Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Losloopplek en hondagressieve hondens

Hier is ruimte voor uitgebreide gedachtenwisseling over stellingen en dilemma's over honden.

Moderator: moderatorteam

Ήυs
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Losloopplek en hondagressieve hondens

Ongelezen bericht door Ήυs »

mmartinn schreef:
LongFields schreef:
mmartinn schreef: Nou dat voorbeeld van die gemuilkorfde hond is grappig, als je dat in acht neemt kun je ook maar beter niet met een klein hondje de deur uit. Die kunnen zich ook niet verdedigen.
Goh, wat grappig zeg... :roll:
Sorry hoor, maar met iemand die een grapje maakt van een traumatische gebeurtenis die iemand hier op het forum is overkomen en die tot de dood van haar hond heeft geleid ben ik wel klaar met discussiëren. :piew:
Nou prima, als jij niet het totaal kunt lezen. Lijkt het me inderdaad niet echt zinnig om met elkaar in discussie te gaan.
Oooo :LOL: Iedereen leest het verkeerd, het ligt aan ons! Je bedoelt echt heel iets anders! Zeg dat dan gewoon joh :Q: Dan proberen wij allemaal jouw teksten anders te lezen goed?
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

mmartinn schreef: Nou prima, als jij niet het totaal kunt lezen. Lijkt het me inderdaad niet echt zinnig om met elkaar in discussie te gaan.
:LOL:
Hoor wie dat zegt... Jij pakt uit mijn hele betoog steeds ook maar 1 klein detail namelijk, en negeert de rest. Misschien tijd om eens in de spiegel te kijken voordat je om je heen begint te meppen?

mmartinn schreef:Ik bedoel dat ik het een slecht voorbeeld vind, omdat als je zo redeneert. Mensen met een klein hondje dus ook niet de deur uit kunnen.
Als je eens zou beginnen met gewoon op te schrijven wat je bedoelt in plaats van jezelf achteraf te verklaren, zou dat al best een eindje schelen denk ik.
Daarnaast heb je mij nergens zien schrijven dat iemand met een hondagressieve hond de deur niet uit zou kunnen, dus jouw vergelijking gaat nogal mank helaas.
Jeannettebo
Zeer actief
Aantal honden: 2

Re: Losloopplek en hondagressieve honden

Ongelezen bericht door Jeannettebo »

Ik loop met Layla ook aangelijnd in een losloopgebied. Aan de lijn kan ze mogelijk agressief over komen, ze gaat uit d'r plaat bij een passerende hond. Echter doet ze dit dus niet uit agressie, ze wil juist naar de hond toe om kennis te maken, maar als ze los is, is/was ze dus een stuk moeilijker terug te roepen als ze andere honden spot. Dus dan maar op grote afstand aanlijnen. Ik merk ook aan mezelf dat ik het heel moeilijk vind om het ook uit te proberen, als ze niet luistert is het wel weer die kutherder die overal op af vliegt. Overigens maakt ze op een redelijke manier kennis en zal een hond ook niet omver denderen.
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweiler
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door mmartinn »

Sinds wanneer zijn een drietal mensen iedereen?
Je moet de zin in zijn geheel lezen en niet er stukje uithalen en dan vetgedrukt maken.
Dat voorbeeld van die gemuilkorfde hond om je standpunt over wel of niet muilkorfen te beargumenteren vond ik lachwekkend.
De situatie op zich natuurlijk niet.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

mmartinn schreef:Sinds wanneer zijn een drietal mensen iedereen?
Je moet de zin in zijn geheel lezen en niet er stukje uithalen en dan vetgedrukt maken.
Dat voorbeeld van die gemuilkorfde hond om je standpunt over wel of niet muilkorfen te beargumenteren vond ik lachwekkend.
De situatie op zich natuurlijk niet.
Om te verduidelijken waar ik op reageer, niet om je zin af te kappen.
Ook in zijn geheel wordt het er niet grappiger of lachwekkender van.
Ik lees overigens geen standpunten, er wordt alleen gezegd dat het geen wondermiddel is.
Dat je je hond kwetsbaar maakt is zeker iets om rekening mee te houden. Zo ga ik wanneer we wandelen waar de korf handig is nooit zonder breakstick en extra riem van huis en ga alles wat op een puntjes maker lijkt heeeel ver uit de weg.

Fafo schreef: Nou dan lees ik precies hetzelfde want ik zou zo dezelfde reactie hebben geschreven. Sommige honden vinden het absoluut niet leuk om in contact te komen met vreemde honden, wie doe je er dan een plezier mee om ze op te gaan zoeken? En waarom in godsnaam?
:mrgreen: Mmartinn in een dwangbuis in een huis vol rotjes-in-katten-achtersten-stoppers zetten en kijken of hij ze na verloop van tijd heel lief gaat vinden :idea:
marian*
Erelid
Mijn ras(sen): Drentsche Patrijshond
Contacteer:

Ongelezen bericht door marian* »

mmartinn schreef:Ik ben van de generatie dat men eerst iets vraagt.

