Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

waarom doet mijn hond dit?

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Re: waarom doet mijn hond dit?

Ongelezen bericht door laeken »

Hilde schreef: Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik geloof direct dat hij dat ook allemaal uitlegt en dat dat voor sommigen goed kan helpen. Voor mij is het tijden terug dat ik afleveringen van hem gezien heb want hoe meer ik me met honden bezig ging houden, hoe meer buikpijn ik kreeg als ik hem bezig zag. Alleen het grootste gedeelte Cesar is nog steeds 'tsst!', de schopjes, het op de rug leggen, lijncorrecties, dat soort dingen. Ik weet dat er ook filmpjes van uitzonderingen zijn maar het doet me ontzettend veel pijn als ik hem tegenover een doodsbange hond zie staan en hij alleen maar bezig is met die hond er mentaal nog verder onder te krijgen :(
Daar mis je dus wat en daarom ook dat ik zeg dat hij wel hele goede dingen doet naast die correcties. Hij legt nl heel erg duidelijk uit wat Alma ook zegt, dat je aan je eigen houding en gedrag moet werken om het goede voorbeeld voor je hond te zijn. Dat je vaak zelf gespannen raakt en dat je hond daarom ook gespannen raakt. Hij legt ook uit dat je een hond de juiste leiding moet geven om hem rust te geven. Daarom dus dat ik vind dat hij ook hele goede dingen doet. Wat je zelf ook al zegt, zorg dat je hond voldaan is dan ben je al op de helft. Ook dat zegt hij eigenlijk constant. Met zijn correcties heb ik even voor de duidelijkheid ook niks. Dat is meer voor honden die NU een probleem hebben wat NU verholpen moet worden. Soort ego-tripje voor de tv om zichzelf op de borst te kloppen. Zijn correcties zijn gemeen. De lijntjes die wurgen zijn domweg lijntjes die je achter de oren zet en die op zichzelf corrigeren bij elke druk. Die tikjes zijn schrikeffecten die nog best pijnlijk zijn en zijn manier van onderwerpen onder dwang staat me ook totaal niet aan. Ik heb dus ook niks met wurgende lijntjes, ik heb niks met schopjes al snap ik wel dat een lastige hond daarmee even afgeleid kan worden en ik heb ook niks met op de rug leggen ed. Maar dat betekent niet dat ik me niet kan vinden in zijn idee dat wij als mens het voorbeeld geven aan de hond vwbt emoties en dat wij als mens ook onze honden kunnen beïnvloeden met ons eigen gedrag.

Vandaar dat ik zeg dat hij OOK goede dingen doet. :wink:
Afbeelding
Hilde
Zeer actief
Mijn ras(sen): Grote poedel en border collies
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door Hilde »

laeken schreef:Dat je vaak zelf gespannen raakt en dat je hond daarom ook gespannen raakt.
Ik pik deze er even tussenuit hoor, hoewel ik me wel kan aansluiten bij je hele stukje. Maar dit kan alleen als de hond zelf ook al een stukje spanning heeft. Een hond die niet bang is voor katten (ik noem wat), zal zich denk ik niet zo snel druk maken als de eigenaar wel bang is. Ik merk bijvoorbeeld bij Beau dat hij nog wel eens mensen wil wantrouwen. Maar alleen in het donker en alleen als ik de kriebels van iemand krijg, dat doet hij niet puur omdat ik gespannen ben maar omdat hij zelf ook al wat onzeker is richting mensen. Ik denk dus niet dat dat puur spanning van de eigenaar is, maar dat het gevoel bij de hond daardoor wel versterkt kan worden en daardoor misschien pas tot uiting kan komen. Maargoed, dat is eigenlijk een hele andere (interessante) discussie :D
Afbeelding
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Hilde schreef:
laeken schreef:Dat je vaak zelf gespannen raakt en dat je hond daarom ook gespannen raakt.
Ik pik deze er even tussenuit hoor, hoewel ik me wel kan aansluiten bij je hele stukje. Maar dit kan alleen als de hond zelf ook al een stukje spanning heeft. Een hond die niet bang is voor katten (ik noem wat), zal zich denk ik niet zo snel druk maken als de eigenaar wel bang is. Ik merk bijvoorbeeld bij Beau dat hij nog wel eens mensen wil wantrouwen. Maar alleen in het donker en alleen als ik de kriebels van iemand krijg, dat doet hij niet puur omdat ik gespannen ben maar omdat hij zelf ook al wat onzeker is richting mensen. Ik denk dus niet dat dat puur spanning van de eigenaar is, maar dat het gevoel bij de hond daardoor wel versterkt kan worden en daardoor misschien pas tot uiting kan komen. Maargoed, dat is eigenlijk een hele andere (interessante) discussie :D
Maar als jij van iemand de kriebels krijgt, zend je toch signalen naar Beau? Lees je eigen tekst nog eens door :wink:
Afbeelding
DeDiana
Zeer actief
Mijn ras(sen): Schotse herdershond langhaar en Spaanse schonen
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door DeDiana »

