Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Agressieve hond valt meisje (12) aan

Nieuws over dierenleed.
Niet geschikt voor jonge kinderen.

Moderator: moderatorteam

luna2906
Zeer actief
Mijn ras(sen): Kruising mechelse herder x collie
Aantal honden: 1

Re: Agressieve hond valt meisje (12) aan

Ongelezen bericht door luna2906 »

malinois schreef::shock::shock::shock:

Ga je ook es een avondje trainen...(met die levensgevaarlijke enge heddurs)... alles weer gemist...

Tara hoe kun je...!! :cool:
Zo zie je maar. Het ware avontuur is online. Niet meer trainen dus :mrgreen:
Pakdebal

Ongelezen bericht door Pakdebal »

luna2906 schreef:
iones schreef:
gonnie schreef:Niet elke Amerikaanse Buldog bijt hoor.
Nee, dat weet iedereen.
Iedereen? Ik krijg hier sterk de indruk van dat er hier in ieder geval iemand is die dat niet weet :19: Vooroordelen zijn menselijk denk ik, maar de meeste mensen beseffen ergens wel dat ze die hebben. Ik vind JR's bijvoorbeeld bij voorbaat irritante k*tkeffers, maar ik heb ook genoeg vriendelijke, leuke JR's gezien. Het eerste beeld dat een JR bij mij oproept blijft echter altijd dat vooroordeel. Ik kan het alleen wel nuanceren.

Ik merk dat ik zulke berichten in de media wel altijd lastig vind. Je hoort tegenstrijdige verhalen (bij de één is hij weggerend, bij de ander heeft hij intensieve zorg verleend, over uitersten gesproken) en je weet niet wat er gespeeld heeft.

Een hond die zomaar een voorbijganger bijt, mag van mij een roze spuit, want zelfs in de handen van een verantwoorde eigenaar blijft het een groot risico.

Een hond die aanleiding heeft gezien (beweging? Geluid? Aanraking?) kan in mijn ogen alleen bij een verantwoorde eigenaar terecht, die weet waar hij mee loopt en wat hij moet doen om zulke incidenten te voorkomen.

Van welke van de twee hier sprake is, zullen we nooit weten. Ik hoop alleen dat hond 2 niet de dupe wordt van onverantwoorde baasjes. Dat alles los van het ras, welke volgens mij niet bekend staat als mensagressief, dus ik begrijp de "bevestiging" over de agressie die PdB wel ziet niet zo goed. Het is natuurlijk wel een afschuwelijke ervaring voor het meisje en haar familie. Ik hoop dat ze goed herstelt en hier geen nare dingen aan over houdt :ok:

mijn oma is in de jaren 30 door een Duitse herder in haar arm gebeten , ze wilde de man feliciteren

In die tijd waren het de Duitse herders , die agressief waren , nu zijn het andere "trend" rassen , zoals deze ., die in het nieuws komen
Zo heeft elke tijd weer een hondenras , die slecht in het nieuws komt
Maar dan hoef je ze toch niet " aardig " te gaan vinden ?.. :denken:
Dat doe ik niet , mijn oma ook niet met de volgende Duitse herder toen .

.
gonnie
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse Pinschers
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door gonnie »

Ach, zoals ik al zei niet elke hond over een kam scheren, die volgende Duitse Herder kon er niks aan doen dat die andere gebeten heeft.
Afbeelding

Tama, Nikkie, Jarah en Bijou.
Groetjes Gonnie.
Er is geen spreker die het van de zwijger wint.
Pakdebal

gonnie schreef:Ach, zoals ik al zei niet elke hond over een kam scheren, die volgende Duitse Herder kon er niks aan doen dat die andere gebeten heeft.

je moet wel eerlijk zijn, dat Duitse herders niet veel veranderd zijn, niet met mensen aanvallen, maar wel met honden aanvallen .
het blijven honden , waar je voor moet oppassen
.
jans&co
Zeer actief

Ongelezen bericht door jans&co »

Pakdebal schreef:
luna2906 schreef:
iones schreef:
Nee, dat weet iedereen.
Iedereen? Ik krijg hier sterk de indruk van dat er hier in ieder geval iemand is die dat niet weet :19: Vooroordelen zijn menselijk denk ik, maar de meeste mensen beseffen ergens wel dat ze die hebben. Ik vind JR's bijvoorbeeld bij voorbaat irritante k*tkeffers, maar ik heb ook genoeg vriendelijke, leuke JR's gezien. Het eerste beeld dat een JR bij mij oproept blijft echter altijd dat vooroordeel. Ik kan het alleen wel nuanceren.

