Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agility voor jonge honden

Moderator: moderatorteam

Zoek stok!
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kooikerhondje en Australian Shepherd
Aantal honden: 2

Re: Agility voor jonge honden

Ongelezen bericht door Zoek stok! »

Frenk schreef: De hond kan de lijn voor het vierkant niet kiezen, want er is geen lijn. Hij kan de ene keer het vierkant 'rond' moeten en de volgende keer moet hij dwars oversteken en de derde keer is het binnen/buiten/buiten/binnen en de keer daarop buiten/buiten/buiten/buiten. :19:
Ik denk niet dat het gaat lukken met mijn uitleg :wink: Ga een keer naar een supersnelle BC of Sheltie kijken. Die kun je nooit zo handelen als jij met Frenk doet. Als jij hebt aangegeven welke kant je op wilt na elk toestel, zit die Border of Sheltie al aan het eind van het parcours zich af te vragen waarom jij nog aan het begin staat :mrgreen: Het is dus een kwestie van lijnen zien en de hond op de juiste positie brengen, en niet elk toestel op zich bekijken.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Frenk
Zeer actief
Mijn ras(sen): xLhasa-ShihTzu

Ongelezen bericht door Frenk »

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef: De hond kan de lijn voor het vierkant niet kiezen, want er is geen lijn. Hij kan de ene keer het vierkant 'rond' moeten en de volgende keer moet hij dwars oversteken en de derde keer is het binnen/buiten/buiten/binnen en de keer daarop buiten/buiten/buiten/buiten. :19:
Ik denk niet dat het gaat lukken met mijn uitleg :wink: Ga een keer naar een supersnelle BC of Sheltie kijken. Die kun je nooit zo handelen als jij met Frenk doet. Als jij hebt aangegeven welke kant je op wilt na elk toestel, zit die Border of Sheltie al aan het eind van het parcours zich af te vragen waarom jij nog aan het begin staat :mrgreen: Het is dus een kwestie van lijnen zien en de hond op de juiste positie brengen, en niet elk toestel op zich bekijken.
Maar als zo'n suppersnelle hond dan zo'n vierkant tegenkomt als opdracht, dan heeft 'ie dus een probleem :19:
Laatst gewijzigd door Frenk op 26 okt 2009 12:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:Maar je aanwezigheid stuurt toch? De hond zoekt het dus niet in z'n eentje uit. Hij heeft jouw positie ergens nodig om die keuze te maken?
Uiteraard, het is een teamsport. Ik wilde aangeven dat het niet een kwestie van 'luisteren' van de hond is, maar het zo logisch maken dat de hond dat als vanzelf doet. Zoals gisteren met de oefening, ik hoefde Bram helemaal niet te beletten de tunnel in te gaan die er recht achter lag. Ik had namelijk de draai al ingezet, dus voor hem lag de schutting in de logische lijn. Hij heeft die tunnel helemaal niet gezien.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef: Maar als zo'n suppersnelle hond dan zo'n vierkant tegenkomt als opdracht, dan heeft 'ie dus een probleem :19:
Nee de handler :mrgreen: Die moet goed uitdokteren hoe dat te doen. Hoe sneller de hond, hoe meer fouten je kunt maken als handler. Bij een langzame hond als Bram kun je fouten maken zonder dat hij de verkeerde hindernis neemt. Alleen leiden die fouten tot demotivatie. Bij een snelle hond moet je zo goed weten hoe je stuurt, want je wil de hond zo weinig mogelijk remmen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Kaiou
Zeer actief
Mijn ras(sen): Barbet
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Kaiou »

Frenk schreef:De hond kan de lijn voor het vierkant niet kiezen, want er is geen lijn. Hij kan de ene keer het vierkant 'rond' moeten en de volgende keer moet hij dwars oversteken en de derde keer is het binnen/buiten/buiten/binnen en de keer daarop buiten/buiten/buiten/buiten. :19:
Edit: ik zal de volgende keer eens een foto maken van zo'n vierkant-opstelling :mrgreen:
Ik denk dat je dit bedoelt.

