Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Rassen in de uitverkoop

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Essy schreef:
Stang schreef:
Essy schreef:
Inge O schreef: dit is de door zogenaamde 'betere fokkers' ongeveer meest gebruikte smoes om lekker geld aan hun puppen te verdienen.
ohh, en hiervoor gaat je bovenstaande bedenking niet op dan? maakt het voor een nekje minder uit dat hij in het asiel zou gedumpt worden (kan best, want hij kostte toch niet zoveel)?
Volgens mij niet, want als je zo graag een bepaald ras wil, neem ik niet aan dat je die gelijk weer in het asiel gaat dumpen
En dat geldt alleen voor de DD en de hele dure rassen? :denken:
Nou dat hoop ik niet.
nou mooi, want dat gebeurd bij de mechelaars dus ook niet, je weet wel, die met stamboom want die zitten er minder in het asiel dan doggen als je het mij vraagt.... :19: dat een hond op een rashond lijkt wil nog niet zeggen dat hij er 1 is.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Essy

Ongelezen bericht door Essy »

malinois schreef:
Essy schreef:Volgens mij hebben we het niet over 'of dat netjes is', maar over de stelling dat de rashonden zo duur zijn dat dat broodfok en slechte fok in de hand werkt.

Als ik dan enkel rashonden in het asiel zie waarvan gezegd wordt dat die nog voor een eerlijke prijs gefokt worden, dan gaat die stelling volgens mij dus niet op.
maar waar haal jij die rashonden vandaan dan? Ik heb even wat kort rondgebeld en ben tot op heden nog geen enkele mechelaar met stamboom tegengekomen in welk asiel dan ook.
Dus JOUW verhaal klopt niet.
nee je begrijpt mijn verhaal niet. Als ik bij asiels kijk, zie ik herders, jack russels, labradors enz. Je hoort mij niet zeggen dat die een stamboom hebben of raszuiver zijn, maar blijkbaar vindt er op grote schaal fok plaats van honden die als goede rashond met papieren al voor een goede prijs te koop zijn. Vanwaar dan die enorme 'productie' van lookalikes of slechte kwaliteit. Blijkbaar is daar dan toch een markt voor. Ondanks het feit dat de goede honden met papieren van die rassen betaalbaar zijn.

Waarom zitten er niet evenveel 'dure' rassen als broodfok of slechte fok in het asiel? Je toch immers verwachten dat daar de broodfok welig tiert.
Hoeveel Chihuahua's, Chinese naakthondjes en Duitse Doggen zitten daar? Volgens mij zo goed als niks.

Ik zie er enkel rassen waarvan de goede exemplaren al voor een goede prijs te koop zijn.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Re: Rassen in de uitverkoop

Essy schreef: -Waarom zijn er bij de rassen die nog wel tegen een eerlijke prijs gefokt worden blijkbaar onvoldoende fokkers die aan de vraag kunnen voldoen.
waar haal je dat vandaan? Er zijn ruim voldoende mechelaarfokkers van zowel goede stamboom- als stamboomloze honden.
-Zouden er wel voldoende fokkers bij deze rassen zijn, als de vraagprijs wat hoger zou zijn?
nee want er zijn ruim voldoende fokkers. Voor ieder wat wils qua lijnen. De wat pittigere werklijnen, de schoonheidslijnen, de meer franse lijnen, de kleinere lijnen, de grotere forsere lijnen....
-Waarom stikt het bij deze rassen van de brookfok en de slechte fok.
nou hoeveel broodfokkers fokken mechelaars dan? Ik ken er gelukkig maar heel weinig hoor, aangezien ze niks te bieden hebben omdat de prijs al goed ligt daar kunnen ze niks aan verdienen.
Je zou toch mogen verwachten dat broodfokkers zich op rassen zouden richten met een hogere vraagprijs/opbrengst en niet op rassen waar een goede hond voor een redelijke prijs verkrijgbaar is?
juist nou noem even een paar broodfokkers op dan die mechelaars fokken.
-Waarom worden er überhaupt nog puppen gekocht bij slechte fokkers als de goede hond een goede vraagprijs heeft?
wat zijn slechte fokkers?
-Waarom zijn er veeeel minder slechte/broodfokkers bij de duurdere rassen in verhouding tot de voordeligere rassen?
gaat dus niet op als je mijn verhaal leest dus jouw stelling klopt niet.
-Zou verlaging van de prijzen bij duurdere rassen tot gevolg hebben dat de goede fokkers (die er nu een goede prijs voor krijgen en er wat aan over houden) er mee op houden als ze tegen lagere prijzen moeten fokken?

nvt
-Zou dat dan betekenen dat die vrijgekomen 'markt' ingenomen wordt door kwalitatief slechtere fokkers?
nvt