Ik merk dat ik zulke berichten in de media wel altijd lastig vind. Je hoort tegenstrijdige verhalen (bij de één is hij weggerend, bij de ander heeft hij intensieve zorg verleend, over uitersten gesproken) en je weet niet wat er gespeeld heeft.

Een hond die zomaar een voorbijganger bijt, mag van mij een roze spuit, want zelfs in de handen van een verantwoorde eigenaar blijft het een groot risico.

Een hond die aanleiding heeft gezien (beweging? Geluid? Aanraking?) kan in mijn ogen alleen bij een verantwoorde eigenaar terecht, die weet waar hij mee loopt en wat hij moet doen om zulke incidenten te voorkomen.

Van welke van de twee hier sprake is, zullen we nooit weten. Ik hoop alleen dat hond 2 niet de dupe wordt van onverantwoorde baasjes. Dat alles los van het ras, welke volgens mij niet bekend staat als mensagressief, dus ik begrijp de "bevestiging" over de agressie die PdB wel ziet niet zo goed. Het is natuurlijk wel een afschuwelijke ervaring voor het meisje en haar familie. Ik hoop dat ze goed herstelt en hier geen nare dingen aan over houdt :ok:

mijn oma is in de jaren 30 door een Duitse herder in haar arm gebeten , ze wilde de man feliciteren

In die tijd waren het de Duitse herders , die agressief waren , nu zijn het andere "trend" rassen , zoals deze ., die in het nieuws komen
Zo heeft elke tijd weer een hondenras , die slecht in het nieuws komt
Maar dan hoef je ze toch niet " aardig " te gaan vinden ?.. :denken:
Dat doe ik niet , mijn oma ook niet met de volgende Duitse herder toen .

.
Nee je hoeft ze niet aardig te vinden maar je hoeft daarom ook niet allemaal vooroordelen te hebben en de ab en andere honden in slecht daglicht te zetten zoals je nu doet. Je moet ook geen mensen gaan veroordelen als je niet weet wat er is gebeurd.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Ik ben eerlijk, er lopen hier veel Duitse Herders en er heeft er nog geen een mijn honden aangevallen.
Ik vind juist dat sommige Duitse Herders angstige honden zijn, er zijn er die lopen met een boog om voor mijn honden.

Wij hadden vroeger Duitse Herders bij mijn ouders, en die lieten iedereen toe op het erf de mensen moesten bang zijn voor onze Dwergpoedeltjes die we toen ook hadden want die rende al blaffend op de mensen af.

De Duitse Herders die wij hadden hebben nog nooit een vlieg kwaad gedaan, ja heel vroeger toen is mijn zus eens een keer gebeten door een herder van onszelf maar dat was mijn zus haar eigen schuld die pestte die hond terwijl hij lag te slapen.
Laatst gewijzigd door gonnie op 04 jul 2013 08:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
George..
Actief
Mijn ras(sen): Duitse Herder

Ongelezen bericht door George.. »

Tara schreef:
Pakdebal schreef: mijn oma is in de jaren 30 door een Duitse herder in haar arm gebeten , ze wilde de man feliciteren

.
Waarom zou je iemand willen feliciteren als je door zijn hond in je arm wordt gebeten? :scratch:
Dat is een beetje mal.
ze wilde de man feliciteren en toen beet de herder haar in haar arm, bedoelt ze.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Aantal honden: 3
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Pakdebal schreef:
gonnie schreef:Ach, zoals ik al zei niet elke hond over een kam scheren, die volgende Duitse Herder kon er niks aan doen dat die andere gebeten heeft.

je moet wel eerlijk zijn, dat Duitse herders niet veel veranderd zijn, niet met mensen aanvallen, maar wel met honden aanvallen .
.
Kul!
Mensen moeten zich eens meer verdiepen in hondengedrag dan zou driekwart van de problemen opgelost zijn. Jij hebt er bijv al totaal geen kaas van gegeten.
Ik ben voor geen enkel ras bang, ik ben voor sommige individuele honden terughoudend maar bang... dat iig zeker niet.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
gonnie
Zeer actief

malinois schreef:
Pakdebal schreef:

.
Kul!
Mensen moeten zich eens meer verdiepen in hondengedrag dan zou driekwart van de problemen opgelost zijn. Jij hebt er bijv al totaal geen kaas van gegeten.
Ik ben voor geen enkel ras bang, ik ben voor sommige individuele honden terughoudend maar bang... dat iig zeker niet.

