Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Veel honden worden gepakt.....

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

estelle

Ongelezen bericht door estelle »

Chiki schreef:Wat mij overigens vaker gebeurd (ik weet niet of er mensen zijn die dit herkennen) is dat andere (vaak kleinere) honden niet langs mijn honden durven. Als er een passant langskomt en we echt langs elkaar heen moeten leg ik altijd mijn honden onder appel af in de berm zodat de andere baas en hond alle ruimte hebben. Mijn honden vallen niet uit, blaffen niet en toch gaat menig hond plat op de buik liggen met de pootjes schrap op het asfalt om maar vooral niet langs die "engerds" te moeten :19:
Ik heb dat hier ook met een aantal honden uit de buurt.
Die kom ik dan vaak tegen bij het watergebiedje hier verderop.
O.a. een bordercollie teefje, dat zich iedere keer weer lam schrikt als ze mij ziet staan met de honden. Heel sneu, ze wil ook het liefst omdraaien en naar huis, maar ja, haar baas loopt gewoon door en daar wil ze toch ook wel graag weer mee verder.
Ik geef hondje alle ruimte (maar ik kan niet helemaal weg omdat aan beide kanten water zit). Als ze uiteindelijk langskomt dan zit die staart tegen dr buik en zodra ze net voorbij mijn honden is schiet ze vooruit als een raket.....
Tegenwoordig lijnt die baas haar maar aan.

Die van mij liggen dan overigens ook gewoon rustig in het gras. Alleen Hera wil nog weleens 'pesterig een flauwe grom laten horen'. :N:
nance
Erelid

Ongelezen bericht door nance »

Chiki schreef: Wat mij overigens vaker gebeurd (ik weet niet of er mensen zijn die dit herkennen) is dat andere (vaak kleinere) honden niet langs mijn honden durven. Als er een passant langskomt en we echt langs elkaar heen moeten leg ik altijd mijn honden onder appel af in de berm zodat de andere baas en hond alle ruimte hebben. Mijn honden vallen niet uit, blaffen niet en toch gaat menig hond plat op de buik liggen met de pootjes schrap op het asfalt om maar vooral niet langs die "engerds" te moeten :19:
Mijn honden durven dan ook niet langs die van jou. Het is al te vaak gebeurd dat zodra ze er dan langs lopen er ineens een hond overeind schiet en ze alsnog pakt. Als je weet dat je hond zo is, moet je hem aanlijnen. Dan heb ik gewoon erg weinig vertrouwen in het appèl van het merendeel van bazen van grote honden!

Ik zorg dat ik samen met mijn honden dan langs jou heenga en dat er geen achterblijverdje is.
Afbeelding
Dingo
Zeer actief
Mijn ras(sen): Mechelse herder

Ongelezen bericht door Dingo »

Emma schreef:
Dingo schreef:
malinois schreef:
Emma schreef:ik bepaal dat ook voor mijn hond. en mijn hond heeft thuis geen maatje. (alhoewel ik dat best zou willen, maar dat is weer een ander verhaal.)maar ik bepaal ook dat hij wel mag spelen. als die andere eigenaar daar geen probleem mee heeft. ik vind dat juist leuk voor hem. dus ik kijk ook naar wat de hond leuk vindt. en daarbij moet hij ook luisteren. maar dat kost wat meer training als bij een ander volgzamer ras.
maar als ik iemand tegenkom met hond aan de lijn dan gaat die van mij ook aan de lijn.
maar het was een reactie op dat jij het zielig vond voor de hond dat hij niet mag snuffelen... tja ik vind dat niet zielig. En als ik kijk naar mn oudste mechelreu is hij daar hartstikke gelukkig mee want hij vind andere honden helemaal niks... dus niet elke hond doe je plezier met snuffelen...
Overigens had ik het ook niet laten doen als ik maar 1 hond had... ik hou daar niet van... :wink:
Er loopt hier een hele statige Mechel-meneer door de wijk, altijd los(met baas :mrgreen: ) en kijkt zelfs niet naar andere honden, hij mot ze niet. Dus niet alle honden willen snuffelen :wink: Dat is iets wat kennelijk uit je eigen gevoel komt.[/quote]

?????????dit is de laatste keer dat ik hierop ga reageren. want blijkbaar wordt er weer alleen gelezen wat men wilt :mrgreen:
ik zeg helemaal never nooit niet dat ALLE honden willen snuffelen. :19:
maar die honden bestaan wel. laat die honden lekker. zolang anderen daar geen last van hebben.
en dan laat ik en mijn hond de honden die dat niet willen lekker met rust.

jij bepaalt dat toch niet wat een ander met zijn hond doet ? zolang jij en andere hondenbazen hier geen last van ondervinden.
als ik en die andere hond en baas dit willen dan willen we dat. en degene die dit lekker niet willen worden met rust gelaten.
wat is daar nou mis mee?

en dit is de laatste keer, volgende die beweert dat ik vind dat alle honden moeten snuffen, daar reageer ik niet op. :pffff:
Misschien iets beter quoten, dat is makkelijker lezen :wink:
AfbeeldingAfbeelding
Who finds a faithful friend, finds a treasure.
Burnie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Burnie »

MARC_S schreef: Mooie zondagen zijn een ramp hier want dan loopt het vol met kinderen en honden die eens in de maand buiten los mogen rennen. Dan gaan er ook altijd wel een paar vechten en je hoort echt overal gekrijs en gefluit terwijl de honden echt alle kanten op schieten maar vooral niet naar hun baas. Gek is dat niet want dan zitten ze weer 30 dagen binnen of vast aan de riem. :19:
Idem hier...ik neem het die honden niet eens kwalijk, ze weten niet beter.
Maar wij gaan dan fijn een stuk verderop lopen met de mannekes, waar je schoenen vuil worden en waar je (dus) niemand tegenkomt :mrgreen:
loony
Zeer actief
Mijn ras(sen): working kelpie
Patterdale Terrier
Engelse Springer Spaniel
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door loony »

Troyca die negeert andere honden, dapper lijn ik aan voor de zekerheid omdat die wel eens de hooligan wil gaan uithangen, Zirka die stoof op elke hond af om te spelen maar dit begint er stilletjes aan ook uitgetraind te geraken.
Ze mag wel spelen met bekende honden maar zie ik in de verte een vreemde hond dan roep ik haar en lijn aan.

