Dongo schreef:tja ik blijf erbij...je kunt een reu niet altijd onder apél houden als die een loopse hond ruikt...heeft nix met excuus te maken, zit gewoon derin
staat los ervan dat als je reu achter een teefje aangaat, je wel er achteraan moet gaan

Ja, maar van hoeverre ruiken ze het dan?
Vraag ik me af omdat ik dus nu met Vera heel veel aangelijnde honden passeer, en er geen 1 tegenkom die als een gek piepend en kwijlend in de riem gaat hangen ofzo.
Vera plast ook gewoon maar 1, nu heel soms zowaar 2, keer per wandeling van drie kwartier ofzo, dus ik kan ook niet zeggen dat ze een spoor uitzet. Wellicht dat dat ook scheelt? Of geven de voetzooltjes ook een loopse geur af?
Ik heb dus 1 loslopende reu gehad (die van het begin bericht van dit topic) die in eerste instantie ons gewoon passeerde (dus niks "op 100 meter afstand rook hij ons al" ofzo), toen ons zag, en toen hij al echt behoorlijk aan het naderen was inderdaad wel doorhad dat Vera loops was. Maar toen was hij 10 meter van ons weg ofzo. Ik ben nog wel wat meer loslopende reuen tegengekomen die op ons afkwamen, maar die komen normaal ook op ons af (en ik dacht dat "ze is loops" de baas nu wel in actie zou brengen, maar vaak niet dus

), dus in hoeverre dat met die loopsheid te maken heeft kan ik niet zeggen.
Verder kom ik, omdat ik op plekken loop waar zoveel mogelijk honden aangelijnd zijn, heel veel aangelijnde honden dus tegen, maar die lopen dus gewoon langs, zonder neus in de lucht, en zonder daarna nog in de riem te gaan hangen omdat ze terug willen ofzo (ik geef ze wel altijd de ruimte hoor, ga ook vaak even in de berm aan de overkant lopen zelf).
Ja, of ze willen soms wel even komen buurten, maar ik zie dan echt geen ander buurtgedrag dan als ik zonder loopse teef loop.
Als je dus terwijl die reu nog 50 meter verderop is even roept "ik heb een loopse teef", zou ik dus, naar de ervaringen nu kijkende, denken dat je dan dus gewoon nog net zo'n appel (met streepje) op de hond zou moeten hebben als normaal

Dan zijn er natuurlijk nog tig honden die dan niet luisteren gewoon omdat ze op elke hond af willen stieren, maar dat doen ze dan dus ook bij niet loopse teven en reuen.