Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

1e pup, een paar vragen.

Forum waar men kan praten over het gedrag en de opvoeding van puppies en volwassen honden (of de eigenaar).

Moderator: moderatorteam

renee-uk
Zeer actief
Mijn ras(sen): duitse herder
Aantal honden: 1

Re: 1e pup, een paar vragen.

Ongelezen bericht door renee-uk »

adamzo schreef:hij past er niet naast. De hond boven is geen optie bij ons. Dus tot hij de hele nacht doorslaapt moeten we andere dingen verzinnen en daar vraag ik tips voor.
oh :scratch:
adamzo schreef:we hebben niet zoveel ruimte in de slaapkamer, zoon ligt er ook vaak nog op zijn eigen matrasje. Maar, grootste bezwaar lijkt me dat als ik dan wakker word van gepiep, ik waarschijnlijkte laat beneden en buiten ben voor het plasje. Of valt dat mee? Want ik slaap ook het liefst in eigen bed natuurlijk.
Is de overstap van boven naar beneden dan niet ook weer heel groot?

loslaten in de kamer zou ik niet doen als je tenminste niet wil dat ie ook in de kamer plast.
als ie de hele kamer tot zijn beschikking heeft en er niemand bij is om het hem te verhinderen, geef je hem wel de mogelijkheid en de ruimte om uit de buurt van zijn slaapplek zijn behoefte te doen en waarschuwen dat ie moet zal hij dan echt niet doen.
je hondje is nog veel te klein om bewust zijn plas op te kunnen houden en in dat blaasje kan ook nog niet zoveel.

het is even lastig, maar zo heel veel mogelijkheden zijn er niet en dit hoort nou eenmaal bij het hebben van een pup.
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Aantal honden: 2
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Elco heeft twee of drie nachten wat gepiept. Hand erbij en hij werd weer stil: hij hoefde er niet uit, maar was bang alleen te zijn. Na een week sliep hij op de gang ipv op de slaapkamer en piepte hij alleen nog als hij moest plassen of poepen. Wij waren ook nooit zo voor een hond op de slaapkamer. Tegenwoordig slaapt Elco meestal op bed. Alleen als hij het er te warm vindt, gaat hij er af en komt pas 's ochtends op uitnodiging weer op bed.
Het heeft heel veel nut om nu eerst te zorgen dat de nachten goed gaan. Desnoods met de hond bij je op de kamer als het beneden slapen voor jezelf te veel nadelen geeft. Op een gegeven moment weet pup dat je er 's nachts heus ook nog steeds bent en zal hij alleen nog piepen als hij eruit moet, niet meer voor de aandacht. Pas dan kun je de afstand tussen jou en pup 's nachts vergroten. Echt niet eerder, als je de band en het vertrouwen tussen jou en pup niet wilt beschadigen
adamzo
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): labradoodle

Ongelezen bericht door adamzo »

Hem laten piepen wil ik niet dat vind ik zielig. Hem het gewoon laten vinden om in de kamer te plassen ook niet.
Ik had ergens gelezen dat je er ook niet te lang naast moest liggen daarom en omdat hij maar 1x wakker werd ben ik naar boven gegaan. Op zich vond ik het beneden liggen geen probleem bleek toen ik het eenmaal deed.
Ok, pup heeft nog nabijheid nodig. Dus ik er naast. Jullie verwachten dus niet dat dat een probleem wordt straks?

Ik heb hem niet lang laten piepen hoor ben gelijk uit bed gesprongen toen ik hem hoorde. Alle deuren open dus ik denk (hoop) dat hij niet lang heeft gepiept voor ik kwam.
I <3 my dogs :I:
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

Ok, pup heeft nog nabijheid nodig. Dus ik er naast. Jullie verwachten dus niet dat dat een probleem wordt straks?
Normaal gesproken wordt dat geen probleem
Naarmate de pup er langer is en meer vertrouwen heeft in zijn omgeving gaat het vanzelf goed. :ok:
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
Fotogravinnetje
Technisch beheer
Mijn ras(sen): Markiesjes: Elco (maart 2014) en zijn zoon Gait (oktober 2016). (Gait = Gerrit in dialect)
Contacteer:

Ongelezen bericht door Fotogravinnetje »