alm@ schreef:
Hilde schreef:
Maar als jij van iemand de kriebels krijgt, zend je toch signalen naar Beau? Lees je eigen tekst nog eens door :wink:
Ik snap wel wat Hilde bedoelt. Als Beau niet al wat wantrouwend was geweest naar mensen soms, maar een enorme allemansvriend, had hij waarschijnlijk niet gereageerd op de spanning die een bepaald persoon bij Hilde oproept.
Hilde
Zeer actief

alm@ schreef:Maar als jij van iemand de kriebels krijgt, zend je toch signalen naar Beau? Lees je eigen tekst nog eens door :wink:
Ik zie de fout in mijn eigen tekst niet? Ik schrijf dat Beau het niet puur (alleen maar) doet omdat ik van zo'n type gespannen raak, maar dat ik hem wel versterk in het gevoel dat hij ook zonder mij al had. Alleen het komt pas tot uiting als ik hem versterk, maar hij is altijd al onzeker tegenover mensen. Ik zeg dus dat ik denk dat een eigenaar dus wel kan versterken maar niet kan creëren. Niet in één moment.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

DeDiana schreef:Ik snap wel wat Hilde bedoelt. Als Beau niet al wat wantrouwend was geweest naar mensen soms, maar een enorme allemansvriend, had hij waarschijnlijk niet gereageerd op de spanning die een bepaald persoon bij Hilde oproept.
:ok:
Afbeelding
Zamunda
Zeer actief

Ongelezen bericht door Zamunda »

Hilde schreef:
alm@ schreef:Maar als jij van iemand de kriebels krijgt, zend je toch signalen naar Beau? Lees je eigen tekst nog eens door :wink:
Ik zie de fout in mijn eigen tekst niet? Ik schrijf dat Beau het niet puur (alleen maar) doet omdat ik van zo'n type gespannen raak, maar dat ik hem wel versterk in het gevoel dat hij ook zonder mij al had. Alleen het komt pas tot uiting als ik hem versterk, maar hij is altijd al onzeker tegenover mensen. Ik zeg dus dat ik denk dat een eigenaar dus wel kan versterken maar niet kan creëren. Niet in één moment.
Dat zei Laeken ook niet volgens mij.
alm@
moderator
Mijn ras(sen): Langhaar teckel

Ongelezen bericht door alm@ »

Nu begrijp ik wat je bedoelt :ok: het stond er in mijn ogen een beetje krom.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief
Mijn ras(sen): nova scotia duck tolling retriever
Aantal honden: 1

Ongelezen bericht door Marco88 »

Als hond eigen roedel leden bijt is er iets goed mis
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

Zamunda schreef:Dat zei Laeken ook niet volgens mij.
Zo heb ik het wel begrepen :) Letterlijk gezien schrijft hij dat je hond gespannen raakt van jouw spanning.
alm@ schreef:Nu begrijp ik wat je bedoelt :ok: het stond er in mijn ogen een beetje krom.
Afbeelding
dagmar88
Zeer actief

Ongelezen bericht door dagmar88 »

Marco88 schreef:Als hond eigen roedel leden bijt is er iets goed mis
:hmmm: Zo'n statement voegt iets toe?
In mijn ogen is er dan niet direct wat mis met de hond.
Die kan nu eenmaal niet praten een heeft geen handjes. Daarbij heb je bijten en bijten.
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

diesel2010 schreef:Nou zoals ik al eerder heb verteld ben ik ruwer in de omgang met diesel dan andy dat is, andy heeft diesel nooit bij het nekvel gepakt ( ik trouwens ook niet) als we hem op een ' harde' manier willen straffen leggen we hem op z'n rug totdat ie weer kalm en bij zinnen is.
De discussie over Cesar Milan is al geweest dus daar ga ik verder maar niet op in.

