Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Opvoeding is maar alles

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door billy »

Jaap* schreef:Je kunt echt ontzettend beeldend over hem vertellen Els, de liefde druipt bijna van het beeldscherm af :ok: :wink:
Ik word er helemaal verlegen van :wink: Baak is me even lief als Freekie, maar Freek weet alles al :ok:

Groetjes Els
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door alm@ »

Jaap* schreef:Je kunt echt ontzettend beeldend over hem vertellen Els, de liefde druipt bijna van het beeldscherm af :ok: :wink:
Bacootje is ook een ontzettend leuke hond :cheer:
Afbeelding
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

Moos schreef:
Caro. schreef:
Qua training vind ik het over het algemeen wel meevallen, ik ken niet veel honden die super gedrild zijn.
Ik ook niet :mrgreen: Maar ik zie wel bazen die hun hond behandelen alsof ze super gedrild zijn terwijl de hond daar duidelijk een ander idee over heeft :mrgreen: :wink:

:smile: :smile: :smile: :ok:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Caro.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Spaanse Draak
Contacteer:

Ongelezen bericht door Caro. »

billy schreef:Ik train nu best veel met Baco, Ik heb ontdekt dat het trainen met handgebaren heel goed werkt, we doen een aantal basiscommando's en dat gaat goed, alleen het zit voor een zebrapad valt niet mee, want auto's gaan wachten en Baco zwabbert heel langzaam naar beneden tot hij zit en onderwijl gebaar ik naar de auto's rij maar door hoor. :mrgreen:
Het commando naast betekent bv niet snuffelen en gewoon doorlopen, volgen zoals een herder dat doet is niet voor Baco weggelegd en dat hoeft ook niet, maar niet trekken aan de riem vind ik wel belangrijk.

Groetjes Els
:smile: :smile: :smile:

Daarin zou ik ook weleens te veeleisend kunnen zijn, Puch kan ook zo 'tutten' en voordat hij hierkomt gerust nog even snuffelen en op zijn dooie gemakkie een plas doen :roll:
Moet ik ook eens wat meer de humor van inzien :wink:
Afbeelding
A good dog never dies...

Ben je op zoek naar een gezellig en creatief PSP forum klik hier
Carmen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Amerikaanse bulldog en een Kretaans meisje
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Carmen »

Ff het topic opgezocht en gelezen waar deze vraag vandaan komt en dat gaat me idd veel te ver. Een pup van 6 maand die een loopse teef moet negeren gaat me veel te ver. Maar niet trainen omdat iets in de hond zit vind ik ook jammer.
Ik train me de blubbers met mijn vechthonden om ze redelijk sociaal te laten worden naar andere honden en dit lukt me tot nu toe ook altijd prima en dat vind ik wel heel gemakkelijk. Lukt het me niet prima dan neem ik mijn voorzorgsmaatregels, maar dat het wel lukt verhoogt het wandelgenot aanzienlijk.
jacq1970
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door jacq1970 »

Addy schreef:
jacq1970 schreef:Met Bowie verwacht ik eigenlijk helemaal niets meer dus alles wat ze wel doet is extra meegnomen :ok:
En ik moet zeggen dat als ik rekening hou met haar "dingetjes" dat het eigenlijk een hele makkelijke hond is, beetje druk en ongeleid projectiel maar inmiddels stoor ik me daar niet meer aan... belangrijker vind ik dat ze lief, sociaal en goed van hart is.
Hoe minder je verwacht, des te weiniger kan het tegenvallen :mrgreen:
Omdat ik eigenlijk weinig verwachtingen heb vallen mijn honden me ook nooit tegen :wink:
Nou die instelling heb ik inmiddels ook.. ik zit nog steeds leuk op training en alles wat madam leert en onthoudt ook is mooi meegenomen en verder gaan we voor de pret.
En soms betrap ik haar erop dat ze inderdaad best redelijk kan luisteren, en das best lachen :ok:
Afbeelding
billy
Erelid

Caro. schreef:
billy schreef:Ik train nu best veel met Baco, Ik heb ontdekt dat het trainen met handgebaren heel goed werkt, we doen een aantal basiscommando's en dat gaat goed, alleen het zit voor een zebrapad valt niet mee, want auto's gaan wachten en Baco zwabbert heel langzaam naar beneden tot hij zit en onderwijl gebaar ik naar de auto's rij maar door hoor. :mrgreen:
Het commando naast betekent bv niet snuffelen en gewoon doorlopen, volgen zoals een herder dat doet is niet voor Baco weggelegd en dat hoeft ook niet, maar niet trekken aan de riem vind ik wel belangrijk.

