Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Inteelt, wat zijn de ergste consequenties??

Dit forum is voor al uw vragen, ervaringen en weetjes over het fokken van honden.

Moderator: moderatorteam

Marjoleine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Friese en Cubaanse hounen
Contacteer:

Re: Inteelt, wat zijn de ergste consequenties??

Ongelezen bericht door Marjoleine »

Sorry, ik ben ook wel eens elders ;)

Maar Fairmate, jullie zeggen iets heel erg raars en het klopt ook niet.
Fairmate schreef:Het is Piebald en dieren die dit hebben, hebben vaak grote gedeeltes van het lichaam waar geen pigment is.

Piebald gen
is een kleurgen, welke verantwoordelijk is voor het witte haar bij bijvoorbeeld de Bull Terriër en de Dalmatiër, en die doofheid kan veroorzaken; zie cochleaire doofheid.
Dat is dus niet waar.

Piebald ligt op S-locus, waar vier eigenschappen liggen, in volgorde van dominantie zijn dat S=solid, si=Irish spotted, sp=piebald, sw-extreme spotted.

Jij noemt piebald, sp. Dat is bont. Zoals b mijn honden, kijk maar in mijn onderschrift.
Maar volgens mij komt er zowel Iers als bont voor bij de Catahoul (fenotypisch denk ik dat dus) en sw hebben jullie niet. Gewoon niet.
Dat is namelijk een ander gen en het ziet er anders uit.
Ik weet niet waarom jullie denken dat je het gen hebt dat Bullterriers hebben. maar het is niet waar. Als je zo'n gen zou hebben en dan met Merle, kreeg je een spierwitte hond, want die honden hebben namelijk om te beginnen al geen pigment op hun lichaam.

En om dan te zeggen dat doofheid daardoor komt: ja, bij de dalmaat en de bullterrier klopt dat, maar bij de Catahoula komt het gewoon doordat ze dubbel merle zijn en bont erbij. Geen extreem bont dus, maar gewoon bont.
En de groeten van de meisjes!

Afbeelding

Niets kalmeert zo zeer als een genomen besluit.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fairmate schreef:
Machie schreef: Marjoleine, welke namen hebben dit rijtje honden volgens het normale systeem?
Dit is het normale systeem..we willen toch niet alles vernederlandsen...
Dat is geen vernederlandsen, wat machie vraagt. Wat ze vraagt is de officiele genetische termen.
En die zijn, zoals ik al meerdere malen heb gezegd, niet Nederlands. Die zijn internationaal.

Machie, ik kan ze alleen fenotypisch vertellen: blue merle met tanpoint, blue merle met tanpoint, liver and tandpoint, en die laatste zou ik noemen zwart patchwork met tanpoint, bruin (rood) patchwork met tanpoint.

Ik moet zeggen dat ik die trim niet zie trouwens, maar ik ben al aan het zoeken geslagen ;)

Afbeelding

sirene
Zeer actief
Contacteer:

Ongelezen bericht door sirene »

Is de trim nou het soort van gestroomde in de tan of is het de LC naam voor tan ? Of wat anders ? Ik snap het niet helemaal.
Groetjes Sonja
Afbeelding
en de nakers
Machie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Puli, kruising golden retriever X wetterhoun, kruising Pumi, Hrvatski ovčar, Border Collie
Aantal honden: 5

Ongelezen bericht door Machie »

Ik snap er ook niet zo veel van :oeps:

Marjoleine, wordt het niet tijd voor een stickie met welke letter voor wat staat en een plaatje erbij? :mann:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

dat moet je aan het mod team vragen ;)
Ik wil dat wel maken hoor.

Afbeelding

Fairmate
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): Louisiana Catahoula Leoparddog, Jack Russell
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fairmate »

Marjoleine schreef:Sorry, ik ben ook wel eens elders ;)

Maar Fairmate, jullie zeggen iets heel erg raars en het klopt ook niet.
Fairmate schreef:Het is Piebald en dieren die dit hebben, hebben vaak grote gedeeltes van het lichaam waar geen pigment is.