Het op de rug leggen is zelfs bij hem niet altijd nuttig.
Wat je aan filmpjes van hem ziet gaat doorgaans over al volkomen uit de hand gelopen verhoudingen baas/hond.

Wat zou voor jou een reden zijn om je hond op de rug te leggen?
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
laeken
Zeer actief

Hilde schreef:
Zamunda schreef:Dat zei Laeken ook niet volgens mij.
Zo heb ik het wel begrepen :) Letterlijk gezien schrijft hij dat je hond gespannen raakt van jouw spanning.
alm@ schreef:Nu begrijp ik wat je bedoelt :ok: het stond er in mijn ogen een beetje krom.
Een hond raakt hoe dan ook gespannen van een gespannen baasje. Wat hij daarmee doet is individueel. Ik zeg niet dat een gespannen baasje elke hond laat bijten. :wink:
Als jij als gespannen baasje geen effect hebt op je hond dan heeft de hond geen band met je. Want een hond die een band heeft met de baas voelt aan wat de stemming van de baas is en dus zal hij dat merken en daarop reageren. Daar ben ik heilig van overtuigd.

Een hond die nooit bijt en geen agressie in zich heeft zal inderdaad niet gaan bijten om weinig. Toch denk ik dat je zelfs een sociale hond in paniek kan krijgen in een groep honden door er zelf als een kip zonder kop tussen te komen omdat jij als baas denkt dat je hond gepakt gaat worden. Dan alarmeer je de hond en dan reageert hij. Is hij zelfverzekerd dan zal hij die angst niet overnemen maar vooral wat spanning meenemen. Is je hond gevoelig dan loop je kans dat hij meegaat in jouw emoties.
Afbeelding
Hilde
Zeer actief

laeken schreef:Een hond raakt hoe dan ook gespannen van een gespannen baasje. Wat hij daarmee doet is individueel. Ik zeg niet dat een gespannen baasje elke hond laat bijten. :wink:
Als jij als gespannen baasje geen effect hebt op je hond dan heeft de hond geen band met je. Want een hond die een band heeft met de baas voelt aan wat de stemming van de baas is en dus zal hij dat merken en daarop reageren. Daar ben ik heilig van overtuigd.

Een hond die nooit bijt en geen agressie in zich heeft zal inderdaad niet gaan bijten om weinig. Toch denk ik dat je zelfs een sociale hond in paniek kan krijgen in een groep honden door er zelf als een kip zonder kop tussen te komen omdat jij als baas denkt dat je hond gepakt gaat worden. Dan alarmeer je de hond en dan reageert hij. Is hij zelfverzekerd dan zal hij die angst niet overnemen maar vooral wat spanning meenemen. Is je hond gevoelig dan loop je kans dat hij meegaat in jouw emoties.
Maar wordt je hond dan gespannen over de bewuste prikkel of over zijn gespannen baas?
Ik was doodzenuwachtig voor ons eerste examen (gehoorzaamheid). Beau heeft het prima gedaan, heb helemaal geen spanning bij hem gemerkt destijds. Misschien pikken ze het wel op (dat denk ik namelijk ook), maar ik vraag me af of een hond altijd reageert (maar jij zegt al dat dat individueel is). Ik denk dat we het over de grote lijn gewoon eens zijn :wink:

Van die groep vraag ik het me af, als een hond sociaal stabiel is en jij schiet in paniek, kan een hond misschien denken :hmmm: :hmmm: , maar dan vraag ik me nog af of een hond echt actie gaat ondernemen. Ongetwijfeld heb je ze er tussen zitten hoor.
Afbeelding
diesel2010
geregistreerd lid
Mijn ras(sen): West highland terrier

Ongelezen bericht door diesel2010 »

ranetje schreef:
diesel2010 schreef:Nou zoals ik al eerder heb verteld ben ik ruwer in de omgang met diesel dan andy dat is, andy heeft diesel nooit bij het nekvel gepakt ( ik trouwens ook niet) als we hem op een ' harde' manier willen straffen leggen we hem op z'n rug totdat ie weer kalm en bij zinnen is.
De discussie over Cesar Milan is al geweest dus daar ga ik verder maar niet op in.