Edit: link aangepast
Laatst gewijzigd door Kaiou op 26 okt 2009 12:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef:Maar je aanwezigheid stuurt toch? De hond zoekt het dus niet in z'n eentje uit. Hij heeft jouw positie ergens nodig om die keuze te maken?
Uiteraard, het is een teamsport. Ik wilde aangeven dat het niet een kwestie van 'luisteren' van de hond is, maar het zo logisch maken dat de hond dat als vanzelf doet. Zoals gisteren met de oefening, ik hoefde Bram helemaal niet te beletten de tunnel in te gaan die er recht achter lag. Ik had namelijk de draai al ingezet, dus voor hem lag de schutting in de logische lijn. Hij heeft die tunnel helemaal niet gezien.
Nee precies :ok: Dat werkt bij ons ook zo hoor. En die oefeningen in zo'n vierkant maken mij in ieder geval heel erg duidelijk hoe ik met mijn positie, aanwezigheid en stem stuur. Ik kan dus ook steeds minder 'groot' sturen, als je begrijpt wat ik bedoel? In een duidelijke lijn is het geen probleem, dan is het een kwestie van gaan, maar het gaat juist om de invloed die ik heb en die ik moet leren toepassen. :19: Volgens mij ben ik degene van ons twee die het meeste te leren heeft. Als ik het op de juiste manieren aangeef, dan doet Frenk het wel :mrgreen:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Kaiou schreef:
Frenk schreef:De hond kan de lijn voor het vierkant niet kiezen, want er is geen lijn. Hij kan de ene keer het vierkant 'rond' moeten en de volgende keer moet hij dwars oversteken en de derde keer is het binnen/buiten/buiten/binnen en de keer daarop buiten/buiten/buiten/buiten. :19:
Edit: ik zal de volgende keer eens een foto maken van zo'n vierkant-opstelling :mrgreen:
Hier staat 'ie inderdaad:
Afbeelding
Alleen moeten wij op nog veel meer mogelijke manieren door deze "box" lopen dan hier staat afgebeeld.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:
Frenk schreef: Maar als zo'n suppersnelle hond dan zo'n vierkant tegenkomt als opdracht, dan heeft 'ie dus een probleem :19:
Nee de handler :mrgreen: Die moet goed uitdokteren hoe dat te doen. Hoe sneller de hond, hoe meer fouten je kunt maken als handler. Bij een langzame hond als Bram kun je fouten maken zonder dat hij de verkeerde hindernis neemt. Alleen leiden die fouten tot demotivatie. Bij een snelle hond moet je zo goed weten hoe je stuurt, want je wil de hond zo weinig mogelijk remmen.
Kaiou heeft een plaatje gevonden :cheer: Misschien snap je dan wat ik bedoel? En ja het is natuurlijk altijd het probleem van de handler :mrgreen:
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Frenk schreef:
MARC_S schreef:Kijk, hier zie je wat ik bedoel. Eva wil alles zo snel mogelijk doen omdat zoals je in het filmpje ziet, ze weet dat ze pas als alles gedaan is er een bal gegooid wordt. Als je dat vergelijkt met honden die op GG vooruit gestuurd worden dan zie je dat die honden dus naar een circel lopen, hun ding doen en dan netjes terugkomen. Ik wil een hond die naar de circel sprint, neerploft en dat op een manier doet die zorgt dat dat geen paar seconde te lang duurt puur omdat hoe sneller en beter ze het doet, hoe eerder ze de bal krijgt en dat is actief belonen wat actief uitvoeren geeft door je hond. :wink:
Je doet net alsof je gehoorzaamheid niet actief kunt belonen en een eagere hond kunt hebben? Het is dat je in Eva's geval de bal moet gooien en dat dat op een veld vol andere honden niet handig is, maar als ze net zo gek was op het krijgen van een koekje, het vangen van de bal (of een bal aan een touwtje) of sjorren aan een touw, dan zou ze net zo eager 'plaats sturen' kunnen leren. Kijk maar naar honden die het appel gedeelte bij IPO leren. Die zijn toch ook enorm eager op het krijgen van hun beloning en hun oefeningen explosief aanleren?
Ik ben het met je eens dat het inderdaad helemaal niet zo "statisch" hoeft te zijn met het belonen tijdens de gehoorzaamheidsles. Er zitten (zoals zo vaak) zó veel nuances grijs tussen het zwart en wit wat geschetst wordt. :wink:
Ik merk aan Tapas (tot nu toe, ze is natuurlijk pas 6 maanden nu) dat ze de gehoorzaamheidstraining, mits ik het voor haar spannend houdt, heel erg leuk vindt. Ze is zonder dat ik met een bal hoef te gooien al eager op haar beloning, en ik wissel het belonen met een voertje at random af met het belonen met haar bal aan een touwtje, waar ze dan mee mag spelen. Ze vindt het net zo leuk en spannend om een aandachtsoefening te doen, als een stukje volgen, als een af en blijf, omdat ik het daarna altijd leuk maak voor haar. En dat kan prima zonder de rest van de groep te storen.

