Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Jachttraining met Amy ~ UPDATE 6 juni 2013 pag. 6 ~

Moderator: moderatorteam

Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Aantal honden: 1
Contacteer:

Re: Jachttraining met Amy *~ update 27 jan 2013 pag. 2 ~*

Ongelezen bericht door Ankefoto »

ranetje schreef:Ik blijf het ook lezen :D
Vind dat je er erg leuk over vertelt :ok:
Gezellig Ranetje! En ben ook erg blij met je tips iedere keer!
Wij vinden het ook gewoon erg leuk!! :cheer:

Ik ben gewoon zo blij dat Amy d'r ding kan doen, en dat het zo goed blijft gaan! :80: En we leren elke keer wat bij, al is het niet van onszelf, dan wel van een ander, dus ik vind het trainen zo in groepsverband erg leuk en interessant blijven! :lol1:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
En nu.... jachthond in spe!! --> Update laatste les jachttraining klik hier!
FOTO'S Amy apporteert een duif!
mito
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dwergschnauzer, ESS
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door mito »

Ik vind het ook nog steeds leuk om te lezen, ook dat alle oefeningen die voorbij komen ook bij ons gedaan worden.
Ik verbaasde me alleen over de oefening waarbij jullie de honden voor moesten fluiten. Kwamen ze bij de eerste fluit dan niet allemaal aanrennen?
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Mijn ras(sen): Kruising tussen dwergkees/maltezer kruising en engelse cocker/maltezer kruising
Contacteer:

mito schreef:Ik vind het ook nog steeds leuk om te lezen, ook dat alle oefeningen die voorbij komen ook bij ons gedaan worden.
Ik verbaasde me alleen over de oefening waarbij jullie de honden voor moesten fluiten. Kwamen ze bij de eerste fluit dan niet allemaal aanrennen?
Sorry voor de late reactie Mito!
Nee niet alle honden kwamen bij de fluit gelijk aanrennen, het leek bij een paar honden een soort "trigger" te zijn om de dummy te gaan halen, waarom weet ik niet, misschien gewoon nog niet steady genoeg. En bij een andere was het gewoon een eigenwijze hond hahaha die moest en zou die dummy halen ondanks dat de baas foei riep e.d. maar daar stak de juf een stokje voor hahaha! :mrgreen:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Ben ik weer met de update van afgelopen zondag!

Het appèl ging best goed eigenlijk! We deden het achtje vast en los om de paaltjes en dat ging echt onwijs goed! Alleen moet ik van de juf erop letten dat ik steeds minder tegen de hond zeg tijdens het volgen; ik prijs de hond nog erg veel als ze het goed doet, en tijdens examen betekent elk woord wat je uitspreekt een punt aftrek. En in april/mei mogen we ons eerste examen gaan doen :cheer: Dus dan willen we nu even goed de puntjes op de i zetten!

Met steadyness ging het weer iets minder, bij houden van aangewezen plaats ging Amy steeds staan als ik uit zicht was en kwam ze op me af gerend :80: als ik terug kwam lopen!! Bij een aantal keer herhalen ging het al iets beter maar ze vond het gewoon niet prettig om te liggen, dus ging ze steeds zitten of staan zonder toestemming! Heb net zolang volgehouden tot ze wachtte om mijn commando en de oefening daar mee afgesloten.
Een andere oefening was de hond laten zitten, 5m voor haar gaan staan en aan beide kanten een dummy neer gooien. Dan eerst allebei de dummy's ophalen en dan de hond. Bij deze oefening ging ze de eerste keer wel staan bij het gooien van de dummy's, maar 2e en 3e keer niet :cheer:
We deden nog een oefening waarbij we met honden in een kring moesten staan, de hond laten zitten en blijven, en zelf 2 stappen naar rechts te zetten. Toen ging de juf met een konijnendummy aan een sleeptouw heel rustig langs en door de kring heen lopen, 2 duitse staande kortharen in de groep werden heulemaal gek!! En Amy lette niet eens echt op de konijnendummy; ze dacht eerder van: "waar janken die twee nou om!? :19: "