Voordeel van direct naast je slaapplaats laten slapen is dat je niet naar je pup toe hoeft te lopen als hij piept. Op een gegeven moment heeft hij het vertrouwen dat jij in de buurt bent en hoeft hij niet meer te piepen, behalve om eruit te gaan. Nu leer je hem in feite dat hij moet piepen om jou bij zich te krijgen en dat je dus niet bij hem in de buurt bent. Laten piepen is ook geen optie. Dus moet je zorgen dat je zonder gedoe die bevestiging kunt geven dat hij veilig is omdat jij in de buurt bent. Is dat vertrouwen er, dan kun je pas de afstand gaan vergroten. Dus als pup in principe stil blijft, tenzij er een poep of plas uit moet
adamzo
Vaste gebruiker

:scratch: :( ik ben dus gewoon iets te vroeg naar boven gegaan. Jammer hoor. nou ja ik hoop maar dat hij er verder niks van over houdt. Ik ga er gewoon weer naast vannacht.
En ik ga hem iets later uitlaten. De afgelopen nachten deden we dat om half 11 als hij nog lag te slapen op de bank, maar als ik het nu eens tegen 12 uur doe dan redt hij het misschien met 1x eruit. We'll see.
Ik voel me gelukkig minder beroerd dan het er vanochtend uitzag.

en het is zo'n schatje!!!!! :I:

Hij is verder zo makkelijk dat ik soms denk van huh, klopt dit wel??? Maar hij speelt ook en komt lekker bij ons liggen op de bank. Eet, poept, piest en slaapt dus het zal wel goed zijn. Drinkt alleen niet zoveel. Maar soms zie ik hem wel drinken en hij krijgt nog steeds alleen kvv dus minder water nodig dan met brokken heb ik begrepen.

Het is net zo erg als na de geboorte van mijn zoon. Zo lief klein en kwetsbaar en ik heb er nog helemaal geen verstand van. Bbbrrrr. Maar ik heb een nuchtere man dat scheelt. :tongue:
renee-uk
Zeer actief

nee joh, daar houdt ie niks aan over en zeker als ie nu niet de nacht meer alleen hoeft te zijn, honden zijn best flexibel hoor ;)
Afbeelding

you can never replace the dogs you've lost, but you can always find a new one to love
Kayltje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Roemeentjes, Laekense Herder en een terror-terriër
Aantal honden: 4

Ongelezen bericht door Kayltje »

Ik heb een hele poos bij Fitz beneden geslapen.
Wou absoluut geen bench gebruiken en bovendien had meneer wat moeite met alleen zijn (overdag) Hij heeft een enorme behoefte aan lichamelijk contact.
En Maddie was en is nog steeds niet geheel zindelijk, en ik had geen trek dat Fitz dat zou overnemen. Ook lopen de katten vrij in en uit, wat ik goed wou begeleiden en heb ik gelijk elke vorm van overdreven waken (doorblaffen) de kop in gedrukt. Ook de middernachtelijke speelaanvallen heb ik gelijk afgekapt.
Het heeft tijd gekost, ik heb, denk ik, maanden bij hem geslapen. Maar nu heb ik een hond die niet omkijkt naar de katten, alleen bij serieus gerucht aanslaat en bij een "goed Fitz, klaar!" gelijk stopt met blaffen. Die prima thuis kan blijven en 's nachts mag ik zonder problemen in mijn bed slapen. En hopelijk heb ik daar nu 15 jaar profijt van.
Soms, zoals rond oud en nieuw, slaap ik nog wel bij ze op de bank. Dan vleidt hij zich met een diep tevreden zucht in mijn armen en snurkt de hele nacht heerlijk door :love:

Maddie heb ik na aankomst ongeveer 2 week bij geslapen. Het zal haar allemaal een biet zijn, als er maar plek is om languit op de rug te liggen snurken.

Ik vind het een goede investering, dat een hond pas alleen hoeft te blijven als hij/zij daar aan toe is. Paniek, angst of onrust voorkomen is zoveel gemakkelijker dan het op te lossen.
:I: Maddie :I: Fitz :I: Imp :I: Djinn :I:
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos
Aantal honden: 3

Ongelezen bericht door LongFields »

