Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

alternatief voor chippen

Een forum voor algemene onderwerpen over honden en vragen over honden.

Moderator: moderatorteam

yamie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Jack Russell Terriers
Contacteer:

Ongelezen bericht door yamie »

The Alpha Bitch schreef:Ja dan krijg je de folders nog wel als ze de puppen komen chippen. Maar ja eens moet een begin zijn voor een dna data base zullen ze misschien denken. Ik denk er net zo over als jij hoor. In duitsland word t wel gedaan, bij mn DH in ieder geval. Van mijn teef hebben ze toen tegelijk met de HD foto`s DNA genomen, en dat is al weer wat jaartjes terug. Dus daar is wel al een paar jaar aan info aanwezig denk ik dan. Misschien makkelijk, maar ik moet t zelf nog maar zien gebeuren hier , ook omdat de prijs hiervan in nederland voor veel fokkers te hoog zal zijn vrees. Tis dus nog denk ik nog maar even afwachten wat de fokkers ervan zullen denken.
het gaat mij niet zozeer om het geld maar ik wil wel graag weten of het zinvol is, als ik mee kan werken aan onderzoeken in mijn ras, op zoek naar "foute"genen, prima, maar als dat nog niet zo is en veel van de problemen die er kunnen zijn ook erg moeilijk vast te stellen zijn, tja.. dan ga ik dat geld niet uitgeven ....
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

Valerie schreef:Volgens mij wilt ze niet chippen omdat ze door de maffia vogelvrij is verklaard en op geen enkele manier achterhaalbaar wilt zijn :mrgreen:

Waarom ze dan wel op internet zit ben ik nog niet achter :idea:
Zoiets dacht ik ook. :denken: :denken: Wordt een chipnr; gekoppeld aan naam en adres van de eigenaar? Er zijn mensen die nergens geregistreerd willen staan.

Maggie
Maggie
Liesbeth
Zeer actief
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Liesbeth »

Casey schreef:
Rosita Compagner schreef:
Wel grappig die verschillen tussen paarden- en hondenmensen. Over chippen is bij de paarden veel meer gedoe.
Daarnaast maakt Bokt (want daar komt de paardeninfo vandaan natuurlijk) zich amper druk om de voedingsmethode van hond of kat. Brok voert daar de boventoon.
Nou lijkt het me ook wel een extreem slecht plan om een paard vers vlees te gaan voeren eerlijk gezegd :N:

Kees
Even helemaal off topic, maar ik heb paarden echt wel vlees zien eten. Was bij een nertsenfokker, waar de paarden het voer voor de nertsen vraten en daar zat niet echt veel graan bij :N: .
Groetjes Liesbeth en een lebber van Luuk.

Tessa 07-03-2007 --- 15-03-2018
YvetteJ
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruaanse Naakthond, Toypoedel
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door YvetteJ »

antheman schreef:Bedankt voor de reacties!

Nogmaals, ik ga niet in op het waarom :mrgreen:
Dat geeft zo'n venijn joh :pffff:

Zou DNA echt alleen bij stamboekhonden kunnen? Dat is Kees dus niet....

t gekke is dat bij paarden DNA afgenomen kan worden, gewoon HTK paarden, zonder stamboom. Vervolgens wordt dit geregistreerd en wordt het paard bij een stamboek naar kezue ingeschreven.
Zo gebeurd het dus dat een papierloze IJslander dan inene een Fjord wordt, omdat hij is ingeschreven bij het Fjordenstamboek voor de registratie van zijn DNA. ik ben blij met die keus.
Dit vind ik toch een wat vreemd voorbeeld. Als ik met een Fries paard aankom dan nemen ze dat echt niet bij het Fjordenpaardenstamboek op omdat dat het stamboek van mijn keuze is. Er moeten echt wel voldoende raskenmerken aanwezig zijn willen ze het paard in het hulpboek opnemen.
Voor wat de Fjorden betreft werd (vroeger?) inderdaad DNA afgenomen maar dat was ter identificatie van de ouders van het paard, niet in de zin van identificatie om het paard zelf te checken met de papieren.
Na de check werden ze overigens allemaal direct gechipt. :19:
Groetjes Yvette

