Muk schreef:@Hercujess (en andere stamboomfokkers),
Ik zou niet eens proberen in te gaan tegen smoek, want dat heeft weinig zin. Al moet ik zeggen dat ik de hoeveelheid geplande nesten ook vrij veel vind in zo'n korte tijd. Dus ik kan mij dit bezwaar wel voorstellen. Alleen jammer dat Smoek dat gebruikt om direct de hele stamboomfok meteen weer aan te pakken.
Mwoah, ik zou niet weten waarom niet. Ik had zoals gezegd Jessica hier eigenlijk buiten moeten laten, maar me dunkt dat als we het over chiwi hebben zij voor mij maar weer een voorbeeld is hoe het er in de stamboomfokkerij aan toe gaat en dat de kans dat je je een hondje aanschaft met een erfelijke afwijking (zie wat ze zelf al "gefokt" heeft) steeds groter en groter wordt, zeker bij de wat "" populairdere" hondjes. Maar goed, kritische noten zijn dus klaarblijkelijk alleen maar weggelegd voor fokkers die fokken zonder stamboom en of onderzoek.

Tuurlijk kan er in een nest wel eens uitval zijn. Dat is bij ons ook wel eens gebeurd. Daar doe je niets aan. Dat is dan helaas pindakaas. Maar jij was toch degene die zo vóór was van openheid van zaken. Nou zo open ben je toch echt niet hoor, dus kom daar alsjeblieft niet mee aan op het moment dat het uitkomt. Want pas op het moment dat je van dees of gene (chica bijv.) e.e.a. naar je voeten geworpen kreeg kwam er wat "openheid".Chihuahua schreef:Ja Smoel, in een nest kan er weleens uitval zijn he, deze pups waren ook een stuk kleiner als normaal, dus die hebben gewoon op een minder gunstige plek gezeten, 7 pups voor een Chihuahua is gewoon erg veel.
De rest hadden gewoon allemaal mooie gewichten van rond de 100 gram bij de geboorte, en de 2 overleden pupjes waren maar 60 gram, dus wat wil je, beetje zwak om dat er ook nog even bij te gaan halen, met andere woorden: ''Die zullen ook wel niet ''goed'' zijn geweest''
Je zegt het niet, maar je bedoelt het wel
En ik heb met heel veel fokkers over deze kwestie gepraat, maar ze vonden allemaal dat ik hem echt nog niet zomaar moest uitsluiten, in combinatie met teefjes uit gezonde lijnen kan hij voor goede nakomelingen zorgen.
Ik heb al zoveel honden voor de fok uitgesloten, je moet eens weten hoeveel dure honden ik voor niks heb weg gegeven, of voor een habbekrats heb herplaatst omdat ze te klein bleven, de fontanel niet goed sloot, of patella luxatie hadden of gewoon geen fijn karakter hadden, of een slecht gebit.
Ik denk dat we allemaal graag leuke mooie gezonde honden willen fokken lijkt mij.
Je zegt met heel veel fokkers te hebben gepraat over dit nest en dat zij "vonden" dat je hem voor de fok niet moest uitsluiten. Nou sorry hoor. Maar jij weet net zo goed als ik, en dan ben ik geen fokker, houd ik me totaal niet bezig met dingen als erfelijkheid en noem maar op. Dat je niet kunt onderzoeken wie de "fouten" in dit nest heeft voortgebracht. Maar goed, zeer waarschijnlijk omdat het hier een reu uit gigantische kampioenslijnen betreft wordt er toch maar voor gekozen om hier mee door te gaan.
Prima hoor, moet je verder ook allemaal zelf weten, maar tis dan ook ook niet vreemd dat het hele ras vernaggeld wordt op deze manier. Kijk naar je eigen reactie. Je geeft hier zelf aan dat ik zo ongeveer "niet" wil weten hoeveel hondje je voor niks hebt weggegeven omdat ze te klein waren, de fontanel niet goed sloot, pl hadden (huh, daar werd toch op getest) een slecht gebit hadden (is meestal toch ook erfelijk) dus ja. Kijk bijv. naar het laatste nest van je. Teef die je daarvan van plan was te houden heb je toch ook omgeruild met een andere teef omdat ze een over/onderbeet had? En nu kan ik me vergissen hoor, maarre was dat bij die teef uit dat 1e nest ook niet in het begin het geval (onderbeet) en later bleek dat ze niet "alleen maar" een over/onderbeet had maar óók nog eens een waterhoofd???? Waarvan jezelf hier eerder al aangaf dat dat vaak met elkaar in verband staat.

Maar goed, aangezien een waterhoofdje wat jou betreft bij een ras als de chi niet eens erfelijk hoeft te zijn verwacht ik zeker niet dat je hier vraagtekens bij zet.
Denk dat ik persoonlijk toch mijn fokbeleid gisteren al onder de loep had gegooid als me dit al "zo vaak" gebeurd was.

Dus ja, als ik zoveel pups weg zou moeten schijten omdat het "ongeschikt" is zou ik mezelf op een gegeven moment wel 3x achter de oren krabben of ik het wel zo goed doe als ik denk te doen. Nou denk dat we het daar wel over eens zijn dat doe jij naar mijn idee dus niet. En die reu die je door laat fokken is daar het mooiste en recenste voorbeeld van.