markiesjes maar ik gok eens op een stuk of 5 à 6.
Ik begrijp echt niet hoe je daar voor kunt fokken. Maar volgens mij is er ook geen enkele serieuze fokker binnen dat ras. Enkel leden met incidentele nesten (maar ik kan het ook verkeerd hebben, ik ben niet thuis in dat ras).
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Essy schreef:
malinois schreef:
ik was voor een keizersnede in het weekend en melkklierontsteking al 400 euro kwijt. Paar keer progesteron prikken en een echo 150 euro.
Ik heb ook nog herpes geënt bij de teef 120 euro. Dus dat alleen was al 670 euro. Zonder dekgeld, chippen ontwormen, KVV voor moeder en pups enz. Nu zal een zogende markiesjesmoeder geen 3,5 kilo KVV per dag eten maar als er ook maar iets fout gaat legt zo'n fokker er op toe.
Ik weet niet wat een normaal aantal is bij Markiesjes maar ik gok eens op een stuk of 5 à 6.
Ik begrijp echt niet hoe je daar voor kunt fokken. Maar volgens mij is er ook geen enkele serieuze fokker binnen dat ras. Enkel leden met incidentele nesten (maar ik kan het ook verkeerd hebben, ik ben niet thuis in dat ras).
er zijn ook fokkers die of quite spelen of er op toe moeten leggen prima vinden hoor, een hobby kost geld.

tuurlijk is het mooi en fijn en handig als je je kosten eruit hebt of dat je zelfs wat extra's hebt.

ik nu, 3 pups, in principe 2 voor de verkoop, a 600 euro per pup, de dekking was 600 euro, dus 1 pup kun je daar tegenover afschrijven, dan dus 600 euro, waar de stambomen ( 171 euro) enten, ontwormen, voer "vanaf" moet, hou ik ook nog wat over hoor, geen vetpot, maar dat is ook helemaal niet de bedoeling, en nu heb ik het "geluk " gehad, dat alles oke is gegaan, geen Da kosten ivm een bevalling of keizersnede, geen echo laten maken enz. als dat wel zo was geweest, dan had ik zeker bij moeten leggen voor dit nest. en ik heb nu dus geen kosten zoals benzine om naar de reu te komen, testen van moederhond, extra voer van moederhond, shows, uren meegerekend :wink:
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:
malinois schreef:
de herpesenting heb ik dus niet gedaan, doe ik ook niet als ik in de toekomst ooit nog een nestje zou doen, progesteron heb ik 3 x laten prikken is ook weggegooid geld geweest dus die laat ik ook weg een eventuele volgende keer en de echto was 40 euro. Ik heb de reu-eigenaar een pup gegeven dus die kun je wegschrijven, anders was het dekgeld pupprijs geweest. Hier hebben ze allemaal op KVV gezeten zowel moeder als pups en daar komen de entingen van de pup, stamboom en chippen. ontwormen etc. nog bij.
Daarnaast vind ik dus dat de echo en het progesteron voor mijn rekening komt zoals ik al eerder zei en niet in de pupprijs verrekend hoeft te worden. De pupkoper heeft er niet om gevraagd, dat wilde ik :19: Ik heb geen extra DA-kosten gehad en nog hielden zowel de fokker als ik er iets aan over.
ps. zelf heb ik ook nog een pup gehouden dus van de 6 pups zijn er 4 daadwerkelijk verkocht.
Afbeelding
Essy

Martijn schreef:
starfleet schreef:Maar m.n. die Bordeauxdoggen en Boerboels met hun enorme nesten en dan nog die puprijzen dat is echt flink kassa. Er was hier ook eens een nestje met 14 pups en dan 1500 euro per stuk, dat is wel heel dik verdiend en werkt broodfok in de hand.
Is dat zo?
Ik denk veel eerder dat broodfok een kwestie van mentaliteit is dan van het winstpercentage.
Iemand die flink verdient is eerder geneigd om de benodigde testen uit te laten voeren dan iemand die er toch al geen bal aan over houdt laat staan iemand die er op verliest.

Daarnaast vind ik het oneerlijk om iemand die geen broodfokpups fokt of koopt toch broodfok aan te smeren.
De broodfokmarkt is verantwoordelijk voor de broodfokmarkt.
Al vraag ik 5000 euro voor mijn pups.