Chupa (2007)
Tobias (2008-2021)
Freek (2020)
gizmo
Zeer actief

Ongelezen bericht door gizmo »

Er is een onderzoek geweest bij ratten en honden in een laboratorium dat er kanker gezwellen zijn ontstaan na het toedienen van een chip
Ik denk dat hij daarom er op tegen is
Zit wel wat in natuurlijk
Afbeelding
Danielle
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Danielle »

yamie schreef:
The Alpha Bitch schreef:Ja dan krijg je de folders nog wel als ze de puppen komen chippen. Maar ja eens moet een begin zijn voor een dna data base zullen ze misschien denken. Ik denk er net zo over als jij hoor. In duitsland word t wel gedaan, bij mn DH in ieder geval. Van mijn teef hebben ze toen tegelijk met de HD foto`s DNA genomen, en dat is al weer wat jaartjes terug. Dus daar is wel al een paar jaar aan info aanwezig denk ik dan. Misschien makkelijk, maar ik moet t zelf nog maar zien gebeuren hier , ook omdat de prijs hiervan in nederland voor veel fokkers te hoog zal zijn vrees. Tis dus nog denk ik nog maar even afwachten wat de fokkers ervan zullen denken.
het gaat mij niet zozeer om het geld maar ik wil wel graag weten of het zinvol is, als ik mee kan werken aan onderzoeken in mijn ras, op zoek naar "foute"genen, prima, maar als dat nog niet zo is en veel van de problemen die er kunnen zijn ook erg moeilijk vast te stellen zijn, tja.. dan ga ik dat geld niet uitgeven ....
IN Belgie is het vanaf 1 januari verplicht. Daar moet van elk nestje wat gefokt is, het DNA van paps, mams en minstens 1 kind afgenomen worden. Vandaar dat ik dus mijn reuen allemaal gedaan heb, want anders mogen ze dus niet meer in Belgie dekken...
Danielle Boshouwers
Border Collie en Hrvatski Ovcar kennel "Nice of you to Come Bye"
Bika
Actief
Mijn ras(sen): 3 Whippets
Contacteer:

Ongelezen bericht door Bika »

Onze Balou die in België is geboren is gechipt.
En ook DNA is daar verplicht.
Dat is eigenlijk wel zo safe, weet je zeker wie pa en moe zijn.
Als je blijft kijken waar de zon is ondergegaan zal je hem nooit meer op zien komen.
Iedereen fijne Feestdagen toegewenst
Afbeelding
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door vania »

ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:

hier in Belgie is het dus al enkele jaren verplicht
en sinds dit jaar dus ook DNA onderzoek van moeders, vaders en 1pup van het nest
Afbeelding
goud
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door goud »

vania schreef:ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:

en sinds dit jaar dus ook DNA onderzoek van moeders, vaders en 1pup van het nest
Honden die een stamboom krijgen worden gechipt door de RVB. Voor huishonden is het volgens mij niet verplicht. :19: :19: Alleen als je hond in de Databank gaat worden ze ook gechipt.
Maggie
Maggie
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

goud schreef:
vania schreef:ik dacht altijd dat in Nederland chippen ook verplicht was, maar blijkbaar is dat dus niet :N:

Honden die een stamboom krijgen worden gechipt door de RVB. Voor huishonden is het volgens mij niet verplicht. :19: :19: Alleen als je hond in de Databank gaat worden ze ook gechipt.
Maggie
Voor huishonden is chippen niet verplicht maar wel:
- voor de handel (ook in pups!)
- opname in asiel
- verblijf in pension
- meenemen naar het buitenland
- (bijna) alle landelijke examens eisen identificatie dmv chip
- (bijna) alle wedstrijden eisen identificatie dmv chip