Wat je aan filmpjes van hem ziet gaat doorgaans over al volkomen uit de hand gelopen verhoudingen baas/hond.

we leggen diesel alleen op de rug als hij argressief is tanden laten zien tijdens het grommen blaffen hij gaat dan ook niet zomaar op de rug. Als hij dan op de rug gaat laten we hem eerst liggen en dan draaien we hem pas op de rug
LiveLoveLaughEnjoy
laeken
Zeer actief

diesel2010 schreef:
ranetje schreef:

we leggen diesel alleen op de rug als hij argressief is tanden laten zien tijdens het grommen blaffen hij gaat dan ook niet zomaar op de rug. Als hij dan op de rug gaat laten we hem eerst liggen en dan draaien we hem pas op de rug
Als je hiermee door wil gaan verpest je de relatie met deze hond volledig. Ik denk dat er al veel kapot is want een hondje dat zo vaak gromt (elke dag toch? ) en zover is dat er tanden getoond worden en geblaft wordt tegen de baas is al ruim voorbij het stadium van wederzijds vertrouwen.

Ik denk dat jullie het echt over een hele andere boeg moeten gooien want anders raak je hoe langer hoe verder van huis.

Maargoed, daar reageer je geloof ik allemaal niet op en ik krijg het idee dat je hiermee wil doorgaan. Ik heb dan het idee dat het misschien beter is de hond aan iemand anders te geven die niet op deze manier wil opvoeden. Klinkt hard maar als je erop staat dat je je hond tegen de grond wil drukken dan zie ik geen enkele oplossing in dit geval. De hond is duidelijk bang voor jullie of op een andere manier afwerend. Zo hoort dat helemaal niet te gaan tussen baas en hond. Ik heb dat in elk geval nooit gehad en kon en kan gewoon alles doen bij en met mijn hond. Altijd.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief

dagmar88 schreef:
Die kan nu eenmaal niet praten een heeft geen handjes. Daarbij heb je bijten en bijten.
ik zeg ook niet dat er wat met de hond mis is, maar dat er ''iets'' goed mis is, is wel duidelijk.
Wat dat iets is, weten ze nog niet.
Afbeelding
Marco88
Zeer actief

dagmar88 schreef:
ik zeg ook niet dat er wat met de hond mis is, maar dat er ''iets'' goed mis is, is wel duidelijk.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Marco88 schreef:
dagmar88 schreef:
Ik ben het hier wel mee eens hoor. Een hondje dat binnen de roedel bijt is vaak erg onbegrepen. Agressie wordt vaak verward met angst. Als je hondje bang is en je straft door krijg je nog meer agressie. Die agressie is dan alleen wel gebaseerd op noodweer en angst. Dat afstraffen is dus niet zo best voor de relatie met je hondje. Soms is aankijken en over een hondje heen hangen al zeer bedreigend voor een dier. Laat staan dan doorpakken en tegen de grond drukken. Dat moet je domweg nooit doen tenzij je hond dominant agressief is naar jou. Maar dat heb ik zelf in elk geval nog nooit gehad met een hond :engel:
En zelfs bij de laatste is het de vraag of je dat moet gaan winnen met doorpakken. Want je kan ook verliezen. Dan kan je beter met een omweg de hond weer netjes in het gareel zetten.
Afbeelding
ranetje
Zeer actief

diesel2010 schreef:
ranetje schreef:

Als een hond op de rug ligt (gaat liggen) geeft hij zich over, tenminste........................... als hij daar niet toe wordt gedwongen door iemand die hem met kracht met de hand op zijn rug dwingt.
Zeker als dat als "serieuze correctie" gebeurt is dat voor honden totaal niet duidelijk en kan het vertrouwen tussen baas en hond schaden.
Het resultaat is heel vaak dat hij steeds eerder gaat grommen bij benadering door de baas :(:
Je bent zo iets aan het versterken, wat je juist weg wilt hebben omdat je het niet wilt zien/horen.

