Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Trainen met Bram en Izzie - update p2

Moderator: moderatorteam

marye
Zeer actief
Mijn ras(sen): Caja, een Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door marye »

Knappe Izzie, het is een kleine fanatiekeling.
Maar ook oh zo lief :wink:
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Rosa schreef:Leuk en interessant om te lezen hoe je met de honden traint op dit moment! En die foto van Izzie met apporteerblok smelt smelt :I:
Beloon jij Izzie met apporteren nu alleen als zij het in je handen geeft? Wat doe je als zij het eventueel eerder laat vallen? Motiveren om weer op te pakken? Hanteer jij de regels die je nu met apportblok doet ook bij andere speeltjes of hou je apportblok puur voor het juist apporteren en mag zij met andere speeltjes (balletjes o.i.d.) makkelijker zijn? Of hanteer je dezelfde regels voor die speeltjes zodat ze alles "perfect" gaat apporteren? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel.... :mrgreen:
Ik click alleen voor in m'n handen duwen. Dus ook niet voor 'uitspugen' in de zin van 'hier heppie het' :wink: Samen vasthouden wordt enorm beloond, en dan loslaten. Als ze het eerder zou laten vallen, vraag ik gewoon om het weer op te pakken. Maar ze zal eerder niet loslaten dan laten vallen.

Met speeltjes spelen we gewoon. Maar aangezien ze toen ze hier kwam de speeltjes pakte en er keihard mee wegrende om vooral niet terug te brengen, heb ik ook daarin heel erg aangemoedigd om samen vast te pakken en terug te brengen. Ik loop achteruit en moedig aan. En samen lopen is met de stem belonen. Ik laat dan meestal weer los, zodat het echt leuk is om te brengen en ze het niet direct kwijt is.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Inge O schreef:wat een plezier om je bezig te zien en erover te lezen :ok: . en izzie met dat apportblok, ahahaha, ik las 'apportblok' en zag al zo'n klein izzietje zeulen met een behoorlijk blok en toen zag ik die foto :smile: .
Het is Bram z'n blok :wink: Bij obedience en GG hoeven ze geen kilo's zware blokken te sjouwen zoals bij IPO.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Voor wie het leuk vindt: Bram gisteren toen Marye en ik aan het trainen waren. Geluid maar beter uitzetten, het was nogal een lange lijn vooruit :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Carma
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising labrador/bordercollie

Ongelezen bericht door Carma »

Zoek stok! schreef:Voor wie het leuk vindt: Bram gisteren toen Marye en ik aan het trainen waren. Geluid maar beter uitzetten, het was nogal een lange lijn vooruit :wink:
Leuk :ok: Super dat Jan en de rest van de groep je zo goed kunnen helpen. Ik ben heel erg benieuwd hoe jullie eerste B-wedstrijd zal gaan, als ik het filmpje zo zie gaat dat helemaal goed komen :wink:
Afbeelding
Angelique.

Ongelezen bericht door Angelique. »

Wat een onwijs leuke foto's, het plezier straalt er ook vanaf :ok:
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Zoek stok! schreef:Voor wie het leuk vindt: Bram gisteren toen Marye en ik aan het trainen waren. Geluid maar beter uitzetten, het was nogal een lange lijn vooruit :wink:
Leuk filmpje!
Bij ons op de KC wordt gewaarschuwd tegen het leggen van beloningen op de raakvlakken omdat de hond daar dan naar zou kunnen gaan zoeken en je dan je snelheid kwijtraakt. Wat is de reden dat jullie het wel doen?
Afbeelding
M@rleen
Zeer actief
Aantal honden: 0
Contacteer:

Ongelezen bericht door M@rleen »

Erg leuk om te lezen!
Boomer komt ook vaak pas halverwege het parcours op snelheid, maar gister heb ik m voor de start 'gek' gemaakt door m steeds uit te dagen en op mn mouw te laten 'bijten'. Vind hij een geweldig leuk spelletje en het werkte: hij starte met vrijwel gelijk hoge snelheid. Werkt voor hem veel beter dan bij de start stilzitten, dan maakt hij helemaal geen snelheid.
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:
Leuk filmpje!
Bij ons op de KC wordt gewaarschuwd tegen het leggen van beloningen op de raakvlakken omdat de hond daar dan naar zou kunnen gaan zoeken en je dan je snelheid kwijtraakt. Wat is de reden dat jullie het wel doen?
Het is niet op het raakvlak, maar erna. Hij moet met z'n poot op het plankje timmeren om de beloning te krijgen (er gaat dan een klepje open, daar zit voer in). Een target dus. Het plankje is puur motivatie. Ik heb het raakvlak aangeleerd met een target zonder voer. Bij aanraken van het target -> click -> voer. Met Izzie ga ik het zonder target aanleren.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:
Leuk filmpje!
Het is niet op het raakvlak, maar erna. Hij moet met z'n poot op het plankje timmeren om de beloning te krijgen (er gaat dan een klepje open, daar zit voer in). Een target dus. Het plankje is puur motivatie. Ik heb het raakvlak aangeleerd met een target zonder voer. Bij aanraken van het target -> click -> voer. Met Izzie ga ik het zonder target aanleren.
Ah ok :ok:
Bij ons moet je de hond onderaan elk raakvlak belonen terwijl hij met zijn achterpoten nog op het raakvlak is en daar het commando "vlak" bij gebruiken.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:Bij ons moet je de hond onderaan elk raakvlak belonen terwijl hij met zijn achterpoten nog op het raakvlak is en daar het commando "vlak" bij gebruiken.
Het nadeel daarvan is dat je er altijd naast moet staan. Bij Bram red ik dat prima, maar bij Izzie is de kans groot dat zij eerder over de kattenloop is dan ik bij haar ben.

De small hondjes uit mijn groep doen de raakvlakken overigens met de running contact methode. Dat is dus gewoon rennend, helemaal niet wachten. Bij Bram durf ik dat nog niet omdat hij een tijd lang consequent van de kattenloop is gesprongen. In training moet hij dus wachten op het eind, maar op wedstrijden zit er tussen 'wacht' en 'go' nauwelijks tijd.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:Bij ons moet je de hond onderaan elk raakvlak belonen terwijl hij met zijn achterpoten nog op het raakvlak is en daar het commando "vlak" bij gebruiken.
Het nadeel daarvan is dat je er altijd naast moet staan. Bij Bram red ik dat prima, maar bij Izzie is de kans groot dat zij eerder over de kattenloop is dan ik bij haar ben.

De small hondjes uit mijn groep doen de raakvlakken overigens met de running contact methode. Dat is dus gewoon rennend, helemaal niet wachten. Bij Bram durf ik dat nog niet omdat hij een tijd lang consequent van de kattenloop is gesprongen. In training moet hij dus wachten op het eind, maar op wedstrijden zit er tussen 'wacht' en 'go' nauwelijks tijd.
De running contact methode is dus gewoon doorrennen omdat ze niet echt geneigd zijn om te springen? Ik zou het bij Frenk eens moeten bekijken, tot nu toe heb ik hem steeds 'opgevangen' bij het raakvlak. Maar nou moet ik zeggen dat ik hem tot nu toe ook nog niet op snelheid heb laten gaan, omdat er werd gezegd dat we beter eerst aan foutloos blijven konden werken en dan van daaruit de snelheid opvoeren. Wat vind jij daarvan?
Afbeelding
chanti
Actief
Mijn ras(sen): Twee border collies en een kruising shih-tzu.
Contacteer:

Ongelezen bericht door chanti »

Zoek stok! schreef:

Ga je bij Izzie ook de running contact methode gebruiken?
Afbeelding

Neem een kijkje op mijn site http://www.dogdance.nl.
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef: De running contact methode is dus gewoon doorrennen omdat ze niet echt geneigd zijn om te springen? Ik zou het bij Frenk eens moeten bekijken, tot nu toe heb ik hem steeds 'opgevangen' bij het raakvlak. Maar nou moet ik zeggen dat ik hem tot nu toe ook nog niet op snelheid heb laten gaan, omdat er werd gezegd dat we beter eerst aan foutloos blijven konden werken en dan van daaruit de snelheid opvoeren. Wat vind jij daarvan?
Nee running contact is wel een methode die je moet aanleren, dus niet zomaar gaan doen. Ik weet er niet genoeg van om het uit te leggen. Zie wel dat ze een target gebruiken die verder van het raakvlak afligt, daar rennen ze dus op af. Als handler moet je gewoon doorrennen en niet kijken, dat heb ik ook nog meegekregen. Marye kan het denk ik goed uitleggen, want die doet running contact bij de schutting.

Ik ga bij Izzie eerst het raakvlak aanleren en dan terug werken. Dus eerst alleen staan, dan steeds verder de kattenloop optillen en naar beneden toe gaan. Dat ga ik wel direct op snelheid doen. En ja, raakvlakken aanleren voordat ze op volle snelheid overal overheen denderen en gaan springen, is wel belangrijk.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

chanti schreef:Ga je bij Izzie ook de running contact methode gebruiken?
Nee, ik wil twee voorpoten op het gras en stilstaan aanleren. Ik zie running contact toch wel erg vaak misgaan. Het is sneller, maar ik ben bang dat het me niet lukt en dat ze dan dus steeds raakvlakken gaat missen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
janinca2002
Zeer actief
Mijn ras(sen): Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door janinca2002 »

Zoek stok! schreef:
chanti schreef:Ga je bij Izzie ook de running contact methode gebruiken?
Nee, ik wil twee voorpoten op het gras en stilstaan aanleren. Ik zie running contact toch wel erg vaak misgaan. Het is sneller, maar ik ben bang dat het me niet lukt en dat ze dan dus steeds raakvlakken gaat missen.
In de tijd Wilco van Tellingen nog met Flash trainde in de A-klasse( dit was dus voor dat hij NK en 2e Wk werd)trainde we met hem ook altijd op zekerheid bij de raakvlakken. Pas wanneer het echt om ging, grote finales, dan werd er meer risico genomen en dus door gelopen bij de raakvlakken.

Linda heb jij er weleens over gedacht om bij Bram stiller te handlen, dus meer vanuit lichaamspositie te gaan werken. Ik krijg soms de indruk dat jou geschreeuw remmend werkt op de snelheid van Bram.
Jan
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

janinca2002 schreef:Linda heb jij er weleens over gedacht om bij Bram stiller te handlen, dus meer vanuit lichaamspositie te gaan werken. Ik krijg soms de indruk dat jou geschreeuw remmend werkt op de snelheid van Bram.
Jan geeft aan dat ik inderdaad veel meer m'n mond moet houden en meer moet sturen, maar voooooooruit moet ik wel weer geven. En het filmpje wat je ziet is een heel lang stuk vooruit. Als ik iets zeg, moet het hoog en hard, dat vindt Bram juist wel leuk. Ik heb vorige les een heel stuk helemaal m'n mond gehouden om te proberen, maar hij ging met wat hoog gillen harder en was zekerder. Ik kan ook nog wel eens boos roepen bij een bocht, daar moet ik echt op letten. Eerder deed ik bijv. ook 'prrrrrrr' in de tunnel, dat mag niet meer. Een keer 'door' en dan stil. Maar ik moet overal zo aan wennen en wil het zo graag goed doen, dat ik het wel eens vergeet en veel te veel schreeuw. Als ik het filmpje dan bekijk denk ik :N:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
marye
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:
Zoek stok! schreef:

De running contact methode is dus gewoon doorrennen omdat ze niet echt geneigd zijn om te springen? Ik zou het bij Frenk eens moeten bekijken, tot nu toe heb ik hem steeds 'opgevangen' bij het raakvlak. Maar nou moet ik zeggen dat ik hem tot nu toe ook nog niet op snelheid heb laten gaan, omdat er werd gezegd dat we beter eerst aan foutloos blijven konden werken en dan van daaruit de snelheid opvoeren. Wat vind jij daarvan?
Bij Caja is 2 poten op het raakvlak en 2 op het gras voor de schutting lichamelijk te zwaar.
Ze is wat langer en moet daardoor heel erg afremmen op de schutting.
Voor de katteloop doe ik wel 2 op en 2 af en daarvoor werkt dat perfect.

Running contacts op de schutting doe ik inderdaad met een target wat iets verder van de schutting ligt.
Hierdoor loopt ze wel helemaal het raakvlak af en dat moet gewoon een gewoonte worden.

Hier kun je dat zien (was trouwens voor het eerst dat we met een target voor de schutting werkten, dus het is nog wennen voor haar):

http://vimeo.com/5045032
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

@Marye

Ik zie iets op de grond liggen na de schutting en daarna zie ik jou iets weggooien, klopt dat? En het idee is dus dat ze beloond wordt door het aanraken van dat target? Maar zit er dan een beloning in het target of komt die beloning van jou?
Toevoeging: Frenk heeft ook moeite met afremmen op de schutting. Zodra hij vaart mindert glijdt hij zijwaarts. Dat heeft hij op de kattenloop niet. Hij is ook wat langer dan hij hoog is, kan het daarmee te maken hebben?
Afbeelding
marye
Zeer actief
Contacteer:

Frenk schreef:@Marye

Ik zie iets op de grond liggen na de schutting en daarna zie ik jou iets weggooien, klopt dat? En het idee is dus dat ze beloond wordt door het aanraken van dat target? Maar zit er dan een beloning in het target of komt die beloning van jou?
Toevoeging: Frenk heeft ook moeite met afremmen op de schutting. Zodra hij vaart mindert glijdt hij zijwaarts. Dat heeft hij op de kattenloop niet. Hij is ook wat langer dan hij hoog is, kan het daarmee te maken hebben?
Het aanraken van het target levert een click op en daarna krijgt ze de beloning van mij. Heb het gisteren tijdens de les gebruikt en het werkt echt heel goed voor Caja.

Voor honden die inderdaad wat langer zijn is het afremmen op de schutting inderdaad zwaarder.
Zou voor Frenk ook running contacts voor de schutting overwegen :wink:
Voor de kattenloop en de wip is het inderdaad geen probleem.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Re: Trainen met Bram en Izzie

Izzie vandaag.

Slurf:
Afbeelding

Tunnel:
Afbeelding

Bal als beloning na vooruit sturen:
Afbeelding

En een stuk volgen (voor zover we nu zijn):
Afbeelding

Met obedience trainen we nu de rechter- en linkerwending, volgen (op korte afstand van mij inmiddels, tegen hand aan), voorkomen (omdat ze mijn benen gebruikt om af te stoppen, moet ik haar eerder opvangen en dan door naar recht voor me), alley oop voor vooruit sturen, apporteren met een zacht voorwerp, achteruit lopen. En natuurlijk wat geinige dingen zoals om m'n benen heendraaien en de twist enzo. Thuis oefen ik sorteren met een washandje. De zit en af doe ik niet veel, omdat ze door haar slungelpoten nogal lomp zit en ligt :wink:

Dit voor de mensen die het leuk vonden om te volgen :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie
Aantal honden: 1

Re: Trainen met Bram en Izzie

Ongelezen bericht door *Anita* »

zeker knap en het oogt ook behoorlijk fanatiek :E:
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Tamara.
Zeer actief
Mijn ras(sen): Hovawart
Aantal honden: 4

Re: Trainen met Bram en Izzie - update p2

Ongelezen bericht door Tamara. »

De slurf en tunnel foto's zijn echt leuk!! Aan haar koppie te zien neemt ze het allemaal zeer fanatiek en serieus en heeft ze er echt zin in :cheer:
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Ik zie het al, mis een paar weken obedience training en Izzie heeft ons ingehaald :mrgreen: Hoever houd jij je hand nog van je af tijdens het volgen? Dat opbouwen gaat hier nog héél langzaam :ugh:
Maartje
Zeer actief

Ongelezen bericht door Maartje »

Die heeft er zin in. Fanatiek hondje :wink:

Met Abby doe ik vrij weinig :oeps: Ze mag iedere week lekker mee het veld op voor en tussen de behendigheidslessen en thuis oefen ik een paar minuten per dag wat. Ik ben eigenlijk alleen serieus bezig met aan de lijn lopen en hierkomen. Zit en Af beheerst ze redelijk en nu ben ik bezig met blijf en speels apporteren. Het is wel heerlijk om met een heel attent en leergierig hondje te werken. Ik ben verbaasd hoe snel ze iets oppakt. Ze heeft nu begrepen dat ze voor een click uit moet vinden wat de bedoeling is en dat AF niet altijd hetgeen is wat ik wil en in tegenstelling tot mijn andere honden denkt ze echt na.
Maartje
Lupa, Puk en Abby
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Maeve schreef:Hoever houd jij je hand nog van je af tijdens het volgen?
Ze loopt inmiddels gewoon tegen m'n been aan. Dat is veel sneller dan ik van plan was en had verwacht. Maar ze geeft er gewoon geen klap om dat ze tegen me aan loopt. Dat heeft heel veel voordelen, behalve bij het hierkomen. Dan gebruikt ze mijn schenen om af te stoppen :oeps: :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Maartje schreef: Met Abby doe ik vrij weinig :oeps: Ze mag iedere week lekker mee het veld op voor en tussen de behendigheidslessen en thuis oefen ik een paar minuten per dag wat. Ik ben eigenlijk alleen serieus bezig met aan de lijn lopen en hierkomen. Zit en Af beheerst ze redelijk en nu ben ik bezig met blijf en speels apporteren. Het is wel heerlijk om met een heel attent en leergierig hondje te werken. Ik ben verbaasd hoe snel ze iets oppakt. Ze heeft nu begrepen dat ze voor een click uit moet vinden wat de bedoeling is en dat AF niet altijd hetgeen is wat ik wil en in tegenstelling tot mijn andere honden denkt ze echt na.
Dit valt niet onder 'vrij weinig doen' Maartje :mrgreen: Ik train ook geen uren per dag met Izzie hoor. We hebben twee keer per week les (puppycursus en obedience) en daarnaast doe ik nog ongeveer twee keer dingen in de tuin. Ik wil er absoluut geen druk op leggen, ze moet het zo leuk blijven vinden als ze het nu vindt.

De raakvlakken begint ze door te krijgen. Op puppycursus lag een onstabiele plank om over vreemde oppervlaktes te lopen te oefenen. Ging ze er met haar achterpoten op staan :D
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Maeve
Zeer actief
Mijn ras(sen): Nova Scotia Duck Tolling Retriever
Contacteer:

Ongelezen bericht door Maeve »

Zoek stok! schreef:
Maeve schreef:Hoever houd jij je hand nog van je af tijdens het volgen?
Ze loopt inmiddels gewoon tegen m'n been aan. Dat is veel sneller dan ik van plan was en had verwacht. Maar ze geeft er gewoon geen klap om dat ze tegen me aan loopt. Dat heeft heel veel voordelen, behalve bij het hierkomen. Dan gebruikt ze mijn schenen om af te stoppen :oeps: :wink:
Wat goed joh! Wij zijn nog niet eens begonnen met de afstand verkleinen. Eerst maar eens genoeg gemotiveerd zijn om langere stukjes te volgen en in cirkels enzo. Dat laatste herken ik overigens wel weer :mrgreen:
poembaa
Zeer actief
Mijn ras(sen): Tervuerense Herders, border collie
Contacteer:

Ongelezen bericht door poembaa »

Het is weer zo leuk om met een jonge hond te trainen he! Motiverend!! (Ik kan niet wachten haha)

Nog even over de running contacts enzo. Ik heb mijn hond geleerd met twee voetjes in het gras enzo. Gaat prima. Ik deed dat ook met het idee dat hij straks sneller zou zijn, maar hij is dat dus vaak niet. Kattenloop en (zeker) schutting staan in parcoursen zo dat je er vrijwel altijd bij kunt zijn. Dus doe ik dat ook maar en mijn hond vindt dat toch leuker.

Wat ik wel een "nadeel" vindt hij running contacts is dat ze zoveel snelheid houden. jaja, ik snap dat dat juist de bedoeling is, maar bij die raakvlakken kan ik zelf vaak zo goed positie kiezen. En als die hond doorcrosst ben ik zo bang dat ik helemaal alle controle kwijt ben. Ik weet niet welke ervaringen jullie daarmee hebben. Ik vind het er wel super uit zien en zou het graag mijn volgende hond leren, maar ben er toch een tikkie huiverig hoor.
Groeten
Suzanne

Chasin', Rhythm & Jynxx
http://www.sportingk9.nl

Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

poembaa schreef:Het is weer zo leuk om met een jonge hond te trainen he! Motiverend!! (Ik kan niet wachten haha)

Nog even over de running contacts enzo. Ik heb mijn hond geleerd met twee voetjes in het gras enzo. Gaat prima. Ik deed dat ook met het idee dat hij straks sneller zou zijn, maar hij is dat dus vaak niet. Kattenloop en (zeker) schutting staan in parcoursen zo dat je er vrijwel altijd bij kunt zijn. Dus doe ik dat ook maar en mijn hond vindt dat toch leuker.

Wat ik wel een "nadeel" vindt hij running contacts is dat ze zoveel snelheid houden. jaja, ik snap dat dat juist de bedoeling is, maar bij die raakvlakken kan ik zelf vaak zo goed positie kiezen. En als die hond doorcrosst ben ik zo bang dat ik helemaal alle controle kwijt ben. Ik weet niet welke ervaringen jullie daarmee hebben. Ik vind het er wel super uit zien en zou het graag mijn volgende hond leren, maar ben er toch een tikkie huiverig hoor.
Je moet inderdaad heel snel zijn met je vervolgcommanco met running contacts. De hond rent op volle snelheid door en je kunt dus niet uitgebreid positie kiezen. Maar die snelheid is precies ook het voordeel inderdaad, geen seconde verlies :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”