Piebald gen
is een kleurgen, welke verantwoordelijk is voor het witte haar bij bijvoorbeeld de Bull Terriër en de Dalmatiër, en die doofheid kan veroorzaken; zie cochleaire doofheid.
Dat is dus niet waar.

Piebald ligt op S-locus, waar vier eigenschappen liggen, in volgorde van dominantie zijn dat S=solid, si=Irish spotted, sp=piebald, sw-extreme spotted.

Jij noemt piebald, sp. Dat is bont. Zoals b mijn honden, kijk maar in mijn onderschrift.
Maar volgens mij komt er zowel Iers als bont voor bij de Catahoul (fenotypisch denk ik dat dus) en sw hebben jullie niet. Gewoon niet.
Dat is namelijk een ander gen en het ziet er anders uit.
Ik weet niet waarom jullie denken dat je het gen hebt dat Bullterriers hebben. maar het is niet waar. Als je zo'n gen zou hebben en dan met Merle, kreeg je een spierwitte hond, want die honden hebben namelijk om te beginnen al geen pigment op hun lichaam.

En om dan te zeggen dat doofheid daardoor komt: ja, bij de dalmaat en de bullterrier klopt dat, maar bij de Catahoula komt het gewoon doordat ze dubbel merle zijn en bont erbij. Geen extreem bont dus, maar gewoon bont.

Dit heb ik rechtstreeks van wikipedia...
Nee we hebben geen SW, maar er zijn zeker Catahoulas met het Piebald gen.
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

sirene schreef:Is de trim nou het soort van gestroomde in de tan of is het de LC naam voor tan ? Of wat anders ? Ik snap het niet helemaal.
Het woord TRIM staat voor de aftekening ja..
Tan Trim, Brindle Trim , Copper Trim...

Bij ons is het nooit tanpoint, het is gewoon Tan, copper of Brindle TRIM.
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Fairmate schreef:
Fairmate schreef:Het heet bij ons, Blue merle tan trim of zoals onze red solid brindle trim. Of red leopard tan trim, of red solid copper trim.

Ja natuurlijk spreek je het uit als Paaibold maar we schrijven toch niet alles zoals we het uitspreken??

Vertel een US fokker van Catahoula de kleurnamen van blue merle met tanpoint en hij zal je heel stom aankijken..

We wijken een beetje van het onderwerp af.. :vaag:

Hier trouwens een leuke foto van 15-16 honden..onze Jack Russell loopt iedere keer uit beeld..7 Catahoulas, 5 Heidewachtels, 1 Jack Russell en 3 mix..
4 Catahoulas en Jacky van ons, 5 Heidewachtels van een vriendin, 3 Catahoulas en 3 mix van een Duitse vriendin..

Afbeelding

Afbeelding

Wij hebben onze benamingen zoals ik vertelde, hier blijf ik bij of je nu vind of het waar is of niet... :19:
En zoals je al zei: Ieder ras heeft zijn eigen benamning voor een kleur of aftekening!
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Afbeelding
Xtine
Zeer actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Xtine »

Ik heb de indruk dat er gewoonweg verwarring is omdat Fairmate de voor haar ras rastypische benamingen voor kleuren gebruikt,
en Marjoleine steeds over genetische benamingen bezig is.

Net al appels met citroenen vergelijken
Handle every stressful situation like a dog.
If you can't eat it or play with it,
Just pee on it and walk away.
wenche
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2x kruising mechelaar
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door wenche »

Zeg Marjoleine... Had jij niet gewoon onze lessen genitica op school kunnen geven... Dan had ik vermoedelijk een stuk hoger cijfer gehad... Wat leg je vreselijk helder uit.. (en ik ben ook voor een lijstje met codes en plaatjes ;) --> Dus modteam :)::):):))
Afbeelding
Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Ennath »

Marjoleine schreef:dat moet je aan het mod team vragen ;)
Mod team!!!!
Lezen jullie dit?