Ik ben het dus eens met Laeken :ok:
Het zou verstandig zijn een andere weg te zoeken om je hond te begrijpen en te zorgen dat je hond jou gaat begrijpen.
Een commando moet een hond leren, hij verstaat geen mensentaal.
Een handeling aan zijn lijf moet hij ook leren accepteren.
Daarvoor moet hij je kunnen vertrouwen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Gollum
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeense schone

Ongelezen bericht door Gollum »

laeken schreef:
Marco88 schreef:
dagmar88 schreef:
Ik ben het hier wel mee eens hoor. Een hondje dat binnen de roedel bijt is vaak erg onbegrepen. Agressie wordt vaak verward met angst. Als je hondje bang is en je straft door krijg je nog meer agressie. Die agressie is dan alleen wel gebaseerd op noodweer en angst. Dat afstraffen is dus niet zo best voor de relatie met je hondje. Soms is aankijken en over een hondje heen hangen al zeer bedreigend voor een dier. Laat staan dan doorpakken en tegen de grond drukken. Dat moet je domweg nooit doen tenzij je hond dominant agressief is naar jou. Maar dat heb ik zelf in elk geval nog nooit gehad met een hond :engel:
En zelfs bij de laatste is het de vraag of je dat moet gaan winnen met doorpakken. Want je kan ook verliezen. Dan kan je beter met een omweg de hond weer netjes in het gareel zetten.
Precies, dat zie ik ook erg bij Mika, die vind het zeer bedreigend wanneer ze (door een man) recht aangekeken word of wanneer iemand zich over haar heen buigt. Dan gaat ze grommen en dat vind ik een prima waarschuwing en ik vind dat dat gerespecteerd moet worden. Dat moet juist niet gestraft worden omdat je dan het gevaar loopt dat er niet meer gewaarschuwd word maar direct gebeten, en de relatie met je hond gaat naar de knoppen. In het begin gromde Mika ook tegen mij als ik langs haar liep terwijl ze aan het eten was. Ik heb haar meer ruimte gegeven totdat ze meer vertrouwen in me had, na een tijdje kon ik wat eten erbij geven terwijl ze stond te eten en nu is er geen probleem meer en kan ik haar zelfs een aai geven tijdens het eten. En met grote stukken eten mag ze lekker in haar mand gaan liggen als ze zich daar veiliger voelt.
Brindlecardi
Zeer actief
Mijn ras(sen): Welsh Corgi Cardigan

Ongelezen bericht door Brindlecardi »

Ik vind het eerder typisch dominant westy gedrag.
Winston
Actief
Mijn ras(sen): Rottweiler, Mechelse Herder
Aantal honden: 2

Ongelezen bericht door Winston »

Ik denk dat Diesel geen respect heeft voor manlief. Hij heeft waarschijnlijk ervaren dat hij bij hem praatjes kan hebben. Misschien geef jij beter leiding dan je man of accepteert hij het niet van je man omdat hij de hele dag weg is en jij met Diesel thuis en dan het meeste met hem doet. Bij vreemden heeft hij misschien de ervaring niet opgebouwd om ook zulke praatjes te hebben. Of het is gewoon dat je man simpelweg zwakte uitstraalt. Ik weet het niet precies en ga op je OP af.

In mijn geval als ik manlief was, zou Diesel dat niet al te vaak proberen. Ik zou zulk gedrag dus corrigeren.
j.werkman
Zeer actief
Mijn ras(sen): Heidewachtel

Ongelezen bericht door j.werkman »

Ik begrijp nooit zo goed waarom mensen kiezen voor de moeilijke manier van opvoeden. Zoals Laeken zegt, het kan gemakkelijk en vriendelijk. En dat respect... ik vind de baas ook niet zo respectvol naar de hond als hij zijn wil wil opleggen aan de hond door hem op de rug te leggen. Zelf kies ik voor leven met de hond in samenwerking.
dat betekent dat je je hond leert kennen, tegemoet komt aan wat hij nodig heeft en de hond leert jou kennen en leert wat jij van hem verwacht. En hij leert dat het best, als je betrouwbaar bent in je omgang. Dat zijn geen truukjes om de hond te laten doen wat jij wilt.
Eigenlijk heb ik altijd het gevoel dat ik niet opvoed, maar wel mijn grenzen aangeef en laat weten wat ik graag zie, en de hond zijn grenzen ook respecteer.