We deden ook een oefeningetje met de hond laten volgen met de dummy vast, en voor laten zitten met dummy en netjes laten afgeven. Dit deed Amy perfect! We werden zelfs nog even als voorbeeld gebruikt :pffff: :mrgreen:

Apporteren deed de fluff weer als vanouds, waar de andere honden allemaal de kolder in de kop hadden van de harde wind en de geur van de konijnendummy, bracht Amy ze allemaal zonder twijfel of afleiding binnen! Netjes afgeven moeten we nog aan werken, maar we zijn er bijna! :cheer:

Het was weer een leuke les! :E:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Ankefoto schreef:..... En bij een andere was het gewoon een eigenwijze hond hahaha die moest en zou die dummy halen ondanks dat de baas foei riep e.d. maar daar stak de juf een stokje voor hahaha! :mrgreen:
haha, bij ons zijn er ook honden die als er meerdere dummies op verschillende plekken gegooid zijn, de verkeerde willen halen en dan niet te sturen zijn. Dan grist onze juf ze ook als het kan weg "met gevaar voor eigen leven" :mrgreen:

Leuk dat je bijna examen mag doen, welke oefeningen zitten er in dat examen?
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

mito schreef:
Ankefoto schreef:..... En bij een andere was het gewoon een eigenwijze hond hahaha die moest en zou die dummy halen ondanks dat de baas foei riep e.d. maar daar stak de juf een stokje voor hahaha! :mrgreen:
haha, bij ons zijn er ook honden die als er meerdere dummies op verschillende plekken gegooid zijn, de verkeerde willen halen en dan niet te sturen zijn. Dan grist onze juf ze ook als het kan weg "met gevaar voor eigen leven" :mrgreen:

Leuk dat je bijna examen mag doen, welke oefeningen zitten er in dat examen?
Hahaha ja grappig he eigenwijze hondjes! :mrgreen:

Wij krijgen de normale oefeningen als in een c diploma
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Ankefoto schreef: Wij krijgen de normale oefeningen als in een c diploma
En dat zijn?

(Misty heeft 3 maart haar eerste diplomadag, maar bij de apporteersport beginnen we met het A diploma :mrgreen: )
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Re: Jachttraining met Amy ~ update 3 feb 2013 pag. 3 ~

mito schreef:
Ankefoto schreef: Wij krijgen de normale oefeningen als in een c diploma
En dat zijn?

(Misty heeft 3 maart haar eerste diplomadag, maar bij de apporteersport beginnen we met het A diploma :mrgreen: )
Ohh wat spannend!!

Dit zijn de punten:

Proef A. Aangelijnd en los volgen
U moet met uw hond een vast parcours lopen, waarbij de hond netjes naast u loopt zonder u te hinderen of aan de lijn te trekken. Dit doet u een keer los en een keer aangelijnd.

Proef B. Uitsturen en komen op bevel
U moet de hond binnen een minuut zo’n 30 meter van u af sturen. Als de keurmeester de afstand voldoende vindt zal hij u zeggen dat u uw hond mag terughalen. De hond moet op uw commando direct naar u toe komen, zodat u hem weer kan aanlijnen.

Proef C. Houden van de aangewezen plaats
De hond moet gedurende 2 minuten netjes op de plaats blijven waar u hem van de keurmeester moet achterlaten, terwijl u zelf uit het zicht van de hond verdwijnt. Meestal laat hem hier de hond liggen, maar men mag hem ook laten zitten of staan. De hond moet echter wel dan de volle 2 minuten in die houding blijven.

Proef D. Apport te land
U staat met uw hond en er wordt op zo’n 25 meter een konijn opgeworpen. Op teken van de keurmeester moet de hond op uw commando het konijn apporteren. Gaat de hond eerder, wat inspringen wordt genoemd, dan kunt u nog maximaal een 8 halen.