Ik heb bij Mojo uiteindelijk iets van 4 of 5 weken beneden geslapen, op de bank en naast de bench waar hij in lag. In tegenstelling tot mijn eerdere pups kon hij niet na een paar dagen gewoon met de andere honden beneden blijven zonder te gaan piepen. Ik heb hetzelfde gehad als jij, dat ik na een paar nachten zonder dat hij een kick had gegeven weer naar boven dacht te kunnen verhuizen, maar toen ging hij toch weer piepen. Dat was dus te vroeg voor hem, en ik ben weer naar beneden verhuisd. Natuurlijk ben je dan 's ochtends brak en slaap je niet zo lekker als gewoon boven in je eigen bed. Maar ik heb dat voor lief genomen en in mijn hoofd gehouden dat dit, hoe lang het ook duurde, toch maar tijdelijk was. En na nog een poos kon ik inderdaad zonder problemen gewoon weer boven slapen met hem beneden bij de andere honden. En was het ongemak snel weer vergeten.
Robbie
Vaste gebruiker
Mijn ras(sen): poedel x golden retriever

Ongelezen bericht door Robbie »

Ik lees dit topic met veel interesse. Onze pup komt 16 januari of zoals mijn mijn jongste zegt "nog 10 nachtjes slapen". Ik hoop dat ik wat opsteek van al je avonturen en tips die ik hier voorbij zie komen.
Ben je er al achter hoe je een foto kunt plaatsen? Ben wel benieuwd naar puppy Paco :D
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

adamzo schreef: Nadeel hij plast in de kamer,voordeel ik slaap door. Is het erg? gaat het niet vanzelf over als je overdag verder goed oplet?
Ieder beslist dat voor zichzelf, maar als ik een makkelijke vloer heb, dan zou ik het niet erg vinden. Het is heel 'kunstmatig' bedacht dat wij vinden dat een pup zindelijk hoort te worden met een week of 10, maar als een pup zonder problemen gaat zitten pissen in de woonkamer, heeft hij dat gevoel van zindelijkheid nog helemaal niet uit zichzelf.
Dat komt wel, dat zeker, uiteindelijk worden ze allemaal zindelijk.

Toen ik mijn hond Kiwi kreeg, was ze 9 maanden en nog niet zindelijk. Die heeft in de eerste week snachts in de bijkeuken gezeken. Ik vond dat geen punt want in ruim liever een plas op dan dat ik midden in de nacht met haar op sjouw moest. En dan had ik nog het 'lastigheidje' dat ze de lijn niet accepteerde en dus ook niet wilde plassen aan de lijn. Dus dat gezeik in de bijkeuken kwam ons prima uit.
Ze is er uit zichzelf mee gestopt en werd al snel 100% zindelijk.
Afbeelding
Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

Ik doe het andersom en slaap niet naast de pup beneden, maar neem de pup mee naar boven en die mag aan het voeteneinde of in de mand naast m'n bed. Pup Shira van 4,5 maand is 's nachts goed zindelijk, en geeft sinds deze week zelf aan dat ze liever beneden bij de andere honden slaapt. Dus die stommelt af en toe de trap af of op. Want tegen de ochtend komt ze ons wakker maken dat het tijd is om te plassen.

Ze is wel de meest zelfstandige pup die ik ooit heb gehad. Maar zo relaxed, niks geen stress met iets aanleren tegen de mogelijkheden van zo'n kleine pup in. Geen strijd de eerste dag al om een bench, Zo'n volkomen onnatuurlijk iets. Resultaat een veel zelfstandigere en stabiele pup. Vandaag moest ze samen met de andere honden en pup Nola twee en een half uur alleen zijn omdat dochter onverwacht is opgenomen in ziekenhuis. Dit was nood breekt wet omdat ze nog niet zolang alleen waren geweest, maar geen enkel probleem. het hele spul lag te slapen toen ik terug kwam, en niks gesloopt. :I:
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Ook hier Pukie gewoon mee naar bed genomen, naast me op bed en ze sliep vrijwel meteen hele nachten door, nu is ze een jaar en geleidelijk aan bleef ze vaker uit zichzelf beneden of buiten slapen, ik vind het prima, heb me er nooit druk om gemaakt, komt vanzelf goed
LongFields
Zeer actief
Mijn ras(sen): Laekense Herder Tapas
Peruaanse Kelpie Mojo
Kelperuaan Kiitos

Ongelezen bericht door LongFields »

Ri@ schreef: Maar zo relaxed, niks geen stress met iets aanleren tegen de mogelijkheden van zo'n kleine pup in. Geen strijd de eerste dag al om een bench, Zo'n volkomen onnatuurlijk iets.
Ach, het is maar net hoe je het bekijkt. Ik heb hier altijd een (open) bench gehad als ik een nest pups had en ze aan de scharrel gingen, en ze kropen er gewoon uit zichzelf in, soms alleen en soms met meerdere tegelijk. Dus de pups die hier geboren zijn waren van jongs af aan al aan een bench gewend. Dus het slapen in een bench is nooit een probleem geweest.
Mojo kende het nog niet zo uitgebreid, maar ook dat is zonder trauma's aangeleerd. Hier gaat de bench altijd weer de deur uit als de pups zonder slopen los kunnen lopen, bij Mojo was dat al heel snel het geval, bij de herders duurde dat wat langer.