Er is in mijn ogen maar één factor die broodfok bestaansrecht geeft en dat is de onkritische koper.
Ik pleit daarom ook voor grootschalige voorlichting.
Mensen die beter weten, doen vaak ook beter.
Mensen die aan wantoestanden geld verdienen zijn niet te bepraten. Daar moet je ook niet mee willen praten. Die moet je gewoon bestraffen.
Er zijn genoeg mensen die denken: ach ik neem eens een teef en een reutje en ik heb zo mijn vakantie bij elkaar.
Dat komt omdat er ook zoveel mensen zijn die denken "Laten we dit weekend een puppy kopen. Leuk voor de kinderen!"
Voor kruisinkjes wordt trouwens ook veel gevraagd tegenwoordig. 200 euro is vrij normaal.
Bezopen, he?
Vroeger had je een kruisingpuppie voor een tientje. Lijkt me niet alleen maar inflatie. Haha.
Volgens mij ben ik het voor het eerst in mijn leven eens met Martijn :mrgreen:
Flinn

Ik begrijp echt niet hoe je daar voor kunt fokken. Maar volgens mij is er ook geen enkele serieuze fokker binnen dat ras. Enkel leden met incidentele nesten (maar ik kan het ook verkeerd hebben, ik ben niet thuis in dat ras).[/quote]

Leg mij nou eens uit waarom een pupkoper de KVV voor moeder doorberekend zou moeten krijgen? Die hond eet toch ook als ze geen jongen heeft. Als ik hier de rekensommetjes lees van de mensen die de hoge prijzen verdedigen vraag ik me af of men nou met hobby bezig is of niet. Het is toch ook leuk die kruimels op te zien groeien die 8 tot 10 weken?
Flinn

Leg mij nou eens uit waarom een pupkoper de KVV voor moeder doorberekend zou moeten krijgen? Die hond eet toch ook als ze geen jongen heeft. Als ik hier de rekensommetjes lees van de mensen die de hoge prijzen verdedigen vraag ik me af of men nou met hobby bezig is of niet. Het is toch ook leuk die kruimels op te zien groeien die 8 tot 10 weken?
rambogina
Vaste gebruiker

Ongelezen bericht door rambogina »

Ook ik vraag me af waar de prijzen vandaan komen.
Zelf ben ik bv al een tijdje aan het "rond kijken" voor een bull terrierpup.
Dit is echt ongelofelijk voor puppen zonder stamboom worden bedragen tussen de 500 en 750 euro gevraagd ( de vraag is koop je een bullterrier of een kruising)
Voor stamboom puppen de goedkoopste die ik kon vinden 1000 euro was laatste pup uit het nest, verder tussen de 1250 en 1750 euro, zelfs voor een laatste pup met gebitsfout werd 1250 euro gevraagd.
Ik wil de hond graag gewoon als huishond, wil er niet mee fokken en geen tentoonstellingen mee lopen, nou sorry hoor ik vind dat echt abnormale prijzen.
Voor mij gaat ook de vlieger niet op dat als ik dit niet kan ( voor mij wil) betalen dat ik dan ook geen hoge doktersrekening zou kunnen betalen niet op. Ik zou zo'n bedrag wel kunnen betalen maar ik WIL het niet betalen, dus mocht mijn hond naar de dierenarts moeten is dat geen probleem vind dat iets totaal anders.
Overigens valt het ook op dat er van de bullterrier ontzettend veel wordt aangeboden zonder stamboom en weinig met stamboom, hoe dat komt?
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een nestje in huis gefokt ( gelegenheids nest? ) en mijn pup hoeft helemaal niet bij een topfokker vandaan te komen, maar hierin schijnt geen aanbod te zijn.
Want ook voor de zogenaamde gelegenheids nestjes worden bedragen boven de 1000 euro gevraagd, echt absurd.
Voor wat betreft garanties bij de betere fokkers, daar geloof ik ook niet zo in, is een kwestie van mazzel denk ik, daarin zul je ook grote en goede fokkers hebben die het laten afweten als de pup iets mankeerd of de hond op latere leeftijd dus daar zit ik ook niet op te wachten.
Vind zelf dat je bij de meeste rassen toch grotere prijs verschillen ziet in de stamboom puppen of is dit niet zo??
GROETJES SYLVIA
GROETJES SYLVIA EN HUMMER
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Nanna schreef:
Flinn schreef:
Ik denk niet dat de KVV doorberekend wordt, maar wel dat de EXTRA KVV doorberekend wordt, en geloof me, dat kan een enórme hoeveelheid zijn bij een dragende en zogende teef :wink:
Tulijk is het hobby van een fokker om een nestje te willen, maar het is óók hobby van de koper om een rashond met alles er op en eraan te willen en daar hangt een prijskaartje aan.
Ik geef toe dat ik bij sommige pupprijzen ook achter de oortjes krabbel, maar feit blijft dat de gemiddelde pupkoper geen idee heeft van de kosten waar een fokker voor staat.
het eten kan ik nog in meekomen als dat meeberekend wordt maar herpesentingen, progesterontesten, echo's en weet ik veel wat voor onderzoeken van deze strekking vind ik voor rekening van de fokker of teefeigenaar. Dat zijn ook geen dingen die moeten om een 'goede fokker' te zijn naar mijn mening.
Afbeelding
Marco#