Proef E. Apport uit diep water
U staat met uw hond aan de waterkant. Er wordt geschoten en een eend in het water gegooid. Op teken van de keurmeester moet de hond op uw commando de eend apporteren. Ook hier kan bij inspringen nog maximaal een 8 gehaald worden.
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Trouwens, misschien ook interessant,

Aangezien de markeer apporten van Amy nog steeds niet gaan zoals ze horen te gaan (en de zwart/witte markeerdummy ook niet echt resultaten met zich mee brengt), heb ik me de laatste tijd erg verdiept in wat een hond wel en niet kan zien qua kleuren, ik dacht altijd dat honden helemaal geen kleur zagen, omdat ik ergens had gelezen dat ze kleurenblind waren, maar dat is helemaal niet waar, ze hebben gewoon een ander kleurenspectrum dan wij. Even wat illustraties ter verduidelijking:

Linkerkolom is wat wij zien, rechts is wat honden zien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien honden blijkbaar geen rood, oranje of roze kunnen zien, en alles een beetje in grijzig groen en blauw zien, vond ik het niet zo gek meer dat ze die fel oranje dummy over het hoofd zag! Het leek het mij het meest logisch dat ze op groen gras, als hoogste kleurcontrast blauw het beste kunnen zien:

Afbeelding

Ik heb een blauwe dummy aangekocht en deze afgelopen zondag in de training gebruikt en ze miste hem geen enkele keer! Het kan natuurlijk toeval zijn, dus ik ga hier nog meer mee experimenteren, maar ik was er erg tevreden over!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Was wit (witte sok) niet zichtbaar genoeg? :wink:

Ik heb de dummy's liefst zo "onzichtbaar" mogelijk, maar wel met geur (geurstof, wegleggen tussen wat wild of een tijdje bij de vuile was of in ee zweetsok).

Alleen bij het verbeteren van markeren gebruik ik een witte sok en bij het trainen van richting sturen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
mito
Zeer actief

Ik heb gele en oranje apporteerblokken. Je merkt dat ze die gele van verre ziet liggen en die oranje niet. Overigens is dit effect erger nu het donker is als we trainen. Vanmiddag een mooi voorbeeldje van werken met de neus. Haar blok werd in hoog riet gegooid. Ik zag hem zo liggen, maar zij niet en er stond een harde wind recht het riet in, dus ze kon hem ook niet ruiken. Zoekend ging ze diep het riet in, tot ze opeens de geur opving omdat ze een eind er voorbij was. Mooi om te zien dat er dan een rechtsomkeer gemaakt wordt en er recht naartoe gerend wordt. Zo'n hondenneus is toch knap.

Over de proeven: het uitsturen kennen we volgens mij niet bij de apporteersport. Wel vooruit sturen maar dat is altijd in een rechte lijn.
Voor het A-diploma gelden de volgende oefeningen (als je dat tenminste leuk vindt om te weten)
Proef A - Aangelijnd en los volgen.
Proef B - Komen op bevel met verleiding.
Proef C - Houden van de aangewezen plaats
Proef D - Apport te land
Proef E - Apport over hindernis.
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

ranetje schreef:Was wit (witte sok) niet zichtbaar genoeg? :wink:
Ja de witte sok werkt prima, maar alleen als het trainingsveld droog is, en dat is het afgelopen weken absoluut niet geweest, iedere keer als de wittesok-dummy gegooid werd had ie gelijk een schutkleur door alle modder.. die sok zuigt het gewoon op, dat is bij de canvas dummys veel minder, die zijn vuilafstotend lijkt t wel.
mito schreef: Voor het A-diploma gelden de volgende oefeningen (als je dat tenminste leuk vindt om te weten)
Proef A - Aangelijnd en los volgen.
Proef B - Komen op bevel met verleiding.
Proef C - Houden van de aangewezen plaats
Proef D - Apport te land
Proef E - Apport over hindernis.
Oh maar jullie proef B lijkt me ook wel erg leuk, wat is hierbij de verleiding?
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Ankefoto schreef: Oh maar jullie proef B lijkt me ook wel erg leuk, wat is hierbij de verleiding?
Ze moet over 30 meter in een rechte lijn voorkomen en op de route liggen verschillende voorwerpen die ze moet negeren en zeker niet apporteren.
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

mito schreef:
Ankefoto schreef: Oh maar jullie proef B lijkt me ook wel erg leuk, wat is hierbij de verleiding?
Ze moet over 30 meter in een rechte lijn voorkomen en op de route liggen verschillende voorwerpen die ze moet negeren en zeker niet apporteren.
Oh maar dat is ook leuk! Wij hebben weleens zulk soort oefeningetjes gehad, maar niet over 30m! Klinkt als een leuke uitdaging!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Lunatic
Erelid
Mijn ras(sen): Labrador retriever
Roemeense mix
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Lunatic »

