Daar mis je dus wat en daarom ook dat ik zeg dat hij wel hele goede dingen doet naast die correcties. Hij legt nl heel erg duidelijk uit wat Alma ook zegt, dat je aan je eigen houding en gedrag moet werken om het goede voorbeeld voor je hond te zijn. Dat je vaak zelf gespannen raakt en dat je hond daarom ook gespannen raakt. Hij legt ook uit dat je een hond de juiste leiding moet geven om hem rust te geven. Daarom dus dat ik vind dat hij ook hele goede dingen doet. Wat je zelf ook al zegt, zorg dat je hond voldaan is dan ben je al op de helft. Ook dat zegt hij eigenlijk constant. Met zijn correcties heb ik even voor de duidelijkheid ook niks. Dat is meer voor honden die NU een probleem hebben wat NU verholpen moet worden. Soort ego-tripje voor de tv om zichzelf op de borst te kloppen. Zijn correcties zijn gemeen. De lijntjes die wurgen zijn domweg lijntjes die je achter de oren zet en die op zichzelf corrigeren bij elke druk. Die tikjes zijn schrikeffecten die nog best pijnlijk zijn en zijn manier van onderwerpen onder dwang staat me ook totaal niet aan. Ik heb dus ook niks met wurgende lijntjes, ik heb niks met schopjes al snap ik wel dat een lastige hond daarmee even afgeleid kan worden en ik heb ook niks met op de rug leggen ed. Maar dat betekent niet dat ik me niet kan vinden in zijn idee dat wij als mens het voorbeeld geven aan de hond vwbt emoties en dat wij als mens ook onze honden kunnen beïnvloeden met ons eigen gedrag.Hilde schreef: Ja, daar heb je wel gelijk in. Ik geloof direct dat hij dat ook allemaal uitlegt en dat dat voor sommigen goed kan helpen. Voor mij is het tijden terug dat ik afleveringen van hem gezien heb want hoe meer ik me met honden bezig ging houden, hoe meer buikpijn ik kreeg als ik hem bezig zag. Alleen het grootste gedeelte Cesar is nog steeds 'tsst!', de schopjes, het op de rug leggen, lijncorrecties, dat soort dingen. Ik weet dat er ook filmpjes van uitzonderingen zijn maar het doet me ontzettend veel pijn als ik hem tegenover een doodsbange hond zie staan en hij alleen maar bezig is met die hond er mentaal nog verder onder te krijgen
Vandaar dat ik zeg dat hij OOK goede dingen doet.