Ongelezen bericht door Marco# »

Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?

Ik denk dat dit fenomeen niet helemaal kan worden uitgeroeid. De overheid zal dit (neem ik aan) nooit waterdicht regelen en mensen willen nu eenmaal niet altijd de volle mep betalen.

Maar zou het een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn als de rasfokkers zakken met hun prijzen? De vraag naar zorgvuldige gefokte pups neemt dan toe of in ieder geval wordt de kloof minder voor de twijfelaars. Aan de andere kant zorgt gedegen voorlichting dat de vraag naar pretnest- broodfok afneemt. Of laten we het gewoon aan de markt over en wat is dan het gevolg voor het ras?
Essy

Flinn schreef:
Het gaat er niet om wat een pupkoper 'doorberekent' krijgt. Het gaat er mij om dat een pupkoper enig inzicht krijgt wat het een fokker kost voor hij met 8 weken zijn pupje meekrijgt.
Ik vond vroeger 1000 euro ook veel voor een pup. Maar nu ik zelf heb gefokt kijk ik daar heel anders tegenaan. Je stopt heel veel geld in een nest en ALLE risico is voor de fokker. Als je geluk hebt en je hebt een redelijk aantal pups in je nest en ze blijven allemaal gezond dan kom je uit de kosten of houd je er aan over. Ik had 10 pups en heb er aan over gehouden. Had ik 5 pups gehad, dan had er geld bij gemoeten. En ja je kunt op vanalles bezuinigen zoals herpesentingen echo, progestron en nog een aantal andere dingen. Maar dat heb ik niet gedaan.
En ik ben dan een hobbyfokker. Dat betekent dat mijn teef één nest heeft gehad en dat er heel misschien nog een tweede nest zou kunnen komen maar waarschijnlijk niet. Wat zou betekenen dat alle onderzoeken aankeuring enz. voor één nest waren.

En ik erger me persoonlijk wel aan pupkopers waarbij het geen cent mag kosten en waarbij de fokker onder het mom van 'het is maar een hobby' een topprodukt met garantie moet leveren tegen kostprijs. Dat die fokker helemaal niet elke keer 10 puppen à 1000 euro heeft, staan een hoop mensen niet bij stil. Die fokker heeft ook honden die daar oud worden terwijl ze misschien maar een of twee nesten hebben gehad. Er worden honden aangehouden die later niet geschikt blijven voor de fok enz. Daarnaast steekt een verantwoord fokker een hoop geld en tijd in jouw pupje en kun je bij een goede fokker altijd terecht als er iets is.

En het maakt niet uit wat die pup kost, je zal altijd mensen houden die voor 200 euro minder een pup gaan halen zonder stamboom, uit ongekeurde ouders en zonder garantie. Het enige dat daar tegen helpt is voorlichting. En die voorlichting zorgt er dan gelijk voor dat gelegenheidsfokkers geen absurde prijzen kunnen gaan vragen voor een gelegenheidsnestje van eigen reu en teef. Want dat is volgens mij nog het grootste probleem.
Woekerprijzen doordat er bij bepaalde rassen een grotere vraag is dan aanbod waardoor mensen niet zo nauw meer kijken naar de kwaliteit van de aangeboden pup. Dan wordt het al gauw wat de gek ervoor geeft.
1000 of 1200 euro voor een pup uit hele goede lijnen vind ik niet te veel. Maar wel 1000 euro voor de bordeauxdogpup uit eigen teef en de reu van de buurman. En ook 700 euro voor zo'n pup uit een belgische puppyfarm.
Essy

Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?

