lucie schreef:Paisley schreef:sbientje schreef:Geen acuut probleem hier hoor, maar ik vraag me dit al een tijd af.
Opzich vind ik dat zelf wel een accuut probleem als het mijn hond is

Ik denk dat het ook niet op te lossen is als je het niet als een probleem ziet, want dan verwaait je hier commando en je hond onthoud dat voor de volgende situatie.
Mijn honden moeten komen als ik roep en afhankelijk van de reden dat ze niet komen, heb ik daar een aanpak op. Met Mayke heb ik veel moeite gehad met hierkomen en ik moet bij haar echt op mijn strepen blijven staan. Het gaat nu heel goed, maar als ik commando's laat verwaaien, dan gaat het gauw weer mis, weet ik zeker.
.
Helemaal mee eens, maar hoe kun je streng zijn als je hond op afstand is. Ja, als ze met dr kop in een hol zit, kun je ernaar toe en dr op dr flikker geven. Maar die van mij verdwijnt gewoon binnen een seconde volledig. Van enige represaille is dan geen sprake meer natuurlijk.
Wat ik wel doe is, als Kailen dan op een gegeven moment op komt draven, er voor zorgen dat ie ook echt naar MIJ toekomt. Zodanig dat ik hem kan pakken. Niet om hem dat vast te maken, maar juist om hem duidelijk te maken dat hierkomen op commando geen straf is.
Alleen hoe maak ik nu duidelijk dat wegblijven niet getolereerd wordt?
Dan ben ik dus kwaad. Ook al ze terug komt. Je leest vaak dat je toch moet belonen als ze uit eindelijk komen, maar ik ervaar met Mayke dat dat bij haar ècht niet werkt. (bij Kiwi wel, die zit zo anders in elkaar) Tuurlijk is het in de aanleer fase bij pups en onzekere honden goed om toch te belonen als ze uit eindelijk komen. Maar een hond die volwassen is en waar intensief mee getraind is, die weet precies wat je van m wil en kiest er heel bewust voor om je commando niet of veel te laat op te volgen. Dan mag ie dat van mij horen ook
Als Mayke niet op commando's reageert, ben ik dus kwaad en zitten er consequenties aan, als ze dan terug komt. Ze weet dondersgoed want ze hoort aan mijn roepen al dat t menens is en als ze dan komt, dan moet ze volgen en laat haar daarna ook minder afdwalen.
Zorgen dat ikzelf leuker ben, dat werkt bij Mayke dus nooit. Want ik ben nooit leuker dan het opjagen van een kat of haas. Toch kan ik haar nu uit 'volle vlucht' terug roepen.
Ze weet dat ik heel erg NIET leuk wordt als ze belangrijke commando's negeert. En een boze baas, dat heeft ze er niet voor over.