Ik ken trouwens iemand die ook ruglegger was en uiteindelijk flink is toegetakeld door zijn doedel. De hond heeft het niet overleefd. Was een hele leuke hond, speelde vriendelijk met andere honden en mensen waren ook zijn vriendjes, had alleen moeite met dominante baas die er niks van begreep.
renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder

Ongelezen bericht door renee-uk »

diesel2010 schreef: we leggen diesel alleen op de rug als hij argressief is tanden laten zien tijdens het grommen blaffen hij gaat dan ook niet zomaar op de rug. Als hij dan op de rug gaat laten we hem eerst liggen en dan draaien we hem pas op de rug
je laat hem eerst liggen en als ie dat doet, dus braaf een commando uitvoert, wordt ie op zijn rug gedwongen?
hoe moet dat hondje ooit begrijpen wat de bedoeling is dan :U:
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
ranetje
Zeer actief

Inge O schreef:honden op hun rug dwingen op momenten van spanning is een zeker recept voor (angst)bijten, onderdanigheid afdwingen van een hond op zo'n manier is net hetzelfde als verwachten van mensen dat ze vrolijk worden door hun mondhoeken omhoog te trekken.
Wat een schitterende vergelijking :ok: :D
Afbeelding
Annedee
Erelid
Mijn ras(sen): Oudduitse Herder, maar vind bijna alle honden leuk

Ongelezen bericht door Annedee »

Ik hoop echt dat je de stukjes van Laeken goed leest en met een andere manier met je hondje om leert gaan.
Volgens mij is er nog nooit een hond beter geworden van agressief op zijn rug leggen.
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

diesel2010 schreef:

Ik heb niks tegen cm, sterker nog ik vind hem erg goed en gebruik wel dingen van hem maar hoe jij t gebruikt is niet de bedoeling. Hij gebruikt dat rugleggen alleen bij honden die al jaren ontspoort zijn of bij zeer ernstige situaties. Dat is bij jou niet t geval. Ze mogen hier best aangeven dat ze t ergens niet mee eens zijn maar ik beslis uiteindelijk wel wat er gebeurd.
Ik zou eerst eens de andere adviezen ter harte nemen en t rugleggen even afschaffen
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
laeken
Zeer actief

Daarnaast, en dat even voor de mensen die denken dat het hondje dominant is, het werkt niet. Want als het wel zou werken hoefde je het hondje maar een paar keer te laten weten dat jij dominant bent en dan zou het beter moeten gaan. :19: Dus dat het hondje dominant is en dat op de rug leggen goed is voor dominante hondjes komt niet echt naar voren uit de topic. De TS stelt een vraag en geeft aan hoe ze er tot nu toe mee omgaan en dat dat dus duidelijk zinloos is. Immers, het gedrag wordt blijkbaar eerder erger dan beter.

Dat is ook de reden waarom ik zeg, stop ermee. Ik zou er nooit aan begonnen zijn maar ik ben de laatste die zegt dat een hondje fysiek tegen de grond drukken nergens tegen kan helpen. Ik geloof best dat een branieschopper van een terrier die een grote bek geeft op alles iets kan leren van een baas die zegt, hier kleine opdonder, koel maar even af op je zij met mijn hand om je nek. Dat is enigszins verklaarbaar voor een hond en dat heb ik honden ook wel zien doen. Dat heeft overigens dan weer niks met op de rug leggen te maken om de hond onderdanig te dwingen. Dat laatste bestaat en kan niet. Net wat Inge zegt, je kan een boos kind niet vrolijk maken door de mondhoeken omhoog te trekken. Wel kan je een brutale hond klein maken door hem tegen de grond te drukken. Dat is wel normaal en begrijpelijk voor een hond. Dat heb ik mijn honden regelmatig zien doen bij elkaar. Pakken aan het nekvel, tegen de grond trekken en even vasthouden. Dat deden ze echter NOOIT bij een onderdanige hond maar meer in spel en in licht conflict wat ze even fysiek wilden uittesten. Beide honden waren dan in spel of in stoeiconflict en geen van de honden was daarin dan onderdanig.