Ik heb bij alle honden die we vanaf pup af aan hebben gehad (Gizmo, Sjefke, Nozem en nu Tapas) gewoon de puppycursus en de daarop volgende gehoorzaamheidscursussen doorlopen, en heb niet de indruk dat hen dat kwaad gedaan heeft of doet. Ik vind het zelf leuk om te doen, ben graag in clubverband bezig met mijn hond (zodat ik mijzelf en mijn hond ook kan spiegelen aan de anderen) en leer toch weer nieuwe dingen. Ik ben wél een eigenwijze cursist, als ik vind dat hetgeen gezegd wordt niet klopt, dan aarzel ik niet om dat te zeggen. Maar het komt tot nu toe veel minder voor dan misschien gedacht zou worden.
Frenk
Zeer actief

In de Onze Hond van november staat een artikel over het WK agility en wat uitleg over het parcours. Daar staat bijvoorbeeld " een parcours waarbij sprongen 'van de verkeerde kant' genomen moesten worden. De zijde van de sprong die de hond het eerst tegenkomt op zijn route wordt normaliter als de logische of 'goede' kant gezien. In dit geval moest de sprong dus vaak juist van de andere zijde genomen worden" en "[...] wordt de tunnel in een u-bocht gelegd waarbij de hond dan het andere gat in moet dan het gat dat hij het eerste tegenkomt op zijn route. Ook dit jaar was deze situatie in enkele parcoursen terug te vinden."

Dit zijn voorbeelden van wat ik bedoel met situaties waarin de handler moet sturen en de hond het dus niet zelf kan bepalen :wink:
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

LongFields schreef:Ik merk aan Tapas (tot nu toe, ze is natuurlijk pas 6 maanden nu) dat ze de gehoorzaamheidstraining, mits ik het voor haar spannend houdt, heel erg leuk vindt. Ze is zonder dat ik met een bal hoef te gooien al eager op haar beloning, en ik wissel het belonen met een voertje at random af met het belonen met haar bal aan een touwtje, waar ze dan mee mag spelen. Ze vindt het net zo leuk en spannend om een aandachtsoefening te doen, als een stukje volgen, als een af en blijf, omdat ik het daarna altijd leuk maak voor haar. En dat kan prima zonder de rest van de groep te storen.
Ik heb wel eens de kans om naar jullie te kijken vanaf boven en dan ziet ze er ook heel eager uit. Heel enthousiast en blij :D
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Frenk schreef:
LongFields schreef:Ik merk aan Tapas (tot nu toe, ze is natuurlijk pas 6 maanden nu) dat ze de gehoorzaamheidstraining, mits ik het voor haar spannend houdt, heel erg leuk vindt. Ze is zonder dat ik met een bal hoef te gooien al eager op haar beloning, en ik wissel het belonen met een voertje at random af met het belonen met haar bal aan een touwtje, waar ze dan mee mag spelen. Ze vindt het net zo leuk en spannend om een aandachtsoefening te doen, als een stukje volgen, als een af en blijf, omdat ik het daarna altijd leuk maak voor haar. En dat kan prima zonder de rest van de groep te storen.
Ik heb wel eens de kans om naar jullie te kijken vanaf boven en dan ziet ze er ook heel eager uit. Heel enthousiast en blij :D
Zit je ons te begluren vanuit de kantine? :boos: Dat wil ik niet hebben hoor! :pffff:
Aanstaande dinsdagavond moet je iets verder naar rechts kijken denk ik, ik ga namelijk met de A-groep meedoen in plaats van met de basiscursus. In overleg met Stefanie zijn we "gepromoveerd" namelijk.
Frenk
Zeer actief

LongFields schreef:Zit je ons te begluren vanuit de kantine? :boos: Dat wil ik niet hebben hoor! :pffff:
Ja, een ware Joop van Tellingen, dat ben ik :F:
Aanstaande dinsdagavond moet je iets verder naar rechts kijken denk ik, ik ga namelijk met de A-groep meedoen in plaats van met de basiscursus. In overleg met Stefanie zijn we "gepromoveerd" namelijk.
Wat goed en wat spannend :cheer: Ik ben heel benieuwd hoe dat jullie bevalt :ok:
Afbeelding
estelle

Ongelezen bericht door estelle »