Liefst heb ik ook dat ze andere honden mijden.
Hanneke2
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Veel honden worden gepakt.....

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Gollum schreef: Dat vind ik echt heel leuk klinken, maar daar moet je naar mijn mening toch wel behoorlijk wat ervaring met honden hebben wil je vreemde honden altijd kunnen lezen. Ik ben ook wel eens samen met pup Gol naar een superenthousiaste hond gegaan die haar vervolgens in haar nek pakte en begon te schudden :N: Het is een lab he, lees blok beton. Álles is leuk, ook als ze schuimbekkend tegenover je staan om je op te vreten.
Gollum is mijn eerste hond en inmiddels (ze is nu 2) leer ik vreemde honden (en eigenaren) aardig lezen, maar in het begin had dit niet echt een goede tip geweest :mrgreen:
Ik merk nu ook dat ze zelf wat meer hondenkennis krijgt en zelf ook met een boogje om de hond heenloopt als ik denk 'geen goed idee'. Het lijkt wel of er nu kijkgaatjes in het blok beton voor dr koppie zit :mrgreen:
En we hebben inmiddels al een aardig stevige band, ik heb het idee dat ze daardoor veel beter op me let en doet wat ik vraag.

Als er ooit nog een pup komt zal ik het denk ik niet veel anders doen dan dat ik bij Gol heb gedaan, alleen heb ik dan het voordeel van meer kennis.
Maar ja, het is altijd afwachten wat voor pipo de volgende zal worden, wat bij de één werkt hoeft bij de ander natuurlijk niet zo te gaan. Als ik andere labeigenaren af en toe hoor was Gol eigenlijk nog wel makkelijk :N: :mrgreen:
Jack is mijn eerste hond, maar hij was anderhalf toen ik hem kreeg en hij had zelf heel veel ervaring met honden. :mrgreen:
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Hanneke2
Zeer actief

Moos schreef:
Hanneke2 schreef:
Jack was een paar jaar geleden precies zo. :mrgreen: Andere hond, daar moeten we naar toe! Daar gaan we mee spelen en rennen en dat is leuk!

Ik ben er altijd heel erg in meegegaan, dus zelf ook heel enthousiast reageren op honden in de verte, en hup, daar gaan we naartoe. Als er een superleuk potentieel speelmaatje op afstand staat te kwispelen maak je je in mijn ogen tamelijk ongeloofwaardig als jij net doet alsof dat niet interessant is, en dat heb ik dus ook bijna nooit gedaan.
En als ik dan een keertje wat bedenkingen uitte omdat die hond in de verte een wildvreemde rottweilerreu was, dan ging Jack ook weer vrij probleemloos mee met mij.

Jack is inmiddels heel wat ouder en bedaarder en hoeft niet meer zo nodig met elke vreemde hond te spelen, maar hij 'overlegt' nog heel vaak met mij voordat hij ergens op af spurt of effe een omweggetje neemt. Negen van de tien keer mag hij, en de tiende keer vertrouwt hij meestal - niet altijd- :mrgreen: op mijn mening.

Zou ik weer eens zo'n supersociale dol-op-andere-honden-puber krijgen, dan zou ik het weer precies zo doen. Heel veel contact laten maken met allerlei verschillende honden, heerlijk laten spelen en dollen, en meegaan in het enthousiasme. Jack is best wel eens afgesnauwd en erger, maar hij heeft heel veel opgestoken van alle ervaringen, hij kent de hondentaal perfect, snapt ook dingen als andere honden niet zo communicatief vaardig zijn, en hij is wat andere honden betreft een ontzettend makkelijke hond. Dat zat er natuurlijk al in, maar het is er ook helemaal uitgekomen.
Maar deze aanpak kan ook precies andersom, in je nadeel dus, werken hoor :wink:

Ik heb het met Moos ook zo gedaan, deels uit onwetendheid, maar de aanpak kwam op hetzelfde neer :mrgreen: Ik heb Moos als pup en jonge hond altijd aangemoedigd contact met andere honden te zoeken, riep ook vaak "ga maar kijken!" als we een leuke andere hond zagen.
Gevolg was dat Moos dus leerde dat andere honden onwijssss leuk waren, en echt niet meer terug te roepen was als ik besloot dat het eens geen "ga maar kijken!" mocht zijn. "hoezo niet kijken?", tuuuurlijk ga ik wel kijken, doen we toch bijna altijd baas? :cheer: ".

Dat heb ik dus met Saar en Vera meteen anders aangepakt, niks "ga maar kijken, leuk leuk leuk". Meteen vanaf 8 weken ben ik begonnen met bij me lokken/roepen als er een andere hond in beeld is. Mijn ervaring is dat ze dat met 8 weken nog wel doen als je een beetje goed kan lokken als baas, want dan zijn dingen nog wel een beeeetje spannend toch heel stiekem, en is het toch ook heel stiekem wel veilig bij de baas.
9 van de 10 keer mochten ze na mijn lokken, en toen ze wat ouder waren en het 'kom' commando kenden gewoon roepen, daarna wel even gaan kijken (als ik de hond als vriendelijk inschatte), want ik wilde ze wel met zoveel mogelijk verschillende honden contact laten maken. Maar een vreemde hond in zicht betekende absoluut niet direct "ohh leuk, ga maar kijken, lang leve de lol", niks daarvan :neenee: :mrgreen:

Saar is nooit erg op vreemde honden geweest, dus dat ze vanaf een jaar ofzo bijna alle honden negeert telt niet echt. Dat is niet (alleen) mijn aanpak geweest, was voornamelijk ook de hond zelf.
Vera echter is echt wel een retriever, en Vera is dol op andere honden. Maar Vera zal hem nooit peren naar een hond die 100 meter verderop loopt, da's veel te ver weg, daar doet ze niet aan, want dat heb ik haar zichzelf nooit aan laten leren (in tegenstelling tot Moos). Als ze ergens binnen een metertje of 20-30 in de buurt zijn gaat ze eens even op afstand staan kwispelen, zeg ik dan niks dan komt er contact mits de hond haar ook nadert, lopen ze door dan blijft ze op haar gatje zitten, roep ik haar dan dan komt ze ook gewoon terug, en ze is nog terug te roepen als ze op 10 cm afstand van een vreemde hond is.
Had ik haar, net als Moos, enorm enthousiast gemaakt voor vreemde honden, en haar bijna altijd erheen laten gaan zonder oefenen op terug roepen, dan denk ik toch dat ze nu een heel stuk lastiger onder appel (met streepje :mrgreen: ) te zetten zou zijn met andere honden in beeld.
Eh... maar ik zeg nergens dat ik nooit heb geoefend op terugroepen... In de beginperiode liep ik altijd met stukkies kaas, en op de gebruikelijke podenco-avonturen na kon en kan ik hem toch vrij redelijk terug roepen. Ik denk zelfs dat ik allebei mijn honden veel makkelijker terug kan roepen uit spel dan sommige honden die altijd heel graag willen spelen met andere honden, maar het mondjesmaat mogen. (Ik zeg niet dat jij dat doet, maar je kent ze wel, die smachtende bekkies aan de lijn als ze een groepje spelende honden zien, en dan mogen zij niet los "want hij komt niet terug". :roll: )

De afstand waarbinnen je honden lopen of moeten blijven is ook wel een beetje afhankelijk van hoe hard ze lopen, denk ik. Als ik bijvoorbeeld op 100 meter afstand Lilo's grote liefde aan zie komen die in onze richting loopt, mag ze er van mij naar toe racen. Ook al zitten er tien hazen, heeft ze alleen maar oog voor die reu, en na de eerste hartelijke begroeting in de verte kan ik haar effe terug fluiten voor een koekie en daarna speert ze er weer naar toe, in een paar seconden ofzo.

Maar net zoals jij met Saar en Vera anders omgaat dan met Moos, krijgt Lilo hier ook bij lange na niet de vrijheid die Jack wel krijgt. Jack is verstandig, die kan zelf heel goed allerlei beslissingen nemen, en bij Lilo moet ik er veel meer met m'n neus bovenop, die is meer geneigd tot verkeerde beslissingen. :mrgreen:

Maar goed, we gaan een beetje off-topic geloof ik. :wink:
IngeK
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herders

Ongelezen bericht door IngeK »

Moos schreef: Drie of vier bijvoorbeeld Duitse Herders die samen op jouw ene hond(je) afkomen is toch ook gewoon veel intimiderender dan als het er eentje betreft?
Ik denk dat daar een groot verschil zit in dit topic. Hier dus ook 2 Duitse Herders aan de riem en dan nog een kleinere hond erbij. Als ik dan 1 hond tegenkom los is het meteenl 3 tegen 1 (als ik mijne dus los zou laten). Ik wil niet eens weten wat er gebeurd door het te testen om mijne dan ook maar los te laten dus die blijven gewoon aan de riem.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Inge O schreef:
Moos schreef:
Hanneke2 schreef:
Jack was een paar jaar geleden precies zo. :mrgreen: Andere hond, daar moeten we naar toe! Daar gaan we mee spelen en rennen en dat is leuk!

Ik ben er altijd heel erg in meegegaan, dus zelf ook heel enthousiast reageren op honden in de verte, en hup, daar gaan we naartoe. Als er een superleuk potentieel speelmaatje op afstand staat te kwispelen maak je je in mijn ogen tamelijk ongeloofwaardig als jij net doet alsof dat niet interessant is, en dat heb ik dus ook bijna nooit gedaan.
En als ik dan een keertje wat bedenkingen uitte omdat die hond in de verte een wildvreemde rottweilerreu was, dan ging Jack ook weer vrij probleemloos mee met mij.

Jack is inmiddels heel wat ouder en bedaarder en hoeft niet meer zo nodig met elke vreemde hond te spelen, maar hij 'overlegt' nog heel vaak met mij voordat hij ergens op af spurt of effe een omweggetje neemt. Negen van de tien keer mag hij, en de tiende keer vertrouwt hij meestal - niet altijd- :mrgreen: op mijn mening.

Zou ik weer eens zo'n supersociale dol-op-andere-honden-puber krijgen, dan zou ik het weer precies zo doen. Heel veel contact laten maken met allerlei verschillende honden, heerlijk laten spelen en dollen, en meegaan in het enthousiasme. Jack is best wel eens afgesnauwd en erger, maar hij heeft heel veel opgestoken van alle ervaringen, hij kent de hondentaal perfect, snapt ook dingen als andere honden niet zo communicatief vaardig zijn, en hij is wat andere honden betreft een ontzettend makkelijke hond. Dat zat er natuurlijk al in, maar het is er ook helemaal uitgekomen.
Maar deze aanpak kan ook precies andersom, in je nadeel dus, werken hoor :wink:

Ik heb het met Moos ook zo gedaan, deels uit onwetendheid, maar de aanpak kwam op hetzelfde neer :mrgreen: Ik heb Moos als pup en jonge hond altijd aangemoedigd contact met andere honden te zoeken, riep ook vaak "ga maar kijken!" als we een leuke andere hond zagen.
Gevolg was dat Moos dus leerde dat andere honden onwijssss leuk waren, en echt niet meer terug te roepen was als ik besloot dat het eens geen "ga maar kijken!" mocht zijn. "hoezo niet kijken?", tuuuurlijk ga ik wel kijken, doen we toch bijna altijd baas? :cheer: ".