-Zitten er dan uiteindelijk ook meer van die 'duurdere' rassen straks in het asiel?
die zitten er al meer hoor dan bijv. de stamboommechelaar.
-Zou het misschien zo zijn dat wanneer iemand flink zijn portomonnaie moet trekken voor een 'dure' rashond men juist beter voorgelicht is en de 'broodfok' juist links laat liggen en toch maar voor de betere hond kiest ook al kost die dan een paar honderd euro meer?
dus duur is altijd beter... :roll: tuurlijk...
mijn honden zijn allemaal GOEDE EN BETERE honden maar wel tegen een normale prijs gekocht. Doe toch eens niet zo neerbuigend naar rassen die voor een normale prijs verkocht wordt, sowieso wek je de indruk dat dit allemaal maar fokkers zijn die het niet hoog hebben met dingen en nu ga je ook nog eens duurdere honden betere honden noemen? Als die duurdere honden zo goed zijn waarom komen daar in verhouding veel meer ziektes voor dan in mijn o zo goedkope honden?

-Wordt de omvang van de slechte/broodfok van een ras niet eerder bepaald door de populariteit en de 'afzetmarkt' voor die fok i.v.p. de vraagprijs voor dat ras?
nee is van veel meer factoren afhankelijk.
Bij Duitse Doggen zie je het al gebeuren dat mensen die jarenlang goede kwaliteitshonden hebben gefokt stoppen met fokken door de komst van mensen die ook eens een nestje doen.
Kostte een DD altijd tussen de 800-1200 euro, de laatste tijd zie je dat diezelfde fokker al pups aan gaan bieden vanaf 600 euro omdat ze er anders mee blijven zitten.
Omdat er gelegenheidsfokkers komen die pups zonder stamboom gaan aanbieden voor 500 euro.
Ik zie ook al meer herplaatsdoggen op marktplaats. Dit lijkt een trend te worden. En ik vind dat eigenlijk zorgelijk. Dat een ras dat helemaal niet een ras voor iedereen is (ze worden mega groot en ze vreten letterlijk geld, daar is de aanschafprijs een schijntje bij) nu ineens door hele andere kopers wordt gekocht.
dus die hobbyfokkers hebben de schuld dat ze laten zien dat het ook tegen een normale prijs gedaan kan worden?
Als je zulke kwaliteit fokt heb je toch nooit geen problemen want dan komen de liefhebbers toch wel, toch?
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

malinois schreef:
Essy schreef:
Stang schreef:
Essy schreef: Volgens mij niet, want als je zo graag een bepaald ras wil, neem ik niet aan dat je die gelijk weer in het asiel gaat dumpen
En dat geldt alleen voor de DD en de hele dure rassen? :denken:
Nou dat hoop ik niet.
nou mooi, want dat gebeurd bij de mechelaars dus ook niet, je weet wel, die met stamboom want die zitten er minder in het asiel dan doggen als je het mij vraagt.... :19: dat een hond op een rashond lijkt wil nog niet zeggen dat hij er 1 is.
Kijk dan maar eens op mp staan er 155 advertenties op van mechelaars zowel met stamboom als zonder,komen die allemaal bij goede fokkers vandaan dan :roll:

Een rashond wordt vaak eerst nog even op internet verkocht omdat mensen denken dat die hond,omdat het een ras is,nog wel wat waard is.
Essy

Re: Rassen in de uitverkoop

malinois schreef:
Essy schreef: -Waarom zijn er bij de rassen die nog wel tegen een eerlijke prijs gefokt worden blijkbaar onvoldoende fokkers die aan de vraag kunnen voldoen.
waar haal je dat vandaan? Er zijn ruim voldoende mechelaarfokkers van zowel goede stamboom- als stamboomloze honden.
-Zouden er wel voldoende fokkers bij deze rassen zijn, als de vraagprijs wat hoger zou zijn?
nee want er zijn ruim voldoende fokkers. Voor ieder wat wils qua lijnen. De wat pittigere werklijnen, de schoonheidslijnen, de meer franse lijnen, de kleinere lijnen, de grotere forsere lijnen....
-Waarom stikt het bij deze rassen van de brookfok en de slechte fok.
nou hoeveel broodfokkers fokken mechelaars dan? Ik ken er gelukkig maar heel weinig hoor, aangezien ze niks te bieden hebben omdat de prijs al goed ligt daar kunnen ze niks aan verdienen.
Je zou toch mogen verwachten dat broodfokkers zich op rassen zouden richten met een hogere vraagprijs/opbrengst en niet op rassen waar een goede hond voor een redelijke prijs verkrijgbaar is?
juist nou noem even een paar broodfokkers op dan die mechelaars fokken.
-Waarom worden er überhaupt nog puppen gekocht bij slechte fokkers als de goede hond een goede vraagprijs heeft?
wat zijn slechte fokkers?
-Waarom zijn er veeeel minder slechte/broodfokkers bij de duurdere rassen in verhouding tot de voordeligere rassen?
gaat dus niet op als je mijn verhaal leest dus jouw stelling klopt niet.
-Zou verlaging van de prijzen bij duurdere rassen tot gevolg hebben dat de goede fokkers (die er nu een goede prijs voor krijgen en er wat aan over houden) er mee op houden als ze tegen lagere prijzen moeten fokken?