Groetjes Els
:smile: :smile: :smile:

Daarin zou ik ook weleens te veeleisend kunnen zijn, Puch kan ook zo 'tutten' en voordat hij hierkomt gerust nog even snuffelen en op zijn dooie gemakkie een plas doen :roll:
Moet ik ook eens wat meer de humor van inzien :wink:
Ik ben met kom hier heel streng hoor :N:
Ik roep hem alleen als ik zeker weet dat hij komt en hij komt dan ook, alleen moet hij dan mijn hand aanraken met zijn neus en gaat dan rustig een meter voor me zitten en kijken zo van is dit goed genoeg :roll: of liggen maar ik blijf staan en hij weet steeds beter oke ik doe het wel meteen want ze wacht net zolang tot ik het doe , anders lopen we niet door. :mrgreen:

Groetjes Els
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Het hangt er helemaal vanaf wat voor hond je hebt, wat voor typ met wat voor verwachtingen je zelf bent en hoe dicht die twee bij elkaar liggen. De honden van Malinois, of Samantha, zouden bij mij waarschijnlijk dood gaan van ellende, terwijl mijn honden diezelfde Malinois en Samantha waarschijnlijk tot stervens toe zouden irriteren :mrgreen:

Ikzelf heb eigenlijk niet 'bewust' opgevoed, maar alleen 'in de loop van de dag', omdat het meedraaien in de loop van de dag is wat ik verwacht van mijn honden. Trainen op veldjes doen we niet, dat vind ik niet leuk...en zij gelukkig ook niet. Mijn opvoeding bestond/staat meer uit het aanleren van vanzelfsprekendheid door dingen veel te doen dan het aanleren van truucjes of commando's. Toen ik de dames kreeg werkte ik in het centrum van Amsterdam. Van pup af aan gingen ze mee. Dat hield in dat ze van pup af aan mee in de bus, in de tram en door de stad gingen. Daarbij werd doorgelopen (meestal dan) en rustig in de bus gezeten. Geen minuut voor minuut, gewoon doen. Ging prima. Stoppen bij de stoeprand vind ik onzin. Ze zitten bij mij dan toch altijd aan een riem, dus dat stoppen kan ik zelf ook wel. En inmiddels weten ze zelf ook wel dat een stoeprand inhoudt dat we stoppen. In de praktijk waar ik werkte moesten ze leren om gewoon rustig achter de toonbank te liggen en daar ook alleen te zijn zonder amok. Ook dat...ging eigenlijk vanzelf prima. Waardoor ze nu weten dat ze op visite, op het werk of als het moet gewoon op hun plek moeten blijven. In het bos lopen we los en ook dat gaat prima zonder commando's. Eigenlijk heb ik ze 'opgevoed' zodat ze de hele dag met mij mee kunnen, waarheen ik ook ga. En dat is eigenlijk het enige wat ik van ze verwacht... Mijn verwachtingen sluiten redelijk goed bij die van mijn honden aan, dus heb ik weinig concrete training nodig gehad. Maar zou ik een werkhond hetzelfde willen aanleren, dan zou me dat bij god niet lukken denk ik.
Addy

Ongelezen bericht door Addy »

jacq1970 schreef:
Addy schreef:
jacq1970 schreef:Met Bowie verwacht ik eigenlijk helemaal niets meer dus alles wat ze wel doet is extra meegnomen :ok:
En ik moet zeggen dat als ik rekening hou met haar "dingetjes" dat het eigenlijk een hele makkelijke hond is, beetje druk en ongeleid projectiel maar inmiddels stoor ik me daar niet meer aan... belangrijker vind ik dat ze lief, sociaal en goed van hart is.
Hoe minder je verwacht, des te weiniger kan het tegenvallen :mrgreen:
Omdat ik eigenlijk weinig verwachtingen heb vallen mijn honden me ook nooit tegen :wink:
Nou die instelling heb ik inmiddels ook.. ik zit nog steeds leuk op training en alles wat madam leert en onthoudt ook is mooi meegenomen en verder gaan we voor de pret.
En soms betrap ik haar erop dat ze inderdaad best redelijk kan luisteren, en das best lachen :ok:
Je waardeert ze echt veel meer als je je verwachtingen bijstelt :wink:
In jouw geval begrijp ik het wel want je ging meer uit van een hond met een galgo karakter terwijl nu andere karaktereigenschappen overheersen :wink:
billy
Erelid

