het gaat mij niet zozeer om het geld maar ik wil wel graag weten of het zinvol is, als ik mee kan werken aan onderzoeken in mijn ras, op zoek naar "foute"genen, prima, maar als dat nog niet zo is en veel van de problemen die er kunnen zijn ook erg moeilijk vast te stellen zijn, tja.. dan ga ik dat geld niet uitgeven ....The Alpha Bitch schreef:Ja dan krijg je de folders nog wel als ze de puppen komen chippen. Maar ja eens moet een begin zijn voor een dna data base zullen ze misschien denken. Ik denk er net zo over als jij hoor. In duitsland word t wel gedaan, bij mn DH in ieder geval. Van mijn teef hebben ze toen tegelijk met de HD foto`s DNA genomen, en dat is al weer wat jaartjes terug. Dus daar is wel al een paar jaar aan info aanwezig denk ik dan. Misschien makkelijk, maar ik moet t zelf nog maar zien gebeuren hier , ook omdat de prijs hiervan in nederland voor veel fokkers te hoog zal zijn vrees. Tis dus nog denk ik nog maar even afwachten wat de fokkers ervan zullen denken.
Ster topic:
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren
Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!
Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak
alternatief voor chippen
Moderator: moderatorteam
- yamie
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
- Contacteer:
-
goud
- Zeer actief
- Contacteer:
Zoiets dacht ik ook.Valerie schreef:Volgens mij wilt ze niet chippen omdat ze door de maffia vogelvrij is verklaard en op geen enkele manier achterhaalbaar wilt zijn![]()
Waarom ze dan wel op internet zit ben ik nog niet achter
Maggie
Maggie
- Liesbeth
- Zeer actief
- Aantal honden: 1
Even helemaal off topic, maar ik heb paarden echt wel vlees zien eten. Was bij een nertsenfokker, waar de paarden het voer voor de nertsen vraten en daar zat niet echt veel graan bij :N: .Casey schreef:Nou lijkt het me ook wel een extreem slecht plan om een paard vers vlees te gaan voeren eerlijk gezegd :N:Rosita Compagner schreef:
Wel grappig die verschillen tussen paarden- en hondenmensen. Over chippen is bij de paarden veel meer gedoe.
Daarnaast maakt Bokt (want daar komt de paardeninfo vandaan natuurlijk) zich amper druk om de voedingsmethode van hond of kat. Brok voert daar de boventoon.
Kees
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
- YvetteJ
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
- Aantal honden: 2
- Contacteer:
Dit vind ik toch een wat vreemd voorbeeld. Als ik met een Fries paard aankom dan nemen ze dat echt niet bij het Fjordenpaardenstamboek op omdat dat het stamboek van mijn keuze is. Er moeten echt wel voldoende raskenmerken aanwezig zijn willen ze het paard in het hulpboek opnemen.antheman schreef:Bedankt voor de reacties!
Nogmaals, ik ga niet in op het waarom![]()
Dat geeft zo'n venijn joh![]()
Zou DNA echt alleen bij stamboekhonden kunnen? Dat is Kees dus niet....
t gekke is dat bij paarden DNA afgenomen kan worden, gewoon HTK paarden, zonder stamboom. Vervolgens wordt dit geregistreerd en wordt het paard bij een stamboek naar kezue ingeschreven.
Zo gebeurd het dus dat een papierloze IJslander dan inene een Fjord wordt, omdat hij is ingeschreven bij het Fjordenstamboek voor de registratie van zijn DNA. ik ben blij met die keus.
Voor wat de Fjorden betreft werd (vroeger?) inderdaad DNA afgenomen maar dat was ter identificatie van de ouders van het paard, niet in de zin van identificatie om het paard zelf te checken met de papieren.
Na de check werden ze overigens allemaal direct gechipt.
Groetjes Yvette
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
- gizmo
- Zeer actief
-
Danielle
- Zeer actief
- Contacteer:
IN Belgie is het vanaf 1 januari verplicht. Daar moet van elk nestje wat gefokt is, het DNA van paps, mams en minstens 1 kind afgenomen worden. Vandaar dat ik dus mijn reuen allemaal gedaan heb, want anders mogen ze dus niet meer in Belgie dekken...yamie schreef:het gaat mij niet zozeer om het geld maar ik wil wel graag weten of het zinvol is, als ik mee kan werken aan onderzoeken in mijn ras, op zoek naar "foute"genen, prima, maar als dat nog niet zo is en veel van de problemen die er kunnen zijn ook erg moeilijk vast te stellen zijn, tja.. dan ga ik dat geld niet uitgeven ....The Alpha Bitch schreef:Ja dan krijg je de folders nog wel als ze de puppen komen chippen. Maar ja eens moet een begin zijn voor een dna data base zullen ze misschien denken. Ik denk er net zo over als jij hoor. In duitsland word t wel gedaan, bij mn DH in ieder geval. Van mijn teef hebben ze toen tegelijk met de HD foto`s DNA genomen, en dat is al weer wat jaartjes terug. Dus daar is wel al een paar jaar aan info aanwezig denk ik dan. Misschien makkelijk, maar ik moet t zelf nog maar zien gebeuren hier , ook omdat de prijs hiervan in nederland voor veel fokkers te hoog zal zijn vrees. Tis dus nog denk ik nog maar even afwachten wat de fokkers ervan zullen denken.
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
- Bika
- Actief
- Mijn ras(sen): 3 Whippets
- Contacteer:
- vania
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
- Aantal honden: 4
-
goud
- Zeer actief
- Contacteer:
Honden die een stamboom krijgen worden gechipt door de RVB. Voor huishonden is het volgens mij niet verplicht.vania schreef:ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:
hier in Belgie is het dus al enkele jaren verplicht
en sinds dit jaar dus ook DNA onderzoek van moeders, vaders en 1pup van het nest
Maggie
Maggie
-
Ennath
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna! - Aantal honden: 4
Voor huishonden is chippen niet verplicht maar wel:goud schreef:Honden die een stamboom krijgen worden gechipt door de RVB. Voor huishonden is het volgens mij niet verplicht.vania schreef:ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:
en sinds dit jaar dus ook DNA onderzoek van moeders, vaders en 1pup van het nest![]()
Alleen als je hond in de Databank gaat worden ze ook gechipt.
Maggie
- voor de handel (ook in pups!)
- opname in asiel
- verblijf in pension
- meenemen naar het buitenland
- (bijna) alle landelijke examens eisen identificatie dmv chip
- (bijna) alle wedstrijden eisen identificatie dmv chip
Dus: als je een rasloos pupje uit het nest van den buurvrouw neemt, en je stopt hem nooit in pension, en je gaat er niet mee naar het buitenland, en je traint niet voor een landelijk examen. Dan kan je de hond chiploos door het leven laten gaan.
In alle andere gevallen zal hij gechipped moeten worden.
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
vanochtend was op het nieuws dat het voor honden vanaf 2011 verplicht wordt en dat ze het voor katten willen gaan verplichtenvania schreef:ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:
en sinds dit jaar dus ook DNA onderzoek van moeders, vaders en 1pup van het nest