Ik ook, en mijn antwoord zou "nee" zijn.
Ook mét muilkorf kan er nogal wat gebeuren en daar hoeft mijn hond niet mee te maken te krijgen.
Afbeelding
Uit het oog maar nooit uit het hart
Max 24/8/'94-11-4-'11,Bente 27/4/'99-23/11/'10
Demi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Rottweilers en het Kenzo, Izzy en Ivy ras!
Aantal honden: 4
Contacteer:

Ongelezen bericht door Demi »

dagmar88 schreef:
M@scha schreef:
dagmar88 schreef:
Branka schreef: En volgens mij ging het niet over agressieve honden die er op uit waren om jouw hond aan te vallen, maar over jeugdige en jolige honden die in hun onbesuisdheid tussen zo'n roedel terecht komen en van de eigenaar (die haar roedel blijkbaar zelf ook niet volledig onder appèl heeft staan) nog een schop na kunnen krijgen.
Dan lezen we dat kennelijk heel verschillend. Vraag het eens zou ik zeggen; misschien zit ik er wel naast, maar aannames hebben zo weinig nut.
Hier kun je overal loslopende honden verwachten. Die van Demi en zij zelf zijn pas behoorlijk te grazen genomen in haar eigen straat door zo'n gezelligerd zonder baas.

en zonder dit een demi topic te laten worden. ook daar ben ik wijselijk weggebleven. want daar heeft ze ook staan vechten om haar eigen honden maar vast te kunnen houden. dan heb je er gewoon teveel vast, zeker als ze van dit kaliber zijn. meer is het niet.
Ik ken de achtergrond niet en heb daar niet zo'n behoefte aan. Maar goed, Demi heeft te veel honden, kan ze niet houden en ze eten pups.
Dat is dan "het gros van de reacties" en 4 pagina's verbazing.

Yep jij begrijpt het. Iemand nog wat pups over? Scheelt mij weer kvv kopen :idea:
Mijn god zijn ook echt altijd dezelfde. Ja ze luisteren, nee niet als er een achterlangs Amy grijpt en daarna mij. Ja ik was degene met verwondingen en Amy haar oor lag er bijna af. Allemaal mijn schuld, want mijn 5 honden tegelijk is teveel. Als Amy alleen was geweest was het net zo gegaan, was het waarschijnlijk nog slechter afgelopen voor haar.
En ja ik hou mij aan de regels. Ik mag op een losloopplek lopen. Ik loop er al zoveel mogelijk omheen. 5 aan de lijn 2 muilkorf. Geen andere plekken voor een hond hier of ik wil bekeuringen krijgen voor het lopen in een gebodsgebied. Nee dus, ik let op mijn honden, luisteren prima en een ander heeft ook op zijn hond te letten. Ze vreten geen pupjes het gaat om van die fijne klote patsers die zo in mijn roedel lopen en ja die krijgt een schop is beter voor hem dan dat hij gaat bijten, dan trap ik hem weg.
Iemand wel eens nagedacht over het feit dat zo'n gezellige reu heel veel schade kan aanrichten bij honden die een muilkorf om hebben? Of moet ik het topic daarover even erbij zoeken
En ik woon nou eenmaal hier en ja Amy is een bitch eerste klas, maar er lopen er meer hier in de buurt los geen muilkorf en baas onbekend. Ik doe wat ik kan doen, maar ik verdom het om ergens te gaan wandelen waar het verboden is, omdat een ander zijn hond niet bij zich kan houden.

En voor degene die denken dat ze kleine leuke of speelse honden wat doen; nee ik heb vaak onbekende honden in huis en dat gaat, zonder muilkorf, prima
Lieve lieve Lila, Calsey, Damien en Donja, ik mis jullie..
Manu

Ongelezen bericht door Manu »

ayke schreef: Wat ik verder voorbij hoor komen, jonge honden.
Mijn herder loopt alleen los als ik overzicht heb, paden mag hij niet zo inslaan. Als we andere mensen tegen komen gaat hij aan de lijn. Dit omdat hij nog niet zo goed luistert. Oefenen heb ik gewoon aan een 10 meter lijn gedaan. En ja dat is in 4 mnd 3x fout gegaan. Waarvan 2x vlak na elkaar, waarna we een stap terug hebben gedaan met los lopen. Totaal mijn schuld, ik had hem op die momenten beter in de gaten moeten houden.
Ik wil niet dat hij zomaar op andere honden loopt. Ook wil ik niet dat er elke keer allerlei honden om hem heen racen. Aan zijn kont zitten en dat soort ongein. In het bos gaat hij vast, ik wacht ook altijd even als ik zie dat mensen hun hond aanlijnen. Ondertussen oefen ik het rustig passeren aan de lijn. Zolang hij niet goed genoeg onder appèl staat gaat hij niet in de buurt van vreemde honden los.
Gaat trouwens prima de meeste eigenaren houden daar rekening mee.
Ik wil ook niet dat mijn jonge hond op andere honden af loopt :19: Daarom probeer ik het iedere keer voor te zijn.
Als ik mensen zie aan komen of andere honden roep ik hem ook bij me en lijn ik hem aan. Dit gaat heel vaak goed. Ik heb alleen geen Herder maar een fanatieke ik-zoek-het-zelf-wel-even-uit Husky :mrgreen: Een echte lieverd maar wel wat onstuimig.
Feit is alleen (helaas) dat je niet 100% kunt voorkomen, ik heb hem ook wel eens te laat geroepen. En ik geloof dat, zelfs bij een prima hondenbaasje, ook een volwassen hond niet 100% luistert.
Om naar het losloopgebied te gaan en er van uit te gaan dat geen enkele loslopende hond in jouw buurt zal komen vind ik naïef en eigenlijk gewoon dom.
billy
Erelid
Mijn ras(sen): Fox en Duitse Jacht terrier