alm@ schreef:
Bacootje is ook een ontzettend leuke hond :cheer:
Dank je, hij vond Reina ook heel leuk he :ok:
Probeerde het balletje te pikken :mrgreen:

Groetjes Els
Afbeelding
Geer
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Geer »

Het hangt er helemaal vanaf wat voor hond je hebt, wat voor typ met wat voor verwachtingen je zelf bent en hoe dicht die twee bij elkaar liggen. De honden van Malinois, of Samantha, zouden bij mij waarschijnlijk dood gaan van ellende, terwijl mijn honden diezelfde Malinois en Samantha waarschijnlijk tot stervens toe zouden irriteren :mrgreen:

Ikzelf heb eigenlijk niet 'bewust' opgevoed, maar alleen 'in de loop van de dag', omdat het meedraaien in de loop van de dag is wat ik verwacht van mijn honden. Trainen op veldjes doen we niet, dat vind ik niet leuk...en zij gelukkig ook niet. Mijn opvoeding bestond/staat meer uit het aanleren van vanzelfsprekendheid door dingen veel te doen dan het aanleren van truucjes of commando's. Toen ik de dames kreeg werkte ik in het centrum van Amsterdam. Van pup af aan gingen ze mee. Dat hield in dat ze van pup af aan mee in de bus, in de tram en door de stad gingen. Daarbij werd doorgelopen (meestal dan) en rustig in de bus gezeten. Geen minuut voor minuut, gewoon doen. Ging prima. Stoppen bij de stoeprand vind ik onzin. Ze zitten bij mij dan toch altijd aan een riem, dus dat stoppen kan ik zelf ook wel. En inmiddels weten ze zelf ook wel dat een stoeprand inhoudt dat we stoppen. In de praktijk waar ik werkte moesten ze leren om gewoon rustig achter de toonbank te liggen en daar ook alleen te zijn zonder amok. Ook dat...ging eigenlijk vanzelf prima. Waardoor ze nu weten dat ze op visite, op het werk of als het moet gewoon op hun plek moeten blijven. In het bos lopen we los en ook dat gaat prima zonder commando's. Eigenlijk heb ik ze 'opgevoed' zodat ze de hele dag met mij mee kunnen, waarheen ik ook ga. En dat is eigenlijk het enige wat ik van ze verwacht... Mijn verwachtingen sluiten redelijk goed bij die van mijn honden aan, dus heb ik weinig concrete training nodig gehad. Maar zou ik een werkhond hetzelfde willen aanleren, dan zou me dat bij god niet lukken denk ik.
Jacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): retrievers
Contacteer:

Ongelezen bericht door Jacky »

Je ziet inderdaad wel eens van die doorgeslagen types, waar de hond naast sluipt (meer uit angst). Ik verwacht alleen dat ze luisteren als ik ze roep.Ik heb wel met ze getraind, met Ivan veel zelfs, maar dat had een andere reden. Een hond moet wel een hond kunnen zijn, met zijn eigen karakter. Elke hond is daar ook anders in, elk ras ook weer.
bepaalde honden (zoals ook onze honden) hebben een enorme will to please, zij vinden het geweldig dingen (opdrachten) te doen voor ons. Dan is het ook leuk om te trainen. Zolang de honden er plezier in hebben vind ik het prima. Zolang alleen de baas plezier heeft, vind ik het niks.
Afbeelding

Odin 2001-2013
Ivan 2001
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Addy schreef:
Muk schreef:Maar ik kan mij voorstellen dat een politiehond (of een andere werkhond die ook daadwerkelijk voor dat werk gebruikt wordt) wel perfect moet luisteren. En daar is de opvoeding dus wel heel belangrijk, zo niet alles. Maar dat geldt voor een klein deel van alle honden, voor de huis- tuin- en keuken hondenmens is het minder belangrijk denk ik.
Maar schieten we niet tever door in onze opvoeding als we zelfs al verwachten dat pupsels niet reageren op bijv. loopse teefjes :mrgreen:
degene die dat doet verwacht teveel. dat lijkt me niet meteen een WE dingetje :wink:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Ik verwacht hier in huis de dingen bij elke hond anders omdat ze allemaal heel anders zijn qua karakter.

