Ik ben een hus die niet snel een hond zal weigeren, dus ook deze niet. Ik heb met de eigenaresse van te voren veel afspraken gemaakt en veel besproken. Dat ga ik hier niet neerzetten maar ook mede door de situatie van haar en van de hond besloot ik de hond meteen los te doen. Kaz heeft wel vaker met dit soort reuen te maken gehad. Ook met honden die hondagressief zijn, honden die angstig zijn, onzeker enzovoort. kaz kan namelijk overal bij omdat hij de lichaamstaal van honden uitstekend kan lezen. Als pup viel dit al heel erg op. Normaliter negeert hij de reuen met veel spanning. Doet gewoon zijn eigen ding.
Maar het is en blijft een volle reu, dus hij patst wel eens, piest wel eens over hetzelfde sprietje, vindt teefjes wel eens lekker ruiken enzovoort.
Het eerste kwartier negeerde hij de reu ook. Gaat gewoon zijn eigen gang zoals hij altijd doet, als de reu hem opzocht dan liep hij de andere kant uit. Voor mij geen reden om extra alert te zijn op die twee, Kaz deed gewoon wat hij normaal ook doet. Waarom zou je ook enorm alert zijn op je hond als hij gewoon doet wat hij normaal ook doet? Ik ga er toch niet vanuit dat hij erop klapt? Waarom zou ik, dit heeft hij nog nooit eerder gedaan.
Ze liepen een paar meter voor mij uit, en ineens (voor mij ineens) vliegt Kaz op de reu. Ik was er snel bij en haal Kaz er af met een ferme 'nee' . Kijk richting de andere reu en laat Kaz los, die er meteen weer naar toe vliegt. Daarna heb ik Kaz aan de lijn gedaan. Het is niet zo dat ik Kaz eraf haalde en dat ze weer even gelopen hadden en hij er toen weer op vloog. Nee het was achter elkaar. Ik persoonlijk vind dat niet gek, en volgens mij was het al eerder benoemd hier, hij zat nog vol adrenaline. Had ik dan beter naar hem moeten kijken toen ik hem nog vast had? Ja misschien wel.
Nu kun je inderdaad gaan roeptoeteren dat ik heel slecht ben in het lezen van honden, en het had moeten zien. Als mensen dat vinden dat zal het mij een worst wezen

Ik vind dat de grootste onzin namelijk. Er is in een kleine seconde iets gebeurt wat Kaz triggerde om de reu te gaan corrigeren. Knap als je alles altijd maar kunt zien. Dat kunnen jullie net zo goed niet. Bahalve de jezusmeneer van Nanna misschien dan.
Ik heb daarna Kaz in de bus gedaan en heb de wandeling afgemaakt. Ik heb de wandeling niet afgekapt omdat ik dat niet noodzakelijk vond. Ik heb nog een stuk gelopen, heb daarna de reu even in de bus gedaan en kaz er nog even uit. Hebben alle honden hun beweging gehad.
Eergisteren (zaterdag) kwam ik de trap af met Kaz en Fay na twee uurtjes wandelen in mijn vrije weekend, lekker ontspannend, een beetje fotograferen e.d. -niet aan het werk dus- de staf was al bovenaan de trap, de eigenaar nog beneden -andere eigenaar waar ik mee gesproken had, deze meneer had ik nog nooit gezien-. Ik zie zowel kaz als de reu met spanning tegenover elkaar staan. Ik herkende de reu in eerste instantie niet, en roep Kaz mee waarna ze beginnen te vechten. Toen pas had ik door dat het om dezelfde reu ging. Ik haal ze uit elkaar, honden hebben verder niets, maak nog een praatje met de eigenaar erover en loop door.
Met de gedachten ' jeetje, Kaz haat die reu echt'.
Had ik dingen kunnen voorkomen? Ja misschien. Achteraf had ik de reu beter aan de lijn kunnen doen de eerste keer mee. Dat is alleen niet hoe ik normaliter werk, behalve als het om een angstige hond gaat of als de eigenaar dat wilt, of als ik het zelf nog niet helemaal vertrouw. Dat was hier niet het geval.
Ik heb wel vaker staffords in de groep. Zo ook kangals, bullys, cane corso's. Ja ik ben er van overtuigd dat ik mijn werk erg goed doe. Veiligheid staat bij mij voorop, de hond staat bij mij voorop. En ik voel me extreem verantwoordelijk voor de honden. Betekent dat dat ik dan nooit fouten maak? Nou nee, iedereen maakt wel eens fouten. En zo ook ik.
Maar als mensen mij na aanleiding van de weinige info die ze hebben gaan vertellen hoe mijn eigen hond is, dat ik blijkbaar maar slecht ben in het lezen van gedrag want ik had het moeten zien, dan vind ik het bij voorbaat al kansloos om erover de discussiëren. Dat kan ik namelijk geen kritiek noemen, dat noem ik gewoon kutten en slap ouwehoeren zonder goed te lezen en zonder de situatie echt goed te beoordelen.
En als mensen denken het beter te weten zonder ook maar te zien welke signalen de staf af geeft (dinos) dan is het voor mij nogal doelloos om daar een discussie over te voeren. Dan heb je zelf namelijk nog een hoop te leren als het gaan over gedrag. Er zijn een paar forummers die ik erg hoog heb zitten, en daar neem ik zeker wel dingen van aan. Maar als mensen meteen mijn hus in twijfel gaan trekken, ach. So be it. Maar verwacht dan aub ook niet dat ik dan nog serieus op je ga reageren.
Ik doe dit werk nu 3 jaar, en heb alleen maar positieve en blije klanten. Als er zoiets gebeurt zoals met de staf dan weet de eigenaar dit. Ik ga geen smoesjes verzinnen. Ik vertel gewoon hoe het is gegaan, ik ben daar altijd eerlijk over. Er zullen in de komende jaren vast nog wel situaties komen die ik achteraf misschien anders had kunnen doen, of dat ik net even te laat reageerde, of net even iets niet zag. Maakt dat mij een slechte hus?
Ik denk dat ik het heel goed doe als hus, en heb het volste vertrouwen in mijn eigen kunnen, mijn ervaringen en kwaliteiten. Kan arrogant overkomen maar ik ben er goed in. Ik leer nog elke week, en dat vind ik prachtig, maar het is werk wat perfect bij me past. Ik vind dat ik voldoende verstand heb van honden en hun gedrag. En daarom durf ik ook zeker te zeggen dat kaz geen omslagpunt heeft. Maar dat er iets is aan deze reu wat hem blijkbaar enorm triggerd.

Voor mijn blijft kaz nog steeds kaz. Ik zal hem gewoon blijven inzetten zoals ik dat altijd al deed. Wel weet ik dat hij zo kan reageren zoals hij deed. Vind ik dat erg? Nou nee. Het is een dier, geen machine. Het is een volle reu, en hij laat niet over zich heenlopen. Voor mij is kaz een perfecte hond, en dat zal niet snel veranderen.