Ik denk dat we toch niet doordringen, pak de bal heeft zich een mening gevormd en daar blijft ze bij. En als je een andere mening hebt dan noemt ze ons pesters.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Icecold81
Zeer actief
Mijn ras(sen): Duitse herder

Ongelezen bericht door Icecold81 »

Pakdebal schreef:
.
Wat een onzin! Mijn Duitse herder speelt met alle honden of laat ze links liggen, hij heeft nog nooit een hond aangevallen.
Ik heb de grootste knuffelbeer die er bestaat.
Oftewel niet elke hond over een kam scheren dus zoals gonnie zegt!
Afbeelding
Een hond heeft meer aan een boomstam dan aan een stamboom.
Marion.

Ongelezen bericht door Marion. »

Pakdebal schreef:mijn oma is in de jaren 30 door een Duitse herder in haar arm gebeten , ze wilde de man feliciteren .
Je beseft dat dat bijna een eeuw geleden is?
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

Pakdebal schreef: je moet wel eerlijk zijn, dat Duitse herders niet veel veranderd zijn, niet met mensen aanvallen, maar wel met honden aanvallen .
.

Waarom?
Mijn vriendin heeft al sinds jaren DH's en ik ben nog nooit aangevallen of wat dan ook terwijl ik regelmatig naast haar huidige DH op de bank zit.
Het is een watje :I:
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Zeg, kunnen jullie eens ophouden met dat quoten :pffff: . Heb ik lekker iemand in de negeer gezet (wie dat is hou ik voor mezelf natuurlijk!!!), met de gedachte: 'Hè, lekker rustig! Hoef ik niet meer op mijn handen te gaan zitten!' ... Bevat bijna elke reactie in dit topic een quote van de door mij genegeerde :LOL: .

Misschien een idee voor andere geërgerden? :idea: Soms moet je je meerdere in onverbetelijkheid en koppigheid erkennen :cool2: .
Suske
Zeer actief
Mijn ras(sen): XMechelse Herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door Suske »

Zamunda schreef:Zeg, kunnen jullie eens ophouden met dat quoten :pffff: . Heb ik lekker iemand in de negeer gezet (wie dat is hou ik voor mezelf natuurlijk!!!), met de gedachte: 'Hè, lekker rustig! Hoef ik niet meer op mijn handen te gaan zitten!' ... Bevat bijna elke reactie in dit topic een quote van de door mij genegeerde :LOL: .

Misschien een idee voor andere geërgerden? :idea: Soms moet je je meerdere in onverbetelijkheid en koppigheid erkennen :cool2: .
Dat werkt niet want dan kan de poep die iemand praat niet meer
hersteld worden :engel:
Ff lekker in je oor tetteren :cheer:

Afbeelding
Zamunda
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door Zamunda »

Suske schreef:
Zamunda schreef:Zeg, kunnen jullie eens ophouden met dat quoten :pffff: . Heb ik lekker iemand in de negeer gezet (wie dat is hou ik voor mezelf natuurlijk!!!), met de gedachte: 'Hè, lekker rustig! Hoef ik niet meer op mijn handen te gaan zitten!' ... Bevat bijna elke reactie in dit topic een quote van de door mij genegeerde :LOL: .

Dat werkt niet want dan kan de poep die iemand praat niet meer
hersteld worden :engel:
Als het HF gewoon in de disclaimer zet dat je iemand niet serieus moet nemen hoeft het ook niet hersteld te worden :mrgreen: .

Maar je kunt natuurlijk wel aan andere lezers duidelijk maken dat iets (dikke vette) onzin is, zonder te proberen de betreffende poster tot inkeer te doen komen (gaat namelijk niet lukken nie).
Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Niet nader te noemen is de enige die in mijn negeer staat. Sommige mensen weten gewoon niet wat geargumenteerd discussiëren inhoud en weigeren zich daar pertinent in te verdiepen. Het was me ondertussen gezegend. Als iedereen haar daar nou heen verkast, dan zijn we van het gezeik af.