Bij Woopy verwacht ik bijv. heel weinig, hij kan absoluut niet tegen teveel druk en kunstjes doen vind hij al helemaal niks.Hij is een erg zelfstandige hond. Van hem verwacht ik geen strak volgende hond en ook niet dat hij mij de allerleukste van de hele wereld vindt. Ook niet dat hij met 1x HIER! voor me staat.

Bij Hera verwacht ik weer veel meer. Maar niet op zo'n manier dat zij daar last van ondervindt. Hera wil dolgraag werken en is altijd voor alles in. Van haar verwacht ik weer wel dat ze strak volgt en met 1x HIEr voor me staat. Maar dat is ook omdat als ik haar 1 vinger geef ze mn hele hand neemt. En vooral met haar hond-agressie kan ik het mij niet veroorloven dat ze niet direct komt als ik roep.
De 'kunstjes' op het veld vind ze prachtig maar toch ben ik gestopt omdat ik niet kon bereiken wat ik wilde bereiken zonder haar daarbij de lol van het trainen af te nemen. Op een bepaald punt kwamen we niet verder, had prima gelukt met geweld (wat mij werd aangeraden) maar dan pas ik dus. Dan verwacht ik dus ook van haar dingen die ze niet waar kan maken.

Chello is ook een herder maar hem behandel ik ook weer anders dan Hera. Hij vind het leuk om samen iets te doen hoor maar strak volgen en opkijken? Daar doe ik hem geen plezier mee, dan loopt ie in no time met zijn staart tussen zn benen. Dan dus maar niet.
Wel verwacht ik ook van hem dat hij direct luisterd.

Bij alles wat ik doe met honden kijk ik naar het karakter, wat is wel haalbaar en wat niet.
Het belangrijkste vind ik dan ook dat de hond er plezier in heeft. Anders houdt alles voor mij heel snel op.
Domie
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Domie »

Met Joepie ben ik veel minder streng dan Paco. Joep heeft het ook niet echt nodig. Die loopt niet weg, die loopt altijd achter me aan. Joepie is echt een hondje wat van lekker tutten en snuffelen houdt. Met Joepie heb ik wel getraint en in het begin vond hij de 'spelletjes' op het veld geweldig. Na een paar jaar vond hij er duidelijk niet veel meer aan en van hem verwacht ik alleen nog maar zitten aan de stoeprand en komen als ik dat an hem vraag.

Paco is ontzettend baas en commando gericht. Niet echt typerend voor een podenco kruising. En ik weet ook dat sommige mensen me hier op het forum echt :denken: als ik zeg dat Paco het werken op het trainingsveld echt helemaal gewelidg vind. Ik train 2 keer per week met hem en bij het woord ´werken´gaan echt zijn oren blij overeind staan. Ik wordt ook bijna het veld opgesleurd :mrgreen: Tijdens de lange wandelingen dat hij los is verwacht ik dat hij komt als ik hem roep en dat doet hij prima. Tijdens de lange wandelingen los wordt er verder ook niet getraind in volgen of andere ´dril´oefeningen. Los mag hij racen en doen waar hij zijn energie in kwijt kan. Wat dat betreft een duidelijke scheiding hier tussen werk en vrije tijd voor Paco en hij en ik voelen ons er ontzetend goed bij.
Ik moet wel vaak lachen om reacties van trainers en of keurmeesters met gehoorzamheids examens. Ze zijn verbaast............. een kruising Pocenco die luistert????????????
Groetjes Domie en een lebberkus van Paco

Joepie 27-12-2002 - 03-08-2015
S@ndr@
Zeer actief

Ongelezen bericht door S@ndr@ »

Er zijn een aantal dingen die moeten
1 in zicht bljven
2 geen andere honden aanvallen of uitvallen aan de lijn :N:
3 hier komen als ik roep
en verder is het heel gauw goed :smile2: ik zou er niet tegen kunnen honden die me verwachtingsvol aan kijken voor het volgende comando :N:
Nu moet ik heel eerlijk zeggen dat die van mij rustig nog een kee rhun poot optillen als ik geroepen heb zo van ik hoor je wel maar de natuur roept harder :19: .
Kit
Erelid
Mijn ras(sen): Podenco Ibicenco