nvt
-Zou dat dan betekenen dat die vrijgekomen 'markt' ingenomen wordt door kwalitatief slechtere fokkers?
nvt

-Zitten er dan uiteindelijk ook meer van die 'duurdere' rassen straks in het asiel?
die zitten er al meer hoor dan bijv. de stamboommechelaar.
-Zou het misschien zo zijn dat wanneer iemand flink zijn portomonnaie moet trekken voor een 'dure' rashond men juist beter voorgelicht is en de 'broodfok' juist links laat liggen en toch maar voor de betere hond kiest ook al kost die dan een paar honderd euro meer?
dus duur is altijd beter... :roll: tuurlijk...
mijn honden zijn allemaal GOEDE EN BETERE honden maar wel tegen een normale prijs gekocht. Doe toch eens niet zo neerbuigend naar rassen die voor een normale prijs verkocht wordt, sowieso wek je de indruk dat dit allemaal maar fokkers zijn die het niet hoog hebben met dingen en nu ga je ook nog eens duurdere honden betere honden noemen? Als die duurdere honden zo goed zijn waarom komen daar in verhouding veel meer ziektes voor dan in mijn o zo goedkope honden?

-Wordt de omvang van de slechte/broodfok van een ras niet eerder bepaald door de populariteit en de 'afzetmarkt' voor die fok i.v.p. de vraagprijs voor dat ras?
nee is van veel meer factoren afhankelijk.
Bij Duitse Doggen zie je het al gebeuren dat mensen die jarenlang goede kwaliteitshonden hebben gefokt stoppen met fokken door de komst van mensen die ook eens een nestje doen.
Kostte een DD altijd tussen de 800-1200 euro, de laatste tijd zie je dat diezelfde fokker al pups aan gaan bieden vanaf 600 euro omdat ze er anders mee blijven zitten.
Omdat er gelegenheidsfokkers komen die pups zonder stamboom gaan aanbieden voor 500 euro.
Ik zie ook al meer herplaatsdoggen op marktplaats. Dit lijkt een trend te worden. En ik vind dat eigenlijk zorgelijk. Dat een ras dat helemaal niet een ras voor iedereen is (ze worden mega groot en ze vreten letterlijk geld, daar is de aanschafprijs een schijntje bij) nu ineens door hele andere kopers wordt gekocht.
dus die hobbyfokkers hebben de schuld dat ze laten zien dat het ook tegen een normale prijs gedaan kan worden?
Als je zulke kwaliteit fokt heb je toch nooit geen problemen want dan komen de liefhebbers toch wel, toch?
Ik heb het niet over stamboom Mechels. Ik heb het over de 'herders' in de asiels, de JR's of de JR lookalikes, labradors en andere rassen waarvan de goede exemplaren met stamboom bij de goede fokker voor een goede prijs te krijgen te zijn.
Dan zou dat soort minderwaardige/slechte fok toch niet meer moeten voorkomen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
malinois schreef:
Essy schreef:
Stang schreef: En dat geldt alleen voor de DD en de hele dure rassen? :denken:
Nou dat hoop ik niet.
Kijk dan maar eens op mp staan er 155 advertenties op van mechelaars zowel met stamboom als zonder,komen die allemaal bij goede fokkers vandaan dan :roll:

Een rashond wordt vaak eerst nog even op internet verkocht omdat mensen denken dat die hond,omdat het een ras is,nog wel wat waard is.
MP is toch geen asiel? En ik ben blij dat ze nog eerst om MP komen eigenlijk... want dan is er nog een kans dat ze nog terecht komen in het werkcircuit, aangezien dat bij een asiel bijna niet het geval is.
Tenminste bij de herders dan... ik heb genoeg leuke honden gezien die via MP terecht zijn gekomen in het werk.

En de mechelaars op MP met stamboom worden wat ik nu snel even zie aangeboden door de fokker zelf. Daarnaast zijn er niet veel mechelaar op marktplaats met stamboom, schrijf er 20 aan van de advertenties dan zit er als je geluk hebt, 1 met stamboom bij. De overige zijn stamboomloos. Verder worden er veel mechelaars aangeboden doordat ze niet geschikt zijn voor het werk, veelal KNPV.
Afbeelding
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

malinois schreef:
tineke schreef:[Kijk dan maar eens op mp staan er 155 advertenties op van mechelaars zowel met stamboom als zonder,komen die allemaal bij goede fokkers vandaan dan :roll:

MP is toch geen asiel? En ik ben blij dat ze nog eerst om MP komen eigenlijk... want dan is er nog een kans dat ze nog terecht komen in het werkcircuit, aangezien dat bij een asiel bijna niet het geval is.
Tenminste bij de herders dan... ik heb genoeg leuke honden gezien die via MP terecht zijn gekomen in het werk.