MARC_S schreef:Dat is mijn gevoel hierover. Ik heb niet alle wijsheid in pacht maar ik ben dus blij dat wij uiteindelijk gekozen hebben voor leren wat goed zo! en nee! betekent en leren wat hierkomen en wilde spelletjes precies inhouden. Nu moet ik zeggen dat Eva van zichzelf baasgericht en gehoorzaam was. Ik doe dus ook nooit oefeningen met haar op basis van volg, vanzelf zitten bij een stop in mijn pas ed. Ik doe meer oefeningen als blijf en dat op basis van Jaaaaa!!!!!!! en meteen een actie-moment met de bal. Ik beloon dus actief met spel of de bal. Als ik met de werparm speel dan ligt ze dus te wachten of moet ze even volgen gevolgd door een brul van mij Yesssss!!!!!!, en een slinger van de werparm waarna ze als een raket weg vliegt. Ik train haar dus actief ipv passief. Stel ik stuur haar om een prullenbak heen die op 50 meter afstand staat. Ik zeg dan HUP! en wijs naar de prullenbak. Eva rent dan op haar allerhardst naar de prullenbak, rent er omheen en weet dat ik meteen roep JAAAA!!!!! en de bal gooi. Dus zij wil zo snel mogelijk rondom die prullenbak rennen om zo snel mogelijk het actiemoment van de werparm te hebben. Ze is zo gretig op het spel waarmee ze beloond wordt dat ze de oefeningen op haar felst en snelst uitvoert. Op een cursus kan dat niet want ik kan geen bal gooien tussen andere honden na een hele korte af en blijf. Dat is echter wel hoe ik wil trainen. Ik wil een hele actieve blijf en geen hond die daarbij gaat chillen en dan zijn koekje verwacht. Ik wil een gespannen hond in af die klaar ligt om te knallen dus klaar om uit de af te vliegen voor de actie die ze verwacht. Het rare is dat ze daardoor veel strakker luistert. Ze kan dus prima af en blijf maar dan wel helemaal strak en niet heel kalm. Dus als ik tegen haar zeg, AF! dan trekt ze de poten onder zich in en ploft neer, kijkt me super strak aan en wacht heel mooi tot ik zeg JAAA! en dan mag ze bv ergens overheen springen. Ze weet dat als ze eerder opstaat er geen spel volgt en dat het opnieuw moet. Ze kijkt dus wel 3 keer uit om niet te luisteren. Omdat Eva dus actie verwacht na een oefening en dat voor haar heel belonend is is ze ook in staat om op een veldje over 3 hindernissen te springen vooruit, dan op een tafel in lig te vallen/ploffen om vervolgens weer door een tunnel te knallen bij alleen de eerste letter van het woord dat dat mag. Ik hoop dat hier iets van te begrijpen is? :mrgreen: :denken:
Wat grappig want ik herken mijzelf hier enorm in wat betreft hera.
Ik doe het vrijwel net zo namelijk.
Als hera af moet dan volgt daar ook een vreselijk uitbundige 'JAAAAAAA' waarop Hera ook overeind knalt om haar beloning = weggegooide bal op te halen. Tijdens zo'n af ligt ook Hera dan gespannen te wachten, vaak met haar nagels uitgetrokken in het gras/zand zo gespannen is ze dan en gefocused op mijn 'JAAAAAA'.
Zij verwacht ook na elke oefening een actie moment.
Maar ik wil dan dus ook een hond die tijdens een oefening nog steeds met mij bezig is en niet met het afloeren van de omgeving of die eens al liggend om zich heen gaat snuffen.

Omdat ze zo op mij gefocused is kan ik prima met haar (ze is hond agressief) op nog geen paar meter afstand van een vreemde hond oefeningen doen. Ze zal geen seconde naar de hond omkijken. Ook niet als ze na haar oefening de bal ophaalt.
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

Zoek stok! schreef:
*Anita* schreef: Wat betreft Cyno geld dat dit via kc kan en via rasvereniging.
Denk dat het niveau bij cyno iets hoger ligt. Loop zelf geen cyno maar wel een aantal keer gaan kijken.
Vind de parcoursen van de Fhn technischer waardoor snelheid wat lager ligt.
Cyno heeft toch veel meer lopers dan FHN? Dat technische, dat hoor ik meer. Bij de A is het bij cyno vooral racen. De snelle honden zijn daar enorm in het voordeel dus.
Cyno heeft meer lopers.
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
*Anita*
Zeer actief
Mijn ras(sen): het Markiesje en border collie

Ongelezen bericht door *Anita* »

marye schreef:
LongFields schreef:
marye schreef: Maar je kunt voor cyno administratief lid worden bij een kc en dan je licentie aanvragen.

Gaat dat bij de FHN net zo gemakkelijk, of moet je dan daadwerkelijk trainen bij een FHN-aangesloten vereniging?