Een pup de eerste nacht in de bench kwakken en laten piepen tot hij stopt vind ik ook not done, maar gelukkig zit er tussen helemaal geen bench en het misbruiken van een bench zonder je om je pup te bekommeren nog een heel gebied wat voor een pup helemaal geen ellende betekent.
Ik ben zelf altijd op de toekomstige slaapplaats van de hond gaan liggen omdat ik het belangrijk vind dat alle honden dezelfde "behandeling" krijgen, en er niet eentje is die wél mee naar boven mag terwijl de rest beneden "moet" blijven. En dat pakt hier prima uit tot nu toe, en ik heb al best wat pups gehad inmiddels door de jaren heen.
Daarnaast hebben wij onze honden gewoon liever niet op de bovenverdieping.
Cindy52
Zeer actief
Mijn ras(sen): mastin espagnol

Ongelezen bericht door Cindy52 »

Zolang mensen bij hun pupje slapen heb ik met een bench ook geen moeite maar soms lees ik dat ze het arme beestje maar laten gillen en daar word ik persoonlijk echt misselijk van, hoe kan je !
renee-uk
Zeer actief

dat gezanik altijd over een bench :blah:

een bench is een hulpmiddel en zoals alle hulpmiddelen kan ook een bench gebruikt of misbruikt worden.
aan de bazen de keus wat het wordt!
Afbeelding

Jackira
Zeer actief

Ongelezen bericht door Jackira »

renee-uk schreef:dat gezanik altijd over een bench :blah:

een bench is een hulpmiddel en zoals alle hulpmiddelen kan ook een bench gebruikt of misbruikt worden.
Ik snap wel dat het als gezeik wordt ervaren maar ik wil gewoon een tegengeluid laten horen tegenover de benchmaffia :wink: :mrgreen: Maar heb m'n dag niet zo, want dochter is opgenomen op de hartbewaking, dus er zal best wat aan de formulering schorten en ben te moe om het na te kijken. Heb ook zomaar wat getikt ter afleiding want ik had al gereageerd zag ik :wink: Maar ik sta wel achter het principe dat het ook zonder bench kan, en als eht ter sprake komt dan zeg ik dat gewoon. Dat is alles.
renee-uk
Zeer actief

Ri@ schreef:

Ik snap wel dat het als gezeik wordt ervaren maar ik wil gewoon een tegengeluid laten horen tegenover de benchmaffia :wink: :mrgreen: Maar heb m'n dag niet zo, want dochter is opgenomen op de hartbewaking, dus er zal best wat aan de formulering schorten en ben te moe om het na te kijken. Heb ook zomaar wat getikt ter afleiding want ik had al gereageerd zag ik :wink: Maar ik sta wel achter het principe dat het ook zonder bench kan, en als eht ter sprake komt dan zeg ik dat gewoon. Dat is alles.
niemand zegt dat het niet zonder bench kan, maar als iemand wel voor een bench kiest wil dat nog niet zeggen dat die iemand een hond daar meteen uren in laat gillen.
ik heb nog nooit een hond in een bench laten gillen, ik heb überhaupt nog nooit een hond laten gillen en dat heeft meer met mij en mijn manier van honden opvoeden te maken dan met het feit dat ik een bench gebruikt heb.
of denk je dat die mensen die honden in benches laten gillen, wel naar die hond toegaan als ie los in de (bij)keuken zit te gillen 's nachts?

beterschap met je dochter, daar zullen jullie behoorlijk van geschrokken zijn denk ik :ugh:
Afbeelding

renee-uk
Zeer actief

Cleva schreef:

Ja, en geen bench is dan ook een keuze.
Ik heb niets tegen een bench maar wel tegen het idee dat je een bench nodig hebt om een hond op te voeden.

Ik heb er met Eva veel plezier van gehad maar het had ook zonder gekund.
Het is me eigenlijk iets te makkelijk, zo'n kooi. Want dat is het. Een kooi.