En de mechelaars op MP met stamboom worden wat ik nu snel even zie aangeboden door de fokker zelf. Daarnaast zijn er niet veel mechelaar op marktplaats met stamboom, schrijf er 20 aan van de advertenties dan zit er als je geluk hebt, 1 met stamboom bij. De overige zijn stamboomloos. Verder worden er veel mechelaars aangeboden doordat ze niet geschikt zijn voor het werk, veelal KNPV.

Het gaat mij erom dat er gewoon mijn inziens veels te veel aanbod is en natuurlijk komen niet al deze honden goed terecht want juist dit soort ''fokkers'' is allang blij als ze er vanaf zijn en zoeken heus niet alleen maar geschikte baasjes uit.
Essy

malinois schreef:
tineke schreef:
malinois schreef:
Essy schreef: Nou dat hoop ik niet.

Neem nou eens marktplaats. Waarom worden er nog zoveel stamboomloze rashonden gefokt als die goedgefokte met stamboom betaalbaar zijn.
Zoek eens op Jack Russel. Dan is bijna alles bagger wat daar staat. Maar de stelling was juist dat de broodfok en slechte fok verdwijnt als de goede exemplaren met boom betaalbaar zijn. Blijkbaar niet dus.
Waarom staan er god weet hoeveel JR's op en bij BD's of Chinese naakthonden en andere prijzige rassen maar een handje vol met broodfok of slechte fok. Het zou toch juist moeten stikken van broodfokkers bij die rassen omdat dat kassa voor de broodfok zou zijn.
Essy

malinois schreef:
tineke schreef:
malinois schreef:

Neem nou eens marktplaats. Waarom worden er nog zoveel stamboomloze rashonden gefokt als die goedgefokte met stamboom betaalbaar zijn.
Zoek eens op Jack Russel. Dan is bijna alles bagger wat daar staat. Maar de stelling was juist dat de broodfok en slechte fok verdwijnt als de goede exemplaren met boom betaalbaar zijn. Blijkbaar niet dus.
Waarom staan er god weet hoeveel JR's op en bij BD's of Chinese naakthonden en andere prijzige rassen maar een handje vol met broodfok of slechte fok. Het zou toch juist moeten stikken van broodfokkers bij die rassen omdat dat kassa voor de broodfok zou zijn.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
malinois schreef:
tineke schreef:[Kijk dan maar eens op mp staan er 155 advertenties op van mechelaars zowel met stamboom als zonder,komen die allemaal bij goede fokkers vandaan dan :roll:

Het gaat mij erom dat er gewoon mijn inziens veels te veel aanbod is en natuurlijk komen niet al deze honden goed terecht want juist dit soort ''fokkers'' is allang blij als ze er vanaf zijn en zoeken heus niet alleen maar geschikte baasjes uit.
die ik gezien heb met stamboom, en dat was er 1 op dit moment, komt van een goede fokker en die wil zeker een geschikte baas dus iemand die met hem wil werken. De fokker ken ik niet persoonlijk maar ken wel veel goede verhalen over hem.
De belgische advertenties zeggen me niet zoveel aangezien ik die honden niet goed ken omdat er NVBK stambomen zijn en dat is ook met stamboom in hun ogen maar dat is geen officiele FCI stamboom.

Hoe het bij de KNPV fokkers zit weet ik niet, maar ook die kun je niet over 1 kam scheren.
Afbeelding
Essy

malinois schreef:
tineke schreef:
malinois schreef:

malinois
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:Waarom worden er nog zoveel stamboomloze rashonden gefokt als die goedgefokte met stamboom betaalbaar zijn.
vraag dat eens aan Selena, die fokt zelf x-hollanders ik weet het antwoord wel en heb je dat inmiddels al tig keer duidelijk gemaakt maar aangezien je het niet van mij wil aannemen misschien dan wel van haar. :roll:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Contacteer:

tineke schreef:
malinois schreef:

met werkcircuit bedoel ik dat honden die goed willen apporteren en\of bijten afgericht worden voor het werk en die komen dus goed terecht, stamboom of zonder stamboom.
Afbeelding
Essy