Bij FHN schijnt het een stuk moeilijker te zijn.
Het probleem is dat veel verenigingen die aangesloten zijn bij de Fhn geen startlicenties verstrekken aan mensen die niet bij hun trainen. Er is maar een enkele vereniging die dat doet.
Een startlicentie voor de Fhn kan ook allleen aangevraagd worden bij een vereniging die aangesloten is
Voor altijd in mijn gedachte Pardoes en Harley
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

Frenk schreef:In de Onze Hond van november staat een artikel over het WK agility en wat uitleg over het parcours. Daar staat bijvoorbeeld " een parcours waarbij sprongen 'van de verkeerde kant' genomen moesten worden. De zijde van de sprong die de hond het eerst tegenkomt op zijn route wordt normaliter als de logische of 'goede' kant gezien. In dit geval moest de sprong dus vaak juist van de andere zijde genomen worden" en "[...] wordt de tunnel in een u-bocht gelegd waarbij de hond dan het andere gat in moet dan het gat dat hij het eerste tegenkomt op zijn route. Ook dit jaar was deze situatie in enkele parcoursen terug te vinden."

Dit zijn voorbeelden van wat ik bedoel met situaties waarin de handler moet sturen en de hond het dus niet zelf kan bepalen :wink:
Ja dit hebben wij toevallig vorige les geoefend. Hond komt uit tunnel en neemt horde van de 'verkeerde kant' en draait daarna door naar de palen. Ik weet niet wat je nu van me wilt horen. Natuurlijk stuurt de handler de hond, anders zou je er niet bij hoeven lopen :mrgreen: Maar jij had het over 'Frenk hoort van mij welke kant we uitgaan'. Dat geeft een wat afwachtende houding van de hond aan in het spelletje en dat wil je dus juist niet. Ik niet in ieder geval :wink:
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

LongFields schreef: Ik heb bij alle honden die we vanaf pup af aan hebben gehad (Gizmo, Sjefke, Nozem en nu Tapas) gewoon de puppycursus en de daarop volgende gehoorzaamheidscursussen doorlopen, en heb niet de indruk dat hen dat kwaad gedaan heeft of doet. Ik vind het zelf leuk om te doen, ben graag in clubverband bezig met mijn hond (zodat ik mijzelf en mijn hond ook kan spiegelen aan de anderen) en leer toch weer nieuwe dingen.
Maar jij wil en hebt hele andere honden dan wij :wink: Jouw honden zijn veel beschaafder maar ook geremder. Niks mis mee maar wij willen de blaffende hond die als een raket vooruit een parcours op vliegt of die wel in een mouw bijt als er een pakwerker staat. Als Eva eerst GG had gedaan had ze dat dus nooit meer gedaan.
Daar zitten ook nadelen aan, maar ook voordelen zoals nu bij agility. Dit is de hele reden dat ze zo snel en zelfstandig wil leren en werken.
Afbeelding
Frenk
Zeer actief

Zoek stok! schreef:Ja dit hebben wij toevallig vorige les geoefend. Hond komt uit tunnel en neemt horde van de 'verkeerde kant' en draait daarna door naar de palen. Ik weet niet wat je nu van me wilt horen. Natuurlijk stuurt de handler de hond, anders zou je er niet bij hoeven lopen :mrgreen: Maar jij had het over 'Frenk hoort van mij welke kant we uitgaan'. Dat geeft een wat afwachtende houding van de hond aan in het spelletje en dat wil je dus juist niet. Ik niet in ieder geval :wink:
Dan heb je mijn zin denk ik verkeerd opgevat, want het gaat me zeker niet om een afwachtende houding, maar wel om een hond die niet blind overal overheen knalt, maar reageert op waar ik hem heenstuur. Misschien vat ik dan de opmerkingen over 'eigen inzicht' en 'initiatief tonen' te zwaar op? :19:

Edit: mijn opmerking (en de vraag die eraf is gevallen) was gericht aan Marc (en/of Martijn). Ik schreef namelijk:
Bij behendigheid is hij onwijs gericht op alles wat er wordt aangeven, ik moet bijvoorbeeld heel scherp opletten dat ik niet te vroeg stap of draai of wijs, want hij is daar ontzettend gevoelig voor en een te vroege stap van mij zorgt dat hij een heel andere kant op gaat. Dat is natuurlijk wel een verschil, want Frenk leert vanaf het begin af aan dat ik bepaal hoe we door het parcours gaan en dat hij dus van mij hoort welke kant we opgaan. Dat moet ook wel, want als er bijvoorbeeld een vierkant van sprongen staat, dan kunnen we daar op zoveel manieren doorheen moeten, dat kan hij echt niet zelf bepalen. Hoe doen jullie zoiets dan met Eva?
Ik wil dus graag begrijpen hoe je met zo'n vooruit knallend hondje die je vooral op eigen inzicht en met eigen initiatief wilt laten lopen dan handelt in zulke situatie als met zo'n tunnel-van-de-niet-logische-kant, sprong-van-de-verkeerde-kant of box.
Laatst gewijzigd door Frenk op 26 okt 2009 18:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