Er is niets mis mee maar als je het écht goed wil doen dan laat je het niet op gesloten deuren aankomen. Uiteindelijk is dat toch een beetje een zwaktebod.
dat laatste is een kwestie van opvatting, ik heb veel plezier van de benches gehad en mijn honden lagen er graag in, met en zonder gesloten deur.

maar zonder bench kan het uiteraard ook, het is maar net waar iemand voor kiest.
Afbeelding

Domor
Zeer actief
Mijn ras(sen): Peruvian Doodle

Ongelezen bericht door Domor »

Ik vind een bench heerlijk relaxed met twee honden. Noa slaapt beter in de bench en is anders de volgende dag niet te genieten. Ninthe krijgt geen buurtende Noa bij zich 's nachts en staat dus niet opeens midden in de nacht te grommen en te blaffen omdat ze wil slapen en ze Noa te dicht bij zich vindt. Het aanleren van de bench is nooit een issue geweest. De eerste tijd hebben ze bij mijn ouders samen in een caviakooi gezeten (80x40), daarna 1 in de caviakooi, de ander in de bench en uiteindelijk beide in de benches. Ironisch genoeg moesten die benches steeds verder weg om goed slapende pups te krijgen. Dus bij mijn ouders staan de benches nu op kantoor.

Bij mij hebben ze de eerste periode in de slaapkamer geslapen en op een keer zijn ze vanwege de rust overgegaan naar de woonkamer. Zeker Noa blafte op den duur anders de hele flat bij elkaar als ik even naar het toilet moest, terwijl ze in de woonkamer gewoon blijft slapen. Ook dat is overgegaan, maar die overgang is dus natuurlijk gekomen. Met dat zindelijk maken ook. Bij mij hebben ze gewoon altijd in de grootste (120x80) bench gelegen, ook toen ze pas 2-3kg wogen. Daar hebben ze een kleine week ook in geplast, maar al snel meldde Noa zich (en ging Ninthe gewoon mee uit). Ninthe meldt zich nog altijd niet en plast gerust op een kleed, mat of knnuffel als ze moet. Maar ze is nu 10 maanden en dat verandert waarschijnlijk ook nog wel.
Hanneke2
Zeer actief

Ongelezen bericht door Hanneke2 »

Paisley schreef:
adamzo schreef: Nadeel hij plast in de kamer,voordeel ik slaap door. Is het erg? gaat het niet vanzelf over als je overdag verder goed oplet?
Ieder beslist dat voor zichzelf, maar als ik een makkelijke vloer heb, dan zou ik het niet erg vinden. Het is heel 'kunstmatig' bedacht dat wij vinden dat een pup zindelijk hoort te worden met een week of 10, maar als een pup zonder problemen gaat zitten pissen in de woonkamer, heeft hij dat gevoel van zindelijkheid nog helemaal niet uit zichzelf.
Dat komt wel, dat zeker, uiteindelijk worden ze allemaal zindelijk.

Toen ik mijn hond Kiwi kreeg, was ze 9 maanden en nog niet zindelijk. Die heeft in de eerste week snachts in de bijkeuken gezeken. Ik vond dat geen punt want in ruim liever een plas op dan dat ik midden in de nacht met haar op sjouw moest. En dan had ik nog het 'lastigheidje' dat ze de lijn niet accepteerde en dus ook niet wilde plassen aan de lijn. Dus dat gezeik in de bijkeuken kwam ons prima uit.
Ze is er uit zichzelf mee gestopt en werd al snel 100% zindelijk.
Er is wel een verschil tussen een hond die eigenlijk buiten wil plassen en het echt niet op kan houden, en een hond die gewoon nog geen idee heeft van dat buiten plassen toch wel wat gewenster is.

