Verslagje van de training van afgelopen zondag:
Het begon met het wakkerworden met uitzicht op de achteruin: !@#$%$#@

! wéér sneeuw!?
Maargoed, we gaan er tegenaan!
We begonnen de les weer met marcheren, een lekkere warming up!
Daarna het uitsturen en terugkomen op bevel, dit ging goed! Amy was even afgeleid door wat luchtjes op het veld, maar kwam al snel weer terug na het fluiten.
Daarna een steadiness oefening: paaltjes stonden in een driehoek, hond los voorjagen, bij een paaltje staan en de hond laten zitten; dan de dummy naar een van de twee andere paaltjes gooien en de hond los laten volgen om de paaltjes heen. Was je weer bij het beginpaaltje, dan de hond weer laten zitten en de dummy laten apporteren. Amy deed het wel goed, alleen bij het los volgen kwam je dus langs de dummy en toen stond ze even stil en keek ze me aan van: "er ligt hier een dummy hoor!" ik zei "nee, naast" en toen kwam ze weer mee, terwijl ze nog even omkeek naar de dummy. Toen ze mocht apporteren liep ze 4 keer over de dummy heen op zicht, en het was een oranje dummy, dus dit bevestigd voor mij toch weer dat ze die echt niet goed ziet. De tweede ronde deed ik het met de blauwe dummy, die gooide ik bij het andere paaltje neer en toen ze mocht apporteren, wat denk je? In één keer he!! Ze ziet de blauwe dummy echt beter dan de oranje, dat is echt zeker!
Daarna een af en blijf oefening... in de sneeuw? Yeah right!

Amy ging niet af. Punt. Ik weet dat het niet goed is, maar dat is gewoon een van die dingen die ze gewoon niet doet als de grond koud en nat is. En eerlijk gezegd geef ik haar geen ongelijk. Op je blote buik in de sneeuw... brrrr... Maar dat wil niet zeggen dat ik het niet geprobeerd heb, ik ben 5 min bezig geweest op mijn knieen, en uiteindelijk ging ze af, de juf zei dat ik haar maar moest belonen hiervoor en stoppen, dus dat hebben we maar gedaan! Alles zonder dwang uiteraard, alleen omkoperij met koek!
Toen een zitfluit oefening.. Amy en ik hebben daar amper in geoefend, dus dit ging echt slecht! Hond bij een paaltje laten zitten en blijven, zelf op 15m afstand gaan staan en op de kom-fluit fluiten, en daarna gelijk op de zit-fluit fluiten, nou ze ging niet eens langzamer, hahaha! Als ik op de kom-fluit blaas, is het versnelling standeje roadrunner naar mij toe!

Nog wat oefening nodig dus..
Als laatste deden we een verloren apport, Amy's favoriet! Wij moesten de hondjes afleiden zodat ze niet zagen dat er dummys verspreid werden, en toen mochten we een voor een naar het startpunt komen om het commando "zoek-apport" te geven. Amy ging eerst de verkeerde kant op, toen ging ze rondjes rennen de goede richting op, toen zag je duidelijk dat ze iets rook en begon te revieren tegen de wind in en jahoor!!! Het zag er zo mooi uit! En ze kwam zó hard weer met die dummy terug gerend!! Trots!!
Dat was m weer!