Voor de rest hou ik mijn hond over het algemeen wel weg van (duits type) herders totdat ik een ok heb gekregen van de eigenaar (bij beide honden los). Amerikaanse bulldog loopt hier gewoon nauwelijks rond. Voor mijzelf maak ik me er niet te druk om maar met mijn hondje ben ik bij dit type honden ook wat voorzichtiger. Genoeg waardeloze ervaringen (hoewel voornamelijk met labradors en jachthonden). Hij is me te breekbaar om eens goed gegrepen te worden.
Elmo/maureen
Zeer actief
Mijn ras(sen): Dalmatier

Ongelezen bericht door Elmo/maureen »

Bij ons loopt ook een amerikaanse buldog, schat van een hond. Helemaal verliefd op Elmo. :I:

Door herders nooit gebeten, wel door een heidewachtel.
Afbeelding
gonnie
Zeer actief

Ach, ieder vogeltje zingt zoals het gebekt is.

Ik vind het geen gezeik hoor, en ik erger me ook niet.
Ik ben lekker relaxt en vind het eigenlijk wel vermakelijk dat iemand zo tegen alles in zich aan haar eigen bekrompen mening en vooroordelen vast houdt.

Gisteren had ik koppijn (hoewel nu weer nu ik weer buiten ben geweest) ben volgens mij ergens allergisch voor, kon de laatste jaren al niet zo goed meer tegen parfum en nu heb ik dan voor het eerst last van de pollen buiten of van iets anders buiten.
Vandaar dat ik gisteren wel haast mijn geduld verloor maar vond het geduld net weet terug voordat het verdwenen was. Hahahahaha.
Afbeelding

Groetjes Gonnie.
Devel

Ongelezen bericht door Devel »

Dat er nog serieus op in gegaan wordt, de meeste kennen PDB en bij mij staat ze toch echt op negeer hoor. Nu weet ik dat ze waarschijnlijk op dit berichtje zal reageren, en toch krijgt ze van mij geen woord.
JYBD
Zeer actief
Mijn ras(sen): Bullterrier

Ongelezen bericht door JYBD »

Nooit door een herder of Pit of iets aanverwants gebeten, wel door de dwergpoedel van mijn toenmalige schoonmoeder. Recht in mijn kuit, 6 hechtingen,......rotdwergpoedels, allemaal bijters, muilkorven dat spul.
Ik ben niet labiel,.... ik ben emotioneel flexibel.

Afbeelding
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

malinois schreef:
Pakdebal schreef:

.
Kul!
:E:
nathalie71

Ongelezen bericht door nathalie71 »

i.p.v. uit de weg gaan kan het hier ook anders om
:LOL:

Loopt hier een oudere vrouw met een niet zo`n aardige Mechelaar.
Deze mevrouw wikkelt eerst 6x de riem om haar pols en houdt zich vervolgens stevig vast aan de lantarenpaal,en zegt dan "loop maar door hoor" :LOL: :LOL:

ZIJ is ook degene die haar hond op afstand houdt en met een boog om mij heen gaat. :wink: (Eigenlijk ook niet helemaal normaal natuurlijk dat je je eigen hond niet kunt houden,ze heeft al een keer bijna in de sloot gelegen omdat hij haar van de sokken trok)

Maar goed,met een klein hondje en/of een klein kind schat ik wel de situatie in.En dan beslis ik of ik uit de weg ga of niet.Ligt wel aan de baas of die controle heeft.

En vroeger met Dribbel,die nog al een dominant klein terriër-onderkruipsel was,ging IK met een boog overal om heen want wat kon diè een ander uitdagen zeg!Dat was vragen om moeilijkheden!En heel moeilijk te leiden.Al kon hij het uitstekend vinden met een Dobermann uit de buurt.
En dan liep Dydo er rustig naast en die is toen een keer gesnapt door een labrador :19: waarom?Geen idee.Beide waren wel reuen.
iones
Zeer actief

Ongelezen bericht door iones »

luna2906 schreef:
iones schreef:
Nee, dat weet iedereen.
Iedereen? Ik krijg hier sterk de indruk van dat er hier in ieder geval iemand is die dat niet weet :19: Vooroordelen zijn menselijk denk ik, maar de meeste mensen beseffen ergens wel dat ze die hebben.
Dat is waar. Mensen zijn bevooroordeeld.
Maar in hun hart weten ze wel dat hun denkwijze niet klopt.
'Het lot van de dieren is bezegeld door de onverschilligheid van velen, in combinatie met de daadwerkelijke haat van weinigen
Pakdebal

nathalie71 schreef:i.p.v. uit de weg gaan kan het hier ook anders om
:LOL:

Loopt hier een oudere vrouw met een niet zo`n aardige Mechelaar.
Deze mevrouw wikkelt eerst 6x de riem om haar pols en houdt zich vervolgens stevig vast aan de lantarenpaal,en zegt dan "loop maar door hoor" :LOL: :LOL:

ZIJ is ook degene die haar hond op afstand houdt en met een boog om mij heen gaat. :wink: (Eigenlijk ook niet helemaal normaal natuurlijk dat je je eigen hond niet kunt houden,ze heeft al een keer bijna in de sloot gelegen omdat hij haar van de sokken trok)

Maar goed,met een klein hondje en/of een klein kind schat ik wel de situatie in.En dan beslis ik of ik uit de weg ga of niet.Ligt wel aan de baas of die controle heeft.

En vroeger met Dribbel,die nog al een dominant klein terriër-onderkruipsel was,ging IK met een boog overal om heen want wat kon diè een ander uitdagen zeg!Dat was vragen om moeilijkheden!En heel moeilijk te leiden.Al kon hij het uitstekend vinden met een Dobermann uit de buurt.
En dan liep Dydo er rustig naast en die is toen een keer gesnapt door een labrador :19: waarom?Geen idee.Beide waren wel reuen.

prima, zo hoort het ook , . :ok: ..maar veel mensen met agressieve honden weten dat niet , helaas .. :roll:

ik ken ook een mevrouw, die waarschuwde mij keurig voor haar witte herder , en kon ik er rekening mee houden
.. zo mag ik het zien .. :E: :ok:

.
Brigitte
Zeer actief

Ongelezen bericht door Brigitte »

Cleva schreef:
Brigitte schreef:
gonnie schreef:

Haha, en moet ik nu beledigd zijn of zo?

De enige die onzin verkoopt ben jij, een heel ras veroordelen omdat er een een kind aangevallen heeft.
Zoals ik al zei: zelfs een Stabij kan iemand bijten.
Ach, had ze maar de Stabij's gezien die wij in het asiel hebben gehad nou dan draait haar mening over de Stabijtjes ook wel bij hoor :wink:
Ik wilde net zeggen; "zelfs stabij's?"
Waar die de reputatie van goedmoedige lieverds vandaan hebben zal ik wel nooit begrijpen.
Chagrijnige asemlijers, vind ik het.
Haha, nou die wij hadden waren ook niet echt gezellig :schrik: en de teven waren nog erger dan de reuen. Hier in de buurt loopt er ook één en dat is ook al zo'n chagrijnig type en gek genoeg vind Phantom van mij dat blijkbaar heel aantrekkelijk die vind die teef echt geweldig :piew: :mrgreen:
Brigitte
Zeer actief

Nanna schreef:
Ik ga vechthonden die ik niet ken uit de weg. Nogmaals, alléén als ik mijn honden bij me heb.
En ik kijk naar het totaalplaatje. Aan de eigenaar en hoe die zich gedraagt is vaak meer af te leiden dan aan de hond ;-)
Een jongejuffrouw op hakjes met een grote Drentreu en een telefoon die 100% van haar aandacht opeist? Is ook afslaan :mrgreen: Loopt die hond met een stevig type met oog voor de omgeving dan loop ik er wel langs.

Doodvermoeiend hoor, al die assessments ;-)
Nou, ik ga die honden ook uit de weg hoor als ik het niet vertrouw, maar er loopt hier ook iemand met een Pitbull keurig onder appél en ik ga er niet vlak langs maar daar ga ik niet voor omlopen en dan zorg ik ook dat mijn hond (ik loop hier in de buurt altijd maar met 1 hond tegelijk) op mijn let en niet gaat lopen vervelen. Maar goed, er loopt hier iemand met 7 grote Poedels tegelijk waarvan 3 uitvallers en die ga ik ook uit de weg hoor moet er niet aan denken dat ze dadelijk ineens op haar plaat gaat want dat gebeurt iedere keer bijna en de riedel laat schieten. zit daar ook niet op te wachten hoor als ik die dus zie loop ik ook een andere kant op.
jans&co
Zeer actief

Ongelezen bericht door jans&co »

