Maar ook oh zo lief

Moderator: moderatorteam
Ik click alleen voor in m'n handen duwen. Dus ook niet voor 'uitspugen' in de zin van 'hier heppie het'Rosa schreef:Leuk en interessant om te lezen hoe je met de honden traint op dit moment! En die foto van Izzie met apporteerblok smelt smelt![]()
Beloon jij Izzie met apporteren nu alleen als zij het in je handen geeft? Wat doe je als zij het eventueel eerder laat vallen? Motiveren om weer op te pakken? Hanteer jij de regels die je nu met apportblok doet ook bij andere speeltjes of hou je apportblok puur voor het juist apporteren en mag zij met andere speeltjes (balletjes o.i.d.) makkelijker zijn? Of hanteer je dezelfde regels voor die speeltjes zodat ze alles "perfect" gaat apporteren? Ik hoop dat het een beetje duidelijk is wat ik bedoel....
Het is Bram z'n blokInge O schreef:wat een plezier om je bezig te zien en erover te lezen. en izzie met dat apportblok, ahahaha, ik las 'apportblok' en zag al zo'n klein izzietje zeulen met een behoorlijk blok en toen zag ik die foto
.
LeukZoek stok! schreef:Voor wie het leuk vindt: Bram gisteren toen Marye en ik aan het trainen waren. Geluid maar beter uitzetten, het was nogal een lange lijn vooruit![]()
Leuk filmpje!Zoek stok! schreef:Voor wie het leuk vindt: Bram gisteren toen Marye en ik aan het trainen waren. Geluid maar beter uitzetten, het was nogal een lange lijn vooruit![]()
Het is niet op het raakvlak, maar erna. Hij moet met z'n poot op het plankje timmeren om de beloning te krijgen (er gaat dan een klepje open, daar zit voer in). Een target dus. Het plankje is puur motivatie. Ik heb het raakvlak aangeleerd met een target zonder voer. Bij aanraken van het target -> click -> voer. Met Izzie ga ik het zonder target aanleren.Frenk schreef:Leuk filmpje!Zoek stok! schreef:Voor wie het leuk vindt: Bram gisteren toen Marye en ik aan het trainen waren. Geluid maar beter uitzetten, het was nogal een lange lijn vooruit![]()
Bij ons op de KC wordt gewaarschuwd tegen het leggen van beloningen op de raakvlakken omdat de hond daar dan naar zou kunnen gaan zoeken en je dan je snelheid kwijtraakt. Wat is de reden dat jullie het wel doen?
Ah okZoek stok! schreef:Het is niet op het raakvlak, maar erna. Hij moet met z'n poot op het plankje timmeren om de beloning te krijgen (er gaat dan een klepje open, daar zit voer in). Een target dus. Het plankje is puur motivatie. Ik heb het raakvlak aangeleerd met een target zonder voer. Bij aanraken van het target -> click -> voer. Met Izzie ga ik het zonder target aanleren.Frenk schreef:Leuk filmpje!Zoek stok! schreef:Voor wie het leuk vindt: Bram gisteren toen Marye en ik aan het trainen waren. Geluid maar beter uitzetten, het was nogal een lange lijn vooruit![]()
Bij ons op de KC wordt gewaarschuwd tegen het leggen van beloningen op de raakvlakken omdat de hond daar dan naar zou kunnen gaan zoeken en je dan je snelheid kwijtraakt. Wat is de reden dat jullie het wel doen?
Het nadeel daarvan is dat je er altijd naast moet staan. Bij Bram red ik dat prima, maar bij Izzie is de kans groot dat zij eerder over de kattenloop is dan ik bij haar ben.Frenk schreef:Bij ons moet je de hond onderaan elk raakvlak belonen terwijl hij met zijn achterpoten nog op het raakvlak is en daar het commando "vlak" bij gebruiken.
De running contact methode is dus gewoon doorrennen omdat ze niet echt geneigd zijn om te springen? Ik zou het bij Frenk eens moeten bekijken, tot nu toe heb ik hem steeds 'opgevangen' bij het raakvlak. Maar nou moet ik zeggen dat ik hem tot nu toe ook nog niet op snelheid heb laten gaan, omdat er werd gezegd dat we beter eerst aan foutloos blijven konden werken en dan van daaruit de snelheid opvoeren. Wat vind jij daarvan?Zoek stok! schreef:Het nadeel daarvan is dat je er altijd naast moet staan. Bij Bram red ik dat prima, maar bij Izzie is de kans groot dat zij eerder over de kattenloop is dan ik bij haar ben.Frenk schreef:Bij ons moet je de hond onderaan elk raakvlak belonen terwijl hij met zijn achterpoten nog op het raakvlak is en daar het commando "vlak" bij gebruiken.
De small hondjes uit mijn groep doen de raakvlakken overigens met de running contact methode. Dat is dus gewoon rennend, helemaal niet wachten. Bij Bram durf ik dat nog niet omdat hij een tijd lang consequent van de kattenloop is gesprongen. In training moet hij dus wachten op het eind, maar op wedstrijden zit er tussen 'wacht' en 'go' nauwelijks tijd.
Ga je bij Izzie ook de running contact methode gebruiken?Zoek stok! schreef:Het nadeel daarvan is dat je er altijd naast moet staan. Bij Bram red ik dat prima, maar bij Izzie is de kans groot dat zij eerder over de kattenloop is dan ik bij haar ben.Frenk schreef:Bij ons moet je de hond onderaan elk raakvlak belonen terwijl hij met zijn achterpoten nog op het raakvlak is en daar het commando "vlak" bij gebruiken.
De small hondjes uit mijn groep doen de raakvlakken overigens met de running contact methode. Dat is dus gewoon rennend, helemaal niet wachten. Bij Bram durf ik dat nog niet omdat hij een tijd lang consequent van de kattenloop is gesprongen. In training moet hij dus wachten op het eind, maar op wedstrijden zit er tussen 'wacht' en 'go' nauwelijks tijd.
Nee running contact is wel een methode die je moet aanleren, dus niet zomaar gaan doen. Ik weet er niet genoeg van om het uit te leggen. Zie wel dat ze een target gebruiken die verder van het raakvlak afligt, daar rennen ze dus op af. Als handler moet je gewoon doorrennen en niet kijken, dat heb ik ook nog meegekregen. Marye kan het denk ik goed uitleggen, want die doet running contact bij de schutting.Frenk schreef: De running contact methode is dus gewoon doorrennen omdat ze niet echt geneigd zijn om te springen? Ik zou het bij Frenk eens moeten bekijken, tot nu toe heb ik hem steeds 'opgevangen' bij het raakvlak. Maar nou moet ik zeggen dat ik hem tot nu toe ook nog niet op snelheid heb laten gaan, omdat er werd gezegd dat we beter eerst aan foutloos blijven konden werken en dan van daaruit de snelheid opvoeren. Wat vind jij daarvan?
Nee, ik wil twee voorpoten op het gras en stilstaan aanleren. Ik zie running contact toch wel erg vaak misgaan. Het is sneller, maar ik ben bang dat het me niet lukt en dat ze dan dus steeds raakvlakken gaat missen.chanti schreef:Ga je bij Izzie ook de running contact methode gebruiken?
In de tijd Wilco van Tellingen nog met Flash trainde in de A-klasse( dit was dus voor dat hij NK en 2e Wk werd)trainde we met hem ook altijd op zekerheid bij de raakvlakken. Pas wanneer het echt om ging, grote finales, dan werd er meer risico genomen en dus door gelopen bij de raakvlakken.Zoek stok! schreef:Nee, ik wil twee voorpoten op het gras en stilstaan aanleren. Ik zie running contact toch wel erg vaak misgaan. Het is sneller, maar ik ben bang dat het me niet lukt en dat ze dan dus steeds raakvlakken gaat missen.chanti schreef:Ga je bij Izzie ook de running contact methode gebruiken?
Jan geeft aan dat ik inderdaad veel meer m'n mond moet houden en meer moet sturen, maar voooooooruit moet ik wel weer geven. En het filmpje wat je ziet is een heel lang stuk vooruit. Als ik iets zeg, moet het hoog en hard, dat vindt Bram juist wel leuk. Ik heb vorige les een heel stuk helemaal m'n mond gehouden om te proberen, maar hij ging met wat hoog gillen harder en was zekerder. Ik kan ook nog wel eens boos roepen bij een bocht, daar moet ik echt op letten. Eerder deed ik bijv. ook 'prrrrrrr' in de tunnel, dat mag niet meer. Een keer 'door' en dan stil. Maar ik moet overal zo aan wennen en wil het zo graag goed doen, dat ik het wel eens vergeet en veel te veel schreeuw. Als ik het filmpje dan bekijk denk ik :N:janinca2002 schreef:Linda heb jij er weleens over gedacht om bij Bram stiller te handlen, dus meer vanuit lichaamspositie te gaan werken. Ik krijg soms de indruk dat jou geschreeuw remmend werkt op de snelheid van Bram.
Bij Caja is 2 poten op het raakvlak en 2 op het gras voor de schutting lichamelijk te zwaar.Frenk schreef:De running contact methode is dus gewoon doorrennen omdat ze niet echt geneigd zijn om te springen? Ik zou het bij Frenk eens moeten bekijken, tot nu toe heb ik hem steeds 'opgevangen' bij het raakvlak. Maar nou moet ik zeggen dat ik hem tot nu toe ook nog niet op snelheid heb laten gaan, omdat er werd gezegd dat we beter eerst aan foutloos blijven konden werken en dan van daaruit de snelheid opvoeren. Wat vind jij daarvan?Zoek stok! schreef:Het nadeel daarvan is dat je er altijd naast moet staan. Bij Bram red ik dat prima, maar bij Izzie is de kans groot dat zij eerder over de kattenloop is dan ik bij haar ben.Frenk schreef:Bij ons moet je de hond onderaan elk raakvlak belonen terwijl hij met zijn achterpoten nog op het raakvlak is en daar het commando "vlak" bij gebruiken.
Het aanraken van het target levert een click op en daarna krijgt ze de beloning van mij. Heb het gisteren tijdens de les gebruikt en het werkt echt heel goed voor Caja.Frenk schreef:@Marye
Ik zie iets op de grond liggen na de schutting en daarna zie ik jou iets weggooien, klopt dat? En het idee is dus dat ze beloond wordt door het aanraken van dat target? Maar zit er dan een beloning in het target of komt die beloning van jou?
Toevoeging: Frenk heeft ook moeite met afremmen op de schutting. Zodra hij vaart mindert glijdt hij zijwaarts. Dat heeft hij op de kattenloop niet. Hij is ook wat langer dan hij hoog is, kan het daarmee te maken hebben?
Ze loopt inmiddels gewoon tegen m'n been aan. Dat is veel sneller dan ik van plan was en had verwacht. Maar ze geeft er gewoon geen klap om dat ze tegen me aan loopt. Dat heeft heel veel voordelen, behalve bij het hierkomen. Dan gebruikt ze mijn schenen om af te stoppenMaeve schreef:Hoever houd jij je hand nog van je af tijdens het volgen?
Dit valt niet onder 'vrij weinig doen' MaartjeMaartje schreef: Met Abby doe ik vrij weinigZe mag iedere week lekker mee het veld op voor en tussen de behendigheidslessen en thuis oefen ik een paar minuten per dag wat. Ik ben eigenlijk alleen serieus bezig met aan de lijn lopen en hierkomen. Zit en Af beheerst ze redelijk en nu ben ik bezig met blijf en speels apporteren. Het is wel heerlijk om met een heel attent en leergierig hondje te werken. Ik ben verbaasd hoe snel ze iets oppakt. Ze heeft nu begrepen dat ze voor een click uit moet vinden wat de bedoeling is en dat AF niet altijd hetgeen is wat ik wil en in tegenstelling tot mijn andere honden denkt ze echt na.
Wat goed joh! Wij zijn nog niet eens begonnen met de afstand verkleinen. Eerst maar eens genoeg gemotiveerd zijn om langere stukjes te volgen en in cirkels enzo. Dat laatste herken ik overigens wel weerZoek stok! schreef:Ze loopt inmiddels gewoon tegen m'n been aan. Dat is veel sneller dan ik van plan was en had verwacht. Maar ze geeft er gewoon geen klap om dat ze tegen me aan loopt. Dat heeft heel veel voordelen, behalve bij het hierkomen. Dan gebruikt ze mijn schenen om af te stoppenMaeve schreef:Hoever houd jij je hand nog van je af tijdens het volgen?![]()
Je moet inderdaad heel snel zijn met je vervolgcommanco met running contacts. De hond rent op volle snelheid door en je kunt dus niet uitgebreid positie kiezen. Maar die snelheid is precies ook het voordeel inderdaad, geen seconde verliespoembaa schreef:Het is weer zo leuk om met een jonge hond te trainen he! Motiverend!! (Ik kan niet wachten haha)
Nog even over de running contacts enzo. Ik heb mijn hond geleerd met twee voetjes in het gras enzo. Gaat prima. Ik deed dat ook met het idee dat hij straks sneller zou zijn, maar hij is dat dus vaak niet. Kattenloop en (zeker) schutting staan in parcoursen zo dat je er vrijwel altijd bij kunt zijn. Dus doe ik dat ook maar en mijn hond vindt dat toch leuker.
Wat ik wel een "nadeel" vindt hij running contacts is dat ze zoveel snelheid houden. jaja, ik snap dat dat juist de bedoeling is, maar bij die raakvlakken kan ik zelf vaak zo goed positie kiezen. En als die hond doorcrosst ben ik zo bang dat ik helemaal alle controle kwijt ben. Ik weet niet welke ervaringen jullie daarmee hebben. Ik vind het er wel super uit zien en zou het graag mijn volgende hond leren, maar ben er toch een tikkie huiverig hoor.