Ik vraag me af of je zeker of onzeker per definitie kunt bepalen aan de hand van de status in de roedel?Marjoleine schreef:Ik weet het niet.Kruimel53 schreef:Eensch. Het is tenslotte normaal hondengedrag, al vinden wij het dan niet handig.
Ik heb de indruk dat voernijd of bezitsagressie heviger is bij onzekere honden, klopt dat bij jouw hond ook?
Ik heb in mijn stage en bij het lesgeven een aantal honden meegemaakt met ernstige voernijd (als in bazen naar de SEH met grote gaten) en dat waren onzekere, verder heel lieve en aanhankelijke honden. Dat het zo gierend uit de klauw liep lag aan de manier waarop de bazen ermee omgingen. Maar het zat in die honden, van nature.
Enerzijds niet, zij is degene die lastige reuen wegstuurt als we die tegenkomen en dat doet ze keurig.
Ze voedt haar pups op, zo keurig en beleefd, en zonder ze aan te raken maar ze hebben allemaal ontzag voor haar.
Loulou weet nu al dat die tante met véél respect bejegend dient te worden.
De rest kan aan oren gesjord worden, maar zij niet. Of althans, op háár voorwaarden.
Toch zetten de anderen haar vaak op haar plek en gedraagt ze zich binnen de groep onderdanig.
Dus zeg het maar.
Mila is op sommige vlakken onzeker, maar niet in haar contact met andere honden. Ik vind Mila in mijn roedel de hond die qua karakter het meest onzekere trekjes heeft, en toch is zij de onbetwiste roedelleidster.
Ik merk die link tussen onzekerheid en voernijd ook. Als hier een onbekende hond in huis komt, moet ik de eerste 3-4 dagen goed opletten met voer. Met name Mila kan dan erg fel reageren. Is de hond eenmaal vertrouwd, dan heeft ze daar geen last meer van. Ik zie dat dus ook als onzekerheid; ze kent de hond nog niet zo goed en reageert sneller/feller omdat ze er nog niet helemaal op vertrouwt dat hij bij haar eten uit de buurt zal blijven en de regels kent.