Ankefoto schreef:Trouwens, misschien ook interessant,

Aangezien de markeer apporten van Amy nog steeds niet gaan zoals ze horen te gaan (en de zwart/witte markeerdummy ook niet echt resultaten met zich mee brengt), heb ik me de laatste tijd erg verdiept in wat een hond wel en niet kan zien qua kleuren, ik dacht altijd dat honden helemaal geen kleur zagen, omdat ik ergens had gelezen dat ze kleurenblind waren, maar dat is helemaal niet waar, ze hebben gewoon een ander kleurenspectrum dan wij. Even wat illustraties ter verduidelijking:

Linkerkolom is wat wij zien, rechts is wat honden zien:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Aangezien honden blijkbaar geen rood, oranje of roze kunnen zien, en alles een beetje in grijzig groen en blauw zien, vond ik het niet zo gek meer dat ze die fel oranje dummy over het hoofd zag! Het leek het mij het meest logisch dat ze op groen gras, als hoogste kleurcontrast blauw het beste kunnen zien:

Afbeelding

Ik heb een blauwe dummy aangekocht en deze afgelopen zondag in de training gebruikt en ze miste hem geen enkele keer! Het kan natuurlijk toeval zijn, dus ik ga hier nog meer mee experimenteren, maar ik was er erg tevreden over!
Heel vaak heeft het niks met de kleur te maken, maar kan de hond de afstand nog niet inschatten.
Voor sommige honden is dit lastiger dan voor andere, je kan het dus beter aanleren in hele kleine stapjes, gaat 5 meter goed, dan probeer je 5,5 meter ipv meteen 6 enz enz. Heel vaak gaan mensen hier de fout in door te denken dat de hond het maar moet kunnen :wink:
Je weet niet hoe sterk je bent tot het moment dat sterk zijn de enige keuze is die je hebt!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Bij Amy werkt het goed, die blauwe dummy! :cheer: Ik heb het nog eens uitgeprobeerd. Toen ik de oranje dummy gebruikte draafde ze er echt letterlijk overheen, al lag tie op 4m, 5m, 10m of 20m het maakt niet uit, pas als ze de geur opving kon ze hem dan vinden, en bij die blauwe dummy stiert ze er gelijk opaf en tot nu toe van 5m tot 20m gelijk raak! :cheer: :cheer: Maar eerdaags testen we het nog eens, ik zou zeggen als het een derde keer weer zo goed gaat dan kan het geen toeval meer zijn. :lol1:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Hier weer een updeetje van de les afgelopen zondag!

BRRrrrrrrrr!!! Wat was het weer koud!!!! We begonnen de les met wat stevig door marcheren als warming up, gelukkig! Er waren deze dag 3 mannen aan de kant aan het vissen en die waren continu bezig met piepende apparaatjes en strooien van aas of visseningewanden ofzo wat heeel sterk rook voor onze hondjes, dus er was aardig wat afleiding wat zelfs Amy niet kon weerstaan, hihi, dus bij een uitstuur-oefening boog ze mooi af richting de waterkant hahaha maar ze kwam terug zodra ze geroepen werd! Was wel grappig om te zien dat dit bij iedereen hetzelfde ging, al dan niet erger, hahaha!