Vechthonden, klapkaken??????????????? pffffffff,

Ik heb dus 2 Amerikaanse bulldoggen en als ik mensen aan zie komen ga ik altijd even aan de kant staan zodat ze kunnen passeren en krijg altijd een dankbare groet en meestal wordt en dan een praatje gemaakt. Krijg dan steevast het zelfde te horen dat ze bang zijn door de verhalen die ze horen maar als ze die van mij zien zien ze gelukkig ook dat het anders kan. Ik weer blij dat ik weer een paar oudjes heb bijgeleerd, kinderen weer blij dat ze de honden even kunnen aaien.
Afbeelding
Bmamavan2
Zeer actief
Mijn ras(sen): Labradormix

Ongelezen bericht door Bmamavan2 »

Fizgig schreef:Ik erger me wel aan sommige uitlatingen. Iedereen mag van mij zeggen dat een klapkaak niet te vertrouwen is. Ik heb zelf een hond die een klapkaak is. Maar ga alsjebieft niet beweren dat iemand een klapkaak neemt, omdat ze het wel leuk vinden om een agressieve hond te hebben die anderen aanvalt.

Neen. Dat is niet de reden. Natuurlijk niet. Niemand wil namelijk de gevangenis in of zijn hond in moeten leveren voor de roze spuit. Of een andere hond gewond zien raken/zien doden. Of mensen. Of kinderen! Klapkaak is een woord wat voor mij een aantal dingen betekent. Het zijn honden met een pittig karakter. Je moet echt je best doen om ze naar je te laten luisteren. Ze zijn zeker niet makkelijk te noemen, ze hebben echt een opvoeding nodig. Een ander soort hond kun je wat meer verwaarlozen wat dat betreft. Als je dat doet met een klapkaak, heb je meestal een probleem. En als je ze de baas bent, zijn ze je grootste vriend en geven hun leven voor je als het moet. Bruno is heel erg gesteld op zijn roedeltje. En knuffelen kan hij als de beste, hij ligt het liefst de hele dag op mijn schoot. Met Bruno kun je echt lang kroelen, dan ligt hij half te slapen op mijn schoot, en hij vindt het heerlijk als je zijn enorme kop kroelt.

Maar. Het betekent niet dat ik het fijn zou vinden als hij iemand zou bijten. Hij is een klapkaak, met dat woord geef ik aan dat ik hem begrijp, ik ken hem door en door. Juist omdat ik zo'n woord gebruik, kun je ervan uitgaan dat ik weet wat ik in handen heb. Mensen die moeite hebben met die term, en die zo'n hond hebben, vertrouw ik veel minder met die hond. Ik kijk meer naar de baas dan naar de hond als ik wil zien of ik de boel kan vertrouwen. Ik wil zien dat de hond op een commando reageert bijvoorbeeld, of dat ie vaak naar zijn baas kijkt.

En omdat ik weet wat ik in handen heb, doe ik veel moeite om het in goeie banen te leiden. Dat vraagt iets van mijn karakter en vaardigheden, wat ervoor zorgt dat ik me op een bepaalde manier ontwikkel, en dat vind ik waardevol. Ik ben niet onbezonnen aan Bruno begonnen, ik wist wel dat er een kans was dat hij nooit met andere reuen los kon bijvoorbeeld. En dat klopt, maar er is een nuance. Hij kan niet samen met bepaalde grote reuen, reuen die ook een dominante inslag hebben. Maar kleine hondjes, geen probleem. Teven, pups, geen probleem. Mensen en kinderen, mwaah, daar moet ik altijd bij blijven. Ik wéét wanneer ik hem moet begeleiden en ik wéét wanneer ik hem los kan laten. Dat is wat ik noem een baas die je kunt vertrouwen met een klapkaak.

Kijk, ik ben zelf van mening dat elke hond kan bijten. Ook heel onverwachts. Het zijn nu eenmaal dieren en geen mensen. Ze reageren vanuit instinkt en maken geen ingewikkelde overwegingen zoals wij doen. Maar je moet ze gewoon vóór zijn, en precies weten wat je hond triggert. Ik ben dus ook van mening dat je mij met mijn hond misschien wel méér kunt vertrouwen dan iemand met een hond die hij/zij nauwelijks bij hoeft te sturen. Ik heb Bruno altijd onder controle, en in de smiezen want dat is nodig.

En als je nou vraagt, wáárom zoveel moeite doen? Neem gewoon een golden retriever! Oe, heb je even? Bruno is heel bijzonder hoor. Daar heb ik lang voor nodig om dat allemaal te vertellen. Hij helpt me bijvoorbeeld enorm met mijn chronisch ptss klachten. Sinds hij er is, slaap ik veel beter en langer. Iets wat mijn medicatie niet voor me kan doen. Hij maakt me wakker als ik nachtmerries heb. Hij leert me omgaan met mijn gegeneraliseerde angststoornis, juist omdat ie een 'risico' vormt. Dat is lastig uit te leggen, maar in het kort, ik moet omgaan met bepaalde angsten door Bruno en ik moet communiceren met anderen daarover. En dat helpt me.