Lilo was toen ze kwam met 1,5 ook niet zindelijk, had nog nooit in een huis gewoond en ging gewoon op haar gemakje zitten piesen in de kamer. Helemaal goed gekomen zonder dat ik daar moeilijk over ging doen. Maar een pupje dat gaat piepen bij de tuindeur, daar zou ik dan weer liever bij in de buurt slapen en even mee naar buiten stappen.
Hanneke, Toto, Tika en Pindapoes
Paisley
Zeer actief
Mijn ras(sen): Stabyhoun & working Kelpie

Ongelezen bericht door Paisley »

Hanneke2 schreef: Maar een pupje dat gaat piepen bij de tuindeur, daar zou ik dan weer liever bij in de buurt slapen en even mee naar buiten stappen.
Ja zeker, maar wat ik eruit begrijp is dat het pupje piept omdat hij in de bench niet wil plassen. Maar ik ken weinig puppen die op zo'n jonge leeftijd principieel gaan lopen doen over de andere kant van de kamer :engel:
Afbeelding
malinois
Zeer actief
Mijn ras(sen): (X) Mechelse herder
Contacteer:

Ongelezen bericht door malinois »

Al mijn pups hebben vanaf dag 1 in de bench beneden gelegen. En ik op de bank erbij. Geen probleem nooit geweest ook. Bij de laatse 2 ben ik zelfs de 1e nacht naar boven gelopen na een paar uur omdat ze zo snurkten dat ik geen oog.dicht deed. Geen piepje niks...
Overigens waren ze allemaal al open benches bij de div. fokkers gewend
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
adamzo
Vaste gebruiker

Paco is vannacht stil geweest van 23.45 tot 6.20! Ik ben er blij mee.
Ik ben zelf gister om 21 uur naar bed gegaan, man heeft hem om 23.30 nogeen keer uitgelaten en toen in zijn kooitje gestopt. Ik ben toen in dezelfde kamer gaan liggen. Toen ik beneden kwam sliep hij al, hij heeft niet bewogen. Ik heb hem 's nachts nog wel wat horen draaien maar geen gepiep of geblaf. Om 6.20 begon hij kenbaar te maken dat hij wakker was en heb ik hem er even uitgelaten. Plasje.
ik voel me weer mijn eigen zelfje na een flink aantal uren slaap. :cheer:

Ik heb helemaal nog geen principes over honden en opvoedmethodes. Dit is mijn 1e hond, vroeger nooit honden in mijn nabijheid gehad. Na lang denken dacht ik oja, die ene oom had ooit een bouvier! Maar die zag ik nooit en als hij er wel was mochten wij als kinderen er niks mee. Nu was dit een politieman en de hond goed opgevoed en ik kind in de jaren eind 60,70 dus dat was vast de ouderwetse opvoedmethode.
Cleva ik zet die gedachte dat alles in 1x goed moet maar al te graag uit mijn hoofd want ik word er alleen maar gestresst van.
De bench noem ik vanaf het moment dat hij in de kamer staat al kooitje puur per ongeluk, maar dat is het natuurlijk gewoon wel. Als hij uit deze bench isgegroeid willen we overstappen op een mand of kussen. Hij ligt er nu alleen s nachts in , overdag ligt op de bank of op een dekentje op de grond.

Mijn principes zijn, het beest moet zich veilig voelen en goed verzorgd worden. Verder wil ik graag dat hij overal mee naar toe kan, op termijn met mij gaat hardlopen , op termijn een paar uur alleen kan blijven, komt als ik hem roep, gezellig bij ons op de bank ligt, niet bedelt, blaft, sloopt. Dat zijn dingen die je aan kunt leren lijkt me. En om zelf te leren hoe je een hond iets leert ben ik op puppycursus gegaan.
Nu schijnen dit nogal slimme honden te zijn, de fokker heeft me ook gewaarschuwd, als je iets niet wilt moet je het nooit goed vinden . Daar was ik enigszins gestresst door geworden. We hebben ook nog een zoon van 8 namelijk die ook zo zijn eigen ideeen heeft en natuurlijk let ik daar op maar ik doen ook wel eens een boodschapje en ik heb geen open keuken. Maar zo langzamerhand begin ik mijn draai te vinden met Paco.
Hij is nu met man mee naar zijn werk, dat zijn we aan het opbouwen. Het gaat goed tot nu. Vandaag haal ik hem weer iets later op.
Volgens mij hebben we er een heel lief huisgenootje bij waarmee het wel goed komt. Hij begint ook boevig te worden dus ik neem aan dat hij zich thuisvoelt.
adamzo
Vaste gebruiker