Ik denk dat dit fenomeen niet helemaal kan worden uitgeroeid. De overheid zal dit (neem ik aan) nooit waterdicht regelen en mensen willen nu eenmaal niet altijd de volle mep betalen.

Maar zou het een gedeeltelijke oplossing kunnen zijn als de rasfokkers zakken met hun prijzen? De vraag naar zorgvuldige gefokte pups neemt dan toe of in ieder geval wordt de kloof minder voor de twijfelaars. Aan de andere kant zorgt gedegen voorlichting dat de vraag naar pretnest- broodfok afneemt. Of laten we het gewoon aan de markt over en wat is dan het gevolg voor het ras?
Als goede fokkers voor lagere prijzen moeten fokken denk ik dat een hoop professionele fokkers (geen broodfokkers, maar kundige fokkers die goede honden fokken) er mee ophouden. Dan krijg je enkel maar meer gelegenheidsfokkers die veel te hoge prijzen vragen in verhouding tot de kwaliteit hond die ze fokken. En echte broodfokkers omdat de vraag naar een bepaald ras toch blijft.
Caro.
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:
Flinn schreef:
Het gaat er niet om wat een pupkoper 'doorberekent' krijgt. Het gaat er mij om dat een pupkoper enig inzicht krijgt wat het een fokker kost voor hij met 8 weken zijn pupje meekrijgt.
Ik vond vroeger 1000 euro ook veel voor een pup. Maar nu ik zelf heb gefokt kijk ik daar heel anders tegenaan. Je stopt heel veel geld in een nest en ALLE risico is voor de fokker. Als je geluk hebt en je hebt een redelijk aantal pups in je nest en ze blijven allemaal gezond dan kom je uit de kosten of houd je er aan over. Ik had 10 pups en heb er aan over gehouden. Had ik 5 pups gehad, dan had er geld bij gemoeten. En ja je kunt op vanalles bezuinigen zoals herpesentingen echo, progestron en nog een aantal andere dingen. Maar dat heb ik niet gedaan.
En ik ben dan een hobbyfokker. Dat betekent dat mijn teef één nest heeft gehad en dat er heel misschien nog een tweede nest zou kunnen komen maar waarschijnlijk niet. Wat zou betekenen dat alle onderzoeken aankeuring enz. voor één nest waren.

En ik erger me persoonlijk wel aan pupkopers waarbij het geen cent mag kosten en waarbij de fokker onder het mom van 'het is maar een hobby' een topprodukt met garantie moet leveren tegen kostprijs. Dat die fokker helemaal niet elke keer 10 puppen à 1000 euro heeft, staan een hoop mensen niet bij stil. Die fokker heeft ook honden die daar oud worden terwijl ze misschien maar een of twee nesten hebben gehad. Er worden honden aangehouden die later niet geschikt blijven voor de fok enz. Daarnaast steekt een verantwoord fokker een hoop geld en tijd in jouw pupje en kun je bij een goede fokker altijd terecht als er iets is.
Maar wat heb ik als pupkoper te maken met honden die bij de fokker oud worden? of de teven die één of twee keer een nest krijgen?
Voor de fokker is het toch ook hobby en een hond toch niet alleen een fok-object (mag ik hopen). Dan is het toch logisch dat de fokker voor zijn/haar honden (aanschaf/onderhoud) gewoon zelf betaalt.

Van mij mag het best een cent kosten en ik verwacht echt geen raspupje waar bij de ouders de nodige testen zijn gedaan, voor euro 200.
Een grens van euro 1000 vind ik echt mooi zat en hiermee lijkt mij een gemiddeld nest toch wel ruim uit de kosten.
Essy schreef: En het maakt niet uit wat die pup kost, je zal altijd mensen houden die voor 200 euro minder een pup gaan halen zonder stamboom, uit ongekeurde ouders en zonder garantie. Het enige dat daar tegen helpt is voorlichting. En die voorlichting zorgt er dan gelijk voor dat gelegenheidsfokkers geen absurde prijzen kunnen gaan vragen voor een gelegenheidsnestje van eigen reu en teef. Want dat is volgens mij nog het grootste probleem.
Woekerprijzen doordat er bij bepaalde rassen een grotere vraag is dan aanbod waardoor mensen niet zo nauw meer kijken naar de kwaliteit van de aangeboden pup. Dan wordt het al gauw wat de gek ervoor geeft.
1000 of 1200 euro voor een pup uit hele goede lijnen vind ik niet te veel. Maar wel 1000 euro voor de bordeauxdogpup uit eigen teef en de reu van de buurman. En ook 700 euro voor zo'n pup uit een belgische puppyfarm.
Voorlichting speelt zeker een belangrijke rol, maar niet de enige rol.
Als een raspup pakweg 1700 euro kost en een stamboomloze 600 euro dan denk ik zeker wel dat vanwege de aanschafkosten de mensen eerder een stamboomloze hond kopen.
Is dat verschil een stuk minder (en natuurlijk mag/moet er wél verschil zijn gezien de gemaakte kosten) dan zullen meer mensen voor een goed gefokte hond kiezen. Voorlichting kan hier ook nog bij helpen.