Het is dus absoluut niet zo dat ik Bruno in huis heb gehaald omdat ik een angststoornis heb. Om me te beschermen ofzo. Alsjeblieft. Mensen beschermen dieren, niet andersom. Anders moet je een echte cursus volgen voor waak en verdedigingshonden, en dan moet je een vergunning hebben. Kan volgens mij niet eens. Dan moet je bij de politie gaan werken als je dat wilt, of in de beveiliging. Niks voor mij hoor. Bruno is een hond die reageert op verdachte dingen en mensen, dat is wel zo. Maar ik leer hem dat ik dat wel regel. En dat sterkt mijn zelfvertrouwen.

Weet je waarom we Bruno in huis hebben gehaald? Liefde. We zochten een grote reu, een onherleidbare bastaard en die vonden we om de hoek bij ons in de wijk. En toen we hem ontmoetten, was het Shelly die de knoop doorhakte. Ze liepen meteen samen op alsof ze nooit anders hadden gedaan. Toen we thuiskwamen, besefte ze dat Bruno zou blijven en toen ging ze joelen, huilen en hem overal liefdesbeetjes geven. Hij ligt dan op zijn rug en niest. Shelly doet dat nog steeds wel eens. Ze zijn een 'match made in heaven', helemaal gek met elkaar. Ik kende Shelly's smaak in honden wel, maar Bruno is echt haar man hoor, dat was ook mazzel.

En dat hij een klapkaak is en vervelend kan doen soms, dat is maar één kant van hem, die we bovendien onder controle hebben. Dat heeft wel wat bloed, zweet en tranen gekost en ik vind het vervelend dat sommige mensen lijken te denken dat ik zo'n hond juist heb voor zijn agressie. Dat is namelijk een heleboel werk en energie voor mij geweest, en nog. En ik ben heel trots op Bruno, en hoe ik en mijn vriend met hem omgaan. Ik vind hem geen agressieve hond, maar ik zorg er ook voor dat hij die klapkaakkant van hem nooit aan hoeft te spreken en op andere manieren kan uiten.

Natuurlijk kan het altijd gebeuren dat er iets vervelends gebeurt, want een ongeluk zit in een klein hoekje. Reken maar dat ik altijd in de buurt ben om die ongelukjes te spotten voor ze kunnen gebeuren. En mochten ze wel gebeuren, neem ik de volle verantwoordelijkheid. Dat is nu eenmaal zo in een samenleving. En ik loop zeker er niet van weg zeg. Ik durf te beweren dat 95% van de klapkaakeigenaren dat niet zou doen. We zijn namelijk, over generaliseren gesproken, geen watjes, hahaha.

Natuurlijk zullen er altijd mensen zijn waarbij zo'n hond een maatje te groot is. Daar kom je op een dag dan op een vervelende manier achter. En dat vind ik voor alle betrokkenen heel vervelend. Ik ga er niet van uit dat er veel mensen op de wereld zijn die het fijn vinden als er een kind wordt gebeten, of wel? Dus denk na, de wereld bestaat niet uit 'goeden' en 'slechten', we zitten allemaal ergens in het midden. En we willen elkaar niet kwetsen en beschadigen.

Bruno is trouwens een enorm atletische hond. Ik kan wel toegeven dat ik dat erg mooi vind. Hij is gespierd maar niet overdreven en hij kan heel hard sprinten. Ik vind het prachtig om te zien hoe krachtig zijn lichaam is en hoe snel hij op topsnelheid is. Shoot me. Ik hou ook van Arnold Schwarzenegger films, dat wil toch niet zeggen dat ik het goed vind als er bruut geweld wordt toegepast in de echte wereld. En ik vind hem een knappe hond, hij heeft een enorme glimlach door die grote muil, en die glimlach, daar gaat het mij om. Ik hou van grote muilen, zelfs als ze kwijlen. Bruno is een grote, vriendelijke reus voor mij, ook al noem ik hem een klapkaak. Hij houdt namelijk van iedereen ter wereld het meest van mij en dat maakt ie elke dag heel duidelijk. Een gepassioneerd beest is het, en laat ik nou het idee hebben dat ik dat gevoel niet zou hebben bij een shi-zu. Ik wil graag een dier met passie, en dat heeft Bruno. Net als ik trouwens. Je kiest een hond die bij je past.