Ongelezen bericht door billy »

Ik loop met Baco altijd op plekken waar geen andere honden komen, ik heb er zat hier gelukkig
Er zijn hier veel mooie wandelgebieden aangelijnd , maar ze gooien alles los en heb geen zin in weer de zoveelste hond met een , hij doet niks , baas van Baco af te houden, met Madam ga ik wel lekker fietsen maar de muts weegt 6 kilo en als ik het niet vertrouw is ze zo opgetilt, ook al is het soms haar schuld :LOL:
Afbeelding
ayke
Actief
Mijn ras(sen): xherder

Ongelezen bericht door ayke »

Husky_Manu schreef:
ayke schreef: Wat ik verder voorbij hoor komen, jonge honden.
Mijn herder loopt alleen los als ik overzicht heb, paden mag hij niet zo inslaan. Als we andere mensen tegen komen gaat hij aan de lijn. Dit omdat hij nog niet zo goed luistert. Oefenen heb ik gewoon aan een 10 meter lijn gedaan. En ja dat is in 4 mnd 3x fout gegaan. Waarvan 2x vlak na elkaar, waarna we een stap terug hebben gedaan met los lopen. Totaal mijn schuld, ik had hem op die momenten beter in de gaten moeten houden.
Ik wil niet dat hij zomaar op andere honden loopt. Ook wil ik niet dat er elke keer allerlei honden om hem heen racen. Aan zijn kont zitten en dat soort ongein. In het bos gaat hij vast, ik wacht ook altijd even als ik zie dat mensen hun hond aanlijnen. Ondertussen oefen ik het rustig passeren aan de lijn. Zolang hij niet goed genoeg onder appèl staat gaat hij niet in de buurt van vreemde honden los.
Gaat trouwens prima de meeste eigenaren houden daar rekening mee.
Ik wil ook niet dat mijn jonge hond op andere honden af loopt :19: Daarom probeer ik het iedere keer voor te zijn.
Als ik mensen zie aan komen of andere honden roep ik hem ook bij me en lijn ik hem aan. Dit gaat heel vaak goed. Ik heb alleen geen Herder maar een fanatieke ik-zoek-het-zelf-wel-even-uit Husky :mrgreen: Een echte lieverd maar wel wat onstuimig.
Feit is alleen (helaas) dat je niet 100% kunt voorkomen, ik heb hem ook wel eens te laat geroepen. En ik geloof dat, zelfs bij een prima hondenbaasje, ook een volwassen hond niet 100% luistert.
Om naar het losloopgebied te gaan en er van uit te gaan dat geen enkele loslopende hond in jouw buurt zal komen vind ik naïef en eigenlijk gewoon dom.
Allereerst, bij Rex zat het komen en op mij gericht zijn er niet meer in toen ik hem kreeg. Dat is heel veel werk geweest om hem een beetje baasgericht te krijgen. Veel van de dingen waar ik op train, zoals niet al een gek in de lijn hangen en andere honden negeren, train ik niet omdat mijn herder dat van zichzelf in zich heeft. Hij vliegt het liefst op alle honden en mensen af, gaat als het zou kunnen een potje staan rijden, speelt, patst, springt nog even tegen baasjes op als het even kan. Het liefst natuurlijk als hij net uit een sloot komt. Allemaal gedrag dat ik in mijn honden niet wil hebben, maar wat er wel in zat toen ik hem kreeg en er nu uit moet. Rust, stabiliteit en lol wordt langzaam de basis. Daar moet ik als baas alleen wel heel erg hard aan trekken om wat hij in zich heeft eruit te krijgen, betekend ook dat ik niet wil dat ik hem succes wil laten ervaren in voor mij ongewenst gedrag, het niet alsof hij met 8 weken van een goede fokker kwam en we daarna de basis konden leggen :wink:

Er is een verschil tussen om je heen blijven stuiteren en het moet maar kunnen en even komen buurten. Buurten prima, stuiteren en half op mijn hond springen niet zo prima. En ja mijn hond heeft anderen honden maar te negeren.
Met Ayke erbij krijgen honden gewoon een brul, zijn ze wel weg :D
En nee ik verwacht niet dat er nooit honden op mij af komen. Vanmorgen kwam er nog een husky op ons af. Dat was dan wel midden in de woonwijk, baas vind het prima dat zijn hond alle kanten over straat schiet als hij met de hond fietst.
Een duitse staande wil elke keer blaffend op ons af rennen, dan ontwijken en op het laatst snel nog aan Rex zijn kont snuffelen, dat vind ik vervelend. Deze mensen weten hoe hun hond doet, lijn hem dan ook aan. Als zoon er mee loopt is hond stil en wordt hij wel aangelijnd het kan dus wel.
Hier is geen echt aanlijngebied, loslopen wordt overal gedoogd mits honden onder appèl.