Waar ik een beetje niet goed van wordt, zijn uitspraken als 'eten voor de moederhond' 'de honden moeten daar ook oud worden', enz. enz.
Ik mag toch hopen dat bij een fokker de liefde voor zijn/haar honden voorop staat, het een hobby is, en een hobby kost geld. Ik hoef de honden van de fokker niet te onderhouden, net zoals hun mijn pupje niet hoeven te onderhouden.
Afbeelding
A good dog never dies...

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Het gaat er niet om wat een pupkoper 'doorberekent' krijgt. Het gaat er mij om dat een pupkoper enig inzicht krijgt wat het een fokker kost voor hij met 8 weken zijn pupje meekrijgt.
ja maar dat zal een pupkoper toch een worst zijn, die wil een pup, jij bent fokker dan zijn die kosten jouw probleem niet de zijne :19:
natuurlijk is alle riscio voor de fokker, die vind het toch leuk om te fokken, dan weet je dat dit voor- en nadelen en risico's met zich meebrengt, wederom zal de pupkoper dit een worst zijn die wil zijn pup.
En je hoeft er niet op te bezuinigen, het zijn allemaal dingen die niet nodig zijn dus extra kosten tbv de fokker.
ook dit zal de pupkoper een drol schelen :19:
ja en... dat kan ik ook bij m'n fokker waar de pups 500 euro kosten :19: Daar hoeven ze niet duurder voor te kosten :19:
1000 of 1200 euro voor een pup uit hele goede lijnen vind ik niet te veel.
niet veel :denken: ik vind het belachelijke prijzen sorry hoor... mijn mechelaarpups komen uit hele goede lijnen en hoeven toch ook geen 1200 euro te kosten :19:
Afbeelding
Marco#

Ongelezen bericht door Marco# »

Essy schreef:
Benthor schreef:Kan ik nu vaststellen dat de rasfokkers de prijs toch iets te hoog houden waardoor mensen misschien eerder een pretnest- broodfokpup kopen? Zou zoals Martijn zei gedegen voorlichting mensen over de streep kunnen trekken om die pup juist wel bij de rasfokker te kopen?

Als goede fokkers voor lagere prijzen moeten fokken denk ik dat een hoop professionele fokkers (geen broodfokkers, maar kundige fokkers die goede honden fokken) er mee ophouden. Dan krijg je enkel maar meer gelegenheidsfokkers die veel te hoge prijzen vragen in verhouding tot de kwaliteit hond die ze fokken. En echte broodfokkers omdat de vraag naar een bepaald ras toch blijft.
Bij wie ligt het hart voor het ras dan eigenlijk als alles wordt uitgedrukt in euro's? En bij wie de verantwoordelijkheid?
pepim
Zeer actief

Ongelezen bericht door pepim »

Martijn schreef:Er is in mijn ogen maar één factor die broodfok bestaansrecht geeft en dat is de onkritische koper.
Ik pleit daarom ook voor grootschalige voorlichting.
Mensen die beter weten, doen vaak ook beter.
Mensen die aan wantoestanden geld verdienen zijn niet te bepraten. Daar moet je ook niet mee willen praten. Die moet je gewoon bestraffen.
Ik was zo'n koper, maar niet omdat ik er geen geld voor uit wilde geven! Ben op een briefje afgegaan en een mooi praatje, waarmee ik niet wil zeggen, dat ik niet verantwoordelijk zou zijn, zeker niet!

Ik probeer het op mijn manier goed te maken:
a: ik zou het nooit meer zo doen, al ben ik gek op mijn hond plus ik vertel aan andere mensen mijn verhaal, dus hoe ik het fout gedaan heb
b: probeer/geef wat geld aan doelen, die ten goede komen aan dieren

Terugdraaien kan ik het namelijk niet.
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”