-
Ennath
- Zeer actief
Mijn zegen hebben ze.massam schreef:vanochtend was op het nieuws dat het voor honden vanaf 2011 verplicht wordt en dat ze het voor katten willen gaan verplichtenvania schreef:ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:
Hier is alles (hond en kat) gechipped
- Bika
- Actief
- Contacteer:
Chippen of DNA?massam schreef:vanochtend was op het nieuws dat het voor honden vanaf 2011 verplicht wordt en dat ze het voor katten willen gaan verplichtenvania schreef:ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:
Als je blijft kijken waar de zon is ondergegaan zal je hem nooit meer op zien komen.
Iedereen fijne Feestdagen toegewenst

- vania
- Zeer actief
zal alleen chippen zijn waarschijnlijkBika schreef:Chippen of DNA?massam schreef:vanochtend was op het nieuws dat het voor honden vanaf 2011 verplicht wordt en dat ze het voor katten willen gaan verplichtenvania schreef:ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:
hier is (volgens mij) DNA alleen mogelijk met stamboomhonden
- vania
- Zeer actief
eigenlijk is dat gewoon stomEnnath schreef:Voor huishonden is chippen niet verplicht maar wel:goud schreef:Honden die een stamboom krijgen worden gechipt door de RVB. Voor huishonden is het volgens mij niet verplicht.vania schreef:ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:
en sinds dit jaar dus ook DNA onderzoek van moeders, vaders en 1pup van het nest![]()
Alleen als je hond in de Databank gaat worden ze ook gechipt.
Maggie
- voor de handel (ook in pups!)
- opname in asiel
- verblijf in pension
- meenemen naar het buitenland
- (bijna) alle landelijke examens eisen identificatie dmv chip
- (bijna) alle wedstrijden eisen identificatie dmv chip
Dus: als je een rasloos pupje uit het nest van den buurvrouw neemt, en je stopt hem nooit in pension, en je gaat er niet mee naar het buitenland, en je traint niet voor een landelijk examen. Dan kan je de hond chiploos door het leven laten gaan.
In alle andere gevallen zal hij gechipped moeten worden.
voor de meeste dinges moet je hond gechipt zijn
waarom dat niet zoveel jaar terug al verplicht maken
hier zijn de honden gewoon gechipt
Shadow heeft zelfs een nieuwe gehad omdat de zijne op wandel was
normaal moet die links in de hals zitten, die van Shadow zat rechts op zijn schouder, kon je zo vastpakken, dus heeft de da die er uit gehaald en een nieuwe der in gestoken en heeft hij de papieren in orde gemaakt
- M@scha
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Labraque
chippenBika schreef:Chippen of DNA?massam schreef:vanochtend was op het nieuws dat het voor honden vanaf 2011 verplicht wordt en dat ze het voor katten willen gaan verplichtenvania schreef:ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:

- Bika
- Actief
- Contacteer:
- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
- Aantal honden: 3
chippen
Ik ben juist reuze blij met de chip
Omdat ik niet wilde dat mijn schapen van die afschuwelijke oormerken in moesten, heb ik ze gechipped met een schriftelijke verklaring van de dierenarts erbij dat oormerknr. 123 bij schaap chipnr. 123 hoort, handig he?
Nog niet legaal in Nederland, maar who cares
groetjes, Ingrid
Nog niet legaal in Nederland, maar who cares
groetjes, Ingrid

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt
www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
- Bika
- Actief
- Contacteer:
Re: chippen
Moeten ze bij alle dieren doen, zo'n oormerk is toch geen gezicht.Ingrid48 schreef:Ik ben juist reuze blij met de chipOmdat ik niet wilde dat mijn schapen van die afschuwelijke oormerken in moesten, heb ik ze gechipped met een schriftelijke verklaring van de dierenarts erbij dat oormerknr. 123 bij schaap chipnr. 123 hoort, handig he?
groetjes, Ingrid
Als je blijft kijken waar de zon is ondergegaan zal je hem nooit meer op zien komen.

-
Githa
- Zeer actief
- Contacteer:
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... onden.htmlmassam schreef:chippenBika schreef:Chippen of DNA?massam schreef:vanochtend was op het nieuws dat het voor honden vanaf 2011 verplicht wordt en dat ze het voor katten willen gaan verplichtenvania schreef:ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:
- Ingrid48
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Re: chippen
Mijn ideeBika schreef:Moeten ze bij alle dieren doen, zo'n oormerk is toch geen gezicht.Ingrid48 schreef:Ik ben juist reuze blij met de chipOmdat ik niet wilde dat mijn schapen van die afschuwelijke oormerken in moesten, heb ik ze gechipped met een schriftelijke verklaring van de dierenarts erbij dat oormerknr. 123 bij schaap chipnr. 123 hoort, handig he?
groetjes, Ingrid
groetjes, Ingrid

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt
www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
- poembaa
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
- Contacteer:
Moet er niet aan denken zeg! Waarom moet ik mijn hond verplicht DNA laten afnemen? Ik ga er niet mee fokken (alles is trouwens gecastreerd), de fokker vertrouw ik, ik weet zeker wie moeders is. Dus waarom zou ik als gewoon honden-houder een hond DNA laten afnemen? Hij heeft een chip en daar zie ik het nut van in. Zo kan iemand hem terug vinden, is te zien dat ik inderdaad met "die-en-die" hond examen doe. Dus chippen snap ik, maar DNA? Voor fokkers heel erg handig en misschien noodzakelijk, maar alle honden? Hihi, probeer het eens bij mensen, daar kom je nog eens leuke dingen tegen.....Oke, waarom bij rashonden geen verplichte DNA?
Bij onze Balou is dat wel gedaan.
-
Ennath
- Zeer actief
Ik hoop dat we ooit zover komen dat bij alle pups standaard DNA afgenomen wordt -en dan ook gecontroleerd wordt-poembaa schreef:Moet er niet aan denken zeg! Waarom moet ik mijn hond verplicht DNA laten afnemen? Ik ga er niet mee fokken (alles is trouwens gecastreerd), de fokker vertrouw ik, ik weet zeker wie moeders is. Dus waarom zou ik als gewoon honden-houder een hond DNA laten afnemen? Hij heeft een chip en daar zie ik het nut van in. Zo kan iemand hem terug vinden, is te zien dat ik inderdaad met "die-en-die" hond examen doe. Dus chippen snap ik, maar DNA? Voor fokkers heel erg handig en misschien noodzakelijk, maar alle honden? Hihi, probeer het eens bij mensen, daar kom je nog eens leuke dingen tegen.....Oke, waarom bij rashonden geen verplichte DNA?
Bij onze Balou is dat wel gedaan.
Gewoon, gelijk met het chippen.
Op die manier weet je zeker dat pup A inderdaad het product van Pa X en Ma Y is.
En niet stiekem ondergeschoven werd, of toch van een andere vader is.
Ik weet al niet altijd zeker dat moeder ook inderdaad moeder is, maar de opgegeven vader hoeft helemaal niet te kloppen.
Een consistent fokbeleid kan je pas maken nadat het zeker is dat de ouderdieren ook inderdaad de opgegeven ouderdieren zijn.
En niet alleen op papier.
- antheman
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd
-
SuzieC1970
- Zeer actief
- Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.
Heb hier weinig aan toe te voegen helaas, volgens mij zijn er geen alternatieven bij honden. Ik lees alleen net wel bij verschillende mensen dat een chip verplicht is als je hond in pension gaat. Is bij mijn weten niet zo hoor. Ik heb 1 hond met chip en 1 hondje zonder en in pensions is er nog nooit naar gevraagd ! Ze moeten geent zijn en een enting tegen kennelhoest hebben, verder niks....