Dat heb ik dus met Saar en Vera meteen anders aangepakt, niks "ga maar kijken, leuk leuk leuk". Meteen vanaf 8 weken ben ik begonnen met bij me lokken/roepen als er een andere hond in beeld is. Mijn ervaring is dat ze dat met 8 weken nog wel doen als je een beetje goed kan lokken als baas, want dan zijn dingen nog wel een beeeetje spannend toch heel stiekem, en is het toch ook heel stiekem wel veilig bij de baas.
9 van de 10 keer mochten ze na mijn lokken, en toen ze wat ouder waren en het 'kom' commando kenden gewoon roepen, daarna wel even gaan kijken (als ik de hond als vriendelijk inschatte), want ik wilde ze wel met zoveel mogelijk verschillende honden contact laten maken. Maar een vreemde hond in zicht betekende absoluut niet direct "ohh leuk, ga maar kijken, lang leve de lol", niks daarvan :neenee: :mrgreen:

Saar is nooit erg op vreemde honden geweest, dus dat ze vanaf een jaar ofzo bijna alle honden negeert telt niet echt. Dat is niet (alleen) mijn aanpak geweest, was voornamelijk ook de hond zelf.
Vera echter is echt wel een retriever, en Vera is dol op andere honden. Maar Vera zal hem nooit peren naar een hond die 100 meter verderop loopt, da's veel te ver weg, daar doet ze niet aan, want dat heb ik haar zichzelf nooit aan laten leren (in tegenstelling tot Moos). Als ze ergens binnen een metertje of 20-30 in de buurt zijn gaat ze eens even op afstand staan kwispelen, zeg ik dan niks dan komt er contact mits de hond haar ook nadert, lopen ze door dan blijft ze op haar gatje zitten, roep ik haar dan dan komt ze ook gewoon terug, en ze is nog terug te roepen als ze op 10 cm afstand van een vreemde hond is.
Had ik haar, net als Moos, enorm enthousiast gemaakt voor vreemde honden, en haar bijna altijd erheen laten gaan zonder oefenen op terug roepen, dan denk ik toch dat ze nu een heel stuk lastiger onder appel (met streepje :mrgreen: ) te zetten zou zijn met andere honden in beeld.
vind ik een prima aanpak :ok: . als ik hier met mijn honden de aanpak van hanneke zou toepassen is het leed niet te overzien :N: .
En ik ken ook legio honden waarbij het een slechte aanpak zou zijn. :wink: Maar we hadden het specifiek over Gollum en jonge Jack, die hetzelfde enthousiasme vertoonden als (destijds) enige hond, met een heel duidelijke behoefte aan sociale contacten. Ik had het niet over *alle* honden. :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Moos schreef:
Inge O schreef:
vind ik een prima aanpak :ok: . als ik hier met mijn honden de aanpak van hanneke zou toepassen is het leed niet te overzien :N: .
Dat was bij Moos dus ook :mrgreen: Ik ben 2 jaar bezig geweest om het "kijk eens wat leukkkk een andere hond" weer ongedaan te maken :N:

Vera mag nu bijna altijd gewoon naar een hond toe in losloopgebied als ze dat zelf wil (en dat wil ze dus heel vaak wel, alleen niet als de hond een te dominante uitstraling heeft of niet al te vriendelijk is), en ik zit er dus helemaal niet steeds bovenop. Maar als ik haar terug wil hebben dan kan dat, en ik denk echt niet dat dat gekund had als ik met haar net zo had gedaan als met Moos.

Sorry Hanneke :oeps:
:smile: Waarom zeg je nou sorry? Je doet het toch gewoon goed zoals bij de hond past?

Het enige waar je in mijn ogen misschien een beetje aan voorbij gaat is dat Moos een heel ander soort hond was dan Vera. Dus ik ga niet helemaal mee in je "Ik had het bij Moos ook zo moeten doen." :wink:
Hanneke2
Zeer actief

Martijn schreef:Wat me opvalt aan deze discussie is dat het alleemaal over wat honden zouden moeten willen gaat.
Is het ook nog van belang dat de baas het er mee eens is of boeit dat verder niet? Ik heb er namelijk zelf een pestpokkehekel aan om andere honden op me af te krijgen als ik met de honden loop.
Niet omdat het matten wordt (sinds dapper er niet meer is loopt dat wel los) of omdat mijn honden bang zijn ofzo. Ik wil het gewoon niet.
Ik heb een hekel aan gedoe met onopgevoede honden.
Die smeren je altijd meteen onder de modder, blijven bij je hangen omdat ze de beloningen van mijn honden ruiken, gaan proberen mijn honden hun balletjes af te pakken.

De interhondelijke interactie zal me worst zijn. Ik wens gewoon jouw hond niet om me heen. Of moet ik dan nog steeds uit het losloopgebied rotten? De tendens lijkt te zijn dat losloopgebied betekent dat je hond daar zijn goddelijke gang maar mag gaan en iedereen die daar iets van vindt een azijnpisser is.
Nu ben ik bij puur toeval inderdaad een azijnpisser maar dat heeft er verder niets mee te maken. :pffff:
Ruimte willen staat gelijk aan ruimte geven.
Je moet je honden gewoon bij je houden.
Jij had gewoon katten moeten nemen in plaats van honden. :pffff:

Nee, zonder gekheid, ik denk dat mensen op zo compleet verschillende manieren lol hebben aan hun honden, dat het heel lastig is om elkaar helemaal goed te kunnen begrijpen.

