Vind het wat jammer dat er zo snel gepraat wordt over "dergelijke methodes" bijvoorbeeld zoals die van CM, of weet ik wie of een trainer op een club.
Ook als je aangeeft dat een hond niet met een koekje over te halen was om een trap af te lopen en je uiteindelijk
samen met de hond naar beneden loopt en hem bij de halsband pakt dat dit als dwingend gezien wordt, en sleuren zelfs.
Na een x-aantal weken overreden met vreet, lieve woordjes e.d. wat niets verbeterde heb ik hem aan de halsband meegenomen de trap af. En bij het teefje heb ik gevraagd of de eigenaresse dat direct wilde doen in mijn huis. Niet ik dus, mij kende ze nog niet als baasje, en eenmaal de trap genomen was er geen probleem meer. In sommige gevallen en met een hond die geen grote trauma's heeft moet je soms door kunnen pakken zonder al te veel strijd. Als er dan goed beloond wordt na de genomen stap zie ik het probleem niet.
Vind het overigens belangrijk om te kijken naar je hond en van daar uit gaat werken aan bepaald gedrag dat je anders wilt zien of niet wil hebben.
Wat en hoe je het bereikte met de ene hond hoeft helemaal niet zo te werken bij een andere hond.
Daarnaast als je als leek aan een hond begint weet je vaak nauwelijks iets van opvoeden, training.
Het (na)(op) volgen van 1 persoon die je verteld hoe je het met je hond moet doen is groot als je alleen daar je training/kennis vandaan haalt.
Vond het zelf een verademing om zelf e.e.a. te lezen, op clubs verschillende visies te horen en te zien. En om te merken dat er niet 1 weg is als het gaat om de omgang met de honden, ze iets bij te leren, af te leren etc.
Je pikt dingen eruit waarvan je denkt dat het een interessante manier van benaderen is. Iets waar je zelf nog niet aan hebt gedacht.
Schopjes geven kan ik niet. Maar merk bijvoorbeeld wel dat als ik een bepaald geluidje maak er wel goed op gereageerd wordt.
En Bluf kan nog wel wat opgewonden zijn/reageren. Die duw ik bij voorbaat dan een bal in de bek, kan ze daar de frustratie op kwijt. Uit de pan gaan bij thuiskomst of bij visite. Nooit aan gedacht om de hond even af in de woonkamer te laten liggen

het kan zo simpel zijn. Maar eerst doe je rug toekeren, laag houden etc. als dat dan blijkbaar niet werkt kun je daar best wel van balen. Als dan ineens een simpel af in de woonkamer de oplossing is, dan moet ik lachen. Zo simpel kan het zijn. (uiteraard niet zo simpel, maar even voor de leuk is het simpel

)