Voilà, het is iets ingewikkelder dan dat ik hem in huis heb genomen omdat ik het fijn vind een agressief dier te bezitten. Dat wou ik ff kwijt.
Mooi omschreven!
Ik vind staffords, pitts en bulldoggen prachtig, echt heel mooi en ik zou er graag een willen, maar ik weet dat ik daar (nog) niet de goede baas voor ben.
Ik ben iets te zacht, te rustig, te afwachtend soms en soms ook te dromerig. Geen goede combi met een hond die leiding nodig heeft.
Afbeelding
Fizgig
Zeer actief
Mijn ras(sen): Twee vuilnisbakkenras, 6 konijnen, 4 katten en 1 cavia

Ongelezen bericht door Fizgig »

Ik ontwijk klapkaken ook het liefst. Want soms gebeurt het dat iemand dan wil overleggen over hoe groot en bruut Bruno wel niet is, zucht, dan neem ik aan dat wij moeten zeggen dat hun hond ook erg bruut is ofzo. Haha, mispoes. Net ook weer iemand die aan de overkant van de straat stond met zijn gemuilkorfde hond. Dat doe je toch niet, roepen naar iemand die je niet kent dat het zo'n brute hond is. 'Zó, die is groot zeg' horen we vaak. Okee, hij is groot en bruut maar dat wil ik niet op straat bespreken, zeker niet roepend naar de overkant van de weg. Eigenlijk valt er ook niet veel te zeggen. Ik heb geen grote, sterke hond omdat ik dat bruut vind en wil patsen ermee, maar sommige mensen wel en die denken dat wij ook zo zijn.

De mensen met een klapkaak die ik graag zie, zie ik niet, want die lopen een straatje om, haha, en dat vind ik zelf ook het beste. Bruno valt juist uit bij dat soort honden, die wil ie graag even laten zien wie er de baas is en dat wil ik dus niet.
Brigitte
Zeer actief

Ik heb nu nog 1 Amerikaan, mijn oudste (rip Tankie) is in Februari ingeslapen en dat was echt een droomhond om te hebben, ging overal mee naar toe en ook met mijn werk mee naar bejaardentehuizen enz. Degene die ik nu heb is een verschrikkelijk leuke en lieve hond maar wel een klein galbakje op zijn momenten en nu (15 maanden) is hij helemaal ff aan het ik heb een hele fruitschaal in mijn oren en ik probeer de baas ook even uit op zijn tijd :engel: hij en mijn andere vorige hond (rip Bunker) zijn dus wel honden die ik absoluut niet zomaar door jan en allemaal zal laten aaien en knuffelen daar was en is het helemaal de hond niet naar. Ze hebben nog nooit één verkeerd iets gedaan naar mensen of kinderen hoor maar lieve knuffels oh nee echt niet hoor behalve voor mensen die ze goed kende(n) dat was geen probleem. Ik heb het dan over mensen/kinderen op straat, in huis is totaal geen probleem en wordt iedereen even vriendelijk onthaald.

Mijn honden zijn geen kinderen gewend, groeien er niet mee op en komen daar weinig tot nooit niet mee in contact enz dus ik ben daar gewoon altijd erg voorzichtig mee ook al weet ik zeker dat ze niets zouden doen ik houd dat altijd heel erg in peiling en eerlijk gezegt heb ik liever ook niet dat kinderen mijn Bulldog aaien, nee hij zou echt niet gelijk erin hangen maar zijn gedrag op dit moment zegt mij genoeg om het niet toe te laten. Dus ze mogen mijn Kangal of mijn Pitbull aaien :mrgreen: en ja mensen vinden dat helemaal geweldig en daar weet ik nl 1000% zeker van dat die niets zullen doen maar met mijn Bull ben ik daar gewoon voorzichtig mee het blijven ook honden die gewoon een bepaalde terughoudendheid naar vreemden kunnen hebben dat is niet vreemd voor het ras, evenals dat niet vreemd is voor mijn Ca de Bou en ik houd daar gewoon rekening mee en ik schaam me er ook absoluut niet voor dat ik niet allemaal makkelijke allemansvrienden heb voor vreemde mensen op straat!
Plaats reactie

Terug naar “Dier en Leed”