Ik vraag het hoor :lol1: :lol1: :lol1:
Met nadruk zelfs! :F:
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fairmate schreef: Dit heb ik rechtstreeks van wikipedia...
Nee we hebben geen SW, maar er zijn zeker Catahoulas met het Piebald gen.
Ik krijg het gevoel dat je denkt dat ik het verzin.
Staat het bij de stukken over de Catahoula? Want je moet je wel realiseren dat Wiki door vrijwilligers wordt ingevuld, he.
Enfin, misschien kan deze link je overtuigen? klikkerdeklik
De universiteit van Saskatchewan en professor Schmutz zijn wereldwijd toonaangevend in de kleurgenetica.
Xtine schreef:Ik heb de indruk dat er gewoonweg verwarring is omdat Fairmate de voor haar ras rastypische benamingen voor kleuren gebruikt, en Marjoleine steeds over genetische benamingen bezig is.
Ja, ik wil zo vreselijk graag dat mensen gewoon de internationale termen gebruiken! Want zoals je merkt wekt dit heel veel verwarring.
De rasnamen zijn prima, zolang je maar wel weet welke eigenschappen en codes erbij horen.
Anders krijg je dus dit soort gedoe.

Afbeelding

Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Fairmate schreef:Wij hebben onze benamingen zoals ik vertelde, hier blijf ik bij of je nu vind of het waar is of niet... :19:
En zoals je al zei: Ieder ras heeft zijn eigen benamning voor een kleur of aftekening!
Het gaat er niet om of het waar is, Fairmate.

Het gaat erom dat je, als je internationaal erkende termen gebruikt, ook bij andere mensen begrijpelijk bent.
Je kan namelijk niet van anderen verwachten dat ze van andere rassen alle termen kennen, dus als je de erkende codes erbij kan zeggen maakt dat alles een stuk simpeler.

Afbeelding

Ennath
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising BC x Friese Stijfkop: Iara
Newfounlander met klein beetje Lab: Komo
Hoogbejaarde teckel: Sjoske
En binnenkort: Digna!

Ongelezen bericht door Ennath »

Fairmate schreef: Wij hebben onze benamingen zoals ik vertelde, hier blijf ik bij of je nu vind of het waar is of niet... :19:
Ja ik meet thuis nog alles in duimen en ellen, dat vind ik handig want die dingen heb ik altijd bij me.
Helaas zijn mijn gordijnen niet helemaal op maat uitgevallen: het naai atelier wist niet precies wat ik bedoelde. :boos:

Heel leuk dat jouw ras zijn eigen benamingen heeft bij mijn ras heet het grijstijger en roodtijger, niet te verwarren met Harlekijn.
Maar genetisch gezien hebben we het natuurlijk gewoon over Merle.
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

Xtine schreef:Ik heb de indruk dat er gewoonweg verwarring is omdat Fairmate de voor haar ras rastypische benamingen voor kleuren gebruikt,

Dit is inderdaad de beste verwoording ja, dank je!
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Fairmate schreef:
Bij ons is het nooit tanpoint, het is gewoon Tan, copper of Brindle TRIM.
ik kan me geen ras bedenken waar ze het woord tanpoint gebruiken. De term 'trim' kende ik niet, maar begreep ik wel. Meestal wordt gesproken over tan of met tan.

Soms hobbelt 'de wetenschap' wel een beetje ver zijn eigen weggetje op.

Een lijstje met alle kleuren en naast de wetenschappelijke lettercode ook per ras alle namen erbij lijkt mij wel leuk.
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Rosita Compagner schreef: ik kan me geen ras bedenken waar ze het woord tanpoint gebruiken. De term 'trim' kende ik niet, maar begreep ik wel. Meestal wordt gesproken over tan of met tan.
Tan is gewoon de naam van de kleur, de aanduiding point verwijst naar het patroon.
Dit snap ik wel hoor, ik weet wel dat er veel mensen allen van tan spreken.
Maar er zijn wel degelijk zát rassen waar ze de volledige naam gebruiken.
Google maar op tanpoint.