In het bos heb ik eigenlijk alleen maar mensen die hun honden bij zich houden bij aangelijnde honden.
Een paar mensen vinden dat hun honden hun langzalzelevengang mag gaan, want het is losloopgebied, die mensen daar heb ik een hekel aan. Niet aan iemand die in ieder geval een poging doet zijn hond te trainen en bij zich te roepen. Ik hoor het regelmatig zeggen, mensen die speciaal uit de stad komen om hier te gaan lopen. Ja het is losloopgebied, dus mijn hond mag op andere honden afstuiven. Met deze mensen is hier straks ook geen gedoogbeleid meer en kan mijn hond niet los als ik het een goed idee vind. Het dorp hiernaast hebben ze al volledig aanlijngebied gemaakt, ook in het bos mogen de honden -2 kleine veldjes nergens meer los :(:

Die labradors in mijn voorbeeld waren, is losloopgebied, je stuift maar lekker alle kanten op honden. Als baas mag je dan wel je achter je oren krabben als je elke keer meer dan 5 min bezig bent om je honden te krijgen. En als baas moet je niet piepen als je hond een keer wat gebeurt. En dat hoeft niet door een andere hond te zijn.

En ja ik verwacht van mijn honden appèl, hier komen als ik het zeg, niet op andere honden af denderen en in zicht blijven. Dat betekend niet dat ik vind dat iedereen zo streng moet zijn. Ik snap alleen wel dat niet iedereen er op zit te wachten dat er een herder tussen komt stuiteren, daarom ben ik extra kritisch op mijn hond.
Maar een beetje fatsoenlijk luisteren mag wel.

Honden die zomaar aanvallen horen natuurlijk niet langzalzeleven los te lopen. Gewoon aanlijnen die hap, als de eigenaar niet kan voorkomen dat hond gaten maakt ook een muilkorf erom.
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Fafo schreef: Het verschil tussen ons is dat ik het van beide kanten begrijp.
Nee, dat is geen verschil want ik begrijp ook beide kanten. Ik heb ook de nodige pittige honden gehad en de nodige vloekpartijen omdat mensen hun honden bijna in de bek van mijn honden lieten lopen of omdat mensen bv in Amsterdam de straat als losloopgebied gingen gebruiken waardoor ik soms domweg opgesloten zat. Liep er gewoon de hele morgen een mechelaar voor de deur. Of een bandog van de garage. Geloof me, ik begrijp beide kanten van het verhaal. Ik heb met Dapper IN een losloopgebied gewoond.
Waar wij elkaar verliezen is in de mate van agressie of pittigheid die je tolereert in een losloopgebied. Jij denkt dat ik vind dat elke hond in een losloopgebied een doedel moet zijn. Nee, echt niet. Van mijn part loopt er iemand met een kast van een reu die de tanden laat zien en desnoods wel eens een zeer opdringerige reu naar de grond werkt. Zolang de hond luistert en niet schudt vind ik het best.

Ik heb naast Dapper, die zelf de agressor kon zijn en die ook onschuldige reuen kon grijpen ook Wuilus gehad. Die kon best in een losloopgebied want voordat zij een teef wat deed waren we wel wat stappen verder. Ze luisterde zeer goed, kwam meteen als ik riep. Ze kende het woord HALT en dat was een absoluut begrip. Liep zij op een hond af en ik vertrouwde het niet dan kon ik dus heel goed voorkomen dat er contact was. Voordat ze iets deed ging er een heel ritueel aan ruiken en dreigen aan vooraf. Dus de andere hond moest de confrontatie OOK willen. En dan pas kon het verkeerd gaan en dan nog zonder bloedbad en schudden maar hooguit wat wol en overheersend gedrag. Zij kon best in een losloopgebied wandelen als het te overzien was en niet propvol grote teven. En dat deed ik dus ook rustig wel eens. Dus dat jij vindt dat een pittige hond in een losloopgebied moet mogen beaam ik. Met wat voorwaarden, maargoed.

Zo'n conclusie als, ik begrijp itt jou beide kanten van het verhaal is dus helemaal niet kloppend. Ik begrijp ze ook. Alleen praat ik over honden die andere honden iets aan doen. Die horen imo niet thuis in losloopgebieden. Honden die niks anders nodig hebben dan een hond die komt buurten om die hond eens flink aan te pakken. Elke hond is anders en in elke groep honden speelt agressie ook een rol in de omgang.

En je wilt niet weten hoe vaak ik een hond moet vast houden zodat de baas hem kan ophalen, of hoe vaak een baas gewoon door loopt en het dier lekker laat doen, of ik zelfs de hond aan de halsband terug moet brengen naar de eigenaar. Maakt mij niet uit, ik snap dat zo'n roedel mega interessant is, maar ik vind wel dat de eigenaar gewoon in ieder geval zijn best moet doen om de hond te halen.

Eens natuurlijk.
Ik vind het onterecht dat ik dus maar niet op dat strand moet lopen met Fodor want je hebt nou eenmaal van deze mensen. Maar die mensen die er allemaal maar schijt aan hebben die mogen wel want ach, die hond vecht niet dus dan is het prima. Dat vind ik dus de omgekeerde wereld.
Niet helemaal. Want als een hond niks doet, nooit vecht en geen enkele hond zal bijten, waarom mag hij dan niet vrolijk op het strand rondrennen? Zo werkt het toch voor haast elke jonge hond? Welke jonge hond luistert nu nog als hij aan het spelen is en er komt een groep honden aan lopen waar hij ook mee wil spelen in zijn onschuld? Daarin verschillen we wel van mening. Een hond die een totaal onschuldige hond neigt te grijpen om niks en waarvan de eigenaar dat niet kan voorkomen hoort imo dus NIET in een losloopgebied. Dan vraag je er nl om dat een lieve hond de dupe van jouw hond wordt. Je hond moet minstens luisteren, niet grijpen als jij dat verbied en aangeven aan de andere hond dat deze weg moet gaan zonder meteen iets te doen. Dan en alleen dan is het eerlijk om die hond mee te nemen en bloot te stellen aan situaties waarvan je weet dat ze gaan gebeuren.
En ik snap ook dat als je een hond hebt die je niet aan kan en waarvan je weet dat hij voor de kill gaat je in een losloop gebied niets te zoeken hebt. Maar er zijn natuurlijk enorm veel variaties van agressie. Ik vind het nu echt te zwart/wit bekeken allemaal.
Ik vind dat jij het zwart wit maakt door mij woorden in de mond te leggen. Ik zeg nergens dat pittigheid verboden is in een losloopgebied. Ook zeg ik nergens dat honden die licht agressief zijn en onder appel staan daar niks te zoeken hebben. Wel, en dat zeg je zelf ook, hoort een killer daar niet thuis. En laat dat nu net zijn wat er wel gebeurd. Zeker als de tegenpartij een klein hondje is. En dat is wat ik nu ervaar met Bas. 4 kilo, pootjes dunner dan die van een konijn. En ik heb Eva ons konijn zien doodbijten. Was zo gebeurd. Als een grote hond dus ineens prooidrift of agressie gaat botvieren op een kleine hond is die zo in een poep en een scheet dood. Waar je bij staat. En als je hond dat doet of je denkt dat hij dat zou kunnen doen heb je dus niks te zoeken in een losloopgebied waar mensen ook met een kleine hond moeten kunnen komen. Toch? Of zeg ik nu weer rare dingen?
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

marian* schreef:
mmartinn schreef:Ik ben van de generatie dat men eerst iets vraagt.

Ik ook, en mijn antwoord zou "nee" zijn.
Ook mét muilkorf kan er nogal wat gebeuren en daar hoeft mijn hond niet mee te maken te krijgen.
Nee is nee, je hoeft je niet te verantwoorden.
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

laeken schreef:Ik vind dat jij het zwart wit maakt door mij woorden in de mond te leggen. Ik zeg nergens dat pittigheid verboden is in een losloopgebied. Ook zeg ik nergens dat honden die licht agressief zijn en onder appel staan daar niks te zoeken hebben. Wel, en dat zeg je zelf ook, hoort een killer daar niet thuis. En laat dat nu net zijn wat er wel gebeurd. Zeker als de tegenpartij een klein hondje is. En dat is wat ik nu ervaar met Bas. 4 kilo, pootjes dunner dan die van een konijn. En ik heb Eva ons konijn zien doodbijten. Was zo gebeurd. Als een grote hond dus ineens prooidrift of agressie gaat botvieren op een kleine hond is die zo in een poep en een scheet dood. Waar je bij staat. En als je hond dat doet of je denkt dat hij dat zou kunnen doen heb je dus niks te zoeken in een losloopgebied waar mensen ook met een kleine hond moeten kunnen komen. Toch? Of zeg ik nu weer rare dingen?
Helemaal mee eens.
Agressief gedrag moet gewoon wijken voor normaal sociaal gedrag.
Bij mensen vinden we dat toch ook normaal?
Zou wat zijn, stoot ik bv per ongeluk tegen een of ander asociaal figuur, krijg ik een mes in mijn buik.
Zegt iedereen tegen mij: 'ja moet je maar uitkijken waar je loopt'.
Afbeelding
laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

mmartinn schreef:
laeken schreef:Ik vind dat jij het zwart wit maakt door mij woorden in de mond te leggen. Ik zeg nergens dat pittigheid verboden is in een losloopgebied. Ook zeg ik nergens dat honden die licht agressief zijn en onder appel staan daar niks te zoeken hebben. Wel, en dat zeg je zelf ook, hoort een killer daar niet thuis. En laat dat nu net zijn wat er wel gebeurd. Zeker als de tegenpartij een klein hondje is. En dat is wat ik nu ervaar met Bas. 4 kilo, pootjes dunner dan die van een konijn. En ik heb Eva ons konijn zien doodbijten. Was zo gebeurd. Als een grote hond dus ineens prooidrift of agressie gaat botvieren op een kleine hond is die zo in een poep en een scheet dood. Waar je bij staat. En als je hond dat doet of je denkt dat hij dat zou kunnen doen heb je dus niks te zoeken in een losloopgebied waar mensen ook met een kleine hond moeten kunnen komen. Toch? Of zeg ik nu weer rare dingen?
Helemaal mee eens.
Agressief gedrag moet gewoon wijken voor normaal sociaal gedrag.
Bij mensen vinden we dat toch ook normaal?
Zou wat zijn, stoot ik bv per ongeluk tegen een of ander asociaal figuur, krijg ik een mes in mijn buik.
Zegt iedereen tegen mij: 'ja moet je maar uitkijken waar je loopt'.
Haha! Wat een eng voorbeeld. Maar wel passend. Want zo denk ik er dus ook over. Een auto remt ook voor een persoon die over steekt buiten het zebrapad. Iemand die niet remt hoort niet op de weg. Ook al kan die persoon dan zeggen, had je maar op het zebrapad moeten lopen. Zo niet dan rij ik je kapot. Dat is met honden net zo. Je kan wel roepen dat iemand zijn hond meteen en snel moet kunnen roepen, maar als dat niet zo goed lukt hoort daar niet een zware afranseling of erger tegenover te staan. Ik vind dus ook dat agressief gedrag moet wijken voor goed gedrag, rechten of regels blijven daarbij volledig buiten beschouwing. Iemand die tegen mij zou durven zeggen dat ik mijn hond maar had moeten roepen en dat het mijn eigen schuld is dat die toegetakeld is omdat ze op een hond af is gelopen in een losloop-gebied spoort voor mij niet. En ik zal dat ook niet accepteren. :neenee:

Wat hier terecht ook heel vaak gezegd wordt is dat als je eist dat de hond van de tegenpartij meteen komt zodra geroepen je dan dus ook zeker niet meer weg komt met je eigen hond die ondanks dat je erbij staat een hond grijpt. Als je appel eist van andere mensen dan moet je minstens het overwicht op je hond hebben dat je kan voorkomen dat hij zelf grijpt. Dat is ook appel. En dan appel op de hond die dat ook nodig heeft. De loslopende speelse hond doet niks verkeerd. De agressor moet onder appel staan en niet andersom. :19:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

laeken schreef: Wat hier terecht ook heel vaak gezegd wordt is dat als je eist dat de hond van de tegenpartij meteen komt zodra geroepen je dan dus ook zeker niet meer weg komt met je eigen hond die ondanks dat je erbij staat een hond grijpt. Als je appel eist van andere mensen dan moet je minstens het overwicht op je hond hebben dat je kan voorkomen dat hij zelf grijpt. Dat is ook appel. En dan appel op de hond die dat ook nodig heeft. De loslopende speelse hond doet niks verkeerd. De agressor moet onder appel staan en niet andersom. :19:
Dat beweert dan gelukkig ook niemand.

Loslopende speelse honden doen niet per definitie niets verkeerd. Ik moet in ieder geval geen drukke lompe plaat voor de kop hond aan de mijnen. Ook al is die speels en op geen enkele manier agressief.
Dat soort kan bij jouw hondje (of oude, zieke etc.) net zo goed veel schade veroorzaken.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ik denk dat we het allemaal wel eens zijn over de honden die echt voor de kill gaan, die horen zeker niet los in een losloopgebied. Als ik eigenaar zou zijn van zo'n hond zou er ook geen haar op mijn hoofd zijn die er aan zou denken om daar te gaan lopen met mijn hond. Want wat heb je er aan als er iets gebeurt, en er een andere hond door die van jou verwond wordt, of nog erger? Die ellende zou ik me echt niet op de hals willen halen.

Maar zoals zo vaak zitten er heel veel nuances grijs tussen het wit van een 100% sociale hond en een 100% agressieve. En dat is het lastige ervan, want dan komt referentiekader en interpretatie om de hoek kijken. Mijn honden zijn zeker niet gemakkelijk in de omgang met andere honden, maar met de manier die ik gevonden heb om met hen om te gaan hoef ik mijn honden het loslopen niet te ontzeggen en ben ik met hen niemand tot last. Dat vergt inspanningen die voor een ander vervelend of onwenselijk zouden zijn waarschijnlijk, maar ik vind het prima te doen zo.
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Nanna schreef:Het kan ook best hoor. Hier lopen ook wel mensen met kwaaie honden waar ik nooit last van heb omdat zij er 100% rekening mee houden.
Zij houden altijd hun hond vast en ik loop er met de meute ruim omheen.
:ok:
mmartinn
Zeer actief

Nanna schreef:Het kan ook best hoor. Hier lopen ook wel mensen met kwaaie honden waar ik nooit last van heb omdat zij er 100% rekening mee houden.
Daar gaat het hier toch niet om.
Het gaat om een losloopgebied, daar moet je niet met een hond komen die alleen maar kwaad wil.(uitgezonderd gemuilkorfd en aan de riem, dus niet of)
En ik kan me wel gedeeltelijk vinden in jouw punt van het eromheen lopen, maar ik heb echt geen zin om voor een of ander asociaal figuur met zijn voor hem/haar veel te stoere hond om te lopen.
Dit ligt dus wel genuanceerd, want als het een normaal persoon zou zijn met een rescuedog of zoiets, zou ik wel de moeite nemen om even uit te wijken.
Afbeelding
Branka
moderator
Mijn ras(sen): Golden Retriever

Ongelezen bericht door Branka »

mmartinn schreef:
Het gaat om een losloopgebied, daar moet je niet met een hond komen die alleen maar kwaad wil.(uitgezonderd gemuilkorfd en aan de riem, dus niet of)
En ik kan me wel gedeeltelijk vinden in jouw punt van het eromheen lopen, maar ik heb echt geen zin om voor een of ander asociaal figuur met zijn voor hem/haar veel te stoere hond om te lopen.
Dit ligt dus wel genuanceerd, want als het een normaal persoon zou zijn met een rescuedog of zoiets, zou ik wel de moeite nemen om even uit te wijken.
Ben het met Nanna en jou eens. Maar ook al heb ik geen zin om voor een agressieve hond om te moeten lopen, dat doe ik wel als ik weet dat ik gaatjes kan verwachten omdat de eigenaar van die hond geen zin heeft om te zorgen dat zijn of haar hond niets kan uithalen.

Zoals hierboven al gezegd: honden die een wat steviger karakter hebben kunnen met een oplettende en goed ingrijpende eigenaar in een losloopgebied komen. Maar honden die aan de riem niet onder controle staan en genadeloos op honden klappen die te dicht in de buurt komen van ze, horen daar niet thuis. Aan de riem is geen vrijbrief voor een hond om zijn gang te kunnen gaan.
Persoonlijk kom ik ook liever een loslopende hond die onder appèl staat tegen, dan 1 die aan de riem niet te houden is.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Branka schreef: Persoonlijk kom ik ook liever een loslopende hond die onder appèl staat tegen, dan 1 die aan de riem niet te houden is.

ja he he :LOL:
mmartinn
Zeer actief

Branka schreef:
mmartinn schreef:
Ben het met Nanna en jou eens. Maar ook al heb ik geen zin om voor een agressieve hond om te moeten lopen, dat doe ik wel als ik weet dat ik gaatjes kan verwachten omdat de eigenaar van die hond geen zin heeft om te zorgen dat zijn of haar hond niets kan uithalen.

Zoals hierboven al gezegd: honden die een wat steviger karakter hebben kunnen met een oplettende en goed ingrijpende eigenaar in een losloopgebied komen. Maar honden die aan de riem niet onder controle staan en genadeloos op honden klappen die te dicht in de buurt komen van ze, horen daar niet thuis. Aan de riem is geen vrijbrief voor een hond om zijn gang te kunnen gaan.
Persoonlijk kom ik ook liever een loslopende hond die onder appèl staat tegen, dan 1 die aan de riem niet te houden is.
Ja als ik er nog eens over nadenk, en me even verplaats in een hondeneigenaar met timide ras of klein ras, dan zou ik denk ik ook wel omlopen.
Maar het is wel de omgekeerde wereld, eigenlijk zou er een soort hondenrijbewijs moeten komen.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

mmartinn schreef: Ja als ik er nog eens over nadenk, en me even verplaats in een hondeneigenaar met timide ras of klein ras, dan zou ik denk ik ook wel omlopen.
Maar het is wel de omgekeerde wereld, eigenlijk zou er een soort hondenrijbewijs moeten komen.

Voor jouw stoere reu is dat wel een lekkere ervaring?

:19: Rekening houden met elkaar is zo moeilijk heus niet, en staat los van wat jij van die persoon denkt te moeten vinden.
mmartinn
Zeer actief

dagmar88 schreef:
mmartinn schreef: Ja als ik er nog eens over nadenk, en me even verplaats in een hondeneigenaar met timide ras of klein ras, dan zou ik denk ik ook wel omlopen.