Na het uitsturen en komen op bevel deden we een oefeningetje met het vasthouden van en zittend afgeven van de dummy. Er stonden paaltjes in een zigzag-figuur opgesteld met 5m tussen elk paaltje. De hond moest met de dummy vast zitten bij het eerste paaltje, en blijven, de voorjager loopt naar het 2e paaltje en roept de hond voor en laat met dummy zittend afgeven. Dan begint de oefening weer van voor af aan, totdat alle 5 paaltjes gedaan waren, Amy deed deze oefening echt grandioos, zeker omdat ze het vasthouden van de dummy erg moeilijk vind! Bij het laatste paaltje moesten de hondjes een kort apport doen met het zittend afgeven eraanvast gelijmd. Amy is nog niet zo ver, en gooide de dummy na het apportje op de grond maar ik liet het haar herstellen en toen deed ze het wel goed! *click*+koekie!

Daarna gingen we weer een stuk marcheren om warm te blijven, heerlijk!

We gingen als laatst een verloren apport doen met alle dummy's in de bosjes verstopt, en een meerkoet. De hond mocht zelf bepalen wat zij binnenhaalde. Amy besnuffelde alle dummy's en de meerkoet, maar kwam een beetje verward bij me terug, van: "ik weet niet welke je moet hebben!" Toen ging de instructrice met haar meerennen om haar de dummy te laten apporteren en daar kwam Amy netjes mee terug, maar vlak voordat ze bij mij was deed ze een knor en een hele diepe zucht wat ze normaal ook doet als ze gaat slapen, ze was denk ik mentaal een beetje vermoeid geraakt.

Hierna gingen we nog even een gewennings-oefening doen met de meerkoet, en deden we een kort apportje om de kijken of ze de koet aan wilde nemen. Met het commando apport deed Amy weinig, ze had zoiets van "er ligt hier geen dummy, alleen een dooie vogel.. :denken: " Toen gaf ik haar het commando "breng m hier" dit gebruikten we vroeger weleens bij een spelletje dat ze dingen van de grond, mijn sleutelbos, sokken, pen, enz moest aangeven, en het werkte! Ze pakte de koet op aan het lijf en bracht hem een stukje naar mij toe! Na haar gruwelijk te hebben beloond hiervoor :cheer: , heb ik het hier bij gelaten. Ze heeft in de auto op de weg terug geslapen, doet ze bijna nooit, dus ze was echt moe :slaap:

Dat was m weer!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief

Re: Jachttraining met Amy ~ update 10 feb 2013 pag. 3 ~

:mrgreen:
Goed onthouden.
"Apport" = dummy zoeken/ophalen
"Breng hem hier" = een vogeltje ophalen :lol1:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Ankefoto
Actief
Contacteer:

ranetje schreef::mrgreen:
Goed onthouden.
"Apport" = dummy zoeken/ophalen
"Breng hem hier" = een vogeltje ophalen :lol1:
Hahaha ja idd! :mrgreen: Ik hoop dat we vaker met een meerkoetje gaan oefenen, dan kan Amy tenminste meedoen!! Zijn er nog meer kleinere vogels waarmee geoefend wordt eigenlijk? Waterhoen ofzo? Of wordt daar niet op gejaagd?
Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief

Ik denk dat een duif en een kraai wel geschikt zijn?
Daar wordt op gejaagd.
(schadebestrijding)
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

ranetje schreef:Ik denk dat een duif en een kraai wel geschikt zijn?
Daar wordt op gejaagd.
(schadebestrijding)
Een duif en een kraai zijn wel een goed idee, ik hoor wel vaak van mensen dat honden een kraai niet lekker vinden smaken/ruiken? Misschien is dat dan nog te gevorderd voor Amy, of is het juist verstandig om er al mee te oefenen?
Afijn, ik ga alvast op zoek naar een duif!! :D
Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief

Ankefoto schreef:
ranetje schreef:Ik denk dat een duif en een kraai wel geschikt zijn?
Daar wordt op gejaagd.
(schadebestrijding)
Een duif en een kraai zijn wel een goed idee, ik hoor wel vaak van mensen dat honden een kraai niet lekker vinden smaken/ruiken? Misschien is dat dan nog te gevorderd voor Amy, of is het juist verstandig om er al mee te oefenen?
Afijn, ik ga alvast op zoek naar een duif!! :D
Sommige honden vinden een kraai idd smerig.
Mijn honden hebben nog nooit een probleem gehad met een kraai, maar een duif vinden ze leuker :mrgreen:

Ik denk dat ik het zou afwisselen.
En misschien de kraai eerst in een stukje nylonkous?
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

Verslagje van de training van afgelopen zondag:

Het begon met het wakkerworden met uitzicht op de achteruin: !@#$%$#@ :gvd: ! wéér sneeuw!?
Maargoed, we gaan er tegenaan!