Dus: als je een rasloos pupje uit het nest van den buurvrouw neemt, en je stopt hem nooit in pension, en je gaat er niet mee naar het buitenland, en je traint niet voor een landelijk examen. Dan kan je de hond chiploos door het leven laten gaan.
In alle andere gevallen zal hij gechipped moeten worden.
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

vanochtend was op het nieuws dat het voor honden vanaf 2011 verplicht wordt en dat ze het voor katten willen gaan verplichten
Afbeelding
Ennath
Zeer actief

massam schreef:

vanochtend was op het nieuws dat het voor honden vanaf 2011 verplicht wordt en dat ze het voor katten willen gaan verplichten
Mijn zegen hebben ze.
Hier is alles (hond en kat) gechipped :wink:
Bika
Actief
Contacteer:

massam schreef:

Chippen of DNA?
Als je blijft kijken waar de zon is ondergegaan zal je hem nooit meer op zien komen.
Afbeelding
vania
Zeer actief

Bika schreef:
massam schreef:

Chippen of DNA?
zal alleen chippen zijn waarschijnlijk
hier is (volgens mij) DNA alleen mogelijk met stamboomhonden
Afbeelding
vania
Zeer actief

Ennath schreef:
goud schreef:

Maggie
Voor huishonden is chippen niet verplicht maar wel:
- voor de handel (ook in pups!)
- opname in asiel
- verblijf in pension
- meenemen naar het buitenland
- (bijna) alle landelijke examens eisen identificatie dmv chip
- (bijna) alle wedstrijden eisen identificatie dmv chip

Dus: als je een rasloos pupje uit het nest van den buurvrouw neemt, en je stopt hem nooit in pension, en je gaat er niet mee naar het buitenland, en je traint niet voor een landelijk examen. Dan kan je de hond chiploos door het leven laten gaan.
In alle andere gevallen zal hij gechipped moeten worden.
eigenlijk is dat gewoon stom
voor de meeste dinges moet je hond gechipt zijn
waarom dat niet zoveel jaar terug al verplicht maken

hier zijn de honden gewoon gechipt
Shadow heeft zelfs een nieuwe gehad omdat de zijne op wandel was :roll:
normaal moet die links in de hals zitten, die van Shadow zat rechts op zijn schouder, kon je zo vastpakken, dus heeft de da die er uit gehaald en een nieuwe der in gestoken en heeft hij de papieren in orde gemaakt
Afbeelding
M@scha
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labraque

Ongelezen bericht door M@scha »

Bika schreef:
massam schreef:

Chippen of DNA?
chippen
Afbeelding
Bika
Actief
Contacteer:

massam schreef: chippen

Oke, waarom bij rashonden geen verplichte DNA?
Bij onze Balou is dat wel gedaan.
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden
Aantal honden: 3

chippen

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Ik ben juist reuze blij met de chip :ok: Omdat ik niet wilde dat mijn schapen van die afschuwelijke oormerken in moesten, heb ik ze gechipped met een schriftelijke verklaring van de dierenarts erbij dat oormerknr. 123 bij schaap chipnr. 123 hoort, handig he?

Nog niet legaal in Nederland, maar who cares :19:

groetjes, Ingrid
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
Bika
Actief
Contacteer:

Re: chippen

Ingrid48 schreef:Ik ben juist reuze blij met de chip :ok: Omdat ik niet wilde dat mijn schapen van die afschuwelijke oormerken in moesten, heb ik ze gechipped met een schriftelijke verklaring van de dierenarts erbij dat oormerknr. 123 bij schaap chipnr. 123 hoort, handig he?
groetjes, Ingrid
Moeten ze bij alle dieren doen, zo'n oormerk is toch geen gezicht.
Afbeelding
Githa
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door Githa »

massam schreef:
Bika schreef:
massam schreef:

Chippen of DNA?
chippen
http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... onden.html
Afbeelding
Ingrid48
Zeer actief
Mijn ras(sen): 3 Griekse meiden

