MARC_S schreef:LongFields schreef:
Ik heb bij alle honden die we vanaf pup af aan hebben gehad (Gizmo, Sjefke, Nozem en nu Tapas) gewoon de puppycursus en de daarop volgende gehoorzaamheidscursussen doorlopen, en heb niet de indruk dat hen dat kwaad gedaan heeft of doet. Ik vind het zelf leuk om te doen, ben graag in clubverband bezig met mijn hond (zodat ik mijzelf en mijn hond ook kan spiegelen aan de anderen) en leer toch weer nieuwe dingen.
Maar jij wil en hebt hele andere honden dan wij

Jouw honden zijn veel beschaafder maar ook geremder. Niks mis mee maar wij willen de blaffende hond die als een raket vooruit een parcours op vliegt of die wel in een mouw bijt als er een pakwerker staat. Als Eva eerst GG had gedaan had ze dat dus nooit meer gedaan.
Daar zitten ook nadelen aan, maar ook voordelen zoals nu bij agility. Dit is de hele reden dat ze zo snel en zelfstandig wil leren en werken.
Dat vraag ik me dus af, of mijn honden zo veel beschaafder en geremder zijn dan die van jullie. Jullie hebben Tapas nog niet echt meegemaakt (behalve toen ze 4 maanden oud was op de Doedag).
De tijd zal wel gaan uitwijzen of het met de manier waarop ik met mijn honden bezig ben niet mogelijk zal zijn om een blaffende hond te krijgen die als een raket vooruit een parcours opvliegt of die wel in een mouw bijt als er een pakwerker staat. Okay, Nozem en Sjefke boeit zo'n pakwerker echt totaal niet, maar ze zijn er ook niet agressief naar, dat is de andere kant.
Ik denk dat Tapas over een poosje prima in een mouw zal gaan bijten als ik daarmee aan de slag zou gaan (waar ik nog niet uit ben op dit moment, of ik dat wil).
Wat je conclusie is, dat Eva nooit zo zou zijn geworden als ze nu is als je wél GG had gedaan, dat is een aanname en kun je niet met zekerheid stellen. Je hebt het immers niet zo gedaan, en die paar keer puppycursus is niet echt representatief te noemen voor GG denk ik zo.
Overigens ga je aan 1 ding voorbij denk ik, wij hebben onze Mechelaar Rex gehad en die heeft vanaf dat wij haar hadden (14 maanden oud) GG getraind en is tot en met GG2 gekomen. Wij hebben zelf geen IPO met haar getraind, maar zij was uitermate gretig op de mouw, vanwege het feit dat ze bij haar vorige eigenaar hoogstwaarschijnlijk al flink was aangeplaagd. Die "drift" is er nooit meer uitgegaan, ondanks het GG-trainen.