Ongelezen bericht door Kit »

mijn honden mogen bovenal hond zijn, wel wil ik graag dat ze bij me komen als ik dat vraag :mrgreen: Oz en Lilo doen dat ook keuring, Danne ziet er meestal nog niet zo de noodzaak van :smile:

als pup zijnde liet ik ze altijd zoveel mogelijk spelen en vrij zijn en ik ben best tevreden met hoe ze nu zijn, we kunnen prima met elkaar overweg en hebben nog es plezier ook, wat wil ik nog meer???
SannePP
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse Herder-x-Border Collie en een Kretenzer Worsthond
Contacteer:

Ongelezen bericht door SannePP »

Onze Mats (een herderkruising) had ook een enorme will to please! Die was onuitputtelijk in het aanleren van dingen en genoot daar enorm van.
Ik merk nu al dat Cena ook graag leert. Bijvoorbeeld een poot geven, heeft ze uit zichzelf geleerd en daar hebben we dus maar het commando aan gekoppeld. Nu geeft ze op elk gewenst moment een poot, vooral als ze denkt dat ze daarmee iets kan krijgen.

Ik hou zelf wel erg van baasgerichte honden. Hoewel ik bijvoorbeeld teckels of JR heel grappige beessies vind, zou het me denk ik teveel frustreren als die niet voor me willen werken...
RIP Cena :roos:
    fabienne s
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

heb hier honden die eigenlijk best wel goed luisteren.ruby wordt wat minder maar die wordt ook een beetje doof.shadow moet wel luisteren anders kan hij nergens meer los door dat hij niks ziet.shadow reageert goed op zijn naam en op het comm wacht.meer hoeft hij ook niet van mij als we buiten zijn met wandelen.ga ik echt met ze aan de slag dan verwacht ik wel dat ze alle oefeningen een beetje naar behoren uitvoeren.dat doen ze ook,ook omdat ze er beide geweldig van genieten als we even serieus aan de slag gaan.drillen of echt strak houden doe ik dan weer niet,we doen het omdat we het leuk vinden en zeker bij ruby en shadow moet ik er erg voorzichtig mee zijn dat ik niet ga drillen(daar is een flat ook geen hond voor,al was canyon ook een flat maar die moest ik veel strakker houden)en mede doordat ik altijd alles met een lolletje doe en rustig blijf vindt ruby het met haar 13 jaar nog steeds fantasties.shadow vindt het trainen ook geweldig en slaat daar nog wel is in door en daar kan ik alleen maar hartelijk om lachen,alles doen om de baas te plezieren.
    Afbeelding

jemble 5 maanden
    fabienne s
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): flatcoated retriever

Ongelezen bericht door fabienne s »

SannePP schreef:Onze Mats (een herderkruising) had ook een enorme will to please! Die was onuitputtelijk in het aanleren van dingen en genoot daar enorm van.
    Ik merk nu al dat Cena ook graag leert. Bijvoorbeeld een poot geven, heeft ze uit zichzelf geleerd en daar hebben we dus maar het commando aan gekoppeld. Nu geeft ze op elk gewenst moment een poot, vooral als ze denkt dat ze daarmee iets kan krijgen.

Ik hou zelf wel erg van baasgerichte honden. Hoewel ik bijvoorbeeld teckels of JR heel grappige beessies vind, zou het me denk ik teveel frustreren als die niet voor me willen werken...
    shadow geeft dus ook poot op ongewenste momenten(vieze poten enzo)en als ik dan "nee klaar"zeg dan geeft ie de andere poot.misschien dat ik die dan wel wil :denken: dat heeft ie helemaal zelf bedacht en ik kan daar alleen maar om lachen eigenlijk.ik hou ook van baas gerichte honden.inderdaad zijn er veel honden die ik wel leuk vindt maar daar bij zou het me ontzettend benauwen als ze een hele eigen gereide wil hebben.misschien is het ook kiezen voor wat makkelijks,een flat is niet moeilijk in het trainen(vindt ik dan)maar een ander met een RR zou er misschien helemaal dol van worden en ik zou met een RR niet goed worden van zijn eigen wereld en dan is pas de baas.
    Afbeelding