malinois schreef:
Essy schreef:Waarom worden er nog zoveel stamboomloze rashonden gefokt als die goedgefokte met stamboom betaalbaar zijn.
vraag dat eens aan Selena, die fokt zelf x-hollanders ik weet het antwoord wel en heb je dat inmiddels al tig keer duidelijk gemaakt maar aangezien je het niet van mij wil aannemen misschien dan wel van haar. :roll:
Voor mij bestaat de wereld niet alleen uit Mechelse en Hollandse herders. Kijk dan eens verder dan een Mechel.
Waarom staan er zoveel bagger JR's op marktplaats als prachtexemplaren met stamboom betaalbaar zijn voor iedereen?
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Essy schreef:
malinois schreef:
Voor mij bestaat de wereld niet alleen uit Mechelse en Hollandse herders. Kijk dan eens verder dan een Mechel.
Waarom staan er zoveel bagger JR's op marktplaats als prachtexemplaren met stamboom betaalbaar zijn voor iedereen?
nee, nee, nee :neenee: niet nu ineens eromheen praten, heb je de kans om "zo'n fokker" zelf te vragen, ga je eromheen praten....
het zijn je eigen woorden die je keer op keer herhaald, met die goedkope fokkers, fokkers zonder stamboom etc. :roll:
En waarom? omdat ik daar verstand van heb, niet van JR, daar moet je voor bij Yamie zijn. :19: Ik ga niet praten over rassen waar ik niks van weet natuurlijk... zouden meer mensen hier moeten doen. :roll:
Afbeelding
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Essy schreef: Overigens ben ik erg blij dat een aantal rassen duurder is. Ik moet er niet aan denken dat een Duitse Dog bij een goede fokker 600 euro zou kosten en bij een 'voor de leuk nest'' 400 euro. Dat mensen 'ook eens dog gingen halen' om vervolgens een half jaar later tot de ontdekking te komen dat ie wel heel erg duur in onderhoud is. Dan zaten er een hele hoop meer in een asiel dan nu het geval is.
Hetzelfde geldt voor moeilijke rassen die nu flink aan de prijs zijn. Ik moet er niet aan denken dat het stikte van de Mastino's Akita's enz.
Dat de drempel bij een aantal rassen zo hoog is dat ze enkel door echte liefhebbers worden aangeschaft, die het ras letterlijk het geld waard vinden.
Dat is echt flauwekul. Een Dog is gewoon geen erg populaire hond, niet een hond die je maar eens neemt omdat hij maar 500 euro kost. Er zouden al lang een hoop broodfokkers ingesprongen zijn als er veel vraag naar was en alleen de prijs een probleem was. Dan hadden ze ook genoeg Doggen in de aanbieding bij de Woefkesranch. Die grote nesten leveren aardig op voor een broodfokker of handel, ook al eten ze wat meer dan een JR.

Anne
Laatst gewijzigd door starfleet op 09 mar 2007 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

Essy schreef:
malinois schreef:
denk je dat dat voor de fokkers van de JR geen blok aan hun been is? dat daar niet tegen gestreden word?

ik word echt doodziek van jou toontje, ook omdat het werkelijk nergens over gaat. wat wil je hier nou mee zeggen? ik heb nergens gezegd, dat door de prijs laag te houden, de broodfok minder floreert. dat zijn niet mijn woorden. daarbij, ik hou de prijs niet laag, de prijs is gewoon zo, jezus zeg, gaan we 500/600 euro laag noemen? ik vind het nog steeds een boel geld, prijzen als 1000/1500 euro, dat vind ik buitensporige belachelijke bedragen.

je hebt een aantal keren al gezegd, dat mensen , die 500/600 euro voor hun pups vragen, niet dat is wat een ras nodig heeft, dat daar een ras door naar de kloten gaat, dat die "hobbyfokkertjes" niet serieus met een ras bezig zijn.

en jij dan? met je ene nest wat je nu in de kist had liggen? waar "plotseling" een verassend kleurtje uit kwam, en zelf hou je een niet erkende kleur aan, nou nou nou ... das echt een fokker die ze nodig hebben bij het ras.. of ging het jou niet om het fokken, maar omdat je gewoon graag een kind van jou teef wilde? mag hoor, maar loop dan niet te blaten en te zeiken over de hoge pupprijs, en dat dat erbij hoort als je serieus fokt, want het spijt me zeer, ik schaar jou nou niet onder de serieuse fokker met toekomstperspectief voor het ras.
malinois
Zeer actief
Contacteer:

yamie schreef:
Essy schreef:
malinois schreef:
denk je dat dat voor de fokkers van de JR geen blok aan hun been is? dat daar niet tegen gestreden word?

ik word echt doodziek van jou toontje, ook omdat het werkelijk nergens over gaat. wat wil je hier nou mee zeggen? ik heb nergens gezegd, dat door de prijs laag te houden, de broodfok minder floreert. dat zijn niet mijn woorden. daarbij, ik hou de prijs niet laag, de prijs is gewoon zo, jezus zeg, gaan we 500/600 euro laag noemen? ik vind het nog steeds een boel geld, prijzen als 1000/1500 euro, dat vind ik buitensporige belachelijke bedragen.

je hebt een aantal keren al gezegd, dat mensen , die 500/600 euro voor hun pups vragen, niet dat is wat een ras nodig heeft, dat daar een ras door naar de kloten gaat, dat die "hobbyfokkertjes" niet serieus met een ras bezig zijn.