MARC_S schreef:
LongFields schreef: Ik heb bij alle honden die we vanaf pup af aan hebben gehad (Gizmo, Sjefke, Nozem en nu Tapas) gewoon de puppycursus en de daarop volgende gehoorzaamheidscursussen doorlopen, en heb niet de indruk dat hen dat kwaad gedaan heeft of doet. Ik vind het zelf leuk om te doen, ben graag in clubverband bezig met mijn hond (zodat ik mijzelf en mijn hond ook kan spiegelen aan de anderen) en leer toch weer nieuwe dingen.
Maar jij wil en hebt hele andere honden dan wij :wink: Jouw honden zijn veel beschaafder maar ook geremder. Niks mis mee maar wij willen de blaffende hond die als een raket vooruit een parcours op vliegt of die wel in een mouw bijt als er een pakwerker staat. Als Eva eerst GG had gedaan had ze dat dus nooit meer gedaan.
Daar zitten ook nadelen aan, maar ook voordelen zoals nu bij agility. Dit is de hele reden dat ze zo snel en zelfstandig wil leren en werken.
Dat vraag ik me dus af, of mijn honden zo veel beschaafder en geremder zijn dan die van jullie. Jullie hebben Tapas nog niet echt meegemaakt (behalve toen ze 4 maanden oud was op de Doedag). :mrgreen:
De tijd zal wel gaan uitwijzen of het met de manier waarop ik met mijn honden bezig ben niet mogelijk zal zijn om een blaffende hond te krijgen die als een raket vooruit een parcours opvliegt of die wel in een mouw bijt als er een pakwerker staat. Okay, Nozem en Sjefke boeit zo'n pakwerker echt totaal niet, maar ze zijn er ook niet agressief naar, dat is de andere kant.
Ik denk dat Tapas over een poosje prima in een mouw zal gaan bijten als ik daarmee aan de slag zou gaan (waar ik nog niet uit ben op dit moment, of ik dat wil).
Wat je conclusie is, dat Eva nooit zo zou zijn geworden als ze nu is als je wél GG had gedaan, dat is een aanname en kun je niet met zekerheid stellen. Je hebt het immers niet zo gedaan, en die paar keer puppycursus is niet echt representatief te noemen voor GG denk ik zo.

Overigens ga je aan 1 ding voorbij denk ik, wij hebben onze Mechelaar Rex gehad en die heeft vanaf dat wij haar hadden (14 maanden oud) GG getraind en is tot en met GG2 gekomen. Wij hebben zelf geen IPO met haar getraind, maar zij was uitermate gretig op de mouw, vanwege het feit dat ze bij haar vorige eigenaar hoogstwaarschijnlijk al flink was aangeplaagd. Die "drift" is er nooit meer uitgegaan, ondanks het GG-trainen. :wink:
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Martijn schreef:
Oorspronkelijk had ze dat wel. De eerste tijd liep ze buiten voetje voor voetje achter ons aan.
Binnen bleef ze heel afwachtend zitten kijken, bijna bang om zelf wat te proberen.
Dat zelf proberen hebben wij dus heel erg gestimuleerd en daar is Eva uit gekomen zoals ze nu is en daar ben ik blij mee.
Ik vat dit (hopelijk) verkeerd op, maar ik krijg een beetje de indruk dat mij als fokker nu verweten wordt dat ik Eva de 8 weken dat ze bij ons geweest is al zo heb "gedrild" dat ze daardoor niks durfde of zo.

Ook uit Marc zijn stukje proef ik een soort kritiek op hoe ik met mijn honden om ga.
Het zal ongetwijfeld niet zo bedoeld zijn en ik lees het vast niet goed, maar ik vind dat eerlijk gezegd niet echt leuk.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Martijn schreef:Die kritische toon proef ik ook weleens als je het over hoe wij met Eva omgaan hebt.
Is dat zo?
Martijn schreef:Het is niet als kritiek bedoelt trouwens. En ik denk ook niet dat je je pups drilt.
Gelukkig maar, als je dat wel dacht zou je me wel heel slecht kennen. :wink:
Martijn schreef:Maar Eva was wel erg teruggetrokken en dat wilde ik niet verder promoten.
Dat kan ik me voorstellen.
Martijn schreef:Ik denk dat het voornamelijk Quint zijn aandeel is. Die is ook best introvert en een halfzusje van Eva (ook van quint) bij ons op de club is wel op die lijn verder gegaan.
Een schat van een hond hoor. Maar dus niet het type hond dat ik zelf wil hebben. :wink:
Het zou kunnen, maar zoiets is niet met zekerheid vast te stellen. Niet alle pups uit Quint zijn lijn zijn zo namelijk. :wink:
Frenk
Zeer actief