Re: chippen

Ongelezen bericht door Ingrid48 »

Bika schreef:
Ingrid48 schreef:Ik ben juist reuze blij met de chip :ok: Omdat ik niet wilde dat mijn schapen van die afschuwelijke oormerken in moesten, heb ik ze gechipped met een schriftelijke verklaring van de dierenarts erbij dat oormerknr. 123 bij schaap chipnr. 123 hoort, handig he?
groetjes, Ingrid
Moeten ze bij alle dieren doen, zo'n oormerk is toch geen gezicht.
Mijn idee :ok: Plus dat die oormerken regelmatig ergens achter blijven hangen met gevolg dat de dieren grote wonden in hun oren hebben :N:

groetjes, Ingrid
Afbeelding

Zoveel leuke honden van jong tot oud zoeken een baasje!
Don't shop, but adopt :love:

www.skylosstrays.com
www.takisshelter.org
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Moet er niet aan denken zeg! Waarom moet ik mijn hond verplicht DNA laten afnemen? Ik ga er niet mee fokken (alles is trouwens gecastreerd), de fokker vertrouw ik, ik weet zeker wie moeders is. Dus waarom zou ik als gewoon honden-houder een hond DNA laten afnemen? Hij heeft een chip en daar zie ik het nut van in. Zo kan iemand hem terug vinden, is te zien dat ik inderdaad met "die-en-die" hond examen doe. Dus chippen snap ik, maar DNA? Voor fokkers heel erg handig en misschien noodzakelijk, maar alle honden? Hihi, probeer het eens bij mensen, daar kom je nog eens leuke dingen tegen.....
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Ennath
Zeer actief

poembaa schreef:
Moet er niet aan denken zeg! Waarom moet ik mijn hond verplicht DNA laten afnemen? Ik ga er niet mee fokken (alles is trouwens gecastreerd), de fokker vertrouw ik, ik weet zeker wie moeders is. Dus waarom zou ik als gewoon honden-houder een hond DNA laten afnemen? Hij heeft een chip en daar zie ik het nut van in. Zo kan iemand hem terug vinden, is te zien dat ik inderdaad met "die-en-die" hond examen doe. Dus chippen snap ik, maar DNA? Voor fokkers heel erg handig en misschien noodzakelijk, maar alle honden? Hihi, probeer het eens bij mensen, daar kom je nog eens leuke dingen tegen.....
Ik hoop dat we ooit zover komen dat bij alle pups standaard DNA afgenomen wordt -en dan ook gecontroleerd wordt-
Gewoon, gelijk met het chippen.
Op die manier weet je zeker dat pup A inderdaad het product van Pa X en Ma Y is.
En niet stiekem ondergeschoven werd, of toch van een andere vader is.

Ik weet al niet altijd zeker dat moeder ook inderdaad moeder is, maar de opgegeven vader hoeft helemaal niet te kloppen.

Een consistent fokbeleid kan je pas maken nadat het zeker is dat de ouderdieren ook inderdaad de opgegeven ouderdieren zijn.
En niet alleen op papier.
antheman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Keeshond en Australian shepherd

Ongelezen bericht door antheman »

Boutje schreef:Bij honden heb ik nog niet vaak over problemen ivm chippen gehoord, jullie wel?
Dit zou ik ook erg graag willen weten.
SuzieC1970
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire Bull Terrier en Mechelse herder.

Ongelezen bericht door SuzieC1970 »

Heb hier weinig aan toe te voegen helaas, volgens mij zijn er geen alternatieven bij honden. Ik lees alleen net wel bij verschillende mensen dat een chip verplicht is als je hond in pension gaat. Is bij mijn weten niet zo hoor. Ik heb 1 hond met chip en 1 hondje zonder en in pensions is er nog nooit naar gevraagd ! Ze moeten geent zijn en een enting tegen kennelhoest hebben, verder niks....
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen”