Husky_Manu schreef:ayke schreef: Wat ik verder voorbij hoor komen, jonge honden.
Mijn herder loopt alleen los als ik overzicht heb, paden mag hij niet zo inslaan. Als we andere mensen tegen komen gaat hij aan de lijn. Dit omdat hij nog niet zo goed luistert. Oefenen heb ik gewoon aan een 10 meter lijn gedaan. En ja dat is in 4 mnd 3x fout gegaan. Waarvan 2x vlak na elkaar, waarna we een stap terug hebben gedaan met los lopen. Totaal mijn schuld, ik had hem op die momenten beter in de gaten moeten houden.
Ik wil niet dat hij zomaar op andere honden loopt. Ook wil ik niet dat er elke keer allerlei honden om hem heen racen. Aan zijn kont zitten en dat soort ongein. In het bos gaat hij vast, ik wacht ook altijd even als ik zie dat mensen hun hond aanlijnen. Ondertussen oefen ik het rustig passeren aan de lijn. Zolang hij niet goed genoeg onder appèl staat gaat hij niet in de buurt van vreemde honden los.
Gaat trouwens prima de meeste eigenaren houden daar rekening mee.
Ik wil ook niet dat mijn jonge hond op andere honden af loopt

Daarom probeer ik het iedere keer voor te zijn.
Als ik mensen zie aan komen of andere honden roep ik hem ook bij me en lijn ik hem aan. Dit gaat heel vaak goed. Ik heb alleen geen Herder maar een fanatieke ik-zoek-het-zelf-wel-even-uit Husky

Een echte lieverd maar wel wat onstuimig.
Feit is alleen (helaas) dat je niet 100% kunt voorkomen, ik heb hem ook wel eens te laat geroepen. En ik geloof dat, zelfs bij een prima hondenbaasje, ook een volwassen hond niet 100% luistert.
Om naar het losloopgebied te gaan en er van uit te gaan dat geen enkele loslopende hond in jouw buurt zal komen vind ik naïef en eigenlijk gewoon dom.
Allereerst, bij Rex zat het komen en op mij gericht zijn er niet meer in toen ik hem kreeg. Dat is heel veel werk geweest om hem een beetje baasgericht te krijgen. Veel van de dingen waar ik op train, zoals niet al een gek in de lijn hangen en andere honden negeren, train ik niet omdat mijn herder dat van zichzelf in zich heeft. Hij vliegt het liefst op alle honden en mensen af, gaat als het zou kunnen een potje staan rijden, speelt, patst, springt nog even tegen baasjes op als het even kan. Het liefst natuurlijk als hij net uit een sloot komt. Allemaal gedrag dat ik in mijn honden niet wil hebben, maar wat er wel in zat toen ik hem kreeg en er nu uit moet. Rust, stabiliteit en lol wordt langzaam de basis. Daar moet ik als baas alleen wel heel erg hard aan trekken om wat hij in zich heeft eruit te krijgen, betekend ook dat ik niet wil dat ik hem succes wil laten ervaren in voor mij ongewenst gedrag, het niet alsof hij met 8 weken van een goede fokker kwam en we daarna de basis konden leggen
Er is een verschil tussen om je heen blijven stuiteren en het moet maar kunnen en even komen buurten. Buurten prima, stuiteren en half op mijn hond springen niet zo prima. En ja mijn hond heeft anderen honden maar te negeren.
Met Ayke erbij krijgen honden gewoon een brul, zijn ze wel weg
En nee ik verwacht niet dat er nooit honden op mij af komen. Vanmorgen kwam er nog een husky op ons af. Dat was dan wel midden in de woonwijk, baas vind het prima dat zijn hond alle kanten over straat schiet als hij met de hond fietst.
Een duitse staande wil elke keer blaffend op ons af rennen, dan ontwijken en op het laatst snel nog aan Rex zijn kont snuffelen, dat vind ik vervelend. Deze mensen weten hoe hun hond doet, lijn hem dan ook aan. Als zoon er mee loopt is hond stil en wordt hij wel aangelijnd het kan dus wel.
Hier is geen echt aanlijngebied, loslopen wordt overal gedoogd mits honden onder appèl.
In het bos heb ik eigenlijk alleen maar mensen die hun honden bij zich houden bij aangelijnde honden.
Een paar mensen vinden dat hun honden hun langzalzelevengang mag gaan, want het is losloopgebied, die mensen daar heb ik een hekel aan. Niet aan iemand die in ieder geval een poging doet zijn hond te trainen en bij zich te roepen. Ik hoor het regelmatig zeggen, mensen die speciaal uit de stad komen om hier te gaan lopen. Ja het is losloopgebied, dus mijn hond mag op andere honden afstuiven. Met deze mensen is hier straks ook geen gedoogbeleid meer en kan mijn hond niet los als ik het een goed idee vind. Het dorp hiernaast hebben ze al volledig aanlijngebied gemaakt, ook in het bos mogen de honden -2 kleine veldjes nergens meer los
Die labradors in mijn voorbeeld waren, is losloopgebied, je stuift maar lekker alle kanten op honden. Als baas mag je dan wel je achter je oren krabben als je elke keer meer dan 5 min bezig bent om je honden te krijgen. En als baas moet je niet piepen als je hond een keer wat gebeurt. En dat hoeft niet door een andere hond te zijn.
En ja ik verwacht van mijn honden appèl, hier komen als ik het zeg, niet op andere honden af denderen en in zicht blijven. Dat betekend niet dat ik vind dat iedereen zo streng moet zijn. Ik snap alleen wel dat niet iedereen er op zit te wachten dat er een herder tussen komt stuiteren, daarom ben ik extra kritisch op mijn hond.
Maar een beetje fatsoenlijk luisteren mag wel.
Honden die zomaar aanvallen horen natuurlijk niet langzalzeleven los te lopen. Gewoon aanlijnen die hap, als de eigenaar niet kan voorkomen dat hond gaten maakt ook een muilkorf erom.