Ik geniet elke dag ontzettend van mijn honden, maar ik geniet het *meest* als ze met elkaar of met andere honden lopen te rennen en te spelen. Jack die helemaal happy loopt te dollen met z'n beste hondevriendin, of Lilo die andere honden zover krijgt dat ze ook gaan rennen, en dan bijna grijnst omdat ze bijna elke hond er uit kan rennen. Of allebei spelen met een nieuw hondje dat ook helemaal enthousiast is, alles waarbij die oren recht omhoog staan en die staarten alsmaar kwispelen en ze uiteindelijk hijgend met blije bekkies een koekie komen halen.

En ik vind het hebben van honden ook leuk omdat ik allerlei mensen tegenkom waarmee ik over honden en andere dingen kan kletsen. Dat doe ik hier op het forum en op straat en in het park. Honden hebben is voor mij een heel sociaal gebeuren, zowel voor mij als voor mijn honden. Ik moet er niet aan denken dat ik honden zou hebben die ik weg moest houden bij andere honden, want de interactie met andere honden en hun bazen is voor mij een heel groot deel van het plezier dat ik aan mijn honden beleef.

Jij en anderen, en jullie honden, beleven dat plezier deels op een heel andere manier. En daar zit in dit topic misschien "een stukje miscommunicatie".

:mrgreen: Ik weet dat je een hekel hebt aan dat soort uitdrukkingen.
Hanneke2
Zeer actief

Martijn schreef:
Emma schreef:@Martijn:
zo te horen heb jij dus een ander probleem.
Ik heb niet zozeer een probleem. Het is allemaal goed te doen. Het is meer een ergernis.
Wat me echter uitermate irriteert (in dit onderwerp maar nog op tal van andere terreinen) is dat er altijd asocialen in de buurt zijn die vinden dat ze de vrijheid hebben om in te schatten dat jij er maar even mee moet dealen dat zij zich geen moeite willen doen om hun shit bij zich te houden.

Je pikverlegende autostereo op 100 zetten als je hem zijn dagelijkse wasbeurt aan het geven bent.
Je vuilniszakken van het balkon af pleuren.
Je winkelwagentje gewoon ergens achterlaten want je zit niet op 50 ct te wachten.
180 door de bebouwde kom want ach..je hebt dat als sportieve chauffeur wel onder controle en dat anderen zich de peleurus schrikken, acht dat hoor bij het leven.
En dus je honden lekker op andere mensen af laten rennen zonder je af te vragen of ze daar op zitten te wachten.

Allemaal hetzelfde als je het mij vraagt. Het is een uiting van dezelfde verwende klootjesvolkmentaliteit.
En waarom moet al die frustratie afgereageerd op beschaafde mensen op het hondenforum? :roll:

Je moet ruzie maken met mensen waar je ruzie mee hebt, niet met mensen die er geen ene moer mee te maken hebben.
Zoie
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zoie »

estelle schreef:[Maar wat wil je hier nu mee zeggen dan?
Ik vat het een beetje op als dat een uitvallende hond aan de lijn eenmaal los ineens poeslief zouden zijn. Of dan zo'n hond maar zouden dulden.
.
dat zal zeker niet altijd zo zijn. En ik zal nooit iemand ongevraagd adviseren zijn aangelijnde hond maar los te knallen.

Ik geef uitvalgedrag als voorbeeld van communicatie tussen honden waarbij de baas niet perse buiten spel staat.

Uitvalgedrag is te trainen. En natuurlijk stuit je dan altijd op de dubbele grens van wat er met deze hond met deze genen en deze ervaringen mogelijk is, en waar deze trainer met deze relatie met deze specifieke hond toe in staat is.

We hadden het over het appel dat je op je hond hebt, en mijn ervaring is dat agressieve uitingen van mijn honden naar andere niet perse buiten mijn sturing liggen als ik daar aan werk.

Ik heb in eerdere discussies over dit onderwerp al vaker aangegeven dat wat mij betreft de controle die je over je hond hebt wel eens te eenzijdig wordt opgevat als in staat zijn je hond bij je te roepen dan wel bij je te houden.

En voordat ik nu weer verkeerd begrepen word: ik zeg beslist niet dat je van elke hond een vriendelijke, sociale kunt maken, laat staan dat ik dat zou kunnen.

Ik geloof trouwens ook niet dat je van elke hond een perfect luisterende hond kunt maken.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

Martijn schreef: En vooral ook vice versa want die buurtende honden zijn over het algemeen rijzieke sociale wrakken die 5 jaar eenzaamheid in elk contact goed te maken hebben.
Dit gaat helemaal niet meer over honden, want als mijn Jack bij jou komt buurten en netjes op zijn gat voor je gaat zitten om HALLO! te zeggen, of een natgeregende kop af wil vegen aan je nette broek, of Lilo komt heel laag naar je toe om geaaid te worden of manouvreert zich achter je zodat ze je knieholtes kan besnuffelen, dan maak je mij niet wijs dat jij met diezelfde nauwelijks ingehouden woede als hier effe mijn honden weg zou schelden.

Honden zijn leuk, heel veel vreemde honden zijn ook leuk, en jouw honden kunnen met heel veel vreemde honden waarschijnlijk hartstikke lekker effe rennen en spelen.