en jij dan? met je ene nest wat je nu in de kist had liggen? waar "plotseling" een verassend kleurtje uit kwam, en zelf hou je een niet erkende kleur aan, nou nou nou ... das echt een fokker die ze nodig hebben bij het ras.. of ging het jou niet om het fokken, maar omdat je gewoon graag een kind van jou teef wilde? mag hoor, maar loop dan niet te blaten en te zeiken over de hoge pupprijs, en dat dat erbij hoort als je serieus fokt, want het spijt me zeer, ik schaar jou nou niet onder de serieuse fokker met toekomstperspectief voor het ras.
ik krijg ook een heel naar gevoel bij haar berichtjes... zij doet alles fantastisch met haar fantastische honden en manier van fokken en alles wat het goedkoper kan doen doet het niet goed want dat is bij voorbaat slecht voor een ras.. :roll: Sorry hoor maar ik heb niet na 1 dag een pup teruggekregen, de mensen die mijn honden hebben zijn nog uitermate tevreden over hun, in jou ogen, goedkope pups. :roll:
Afbeelding
jidde

Ongelezen bericht door jidde »

Zo, eindelijk word er eens wat over Essy gezegd :mrgreen:
Essy

yamie schreef:
Essy schreef:
malinois schreef:

Ik vind dat je nu echt over de schreef gaat eerlijk gezegd.

Blijkbaar begrijp je niets van de orginele post van de TS.

Die stelt dat de rashonden zo duur zijn dat mensen niets anders rest dan zich dan maar tot de broodfok te richten.

Ik ben niet degene die zegt dat fokken een hobby is. Ik vind goed fokken een vak apart. Dat jij jezelf maar hardnekkig hobbyfokker blijft noemen, komt niet uit mijn mond. Dat jij jezelf blijkbaar minder waard gaat voelen omdat je prijs niet net zo hoog is als bij de duurdere rassen is een complex dat jij jezelf aanpraat. Dat heb IK niet gezegd.
Jij snapt niet wat ik wil zeggen. Trekt daar vervolgens een verkeerde conclusie uit en wordt dan boos op mij.
Dat een ras naar de kl.... gaat als het enkel uit hobbyfokkers bestaat, daar wil ik mee zeggen dat een ras volgens mij niet kan voortbestaan als mensen enkel op kleine schaal af en toe een nest fokken en daarbij eigenlijk niet verder gaan dan keer op keer outcross te doen.
En ik zie maar heeeel weinig fokkers die het jarenlang volhouden om tegen kostprijs (want iedereen roept hier immers dat fokken een hobby moet zijn zonder winstoogmerk) intensieve lijnteelt te doen waardoor fokkers die kleinschalig fokken toch terug kunnen vallen op bestaande lijnen om daar honden uit te gebruiken om tot een hond te komen die ze voor ogen hebben. Dat is nl. precies wat ik ook heb gedaan. Een outcross met honden uit lijnen waarvan het type bekend is, en waarvan ik bepaalde verwachtingen had. En dat kleurtje dat in mijn nest opdook, duikt ook op in de nesten van de topfokkers (enkel wordt het daar gelijk de nek omgedraaid). Dat kleurtje zit nu eenmaal in de lijnen die ik mooi vindt. Alle 4 de dekreuen die ik op het oog had, blijken inmiddels gele pups te hebben gegeven bij gerespecteerde fokkers. En je kan alleen maar blij zijn dat je je daar bij jouw ras niet druk over hoeft te maken.
En verder heb ik werkelijk nergens gezegd dat ik vind dat jij niet serieus met fokken bezig bent.

En als jij niet kunt begrijpen hoe je op een volwassen manier een discussie kunt voeren zonder daarbij op de man te gaan spelen moet je er misschien niet aan mee doen.

Als iemand iets beweert, in dit geval de stelling van Benthor, dan lees ik de argumenten iemand daar tegenin brengt. Daarna ga ik dat toetsen aan de praktijk. En als mij dan opvalt dat het blijkbaar niet het geval is dat wanneer rashonden tegen een betaalbare prijs gefokt worden, de broodfok daarmee uitgeroeit wordt, dan kan ik dat toch zeker in deze discussie naar voren brengen?
Dat de JR dan blijkbaar een van de rassen is waar de grootste hoeveelheid rommel wordt gefokt en dat dat tegen het zere been is van iemand die wel serieus fokt dat snap ik heus wel.
Maar dat jou mijn 'toontje' dan zo dwars zit dat je blijkbaar alleen nog op de man kan spelen, dat valt me heel erg tegen van je. Misschien moet je eens iets aan je minderwaardigheidscomplex doen.