jemble 5 maanden
    Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Carmen schreef:Ff het topic opgezocht en gelezen waar deze vraag vandaan komt en dat gaat me idd veel te ver. Een pup van 6 maand die een loopse teef moet negeren gaat me veel te ver. Maar niet trainen omdat iets in de hond zit vind ik ook jammer.
    Ik train me de blubbers met mijn vechthonden om ze redelijk sociaal te laten worden naar andere honden en dit lukt me tot nu toe ook altijd prima en dat vind ik wel heel gemakkelijk. Lukt het me niet prima dan neem ik mijn voorzorgsmaatregels, maar dat het wel lukt verhoogt het wandelgenot aanzienlijk.
    Ook mee eens. Mocht je een leergierige hond hebben die van werken houdt, dan moet je er ook zeker wat mee gaan doen. En heb je een hond die niet leergierig is, nauwelijks een will to please heeft en een tikkeltje eigenwijs kan zijn dan moet je daar (vind ik) ook mee trainen. Dat onze hond bijvoorbeeld niet zo geweldig luistert kan, maar ik vind niet dat ik het kan maken om het dan op te geven en te zeggen "ja het ligt aan het ras of een ander excuus." Ook een minder leergierige hond moet bij mij wel iets kunnen (hierkomen is wel fijn bijvoorbeeld) en daar train ik ook zeker op.
    Kortom, een bepaalde basis is voor elke hond wenselijk, maar iedere hond / ras heeft zijn eigen mogelijkheden (en beperkingen) en die moet je benutten.

Wij hebben een werkhond en daar trainen wij ook specifiek mee. Jaymz doet aan reddend zwemmen (boten naar de kant trekken, mensen redden uit het water enz.). Dat doet Jaymz niet voor ons, maar omdat hij daar zelf plezier in heeft. En op zijn eigen manier. Wij passen ons aan aan de mogelijkheden van de hond en dat zouden meer mensen moeten doen, met een beetje basiscommando's.
    malinois
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
    Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

massam schreef:
    Addy schreef:
    Muk schreef:Maar ik kan mij voorstellen dat een politiehond (of een andere werkhond die ook daadwerkelijk voor dat werk gebruikt wordt) wel perfect moet luisteren. En daar is de opvoeding dus wel heel belangrijk, zo niet alles. Maar dat geldt voor een klein deel van alle honden, voor de huis- tuin- en keuken hondenmens is het minder belangrijk denk ik.
    Maar schieten we niet tever door in onze opvoeding als we zelfs al verwachten dat pupsels niet reageren op bijv. loopse teefjes :mrgreen:
    degene die dat doet verwacht teveel. dat lijkt me niet meteen een WE dingetje :wink:
    ik verwacht niet teveel... ik leer dat mijn jonge honden en ze reageren er niet op :19: dan voldoen ze toch prima aan de verwachting
    Afbeelding
    In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
    M@scha
    Zeer actief

malinois schreef:
    massam schreef:
    Addy schreef:
    ik verwacht niet teveel... ik leer dat mijn jonge honden en ze reageren er niet op :19: dan voldoen ze toch prima aan de verwachting
    als je dat makkelijk aan kan leren wel wat mij betreft. een pup van 6 maanden wil ik zeker niet drillen. kan ik met afleiding of een rustige nee die hond daar af houden zie ik geen probleem. moet je knalhard gaan trainen ipv opvoeden dan ben je verkeerd bezig vind ik.

ik reageer vooral op de rest dat uit addy's vraag spreekt en dat is of WE honden niet overtrainen.