Er zijn ook vervelende honden, met aso bazen, en er zijn sowieso veel vervelende mensen in de wereld, maar zo gemiddeld statistisch gezien vind je volgens mij minder aso en vervelende mensen in losloopgebieden 's ochtends op een doordeweekse dag, dan op een zaterdagmiddag bij de Hema.

Ik krijg potdomme bijna de neiging om iets te gaan zeggen als "Ik begrijp dat je boos bent. Op wie ben je nou echt boos?" :roll:
daan!
Zeer actief

Ongelezen bericht door daan! »

bijna iedereen loopt / rent van ons weg als we met de honden lopen. Dat ligt aan het formaat.
Inmiddels lijnen we georgette en frederick altijd aan als we andere honden in het zicht krijgen. En Diesel dan ook maar.
Ik heb er geen zin in dat mijn joekels even fijn op andere honden afdenderen. Ik weet niet wat ze samen doen, en vind ze te groot om het uit te proberen. En ik doe het ook voor de andere hondenbazen.
Sociale dingen en spelen doen ze maar met elkaar en met de honden van onze vrienden op eigen terrein.
Met alledrie de honden tegelijk lopen we samen, in het weekend, als ik alleen loop neem ik Diesel mee, of 1 van de mastiffs, of met de mastiffs samen maar dan wel aan de lijn.

Ik weet waar ik kan wandelen zonder andere honden tegen te komen, en daar loop ik.

Ik lijn altijd aan als ik een andere hond zie.( misschien 4 keer per maand)

Sinds ik de combinatie georgette / frederick heb is er nog niemand geweest die de behoefte heeft zijn/haar hond te laten snuffelen bij mijn honden.

Mocht ik ooit weer moeten verhuizen naar een dichtbevolkt gebied wat betreft honden dan zou ik ze niet meer samen meenemen, en overgaan op een 'handzaam' formaat, of niet meer dan twee honden houden.
Want dat gezeur van 2 of 20 meter, vind ik wel ergerlijk.

Ik ontloop dat. En gelukkig kan ik dat.
Laatst gewijzigd door daan! op 24 jan 2009 00:31, 2 keer totaal gewijzigd.
Zoie
Zeer actief

Inge O schreef:
Zoie schreef:
Inge O schreef:
Moos schreef: Ja, daar ben ik het mee eens dus :wink: :wink:
Ik vind dat als je je hond er niet van kan beletten een andere hond te grijpen dat je dan dus niks mag klagen over mensen die hun vriendelijke hond niet terug kunnen roepen.
en toch, en toch.....zuiver vanuit hondtechnisch standpunt vind ik dat niet met elkaar te vergelijken.
in het geval van de hond die niet terug te roepen is als hij op een andere hond toeloopt is er nog geen interactie tussen die twee honden : het appèl gaat dan zuiver over de invloed die het baasje nog kan uitoefenen op zijn hond.

in het geval van de aangelijnde hond die uitvalt/snauwt/bijt naar de bezoekende hond zijn de honden al met elkaar 'in communicatie' - de één beïnvloedt dus het gedrag van de ander en de baas is dan (terecht) veel minder in beeld vwb. het beïnvloeden van het gedrag van zijn hond, gezien die interactie niks met hem, maar alles met die bezoekende hond te maken heeft.
maar waarom zou alleen communicatie tussen de honden onderling als het ware de appelvoering onzuiver maken, er spelen toch allerlei faktoren een rol, b.v. afstand.
neenee, je begrijpt het verkeerd, maar daar vreesde ik al voor want ik vond het heel moeilijk om het zo neer te zetten dat het maar op één manier te interpreteren was.
ik was van plan mijn stukje te beginnen met ' ik begrijp wat je bedoelt ', maar besloot dit maar weg te halen voor het geval dat :mrgreen:
ik probeer een stukje opnieuw : ik bedoel niet dat het appèl op je hond verdwijnt als ze neus aan neus bij je staan (dat doet het waarschijnlijk ook wel, maar even los daarvan).
ik bedoel dat de prioriteiten van de hond dan 200% verplicht elders liggen dan bij jou, want die andere hond is er al en er moet dus gecommuniceerd worden en alle aandacht moet daarbij gehouden worden want dat niet doen zou (volgens de hond) wel eens nare gevolgen kunnen hebben.

dat aspect speelt nog niet bij de hond die van zijn baas wegloopt naar een andere hond. die hond heeft nog niet de onontkoombare verplichting om met die andere in discussie te gaan, want er zijn nog zat alternatieven. is hij niet terug te roepen dan gaat het hier wel vnl. over appèl want die hond zit nog niet gedwongen in dichte interactie met die andere hond.

ik weet niet of het nu duidelijker is :oeps: ?
nou ik begrijp gewoon niet zo goed waarom de prioriteiten van de hond in die situatie perse zo moeten liggen.

De meeste honden die je in het uitlaatbos tegen komt hebben geen kwaad in de zin en kan je ongestraft negeren, en dat kan je je hond - in principe - leren. Dat heb ik b.v. met sien gedaan.

Bazen die zichzelf roedelleider vinden hoor je wel zeggen dat hun hond bij wijze van spreken geen stap mag zetten zonder hun toestemming, laat staan een andere hond te pakken nemen.

Ik zie de mate van zelfstandigheid, of in hoeverre een hond zicht iets van zijn baas aantrekt in een bepaalde situatie, als het ware meer als plaats die hij inneemt op een spectrum, waarbij het de kunst is, de hond, desgewenst, in de door jou gewenste richting te trainen.