Dat ik één nest heb gefokt, zie jij blijkbaar als bron van alles wat ik zou weten. Nou dan zit je daar heel erg mis. Dat ik regelmatig refereer aan dat nest dat is niet meer dan logisch, meer nesten heb ik immers niet gefokt. En ik laat mensen graag medelen in mijn ervaringen en in alles wat ik lees, leer van andere fokkers, van fokkersfora, buitenlandse fora, (wetenschappelijke) artikelen, boeken enz. enz.
En ja ik zal niet altijd even prettig overkomen, zo zit ik nu eenmaal in elkaar, maar zover ik weet heb ik nog nooit iemand persoonlijk aangevallen. Mijn ervaring is nl. eerder dat ik wordt aangevallen door mensen die al langer fokken als ik zeg dat ik iets op een bepaalde manier heb gedaan. En dat ik me daar min of meer tegen moet verdedigen.
Ik zeg volgens mij ook nooit dat iemand iets niet goed heeft gedaan, enkel wat ik zelf anders heb gedaan of zou hebben gedaan. En volgens mij is dat mijn goed recht op een openbaar forum.
yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

lees je eigen posts nog eens goed door Essy :ok:
Essy

yamie schreef:lees je eigen posts nog eens goed door Essy :ok:
kom maar op dan met een post waarin ik zeg dat iemand iets niet goed doet. Of waarin ik jou beschuldig van iets.
Ik denk toch echt dat je de dingen die ik schrijf op een bepaalde manier interpreteert omdat je mijn toontje vervelend vind.
Essy

[quote="yamie]

[/quote]

Dat heb ik dus nergens zo gezegd. Ik heb enkel gezegd dat ik denk dat wanneer men vind dat een fokken niet meer mag zijn dan een hobby zonder winstoogmerk dat daar een ras niet bij gebaat is. En ik heb al meerdere keren uitgelegd waarom ik dat vind.
Verder zeg ik nergens dat mensen die zichzelf als hobbyfokker bestempelen, niet serieus met hun ras bezig zijn. Dat maak jij er zelf van.

En verder heb ik gezegd dat ik hogere prijzen voor een goede pup niet buitensporig vind. Ik heb zelfs nergens bedragen genoemd.

Dat jij daar dan vervolgens van maakt dat jij niet serieus met je ras bezig zou zijn omdat je er geen hoge bedragen voor vraagt, dat is JOUW conclusie die in elkaar draait met dingen die ik in een andere context heb gebruikt.
Essy

jidde schreef:Zo, eindelijk word er eens wat over Essy gezegd :mrgreen:
Vertel wat heb ik nu weer gedaan :mrgreen:
Marco#

Ongelezen bericht door Marco# »

Essy schreef:
malinois schreef:
Een broodfokker kiest de populaire rassen. Er is eenvoudig aan te komen en veel vraag naar. Vandaar. :19:
Essy

starfleet schreef:
Essy schreef: Overigens ben ik erg blij dat een aantal rassen duurder is. Ik moet er niet aan denken dat een Duitse Dog bij een goede fokker 600 euro zou kosten en bij een 'voor de leuk nest'' 400 euro. Dat mensen 'ook eens dog gingen halen' om vervolgens een half jaar later tot de ontdekking te komen dat ie wel heel erg duur in onderhoud is. Dan zaten er een hele hoop meer in een asiel dan nu het geval is.
Hetzelfde geldt voor moeilijke rassen die nu flink aan de prijs zijn. Ik moet er niet aan denken dat het stikte van de Mastino's Akita's enz.
Dat de drempel bij een aantal rassen zo hoog is dat ze enkel door echte liefhebbers worden aangeschaft, die het ras letterlijk het geld waard vinden.
Dat is echt flauwekul. Een Dog is gewoon geen erg populaire hond, niet een hond die je maar eens neemt omdat hij maar 500 euro kost. Er zouden al lang een hoop broodfokkers ingesprongen zijn als er veel vraag naar was en alleen de prijs een probleem was. Dan hadden ze ook genoeg Doggen in de aanbieding bij de Woefkesranch. Die grote nesten leveren aardig op voor een broodfokker of handel, ook al eten ze wat meer dan een JR.

Anne
En toch zie ik nu vaker mensen die nu wel een dog aanschaffen (voor 500 euro) die daar voorheen van af zagen omdat de prijs zo hoog was.
Ik zal het volgende week eens op de fokkerschat voor Duitse Doggen vragen aan fokkers die al jaren fokken. Of wat ik denk te zien, inderdaad het geval is.
Marco#

Ongelezen bericht door Marco# »

Essy schreef:
starfleet schreef:

Anne
En toch zie ik nu vaker mensen die nu wel een dog aanschaffen (voor 500 euro) die daar voorheen van af zagen omdat de prijs zo hoog was.
Ik zal het volgende week eens op de fokkerschat voor Duitse Doggen vragen aan fokkers die al jaren fokken. Of wat ik denk te zien, inderdaad het geval is.
Nog 2 en je zit aan de 2500 berichten :cheer:
MonaToetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Boston Terriërs,Engelse Springer Spaniëls & Whippet
Aantal honden: 6
Contacteer:

Ongelezen bericht door MonaToetje »

essy schreef :Dat een ras naar de kl.... gaat als het enkel uit hobbyfokkers bestaat, daar wil ik mee zeggen dat een ras volgens mij niet kan voortbestaan als mensen enkel op kleine schaal af en toe een nest fokken en daarbij eigenlijk niet verder gaan dan keer op keer outcross te doen.

