yamie schreef:Essy schreef:malinois schreef:Essy schreef:Waarom worden er nog zoveel stamboomloze rashonden gefokt als die goedgefokte met stamboom betaalbaar zijn.
vraag dat eens aan Selena, die fokt zelf x-hollanders ik weet het antwoord wel en heb je dat inmiddels al tig keer duidelijk gemaakt maar aangezien je het niet van mij wil aannemen misschien dan wel van haar.

Voor mij bestaat de wereld niet alleen uit Mechelse en Hollandse herders. Kijk dan eens verder dan een Mechel.
Waarom staan er zoveel bagger JR's op marktplaats als prachtexemplaren met stamboom betaalbaar zijn voor iedereen?
denk je dat dat voor de fokkers van de JR geen blok aan hun been is? dat daar niet tegen gestreden word?
ik word echt doodziek van jou toontje, ook omdat het werkelijk nergens over gaat. wat wil je hier nou mee zeggen? ik heb nergens gezegd, dat door de prijs laag te houden, de broodfok minder floreert. dat zijn niet mijn woorden. daarbij, ik hou de prijs niet laag, de prijs is gewoon zo, jezus zeg, gaan we 500/600 euro laag noemen? ik vind het nog steeds een boel geld, prijzen als 1000/1500 euro, dat vind ik buitensporige belachelijke bedragen.
je hebt een aantal keren al gezegd, dat mensen , die 500/600 euro voor hun pups vragen, niet dat is wat een ras nodig heeft, dat daar een ras door naar de kloten gaat, dat die "hobbyfokkertjes" niet serieus met een ras bezig zijn.
en jij dan? met je ene nest wat je nu in de kist had liggen? waar "plotseling" een verassend kleurtje uit kwam, en zelf hou je een niet erkende kleur aan, nou nou nou ... das echt een fokker die ze nodig hebben bij het ras.. of ging het jou niet om het fokken, maar omdat je gewoon graag een kind van jou teef wilde? mag hoor, maar loop dan niet te blaten en te zeiken over de hoge pupprijs, en dat dat erbij hoort als je serieus fokt, want het spijt me zeer, ik schaar jou nou niet onder de serieuse fokker met toekomstperspectief voor het ras.
Ik vind dat je nu echt over de schreef gaat eerlijk gezegd.
Blijkbaar begrijp je niets van de orginele post van de TS.
Die stelt dat de rashonden zo duur zijn dat mensen niets anders rest dan zich dan maar tot de broodfok te richten.
Ik ben niet degene die zegt dat fokken een hobby is. Ik vind goed fokken een vak apart. Dat jij jezelf maar hardnekkig hobbyfokker blijft noemen, komt niet uit mijn mond. Dat jij jezelf blijkbaar minder waard gaat voelen omdat je prijs niet net zo hoog is als bij de duurdere rassen is een complex dat jij jezelf aanpraat. Dat heb IK niet gezegd.
Jij snapt niet wat ik wil zeggen. Trekt daar vervolgens een verkeerde conclusie uit en wordt dan boos op mij.
Dat een ras naar de kl.... gaat als het enkel uit hobbyfokkers bestaat, daar wil ik mee zeggen dat een ras volgens mij niet kan voortbestaan als mensen enkel op kleine schaal af en toe een nest fokken en daarbij eigenlijk niet verder gaan dan keer op keer outcross te doen.
En ik zie maar heeeel weinig fokkers die het jarenlang volhouden om tegen kostprijs (want iedereen roept hier immers dat fokken een hobby moet zijn zonder winstoogmerk) intensieve lijnteelt te doen waardoor fokkers die kleinschalig fokken toch terug kunnen vallen op bestaande lijnen om daar honden uit te gebruiken om tot een hond te komen die ze voor ogen hebben. Dat is nl. precies wat ik ook heb gedaan. Een outcross met honden uit lijnen waarvan het type bekend is, en waarvan ik bepaalde verwachtingen had. En dat kleurtje dat in mijn nest opdook, duikt ook op in de nesten van de topfokkers (enkel wordt het daar gelijk de nek omgedraaid). Dat kleurtje zit nu eenmaal in de lijnen die ik mooi vindt. Alle 4 de dekreuen die ik op het oog had, blijken inmiddels gele pups te hebben gegeven bij gerespecteerde fokkers. En je kan alleen maar blij zijn dat je je daar bij jouw ras niet druk over hoeft te maken.
En verder heb ik werkelijk nergens gezegd dat ik vind dat jij niet serieus met fokken bezig bent.
En als jij niet kunt begrijpen hoe je op een volwassen manier een discussie kunt voeren zonder daarbij op de man te gaan spelen moet je er misschien niet aan mee doen.
Als iemand iets beweert, in dit geval de stelling van Benthor, dan lees ik de argumenten iemand daar tegenin brengt. Daarna ga ik dat toetsen aan de praktijk. En als mij dan opvalt dat het blijkbaar niet het geval is dat wanneer rashonden tegen een betaalbare prijs gefokt worden, de broodfok daarmee uitgeroeit wordt, dan kan ik dat toch zeker in deze discussie naar voren brengen?
Dat de JR dan blijkbaar een van de rassen is waar de grootste hoeveelheid rommel wordt gefokt en dat dat tegen het zere been is van iemand die wel serieus fokt dat snap ik heus wel.
Maar dat jou mijn 'toontje' dan zo dwars zit dat je blijkbaar alleen nog op de man kan spelen, dat valt me heel erg tegen van je. Misschien moet je eens iets aan je minderwaardigheidscomplex doen.
Dat ik één nest heb gefokt, zie jij blijkbaar als bron van alles wat ik zou weten. Nou dan zit je daar heel erg mis. Dat ik regelmatig refereer aan dat nest dat is niet meer dan logisch, meer nesten heb ik immers niet gefokt. En ik laat mensen graag medelen in mijn ervaringen en in alles wat ik lees, leer van andere fokkers, van fokkersfora, buitenlandse fora, (wetenschappelijke) artikelen, boeken enz. enz.
En ja ik zal niet altijd even prettig overkomen, zo zit ik nu eenmaal in elkaar, maar zover ik weet heb ik nog nooit iemand persoonlijk aangevallen. Mijn ervaring is nl. eerder dat ik wordt aangevallen door mensen die al langer fokken als ik zeg dat ik iets op een bepaalde manier heb gedaan. En dat ik me daar min of meer tegen moet verdedigen.
Ik zeg volgens mij ook nooit dat iemand iets niet goed heeft gedaan, enkel wat ik zelf anders heb gedaan of zou hebben gedaan. En volgens mij is dat mijn goed recht op een openbaar forum.