Als ik nu duidelijk ben :mrgreen:

Tuurlijjk snap ik wel dat dit aspect geen rol speelt als mijn hond op zoek gaat naar een andere hond die nog op geen enkele manier contact gemaakt heeft. Hoewel een hond dan die andere hond m.i. toch ook wel als b.v. een potentieel gevaarlijke indringer in zijn territorium zou kunnen zien.
Afbeelding
Hanneke2
Zeer actief

daan! schreef:bijna iedereen loopt / rent van ons weg als we met de honden lopen.
Inmiddels lijnen we georgette en frederick altijd aan als we andere honden in het zicht krijgen. En Diesel dan ook maar.
Ik heb er geen zin in dat mijn joekels even fijn op andere honden afdenderen. Ik weet niet wat ze samen doen, en vind ze te groot om het uit te proberen. En ik doe het ook voor de andere hondenbazen.
Sociale dingen en spelen doen ze maar met elkaar en met de honden van onze vrienden op eigen terrein.
Met alledrie de honden tegelijk lopen we samen, in het weekend, als ik alleen loop neem ik Diesel mee, of 1 van de mastiffs, of met de mastiffs samen maar dan wel aan de lijn.

Ik weet waar ik kan wandelen zonder andere honden tegen te komen, en daar loop ik.

Ik lijn altijd aan als ik een andere hond zie.( misschien 4 keer per maand)

Sinds ik de combinatie georgette / frederick heb is er nog niemand geweest die de behoefte heeft zijn/haar hond te laten snuffelen bij mijn honden.
Wij lopen heel vaak een eindje op met een enorme BM-reu en een kleinere maar pittige BM-teef, en als ik die 2 als 'vreemde' honden aan zag komen zou ik ook rechtsomkeert maken.

Maar de baas in kwestie heeft altijd in gelegenheidsroedels gelopen, heeft haar honden ook prima onder controle. En met mijn honden gaat het na wat aanloopproblemen prima. Jack en de reu lopen gewoon wat te snuffelen, en de dames zijn aan het rennen en lekker lomp stoeien. De BMs kunnen ook best met alle andere honden in het park.

Het is allemaal zo relatief he? In een andere situatie, in een ander gebied, met andere honden, andere bazen...
Zoie
Zeer actief

Hanneke2 schreef:[Het is allemaal zo relatief he? In een andere situatie, in een ander gebied, met andere honden, andere bazen...
ik vind het ook zo moeilijk om algemene dingen hierover te zeggen, omdat elke situatie weer anders is. Met welke honden loop ik, op welk tijdstip waar. Dat maakt al veel uit.

Ik kan me ook ergeren als ik met ons complete roedeltje ergens in de duinen met b.v. rio aangelijnd duidelijk probeer te ontwijken, en die andere baas honoreert dat op geen enkele manier.

Maar ik pieker er niet over om op zondagmiddag datzelfde te doen in het groenendaalse bos.
Afbeelding
Moos
Zeer actief

Ongelezen bericht door Moos »

Hanneke2 schreef:
:smile: Waarom zeg je nou sorry? Je doet het toch gewoon goed zoals bij de hond past?
Uit beleefdheid :mrgreen: :mrgreen: :wink:
Het enige waar je in mijn ogen misschien een beetje aan voorbij gaat is dat Moos een heel ander soort hond was dan Vera. Dus ik ga niet helemaal mee in je "Ik had het bij Moos ook zo moeten doen." :wink:
Moos was een andere hond, maar qua behoorlijke gefixeerd zijn op andere honden (en mensen) lijken hij en Vera erg op elkaar hoor :wink:
Ik weet vrij zeker dat als ik Moos niet zelf had geleerd dat andere honden inderdaad, zoals hij zelf al geloofde, onwijsssss leuk waren, dat ik niet 2-3 jaar bezig zou zijn geweest om hem te leren dat hij niet naar elke hond toe hoefde :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Inge O schreef:nee, voor bram zou het alleen maar een groot feest zijn, maar ja, ik heb geen afstands-(honden!)-piemeltjesdetector én de bende hier moet daar idd maar beter duidelijke regels voor krijgen, anders zouden ze wel veinzen dat het allemaal brammetjes zijn :mrgreen: .
Ja snap ik. Maar stel dat jij alleen Dropje en Kwiebus zou hebben. Zou je dan ook zo zwart/wit zijn?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Moos
Zeer actief

Hanneke2 schreef:
Het is allemaal zo relatief he? In een andere situatie, in een ander gebied, met andere honden, andere bazen...
Dat is ook zo, het is ook allemaal situatie-afhankelijk. En ik denk dat je goed doet als je dus ook per situatie een inschatting maakt en besluit wat te doen. Zo laat ik Vera dus niet op een klein hondje afgaan dat aan de enkels van de baas met een beetje benauwd koppie meehobbelt. Saar laat ik dan wel vrij lopen, want dat is zelf net zo'n schijterd :mrgreen:
Maar komen we iemand tegen met een klein pluizedingetje dat met stoere trippels onze kant opgetrippeld komt, blije kwispelstaart erbij, dan laat ik Vera ook gaan (omdat ik dus ook weet dat ze heel beschaafd is, juist met kleine hondjes).
Dan kan ik ook wel zeggen "Vera mag nooit naar kleine hondjes toe", maar de genuanceerde versie ligt even anders :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Ik had een paar weken geleden een hele rare situatie in Groenendaal.
Frenk en ik lopen rustig door het bos en er komt ons een meneer met een herder tegemoet. Hij roept zijn hond naast zich en ik zoek oogcontact om te vragen of ik hetzelfde moet doen, maar hij negeert mij. Vervolgens laat hij zijn hond weer gaan en loopt mijn kant op. Ik denk "ok, zal wel aan het oefenen zijn ofzo". Ik doe dat ook wel eens met Frenk. En we lopen allemaal door.
Als hij iets dichterbij komt, gaat hij op zijn hurken zitten en hij (de man dus) begint naar Frenk te staren, echt gefixeerd. Frenk reageert daar verder niet op, want die loopt een beetje voor zich uit te snuffen. (Frenk was dus de hele tijd op afstand van die man en zijn hond)
Voor ik Frenk bij me heb kunnen roepen duikt de herder van die man op Frenk en grijpt 'm in z'n rug. Dan pas staat die man weer op en roept zijn hond bij zich en loopt weer door. Wederom mijn pogingen om contact te maken negerend.
Ik was te verbouwereerd om achter hem aan te gaan, bovendien wilde ik vooral weten of Frenk in orde was. Dat bleek zo te zijn en we lopen door. Komt er verderop een oudere heer met een cocker uit de bosjes: "is hij weg? Ja, hij doet ook altijd zo raar naar mijn hond, ik duik de bosjes in als ik hem aan zie komen."

