Gelukkig hadden de wolven vroeger wel een loi gedragcursus bij de handspeurneus carola schreef:en wat ook belangrijker is zonder bach bloempjes en andere zogenaamd natuurlijke troep. ( die hadden de wolven vroeger ook niet bij de hand).

Moderator: moderatorteam
je bedoelt dus 'hoe ze zich NIET behoren te gedragen'.speurneus carola schreef:niet grommen, niet bijten, niet slopen, niet binnen zeiken, niet de hele boel bij elkaar blaffen, niet mekaar afmaken, niet de kat vermoorden, niet de vogel van de muur afrukken. niet piepen, niet uit angst de kinderen van de buren opvreten of de postbode een broekie afscheuren. de planten in de pot laten staan de banden van de auto van de buurman niet lek bijten.
oh ja. wat een goed idee, zeg. ik leer mijn reutjes-mormel kunstjes en hij gilt voortaan niet meer als ik langer dan een uur weg ben. toch? en het teefjes-mormel heeft doordat ze 'zit', 'geef poot' en 'af' onder de knie heeft gekregen, de afgelopen maanden geen enkele man meer in de kuiten gehangen. vast en zeker!allemaal gevallen die wij hier zo in de loop van de 10 jaar tegen zijn gekomen, en allemaal opgelost door gewone doodnormale gehoorzaamheidsoefeningetjes zoals het 10 jaar geleden al werden gedaan, zit af kom voor als die kunstjes en dan zonder psychisch gezwets om het allemaal een mooi tintje te geven. en wat ook belangrijker is zonder bach bloempjes en andere zogenaamd natuurlijke troep. ( die hadden de wolven vroeger ook niet bij de hand)
ja. over jouw maniertjes. die niet de mijne zijn. doe mij maar een gedragstherapeutje die lekker een end met me meezwetst.zegt dat genoeg??
Nou, het maakt me uitermate nieuwsgierig..Hoe krijg jij het voor elkaar een hond van zijn verlatingsangst af te helpen door hem gehoorzaam te laten zijn? Angst en gehoorzaamheid hebben namelijk helemaal niks met elkaar te maken. Een angstige hond van zijn angst voor mannen afhelpen door af en blijf? Ben benieuwd naar je uitleg.speurneus carola schreef:niet grommen, niet bijten, niet slopen, niet binnen zeiken, niet de hele boel bij elkaar blaffen, niet mekaar afmaken, niet de kat vermoorden, niet de vogel van de muur afrukken. niet piepen, niet uit angst de kinderen van de buren opvreten of de postbode een broekie afscheuren. de planten in de pot laten staan de banden van de auto van de buurman niet lek bijten. allemaal gevallen die wij hier zo in de loop van de 10 jaar tegen zijn gekomen, en allemaal opgelost door gewone doodnormale gehoorzaamheidsoefeningetjes zoals het 10 jaar geleden al werden gedaan, zit af kom voor als die kunstjes en dan zonder psychisch gezwets om het allemaal een mooi tintje te geven. en wat ook belangrijker is zonder bach bloempjes en andere zogenaamd natuurlijke troep. ( die hadden de wolven vroeger ook niet bij de hand)
oja en de helft van deze bovenstaande gedragingen hadden al gedragsterapie en de nodige troep binnen gehad. en die hielpen niet.
zegt dat genoeg??
Hahahhaha, wat een vreselijk domme opmerking!! Gelukkig mochten de wolven vroeger gewoon een vogelkooi van de muur aftrekken en slopen tijdens het alleen zijn...zoiets?? :piewDingo schreef:Gelukkig hadden de wolven vroeger wel een loi gedragcursus bij de handspeurneus carola schreef:en wat ook belangrijker is zonder bach bloempjes en andere zogenaamd natuurlijke troep. ( die hadden de wolven vroeger ook niet bij de hand).