We begonnen de les weer met marcheren, een lekkere warming up!

Daarna het uitsturen en terugkomen op bevel, dit ging goed! Amy was even afgeleid door wat luchtjes op het veld, maar kwam al snel weer terug na het fluiten.

Daarna een steadiness oefening: paaltjes stonden in een driehoek, hond los voorjagen, bij een paaltje staan en de hond laten zitten; dan de dummy naar een van de twee andere paaltjes gooien en de hond los laten volgen om de paaltjes heen. Was je weer bij het beginpaaltje, dan de hond weer laten zitten en de dummy laten apporteren. Amy deed het wel goed, alleen bij het los volgen kwam je dus langs de dummy en toen stond ze even stil en keek ze me aan van: "er ligt hier een dummy hoor!" ik zei "nee, naast" en toen kwam ze weer mee, terwijl ze nog even omkeek naar de dummy. Toen ze mocht apporteren liep ze 4 keer over de dummy heen op zicht, en het was een oranje dummy, dus dit bevestigd voor mij toch weer dat ze die echt niet goed ziet. De tweede ronde deed ik het met de blauwe dummy, die gooide ik bij het andere paaltje neer en toen ze mocht apporteren, wat denk je? In één keer he!! Ze ziet de blauwe dummy echt beter dan de oranje, dat is echt zeker!

Daarna een af en blijf oefening... in de sneeuw? Yeah right! :pffff: Amy ging niet af. Punt. Ik weet dat het niet goed is, maar dat is gewoon een van die dingen die ze gewoon niet doet als de grond koud en nat is. En eerlijk gezegd geef ik haar geen ongelijk. Op je blote buik in de sneeuw... brrrr... Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb, ik ben 5 min bezig geweest op mijn knieen, en uiteindelijk ging ze af, de juf zei dat ik haar maar moest belonen hiervoor en stoppen, dus dat hebben we maar gedaan! Alles zonder dwang uiteraard, alleen omkoperij met koek!

Toen een zitfluit oefening.. Amy en ik hebben daar amper in geoefend, dus dit ging echt slecht! Hond bij een paaltje laten zitten en blijven, zelf op 15m afstand gaan staan en op de kom-fluit fluiten, en daarna gelijk op de zit-fluit fluiten, nou ze ging niet eens langzamer, hahaha! Als ik op de kom-fluit blaas, is het versnelling standeje roadrunner naar mij toe! :mrgreen: Nog wat oefening nodig dus..

Als laatste deden we een verloren apport, Amy's favoriet! Wij moesten de hondjes afleiden zodat ze niet zagen dat er dummys verspreid werden, en toen mochten we een voor een naar het startpunt komen om het commando "zoek-apport" te geven. Amy ging eerst de verkeerde kant op, toen ging ze rondjes rennen de goede richting op, toen zag je duidelijk dat ze iets rook en begon te revieren tegen de wind in en jahoor!!! Het zag er zo mooi uit! En ze kwam zó hard weer met die dummy terug gerend!! Trots!! :cheer:

Dat was m weer!
Afbeelding
Amy de speurhond !!
ranetje
Zeer actief

Ondanks de sneeuw toch lekker getraind :ok:

Die steadyness oefening bij de paaltjes......
Je schrijft dat ze over de oranje dummy heen liep en over de blauwe niet.
Lagen ze op de sneeuw?