LongFields schreef:Wat je conclusie is, dat Eva nooit zo zou zijn geworden als ze nu is als je wél GG had gedaan, dat is een aanname en kun je niet met zekerheid stellen. Je hebt het immers niet zo gedaan, en die paar keer puppycursus is niet echt representatief te noemen voor GG denk ik zo.
Waar ik het meeste moeite mee heb in de conclusie van Marc is dat hij er (stellig) van uitgaat dat je in GG niet actief en met spel kunt belonen. Terwijl dat dus absoluut niet is hoe ik tot nu toe GG heb meegemaakt. Ik vraag me dus ten zeerste af of je niet een even actieve en eagere Eva zou hebben gehad als je GG actief en met spel had aangeleerd. Overigens is Frenk ook een actief hondje die als hij moet wachten of blijven ook met z'n tong tussen z'n tandjes zit te wachten tot hij mag en dan als een harig speertje naar mij toe komt gevlogen. En nogmaals, ik weet echt wel dat hij geen herder is, maar ook hij is op zijn manier enthousiast en eager in het doen van de oefeningen. :19:
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Frenk schreef:
LongFields schreef:Wat je conclusie is, dat Eva nooit zo zou zijn geworden als ze nu is als je wél GG had gedaan, dat is een aanname en kun je niet met zekerheid stellen. Je hebt het immers niet zo gedaan, en die paar keer puppycursus is niet echt representatief te noemen voor GG denk ik zo.
Waar ik het meeste moeite mee heb in de conclusie van Marc is dat hij er (stellig) van uitgaat dat je in GG niet actief en met spel kunt belonen. Terwijl dat dus absoluut niet is hoe ik tot nu toe GG heb meegemaakt. Ik vraag me dus ten zeerste af of je niet een even actieve en eagere Eva zou hebben gehad als je GG actief en met spel had aangeleerd. Overigens is Frenk ook een actief hondje die als hij moet wachten of blijven ook met z'n tong tussen z'n tandjes zit te wachten tot hij mag en dan als een harig speertje naar mij toe komt gevlogen. En nogmaals, ik weet echt wel dat hij geen herder is, maar ook hij is op zijn manier enthousiast en eager in het doen van de oefeningen. :19:
Nee Frenk, ik ga er stellig vanuit dat GG geen echt actieve oefeningen zijn. Dat is iets totaal anders. Ik zou dus zelf een hond in GG NIET actief belonen. Dus het is voor mij iets totaal anders. Ik wil in GG dus wel een hond die zeer kalm en secuur de oefeningen doet. Dan ga ik nl voor GG wat ik dus een totaal andere discipline vind die een andere aanpak vraagt naar de hond toe.

Maargoed, ik neem aan dat dit duidelijk genoeg is want ik ga hier niet over zagen verder. :wink:
Afbeelding
suzan25
Zeer actief
Mijn ras(sen): Shetland Sheepdog

Ongelezen bericht door suzan25 »

Ik wil dus graag begrijpen hoe je met zo'n vooruit knallend hondje die je vooral op eigen inzicht en met eigen initiatief wilt laten lopen dan handelt in zulke situatie als met zo'n tunnel-van-de-niet-logische-kant, sprong-van-de-verkeerde-kant of box.[/quote]

Dit kan alleen maar als je goed in positie staat in het parcours, maar daar draait alles om bij een snelle hond :wink: Tunnel kan je van achter je hond ook zo handlen dat hij toch het goede tunnelgat neemt, lastig en kost heel veel trainen (ben er met Fenja heel erg mee bezig maar het blijft nog moeilijk). Bij een sprong van de verkeerde kant midden in een parcours moet je volgens mij wel dicht bij je hond zijn, dus moet je daarvoor je hond hebben kunnen afsnijden zodat je dat toestel samen neemt.
duitse herder
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder en Border Collie

Ongelezen bericht door duitse herder »

MARC_S schreef:
Weet je met alleen snelheid kom je er niet :mrgreen: Je zegt dat Eva zelfstandig is, hoe wil je dat combineren met agillity? Daar is het juist de kunst dat ze onder appel handelingen uitvoeren. Als je een hond hebt die alles zelf doet, is het erg moeilijk om samen een parcour te lopen. Nadeel van een snelle hond is ook dat ze niet netjes werken. Noah gaat bv als een speer over de kattenloop en schutting, ze wil te graag. Nadeel is dat ze raakvlakken gaat missen als ik dat ga stimuleren en ze gaat slordig worden.