Brindle point wordt ook wel trindle genoemd trouwens, en ik heb helemaal niets tegen de naam tan verder. Dat heb ik nergens gezegd.
Ik noemde het alleen omdat Fairmate in het begin zei dat de Catahoula geen tanpoint heeft. Dat is onzin, ik vermoed dat alle Catahoula;s zelfs fokzuiver at (tanpoint dus) hebben, en dat kan dan met tan zijn of met brindle, zo te zien.

Fairmate, heb je de link al gelezen?
Of denk je nog steeds dat ik het zelf verzin?

Afbeelding

blacky
Zeer actief
Mijn ras(sen): Coton de Tuléar en Havanezer.
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door blacky »

Marjoleine schreef:
Rosita Compagner schreef: ik kan me geen ras bedenken waar ze het woord tanpoint gebruiken. De term 'trim' kende ik niet, maar begreep ik wel. Meestal wordt gesproken over tan of met tan.
Tan is gewoon de naam van de kleur, de aanduiding point verwijst naar het patroon.
Dit snap ik wel hoor, ik weet wel dat er veel mensen allen van tan spreken.
Maar er zijn wel degelijk zát rassen waar ze de volledige naam gebruiken.
Google maar op tanpoint.

Brindle point wordt ook wel trindle genoemd trouwens, en ik heb helemaal niets tegen de naam tan verder. Dat heb ik nergens gezegd.
Ik noemde het alleen omdat Fairmate in het begin zei dat de Catahoula geen tanpoint heeft. Dat is onzin, ik vermoed dat alle Catahoula;s zelfs fokzuiver at (tanpoint dus) hebben, en dat kan dan met tan zijn of met brindle, zo te zien.

Fairmate, heb je de link al gelezen?
Of denk je nog steeds dat ik het zelf verzin?
Marjoleine als jij op je stokpaardje zit geniet ik altijd heel erg van je posts en ik leer er nog veel van ook.

Ik weet ook of denk te weten wat jou beweeg redenen zijn om steeds tegen die rare kleur verhaspelingen van de rasverenigingen in te gaan.
Ik denk ook wel te weten waarom je dat in dit geval (en anderen ook ) niet gaat lukken. En dat heeft er gewoon mee te maken dat de fokkers in Amerika TS dan niet meer snappen. Daar heeft gewoon iemand die dit ras wil opzetten kleur benamingen bedacht. Helaas had deze persoon wel de klok horen luiden maar wist hij de klepel niet echt te vinden. (eigenlijk geldt dit min of meer voor alle rasverenigingen als het om benamingen van kleur gaat).

Dat het dan voor mensen erg verwarrend wordt die zich met kleuren van meerdere rassen bezig houden is natuurlijk wel duidelijk maar dat intresseerd deze mensen eigenlijk niet omdat het hun alleen om hun eigen ras gaat. (dit staat er botter dan ik bedoel)

kort om. We komen er nooit uit als het om kleurbenamingen binnen een rasvereniging gaat. Maar over genetica valt niet te twisten dus daarin heb je natuurlijk altijd (of bijna altijd) gelijk. :mrgreen:
Afbeelding
gevni havanezers
falkje
Zeer actief
Mijn ras(sen): DobermannxRR, Vizsla
Contacteer:

Ongelezen bericht door falkje »

Ik snap Marjolein wel, en ik ben het ook met haar eens. Als je kijkt naar planten bv, is het erg handig dat internationaal dezelfde latijnse namen gebruikt worden. Als je het zou moeten doen met de streekgebonden naam van planten, dan weet niemand meer over welke plant we het nou hebben.
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Ennath schreef:
Marjoleine schreef:dat moet je aan het mod team vragen ;)
Mod team!!!!
Lezen jullie dit?