Daarnaast is de vraag of het belangrijk is dat ze de dummy in dit geval ziet.
Je hebt gegooid, dat heeft ze gezien.
Als je daarna eerst gaat volgen moet de hond dus onthouden waar je naar toe gegooid hebt.
En als hij daarna wordt gestuurd zou hij dat dus nog moeten weten.
Is een kwestie van training hoor, maar zo kan het ook.
Kan je er een groene dummy naar toe gooien en is het nog geen probleem :wink:
Het gaat ook nog om neusgebruik.
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

ranetje schreef: Die steadyness oefening bij de paaltjes......
Je schrijft dat ze over de oranje dummy heen liep en over de blauwe niet.
Lagen ze op de sneeuw?

Daarnaast is de vraag of het belangrijk is dat ze de dummy in dit geval ziet.
Je hebt gegooid, dat heeft ze gezien.
Als je daarna eerst gaat volgen moet de hond dus onthouden waar je naar toe gegooid hebt.
En als hij daarna wordt gestuurd zou hij dat dus nog moeten weten.
Is een kwestie van training hoor, maar zo kan het ook.
Kan je er een groene dummy naar toe gooien en is het nog geen probleem :wink:
Het gaat ook nog om neusgebruik.
Allebei de scenario's waren hetzelfde. Dummy gegooid naar een paaltje, op het besneeuwde gras, hond verwees de dummy tijdens het er langs volgen door er even bij stil te staan en mij aan te kijken, vanaf beginpaaltje commando "apport" gegeven,
Bij oranje dummy: Amy rent richting dummy, ik denk uit herinnering, want ze ziet hem echt niet liggen, rent eroverheen in een rechte lijn, en rent door totdat ze denkt, hmm zover lagtie toch niet, en dan rent ze weer terug om het vervolgens opnieuw te proberen, dit doet ze nog steeds alleen op zicht, en nog eens opnieuw, totdat ze hem niet kan vinden en ze komt met lege handen terug, want die dummy is volgens haar denk ik "verdwenen". "hij lag hier ergens toch!? Of ben ik nou gek!? :denken: :hmmm: " Ze gaat niet over op neus, omdat de juf bij een markeer altijd de dummy weghaalt als ze hem niet gelijk vind, dus voordat ze op neus over kan gaan, zodat ze hem eerst op zicht gaat zoeken, maarja, het schiet dan ook niet echt op als je de dummy niet kan zien. :80:
Bij de blauwe dummy: Ziet ze gelijk liggen en rent er naar toe om te apporteren. :cheer:

Ik denk ook niet dat ze het zomaar moet kunnen, maar ik denk wel dat het in het begin helpt als de dummy zo zichtbaar mogelijk is voor ze, om kans op slagen en daarmee het zelfvertrouwen te verhogen. Als ze die dummy niet kan vinden merk je wel dat ze al een beetje verward is als ze zonder dummy terugkomt :U: , en toch al iets minder fel is om het nog eens te proberen :scratch: , omdat ze niet zeker weet of ze zal slagen, en dat wil ik heel graag voorkomen. De blauwe dummy werkt gewoon ontzettend goed voor ons, en ik ga er nog meer aanschaffen, misschien ook een gele dummy proberen te vinden, alles ff uitgebreidt testen natuurlijk! :lol1: :mrgreen:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
carlos
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): duitse staande langhaar

Ongelezen bericht door carlos »

Even een kleine geruststelling, een dummy in de sneeuw, is zelfs voor een geoefende staande hond, moeilijker te vinden/apporteren.
Dit heeft alles te maken met de diffuusheid van de lucht, bij koude en vooral bij in sneeuw liggende voorwerpen is de geur, nadrukkelijk minder waarneembaar.

Verder vind ik het leuk hoe je met je hond(je) aan het werken bent. :E:
ranetje
Zeer actief

Haal een paar blauwe en gele sokken bij de Wibra :wink:
Dan maakt de eigen kleur van de dummy niet meer uit. :ok:
Afbeelding
Ankefoto
Actief
Contacteer:

carlos schreef:Even een kleine geruststelling, een dummy in de sneeuw, is zelfs voor een geoefende staande hond, moeilijker te vinden/apporteren.
Dit heeft alles te maken met de diffuusheid van de lucht, bij koude en vooral bij in sneeuw liggende voorwerpen is de geur, nadrukkelijk minder waarneembaar.