Ik denk dat je bij agillity verder komt met een langzamere maar geconcentreerde hond dan eentje die supersnel is maar wel zelfstandig gaat werken :ok:
Perry en Noah

Afbeelding
Sepp
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising Stabij & Border Collie

Ongelezen bericht door Sepp »

Frenk schreef:
Kaiou schreef:
Hier staat 'ie inderdaad:
Afbeelding
Alleen moeten wij op nog veel meer mogelijke manieren door deze "box" lopen dan hier staat afgebeeld.
Ik heb niet de hele discussie gelezen (nog)...maar naar mijn mening kan je deze opstellingen volledig lopen zonder ook maar 1 richtingscommando aan je hond te geven. Bijna alles hangt af van welke lijn je loopt, hoe je op de spong inloopt en dus de bocht inzet en vanaf welke positie je handelt (voor of achter je hond).

En nu ga ik de hele discussie lezen :mrgreen:

Groetjes
Nanda
Afbeelding
Zoek stok!
Zeer actief

duitse herder schreef:Ik denk dat je bij agillity verder komt met een langzamere maar geconcentreerde hond dan eentje die supersnel is maar wel zelfstandig gaat werken :ok:
Nee dat denk ik niet :wink: Natuurlijk zie ik rampen voorbij komen onder de supersnelle honden. Die werkelijk een puinzooi achterlaten in het parcours. Geen lat ligt meer en alle hindernissen worden door elkaar genomen. Maar je kunt veel beter een zeer gedreven hond leren sturen, dan een minder gedreven hond hard laten gaan.

Overigens herken ik de GG discussie wel van agility. Er zijn mensen die specifiek niks met gehoorzaamheid willen doen omdat het verwarrend zou zijn voor de hond. Maar het feit dat zoveel honden het juist heel goed kunnen combineren, geeft voor mij aan dat het een fabeltje is. En ik train dus wel met drift in de obedience met Izzie. Ja, er is ook beheersing nodig, maar dat heb je ook in de agility nodig. Bij de schapen ook trouwens. Een hond die zich niet kan beheersen, daar kun je niks mee in die sporten. De mate van beheersing en focus neemt toe als de hond ouder wordt. Ik zal nu bijv. geen lange volgstukken doen. Het zijn korte stukjes, met veel hulp aangeleerd, en daarna veel spelen. Ik ben sowieso van het trainen zonder dat de hond de fout in kan gaan, en bij een jonge hond al helemaal.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

Sepp schreef: Ik heb niet de hele discussie gelezen (nog)...maar naar mijn mening kan je deze opstellingen volledig lopen zonder ook maar 1 richtingscommando aan je hond te geven. Bijna alles hangt af van welke lijn je loopt, hoe je op de spong inloopt en dus de bocht inzet en vanaf welke positie je handelt (voor of achter je hond).
Het is een mooi stukje bochtentechniek :wink: Werk jij eigenlijk met links en rechts bij Roef?
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Zoek stok!
Zeer actief

LongFields schreef: Wat je conclusie is, dat Eva nooit zo zou zijn geworden als ze nu is als je wél GG had gedaan, dat is een aanname en kun je niet met zekerheid stellen. Je hebt het immers niet zo gedaan, en die paar keer puppycursus is niet echt representatief te noemen voor GG denk ik zo.
Ik blijf er ook bij dat de manier van trainen heel veel uitmaakt. Ik heb met Bram braaf alle gehoorzaamheidscursussen doorlopen bij echt slechte hondenscholen. Daar heb ik alleen maar last van gehad. Kom je bij een school zoals de AHC, dan gaat het zo anders. Dan is het lol maken met je jonge hond, niks gedril. Behendigheid zie ik ook gegeven worden op een manier die ik niet prettig zou vinden. Hond heel erg bij je houden, corrigeren voor eigen initiatief etc. Maar het is nog niet makkelijk om goede scholen en trainers te vinden. Daarnaast maakt het natuurlijk ook uit hoe je zelf bent. Ik heb de neiging om te veel controle te willen over mijn honden. Voor mij en Izzie is het dus juist goed om een les te hebben waar ik word 'gedwongen' haar te laten gaan. Dat is ook waarom ik zoeklessen ga volgen met haar. Aan de andere kant zijn er handlers met super snelle honden die nergens komen omdat ze te weinig controle hebben. En alle gradaties daartussen.
Afbeelding

Linda, Izzie en Bram
Plaats reactie

Terug naar “Agility en Flyball”