Eigenlijk is het gewoon heel simpel. Als je man je hondje nadert en je hondje doet de oren naar achter, de mondhoeken naar achter, de staart iets lager (bij een terrier kan dat echt maar een heel klein ietsiepietsie zijn want die dragen de staart in rust ook hoog) of het hondje zakt een fractie door de achterpootjes dan weet je al dat je hondje al onderdanig is. Al gromt, keft of ontbloot hij zijn tanden nog zo erg. Een hond die lager wordt, oren naar achter draait of de mondhoeken naar achter zet is hoe dan ook aan het laten zien dat hij dit niet wil uitlokken. Hij zegt, zie mij nou, ik ben al lager in rang dus respecteer mijn uitingen daarvan. Hoe duidelijk moet ik zijn denkt je hondje dan. Elke andere sociale hond zou hem op dat moment respecteren in zijn uiting van onderdanigheid. Op dat moment toch op je hondje inlopen en hem bij zijn nekje pakken is een gedrag dat je hondje doet vermoeden dat jullie hem iets aan willen doen. Immers, hij was al onderdanig dus dat moet voldoende zijn binnen de roedel.

Je ziet het ook op straat. Mensen die onderdanige honden straffen krijgen honden die wegrennen als ze een boze stem horen, honden die kruiperig worden als de baas met ze bezig gaat of honden die grommen en bijten. Dat laatste wordt vaak afgestraft met een ritje dierenarts of een advertentie op MP. Elders zijn die hondjes meteen poeslief als ze weer zelfvertrouwen op kunnen bouwen en leren dat niemand ze iets doet als ze onderdanige signalen afgeven.
Afbeelding
laeken
Zeer actief

Hier een voorbeeld van hele lieve mensen die het echt wel goed bedoelen met hun hondje maar die alle grenzen over gaan met hun pup.

Ze denken dat ze goed bezig zijn maar ze zijn dat hondje veel en veel te lang aan het domineren/straffen. Dat hondje is echt heel erg onzeker. Het tongelt, houdt zich dood, toont volledige overgave en als je een leuke hond wil stop je onmiddellijk met straffen. Deze hond, hoe liefdevol je ook hoort dat ze willen zijn, kan op een latere leeftijd deze man in zijn gezicht bijten. Dat terwijl de man niks doet anders dan praten met de hond. Wat hij nl ook doet is alle signalen van de hond negeren en doorgaan met "straffen". Als deze mensen op dat moment ook nog eens aan het nekje van de hond komen en de hond vastgrijpen en tegen de grond drukken zal de band met deze hond verpest raken. Zeker als je er ook echt boos bij wordt.

Dus hoe leuk je ook hoort dat deze mensen zijn, hij had nooit zo lang door moeten gaan, nooit zijn gezicht zo dominant bij het gezicht van die pup moeten houden en ook nooit zo'n overheersende lichaamstaal moeten gebruiken bij een hondje dat zich in elk opzicht niet meer onderdanig kan opstellen dan het al doet.

Als ik met mijn hondje wandel en ze komt een dominante hond tegen dan doet ze haar staart laag, loopt er met een boog omheen en loopt dan een tandje sneller door. Gaat de dominante hond haar dan achtervolgen dan doet ze de staart tegen de buik en loopt nog sneller door met de oren in de nek. Gaat de dominante hond haar dan blokkeren dan gaat ze zitten en kijkt naar de lucht met de oren in de nek. Als de dominante hond haar dan gaat aanraken dan zal ze happen en zeer hard grommen. Wat moet ze dan nl nog meer doen om met rust gelaten te worden? Ze heeft in alle opzichten het conflict vermeden en dus moet ze op dat moment wel in uiterste nood grommen en evt happen. Ze heeft geen andere mogelijkheden meer om fysiek ongewenst contact te voorkomen. :wink:
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”