Verder vind ik het leuk hoe je met je hond(je) aan het werken bent. :E:
Dankje voor je reactie!! :D

En ranetje weer een goeie tip met sokken hahaha! :mrgreen:

Jachttraining vandaag was leeeuuukkk!!! :cheer:

Amy deed haar appél en steadiness gruwelijk goed! We moesten de hondjes in een grote kring tegen de klok in laten volgen, ondertussen gooide de juf af en toe een dummy voor je voeten neer of moest je een linksomkeert maken en met de klok mee lopen, was heel leuk Amy deed het echt goed! Later hetzelfde maar dan de hond los, ging ook goed!

Daarna met alle honden in de kring staan. Laten zitten en blijven. Zelf naar het midden van de kring lopen, en een dummy over de hond heen gooien, en de hond van waar ze zat, de dummy laten apporteren. Amy kwam naar me toe omdat we al eens eerder hetzelfde hebben gedaan maar toen moest ze eerst naar me toe komen ipv gelijk apporteren, goed geheugen! Maar na nogmaals apport gezegd te hebben, ging ze hem als een speer halen!

Daarna gingen we de hondjes af laten liggen en 2 minuten uit zicht. Amy raakte een beetje in paniek en ging zitten en staan, en naar de juf kijken, maar niet van d'r plek af, dus dat is al vooruitgang! Amy vind het vre-se-lijk als ik uit zicht ben.

Het uitsturen ging zoals gewoonlijk een beetje verwarrend voor Amy. De juf stond ergens achterin en maakte de hond attent met een prrrt en toen Amy bij haar was, zocht ze weer naar een dummy, maar die lag er natuurlijk niet, dus na wat zoeken kwam ze weer terug, iets later dan het fluitje.

Daarna gingen we met duiven oefenen!! Eerst mochten de hondjes even snuffelen, en daarna proberen de duif vast te houden, en daarna kijken of ze een apportje wilden wagen. De juf had ook een lijster mee die tegen het raam gevlogen was bij haar thuis, die had ze als verassing meegenomen hahaha! Amy deetut ggooeedd!! Ze snuffelde aan de lijster, en toen pakte ze hem op en gooide ze hem naar me toe! :80: Dat gooien was niet zo goed, maar ik heb haar beloond voor het beetpakken. Daarna met een duif, die heeft ze ook eerst uitgebreid besnuffeld, gingen we het apport proberen, dat lukte niet zo, ze keek me aan alsof ze wilde zeggen "hier ligt ie, pak m zelf maar!" maar na het commando "breng m hier" gezegd te hebben, bracht ze hem een stukje naar me toe! Na nog eens proberen droeg ze hem trots naar mij toe!! Joeehoooeehh!! :cheer: :cheer: :cheer:

Een duif is echt haar formaatje, dus ga binnenkort even informeren bij de poelier of ie aan een complete duif kan komen voor me! :lol1:
Afbeelding
Amy de speurhond !!
mito
Zeer actief

Re: Jachttraining met Amy ~ update 3 Maart 2013 pag. 3 ~

Wat goed! Zo'n duif is toch heel wat anders dan een dummy. Misty zou er denk ik in gaan liggen rollen. Ze kwam een keer in het donker tijdens een wandeling helemaal onder het bloed aan huppelen, ik wil niet weten waar ze toen weer in had gelegen....
Misty heeft vandaag trouwens haar A-diploma van de apporteersport gehaald. Ik was al helemaal blij, was ook verbaasd dat we aan het eind van de dag naar voren werden geroepen vanwege een gedeelde 2e/3e plaats tussen 26 voornamelijk jachthonden :) Ze kunnen meer dan je denkt, die kleine witjes :)
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

Re: Jachttraining met Amy ~ update 3 Maart 2013 pag. 3 ~

Dat gaat leuk :ok:
Je kunt ook naar een duivenmelker gaan als er een in je buurt zit en vragen of je een overleden duif mag hebben.

En @mito, gefeliciteerd met je diploma :E:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Jacht en Speuren”