Is dat :piew: of is dat :piew:

Oh.. en het was gewoon 's middags, dus redelijk druk in het bos. :19:

Met Frenk is niks aan de hand. geen lichamelijke schade en ik merk verder niks aan hem. Dus waarschijnlijk viel het dan reuze mee, maar raar was het echt. :N:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Wat een rare vent. Als een hond zomaar uit het niets op mijn hond duikt, dan krijgt die een schop. Wedden dat zo'n vent dan ineens zijn hond wel fatsoenlijk bij zich kan houden? Wat een mafkees.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

nou ja, wat een dwaas :roll:

Ik vind het wel heel erg jammer dat het zo vaak herderbazen zijn die dat doen, naarmate ik meer hier lees begrijp ik steeds beter waarom mensen zo een aversie tegen herders hebben....ligt toch niet altijd aan de honden, meer aan de bazen die er een gruwlijk potje van maken :boos:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief

Muk schreef:Wat een rare vent. Als een hond zomaar uit het niets op mijn hond duikt, dan krijgt die een schop. Wedden dat zo'n vent dan ineens zijn hond wel fatsoenlijk bij zich kan houden? Wat een mafkees.
Nou vooral dat negeren, hurken, staren en weer negeren :N:
Heel :piew:
Normaal gesproken ben ik wel van de actie, maar ik stond nu echt paf. :19:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

renee-uk schreef:ligt toch niet altijd aan de honden, meer aan de bazen die er een gruwlijk potje van maken :boos:
Volgens mij ligt het altijd aan de baas (begeleider). Zelfs als een hond een "probleem" heeft, kun je dat de hond niet kwalijk nemen of nadragen. Het is altijd de baas die een hond in de gelegenheid laat komen om amok te maken. :19:
Afbeelding
Muk

Ongelezen bericht door Muk »

Frenk schreef:
Muk schreef:Wat een rare vent. Als een hond zomaar uit het niets op mijn hond duikt, dan krijgt die een schop. Wedden dat zo'n vent dan ineens zijn hond wel fatsoenlijk bij zich kan houden? Wat een mafkees.
Nou vooral dat negeren, hurken, staren en weer negeren :N:
Heel :piew:
Normaal gesproken ben ik wel van de actie, maar ik stond nu echt paf. :19:
Kan ik mij ook wel voorstellen, want zoiets verwacht je niet.

Idiote bazen kom je trouwens wel bij elk hondenras tegen. En ja, daardoor gedraagt hun hond zich niet zoals het moet en aan eventuele hondenetiquette hebben ze ook lak. Hier waar ik woon zijn de mensen met herders juist wel ok en heb ik meer problemen (niet zulke zoals Frenk net beschreef) met de bazen van de kleine hondenrassen, zoals de hussells enz.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door renee-uk »

Frenk schreef:
renee-uk schreef:ligt toch niet altijd aan de honden, meer aan de bazen die er een gruwlijk potje van maken :boos:
Volgens mij ligt het altijd aan de baas (begeleider). Zelfs als een hond een "probleem" heeft, kun je dat de hond niet kwalijk nemen of nadragen. Het is altijd de baas die een hond in de gelegenheid laat komen om amok te maken. :19:
Eens maar de herders zijn wel erg vaak het kind van de rekening....
Misschien hebben die extra vaak daapse bazen??
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Frenk
Zeer actief

Muk schreef:Idiote bazen kom je trouwens wel bij elk hondenras tegen. En ja, daardoor gedraagt hun hond zich niet zoals het moet en aan eventuele hondenetiquette hebben ze ook lak. Hier waar ik woon zijn de mensen met herders juist wel ok en heb ik meer problemen (niet zulke zoals Frenk net beschreef) met de bazen van de kleine hondenrassen, zoals de hussells enz.
Wil ik graag aan toevoegen dat dit toevallig een meneer met een herder was. Ik kom ook heel veel hartstikke leuke herders (en bijbehorende baasjes) tegen. Ik heb niet meer last van een bepaald type/ras/soort ten opzichte van anderen :19:
Afbeelding
Moos
Zeer actief

renee-uk schreef:
Frenk schreef:
Eens maar de herders zijn wel erg vaak het kind van de rekening....
Misschien hebben die extra vaak daapse bazen??
Is het niet zo dat een Herder sneller zelf eens even een hond zal gaan "Herderen" of even omver beuken, als hij geen leiding krijgt van de baas?
Net als dat Labs (met name reuen heb ik het idee altijd) zonder leiding van de baas snel met 4 poten tegelijk op andere honden zullen stuiteren bijvoorbeeld?
En, om nog maar iets te noemen, Kooikers met angst-agressie die woest op andere honden afrennen als de baas niet ingrijpt?

Er zijn denk ik een zooitje rassen (en dan uiteraard nog individuele honden) die als de baas niet een beetje oplet zelf wel dingen gaan regelen met andere honden, op een manier waar die andere honden en bazen vaak niet op zitten te wachten :wink:
Laatst gewijzigd door Moos op 24 jan 2009 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”