:19: Rekening houden met elkaar is zo moeilijk heus niet, en staat los van wat jij van die persoon denkt te moeten vinden.
Precies is niet zo moeilijk, laat dan die persoon die zijn stoere hond niet kan houden dan maar omlopen :19:
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

mmartinn schreef:
dagmar88 schreef:

Precies is niet zo moeilijk, laat dan die persoon die zijn stoere hond niet kan houden dan maar omlopen :19:

:ok: Ja, er dingen bij halen die niet gezegd zijn, dat schiet op.
We zullen zien of je er over een (half) jaar nog zo over denkt, of het toch wel erg fijn vindt dat mensen rekening met je houden :mrgreen:
mmartinn
Zeer actief

dagmar88 schreef: :ok: Ja, er dingen bij halen die niet gezegd zijn, dat schiet op.
We zullen zien of je er over een (half) jaar nog zo over denkt, of het toch wel erg fijn vindt dat mensen rekening met je houden :mrgreen:
Jij moet echt een stuk beter lezen, en je persoonlijke vete jegens mij eens opzij zetten.
Afbeelding
StormenRoxy
Zeer actief
Mijn ras(sen): kruising en engelse Cockerspaniel
Labrador

Ongelezen bericht door StormenRoxy »

mmartinn schreef:
dagmar88 schreef:

Dat is ook precies wat ik doe als ik zie dat mijn tegenligger geen zin heeft zijn hond bij zich te houden, of dat er weer is een kind met een te grote dominante hond loopt.
een hondenrijbewijs stelt niets voor, hebben ze in Duitsland gewoon een paar vraagjes invullen kan iedere idioot.
Once upon a time can happen anytime Whiskey*Toska*Storm*Roxy*

Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

mmartinn schreef: Precies is niet zo moeilijk, laat dan die persoon die zijn stoere hond niet kan houden dan maar omlopen :19:
Waarom niet allebei een beetje aan de kant of voldoende voor elkaar uit de weg gaan eigenlijk? Of zou dat een nederlaag voor je eigen ego zijn of zo, zo kom je namelijk wel over...

Leven en laten leven, letterlijk en figuurlijk, is niet heel ingewikkeld hoor. Iemand met een lastigere hond zal met andere honden rekening moeten houden, maar iemand met een gemakkelijke hond mag dat ook doen lijkt me. Tenslotte is het niet zomaar gezegd dat degene die een lastigere hond heeft hier welbewust voor heeft gekozen, en wellicht wordt er wel alles aan gedaan om het gedrag van de hond zo veel als mogelijk is om te buigen.
Het vingertje altijd maar naar een ander wijzen lost niets op, en dat geldt voor iedereen. Het is en blijft eenvoudiger om jezelf aan te passen dan een ander te dwingen dat te doen. :wink:
mmartinn
Zeer actief

LongFields schreef:
mmartinn schreef: Precies is niet zo moeilijk, laat dan die persoon die zijn stoere hond niet kan houden dan maar omlopen :19:
Waarom niet allebei een beetje aan de kant of voldoende voor elkaar uit de weg gaan eigenlijk? Of zou dat een nederlaag voor je eigen ego zijn of zo, zo kom je namelijk wel over...

Leven en laten leven, letterlijk en figuurlijk, is niet heel ingewikkeld hoor. Iemand met een lastigere hond zal met andere honden rekening moeten houden, maar iemand met een gemakkelijke hond mag dat ook doen lijkt me. Tenslotte is het niet zomaar gezegd dat degene die een lastigere hond heeft hier welbewust voor heeft gekozen, en wellicht wordt er wel alles aan gedaan om het gedrag van de hond zo veel als mogelijk is om te buigen.
Het vingertje altijd maar naar een ander wijzen lost niets op, en dat geldt voor iedereen. Het is en blijft eenvoudiger om jezelf aan te passen dan een ander te dwingen dat te doen. :wink:
Wat voor Dagmar geld, geld ook voor jou. Beter lezen.
Als je een aantal berichten terug mijn bericht leest, lees je hoe ik erover denk.
mmartinn schreef:En ik kan me wel gedeeltelijk vinden in jouw punt van het eromheen lopen, maar ik heb echt geen zin om voor een of ander asociaal figuur met zijn voor hem/haar veel te stoere hond om te lopen.
Heeft dus niks met mijn ego te maken, kom op zeg slaat nergens op.
Laatst gewijzigd door mmartinn op 21 jan 2014 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
mmartinn
Zeer actief

StormenRoxy schreef:een hondenrijbewijs stelt niets voor, hebben ze in Duitsland gewoon een paar vraagjes invullen kan iedere idioot.
Het is maar net wat je er van maakt als je zoiets invoert, je kunt het dus ook wel wat laten voorstellen.
Afbeelding
LongFields
Zeer actief
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Je plaat blijft hangen mmartinn, net als de letters van je toetsenbord toen je je gebruikersnaam intikte. Ik lees prima, maar je schrijfstijl en je hakken in het zand in de door mij gequote post geven me de indruk dat jij zo'n tupe bent die uit principe niet aan de kant wil gaan omdat de schuld toch altijd bij de ander ligt. En dat is gewoon een ego- probleempje. Geeft niks, maar doe dan niet alsof het niet zo is en leg de schuld gelijk wéér bij een ander, in dit geval bij mij omdat ik niet goed zou lezen. Als jij het deel achter mijn scherpe opmerking goed gelezen, en belangrijker nog, begrépen had, hoefde je helemaal niet te reageren namelijk. :wink:
Plaats reactie

Terug naar “Discussieforum”