Ik vraag het hoor :lol1: :lol1: :lol1:
Met nadruk zelfs! :F:
stuur dan ook ff een pbtje :S: :S: nu lees ik het bij toeval... ik gooi het in de groep
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
malinois
Zeer actief
Contacteer:

Overigens om ook maar te reageren op het begin... lijnteelt vind ik niet slecht als je weet wat je doet.
Mijn volgende hond zal ook uit lijnteelt komen waarschijnlijk. Het enkele sporadische nestje dat hij fokt is pure lijnteelt... en wat ik daaruit gezien heb bevalt me tot op heden uitstekend.
Inteelt, nee daar durf ik niet aan te beginnen.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
vania
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 dogo Canario's, 1 boxer x rottweiler, 1 groenendaeler

Ongelezen bericht door vania »

malinois schreef:Overigens om ook maar te reageren op het begin... lijnteelt vind ik niet slecht als je weet wat je doet.
Mijn volgende hond zal ook uit lijnteelt komen waarschijnlijk. Het enkele sporadische nestje dat hij fokt is pure lijnteelt... en wat ik daaruit gezien heb bevalt me tot op heden uitstekend.
wanneer is voor jou een hond gelijnteelt of geinteelt (volgens mij zijn dat geen woorden :engel: )
Guapa komt bijvoorbeeld uit een halfzus/halfbroer combinatie
terwijl Jänta uit een nonkel/tante combinatie komt (Guapa haar vader is de broer van Darko's moeder)

een reu die ik bv op het oog heb voor in de toekomst heeft geen enkele hond gemeen met Jänta MAAR haar overovergrootvader is wel een zus van de overovergrootvader van de reu, dus daarachter is het wel gemeen, maar is dat dan een lijnteelt of een aparte outcross :denken:

een andere reu die ik wel geweldig vind, is ook weer een neef van Guapa (haar moeder is een zus van zijn moeder en alle 4 de ouders stammen van dezelfde grootmoeder af), dat vind ik dan een "harde" lijnteelt en niet specifiek een inteelt
Afbeelding
Fairmate
Vaste gebruiker
Contacteer:

malinois schreef:Overigens om ook maar te reageren op het begin... lijnteelt vind ik niet slecht als je weet wat je doet.

Lijnteelt is prima als je de goede ingredienten bij elkaar kunt matchen..onze honden komen ook van lijnteeld..wel 4-5 generaties terug..
malinois
Zeer actief
Contacteer:

vania schreef:
wanneer is voor jou een hond gelijnteelt of geinteelt (volgens mij zijn dat geen woorden :engel: )
Guapa komt bijvoorbeeld uit een halfzus/halfbroer combinatie
terwijl Jänta uit een nonkel/tante combinatie komt (Guapa haar vader is de broer van Darko's moeder)

een reu die ik bv op het oog heb voor in de toekomst heeft geen enkele hond gemeen met Jänta MAAR haar overovergrootvader is wel een zus van de overovergrootvader van de reu, dus daarachter is het wel gemeen, maar is dat dan een lijnteelt of een aparte outcross :denken:

een andere reu die ik wel geweldig vind, is ook weer een neef van Guapa (haar moeder is een zus van zijn moeder en alle 4 de ouders stammen van dezelfde grootmoeder af), dat vind ik dan een "harde" lijnteelt en niet specifiek een inteelt
de combi waar ik naar gekeken heb is het de opa (noem hond A) bij de reu en overgrootvader van de teef aan zowel vaders als moeders kant.
Afbeelding
Rosita Compagner
Zeer actief
Mijn ras(sen): waterhonden
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita Compagner »

Marjoleine schreef: Google maar op tanpoint.

gedaan

ik vind het tegenvallen
Valerie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Staffordshire bull terrier & Akita

Ongelezen bericht door Valerie »

Marjoleine, nu je toch weer over genetica praat heb ik ook een vraag :mann: vallen de witte aftekeningen van bv een Akita genetisch onder bont?
Plumeau
Zeer actief
Mijn ras(sen): 2 leen-shelties en 1 leen-collie