Nog een vraag! Hij is nu 3x meegeweest met man naar de markt. Hij gaat dan mee in de bus en eenmaal daar slaapt hij in de bus of ligt hij in zijn mand met een dekentje nu het opeens zo koud is. Man geeft hem regelmatig aandacht en loopt ook met hem. Hij is daar rustig. Alleen plast hij daar helemaal niet!
Gister en eergister haalde ik hem rond 12 uur op en ging hij thuis meteen plassen op zijn bekende plekje. Maar vandaag was ik pas om kwart voor 4 thuis en heeft hij toen pas weer geplast. Is dat erg? Nu moet hij over een dikke week samen blijven met man tot man weer thuis komt en dat is meestal rond 8 uur dus het is wel wenselijk dat hij daar ook gaat plassen.
er is veel afleiding ophet pleintje, oa duiven. Hoe krijgen we hem daar aan het plassen??
ranetje
Zeer actief
Mijn ras(sen): Griffon Korthals

Ongelezen bericht door ranetje »

adamzo schreef:Nog een vraag! Hij is nu 3x meegeweest met man naar de markt. Hij gaat dan mee in de bus en eenmaal daar slaapt hij in de bus of ligt hij in zijn mand met een dekentje nu het opeens zo koud is. Man geeft hem regelmatig aandacht en loopt ook met hem. Hij is daar rustig. Alleen plast hij daar helemaal niet!
Gister en eergister haalde ik hem rond 12 uur op en ging hij thuis meteen plassen op zijn bekende plekje. Maar vandaag was ik pas om kwart voor 4 thuis en heeft hij toen pas weer geplast. Is dat erg? Nu moet hij over een dikke week samen blijven met man tot man weer thuis komt en dat is meestal rond 8 uur dus het is wel wenselijk dat hij daar ook gaat plassen.
er is veel afleiding ophet pleintje, oa duiven. Hoe krijgen we hem daar aan het plassen??
Is daar in de buurt ook een wat rustiger plekje waar hij zou kunnen plassen?

Je hond heeft nu een vaste plek buiten waar hij plast, maar het is duidelijk dat het voor zijn gevoel alleen daar kan.
Meestal wordt dat vanzelf wel gemakkelijker.

En anders .......
Probeer een commando te verbinden aan het plassen.
geef het een naam bijv. "plassen" of "plas doen" terwijl hij plast, zodat hij leert wat het betekent.
Eventueel kan je ook nog wat plas opvangen en op de plek waar hij overdag zal zijn bij een boom of op een stukje gras uitgieten.
Dan is zijn geur er al en dat kan ook helpen.
Afbeelding
"The perfection of a life with a gundog, like the perfection of an autumn, is disturbing because you know, even as it begins, that it must end.
Time bestows the gift and steals it in the process."
(citaat van George Evans)
adamzo
Vaste gebruiker

Het gaat goed met Paco. Hij is superlief en makkelijk. We zijn alle 3 dol op hem en hij op ons. Mee naar het werk van man gaat ook prima, hij plast en poept daar nu ook. Iedereen daar vindt hem ook geweldig. :D

Ik heb nu weer 2 nachten boven geslapen en de ene nacht sliep hij helemaal door en vannacht riep hij om 4.15 voor een plasje en daarna was hij gewoon weer stil tot ik beneden kwam. :slaap2:

Hij komt als hij wordt geroepen buiten, hij luistert meestal naar nee en kan al zit en af. Ik ben echt verliefd op mijn hondje!Het mooiste vind ik nog zijn poten.Hij heeft echt van die berepoten, die hij dan om de nek van zijn speelknuffel slaat of waarmee hij zo mooi kan springen. :I:

Zijn favoriete plekje is bij zoon op de zitzak, en dan met zijn koppie op zoons billen. Zo schaattig. :thumleft:

Kortom, wij zijn helemaal happy!

en natuurlijk bijt hij en huilt zoon dan heel hard en hij heeft ook nog steeds een favoriet piesplekje in de kamer, vanochtend nog, hij is even in de tuin geweest in de regen maar deed niks, en 2 tellen later, ja hoor. Maar dat komt allemaal wel.

Ikmoest het even kwijt hoor. :tongue:
Dreesje
Actief
Mijn ras(sen): Havanezer

Ongelezen bericht door Dreesje »

Jaaa, zo leuk he zo'n schattig pupje. Ze worden heel snel groot dus geniet ervan. Ik kon geen rondje lopen of werd door tien mensen aangesproken en nog steeds wil echt iedereen ons hondje knuffelen. Gelukkig is dat haar grootste hobby. Bij ons is de bijt- en plas-in-huisfase al een tijdje voorbij (ze is nu zeven maanden), dat is dan wel weer fijn, maar het blijft zo leuk!
Havanezertje Zoey :I:
Plaats reactie

Terug naar “Gedrag en opvoeding”