WE doen niks, als je dat wel doet dan wel.
    Afbeelding
    crutz
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Mechelse Herders (FCI)
    Aantal honden: 7
    Contacteer:

Ongelezen bericht door crutz »

denk nog steeds dat ik in die topic verkeerd begrepen ben
    vraag op 6 mnd helemaal niets van een pup, dus ook niet dat hij een loopse teef volledig negeert, alleen wel dat hij dan meemaakt dat hij er toch niets mee kan, t negeren komt wel als ze ouder zijn, maar de ervaring leert dat als je ze zo van jongsaf aan er bij weg houdt en niet wegloopt (dus t niet ontwijkt) dat ze er op latere leeftijd ook gewoon normaal over doen...
    M@scha
    Zeer actief

crutz schreef:denk nog steeds dat ik in die topic verkeerd begrepen ben
    vraag op 6 mnd helemaal niets van een pup, dus ook niet dat hij een loopse teef volledig negeert, alleen wel dat hij dan meemaakt dat hij er toch niets mee kan, t negeren komt wel als ze ouder zijn, maar de ervaring leert dat als je ze zo van jongsaf aan er bij weg houdt en niet wegloopt (dus t niet ontwijkt) dat ze er op latere leeftijd ook gewoon normaal over doen...
    ah! :mrgreen: ik kon me al niet voorstellen dat het een zomaar voorbeeld was :wink:
    Afbeelding
    malinois
    Zeer actief
    Contacteer:

massam schreef:
    malinois schreef:
    massam schreef:
    Addy schreef: Maar schieten we niet tever door in onze opvoeding als we zelfs al verwachten dat pupsels niet reageren op bijv. loopse teefjes :mrgreen:
    als je dat makkelijk aan kan leren wel wat mij betreft. een pup van 6 maanden wil ik zeker niet drillen. kan ik met afleiding of een rustige nee die hond daar af houden zie ik geen probleem. moet je knalhard gaan trainen ipv opvoeden dan ben je verkeerd bezig vind ik.

ik reageer vooral op de rest dat uit addy's vraag spreekt en dat is of WE honden niet overtrainen.

WE doen niks, als je dat wel doet dan wel.
    ik heb zelf een intacte teef in huis, op de club lopen intacte teven dus het is heel makkelijk aan te leren voor mij.
    Afbeelding
    In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
    malinois
    Zeer actief
    Contacteer:

zo bedoel ik het ook denk ik :mrgreen:
    Afbeelding
    ranetje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ik denk niet dat WE te veel verwachten.
    Ik denk dat sommige mensen te veel verwachten :mrgreen:

Ik verwacht van anderen niets waar het hun hond betreft, zolang ze er maar voor zorgen dat ze anderen niet hinderen.
    Dus als een reutje er niet in slaagt om een (aangelijnde-langs-de-weg-lopende) loopse teef te laten lopen en de baas vindt dat zijn hond tóch het recht heeft om los te lopen :roll: dan krijg ik stevig de ziekte in.
    De baas moet zo handelen dat een ander geen hinder heeft van zijn hond.

Bij een pup/jonge hond gaat dat wel eens een keertje niet goed.
    Dan bied je je excuses aan voor de hinder en je blijft bezig om te zorgen dat het niet weer gebeurt (lijkt mij :wink: ).

Dat lijkt me geen overdreven eis en ik denk niet dateen hond daar overtraind van kan raken.

Eisen dat een pup van 11 weken alleen thuis blijft de hele dag (wat na het halen van de pup en de drie weken vakantie om de pup op te voeden :roll: normaal schijnt te zijn bij sommigen) vind ik dan wel weer een te hoge eis ook al is het niet getraind :mrgreen:
    Afbeelding
    "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
    Time bestows the gift and steals it in the process."
    (citaat van George Evans)
    M@scha
    Zeer actief

misschien is mijn referentiekader een beetje scheef...

ik heb een hyperhoerige sammy :mrgreen:

niks mee aan te vangen als mevrouw loops is.

vreemde teven kunnen dekrijp zijn daar kijkt ie nog niet naar :19:

beetje scheef beeld voor mij.

een hond wennen vind ik trouwens enorm bij een pup/jonge hond horen :ok:
    Afbeelding
    ranetje
    Zeer actief
    Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

malinois schreef:
    zo bedoel ik het ook denk ik :mrgreen:
    Dit maakt me toch nieuwschierig :wink:
    Ik had in een jonge honden groep een Basset Griffonreu van 6 maanden.
    Een kleine terrierteef van 6 maanden was loops en die was ook in de les.
    Ik heb een hond nog niet eerder zo uit zijn dak zien gaan als die Basset.
    Op geen enkele manier contact meer mee te krijgen.
    Hoe zouden jullie dat dan oplossen?
    Afbeelding
    "The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
    Time bestows the gift and steals it in the process."
    (citaat van George Evans)
    Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”