-------

Een ras blijft dus volgens jou alleen voortbestaan als er intensief gefokt wordt door fokkers die elk jaar 1 of meerdere nesten fokken?
Volgens mij haal je twee methosed door elkaar : hobbyfokkers en de pretnest/gelegenheidsfokkers.
Er zullen genoeg hobbyfokkers zijn die mischien maar 1 keer per jaar of een keer in de twee jaar een nest fokken , zeer selectief te werk gaan en niet alleen outcrossen.

De Boston Terrier is niet populair en er zijn maar een handjevol fokkers in Nederland. Toch zijn er een paar hobbyfokkers die een reu uit het buitenland hebben geimporteerd. :19:
Afbeelding verwijderd door moderator ivm foutmelding
~ Vaarwel, mijn mooie meisje! Je bent voor altijd in ons hart! ~
(met dank aan Desi)
starfleet
Erelid

Ongelezen bericht door starfleet »

Essy schreef:
Dat zou dan helpen als de prijs van een goedgefokte Dog kunstmatig zo hoog blijft? Het feit dat er blijkbaar ook in jouw ras steeds meer doe maar wat fokkers inspringen met Doggen van de helft van de prijs zou enkel aantonen dat het ras populairder wordt en er meer vraag naar komt.

Wat je nu eigenlijk zegt is dat mensen die 1000 euro betalen een Dog waard zijn en de rest doet het maar voor die hondjes van 500 euro. Als jullie de prijs niet zo hoog legden was er wellicht minder markt voor goedkopere slecht gefokte honden.

Het verhaal van de JR is niet vergelijkbaar (waar blijkbaar veel goedkope hondjes via particulieren en broodfokkers gaan) omdat de Dog geen fractie ooit zal halen aan populariteit van wat een JR haalt, maar dat staat totaal los van de hoge prijs van een goedgefokte pup. De broodfokmarkt voor een Dog is simpelweg niet groot en zal dat nooit worden. Met zulke hoge prijzen werk je die juist eerder in de hand mocht het ras populairder worden. Er zal altijd maar plek zijn voor een fractie Doggen tegenover de populatie van JR's en andere pupulaire kleinere rassen.

Anne
Essy

Inge O schreef:
Essy schreef:
malinois schreef:
en het antwoord daarop is dan maar 1000 euro en meer vragen voor een pup?
Nee dat is een conclusie die jij in elkaar wilt draaien met dingen die ik heb gezegd.

Ik zeg:

- Blijkbaar gaat de vlieger niet op dat als een ras maar betaalbaar genoeg is, er geen broodfok zal komen. Zie de ongelofelijke hoeveelheid broodfok/gelegenheidsfok bij de JR.

- Nee ik zeg niet dat het antwoord is 1000 euro vragen voor een pup. Ik heb volgens mij nog in geen enkele post van mijzelf een bedrag genoemd.

- Ik zeg dat ik goed fokken een vak vind en eigenlijk boven een hobby vind uitstijgen. En dientengevolge vind ik het niet meer dan normaal dat een fokker dat niet tegen kostprijs hoeft te doen omdat mensen roepen dat het allemaal maar hobby moet zijn.

-En ik zie, als ik zo eens rondkijk, dat er van de duurdere rassen relatief minder broodfokkers/gelegenheidsfokkers zijn en dat ik die duurdere rassen minder terug zie in de asiels.

- Ik zeg ook dat ik vind dat het lijkt alsof een hogere aanschafprijs tot gevolg lijkt te hebben dat mensen beter nadenken over de aanschaf van dat ras en de goedkopere fok van dat zelfde ras blijkbaar toch links laten liggen als er wordt overgegaan tot de aanschaf van een 'duurdere rashond'.

Een conclusie heb ik bij mijn weten nog nergens getrokken. Een oplossing heb ik nog helemaal nergens aangedragen.
Ik heb enkel een opsomming gegeven van dingen die mij opvallen en verder een aantal dingen genoemd waar ik een bepaalde mening over heb (dat ik fokken meer vind dan enkel hobby, dat ik het niet meer dan normaal vind dat een fokker iets aan zijn inspanningen mag overhouden en dat ik denk dat geen enkel ras kan voortbestaan als er geen fokkers zijn die serieuze lijnteelt doen met als doel rasverbetering en vastleggen van eigen lijnen.)
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”