Ongelezen bericht door Plumeau »

Fairmate schreef:
Xtine schreef:Ik heb de indruk dat er gewoonweg verwarring is omdat Fairmate de voor haar ras rastypische benamingen voor kleuren gebruikt,

Dit is inderdaad de beste verwoording ja, dank je!
Met de appels en citroenen vergelijking ben ik het niet helemaal eens. Binnen rassen hebben dingen een naam en voor de fokkers werkt dat prima: die hebben zich in hun eigen ras verdiept en zien gelijk een beeld voor zich bij de term. Voor de erfelijke kleuren die voor verschillende rassen een andere mate van expressie dienen te hebben kan het zelfs gunstig zijn als een ras er een eigen draai aan geeft.

Ik vind wel dat het daarnáást makkelijk zou moeten zijn om de internationale vertaling te vinden. Net zoals het gebruikelijk is om op het kaartje van de naast de 'frambozenstruik' ook 'Rubus idaeus' te vermelden zou elke rasvereniging een tabel met de vertaling naar internationale kleurnamen op de site moeten hebben staan.
Het weekendbaasje van Salina, Pipra en Cayenne.
Het echte baasje van Jasmine (kat), Miss Piggy en Hartje (cavia). Mr en Mrs Blue, Lessa en Vanyel (parkiet)
Afbeelding
Jacksel
Zeer actief
Mijn ras(sen): York H(R)ussell
dwergpoedel
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Jacksel »

Volgens mij is dat Si oftewel iers patroon, net als BC's, maar dan zonder witte kraag en bles ;)
Afbeelding
You'll be in my heart... Always...
Marjoleine
Zeer actief
Contacteer:

Plumeau schreef:Met de appels en citroenen vergelijking ben ik het niet helemaal eens. Binnen rassen hebben dingen een naam en voor de fokkers werkt dat prima: die hebben zich in hun eigen ras verdiept en zien gelijk een beeld voor zich bij de term. Voor de erfelijke kleuren die voor verschillende rassen een andere mate van expressie dienen te hebben kan het zelfs gunstig zijn als een ras er een eigen draai aan geeft.
Exact. Daar is ook niks mis mee.
Maar:
Ik vind wel dat het daarnáást makkelijk zou moeten zijn om de internationale vertaling te vinden. Net zoals het gebruikelijk is om op het kaartje van de naast de 'frambozenstruik' ook 'Rubus idaeus' te vermelden zou elke rasvereniging een tabel met de vertaling naar internationale kleurnamen op de site moeten hebben staan.
Precies.
Al krijg je dat natuurlijk nooit voor elkaar.

Maar als mensen zouden weten wát iets nou eigenlijk is, zouden ze dus die onzin stoppen die je zo vaak hoort, dingen als: het wit dat wij hebben is uniek, dat komt in geen enkel ras voor :pffff: of: deze kleur mag je nooit combineren met iets anders want dan ben je het voor altijd kwijt.
Zomaar een paar flauwekulkreten die ik hoor, en die worden ingegeven door onwetendheid.
En dat is wat me stoort: dat er door onwetendheid dus fabels in de wereld komen die vervolgens schade doen aan een ras, omdat fokkers niet weten waar ze het over hebben.

Da geldt dus ook voor dat verhaal van Fairmate over bont.
Bont geeft niet en nooit doofheid. Gewoon niet. Extreem bont geeft dat wel.
Merle geeft ook doofheid en die kans is significant groter als de hond in kwestie een bontfactor homozygoot draagt.
Maar Fairmate beweert met droge ogen dat de bontfactor die de Catahoula heeft doofheid geeft (niet waar) en dat het dezelfde bontfactor is als die van de Dalmaat (ook niet waar).
En dat is waar ik tegen ageer. Die onzinpraat komt in de wereld doordat mensen niet weten waar ze over praten en dat geloven andere mensen dan weer.
Terwijl er dus niets van klopt.

Afbeelding

Plaats reactie

Terug naar “Fokken van honden”