Eline* schreef:Hahahhaha, wat een vreselijk domme opmerking!! Gelukkig mochten de wolven vroeger gewoon een vogelkooi van de muur aftrekken en slopen tijdens het alleen zijn...zoiets?? :piewDingo schreef:Gelukkig hadden de wolven vroeger wel een loi gedragcursus bij de handspeurneus carola schreef:en wat ook belangrijker is zonder bach bloempjes en andere zogenaamd natuurlijke troep. ( die hadden de wolven vroeger ook niet bij de hand).
Als hij maar netjes zit tijdens het bang zijnEline* schreef:Nou, het maakt me uitermate nieuwsgierig..Hoe krijg jij het voor elkaar een hond van zijn verlatingsangst af te helpen door hem gehoorzaam te laten zijn? Angst en gehoorzaamheid hebben namelijk helemaal niks met elkaar te maken. Een angstige hond van zijn angst voor mannen afhelpen door af en blijf? Ben benieuwd naar je uitleg.speurneus carola schreef:niet grommen, niet bijten, niet slopen, niet binnen zeiken, niet de hele boel bij elkaar blaffen, niet mekaar afmaken, niet de kat vermoorden, niet de vogel van de muur afrukken. niet piepen, niet uit angst de kinderen van de buren opvreten of de postbode een broekie afscheuren. de planten in de pot laten staan de banden van de auto van de buurman niet lek bijten. allemaal gevallen die wij hier zo in de loop van de 10 jaar tegen zijn gekomen, en allemaal opgelost door gewone doodnormale gehoorzaamheidsoefeningetjes zoals het 10 jaar geleden al werden gedaan, zit af kom voor als die kunstjes en dan zonder psychisch gezwets om het allemaal een mooi tintje te geven. en wat ook belangrijker is zonder bach bloempjes en andere zogenaamd natuurlijke troep. ( die hadden de wolven vroeger ook niet bij de hand)
oja en de helft van deze bovenstaande gedragingen hadden al gedragsterapie en de nodige troep binnen gehad. en die hielpen niet.
zegt dat genoeg??
Rataplan schreef:Als hij maar netjes zit tijdens het bang zijnEline* schreef:Nou, het maakt me uitermate nieuwsgierig..Hoe krijg jij het voor elkaar een hond van zijn verlatingsangst af te helpen door hem gehoorzaam te laten zijn? Angst en gehoorzaamheid hebben namelijk helemaal niks met elkaar te maken. Een angstige hond van zijn angst voor mannen afhelpen door af en blijf? Ben benieuwd naar je uitleg.speurneus carola schreef:niet grommen, niet bijten, niet slopen, niet binnen zeiken, niet de hele boel bij elkaar blaffen, niet mekaar afmaken, niet de kat vermoorden, niet de vogel van de muur afrukken. niet piepen, niet uit angst de kinderen van de buren opvreten of de postbode een broekie afscheuren. de planten in de pot laten staan de banden van de auto van de buurman niet lek bijten. allemaal gevallen die wij hier zo in de loop van de 10 jaar tegen zijn gekomen, en allemaal opgelost door gewone doodnormale gehoorzaamheidsoefeningetjes zoals het 10 jaar geleden al werden gedaan, zit af kom voor als die kunstjes en dan zonder psychisch gezwets om het allemaal een mooi tintje te geven. en wat ook belangrijker is zonder bach bloempjes en andere zogenaamd natuurlijke troep. ( die hadden de wolven vroeger ook niet bij de hand)
zegt dat genoeg??
maar saars angst voor overvliegende luchtballonnen gaat niet over doordat ze kunstjes kan.Saartje schreef: En Saar heeft nog steeds een luchtballonnenfobie. Wij gaan dus op windstille, zomerse avonden pas lopen als het donker is. Mochten we onverhoopt toch in de situatie terecht komen, dan leid ik Saar af met 'kunstjes'. Aandacht voor mij. Zit, volg, down. Werkt prima. Zo komen we thuis. Als ik dat niet zou doen, zou ze echt in de "no-houwers" springen en dan zou ik haar naar huis moeten slepen.
In mijn ogen hangen gehoorzaamheid en gedrag (al dan niet geconditioneerd door de baasjes) wel degelijk nauw samen!
Nee, dat is absoluut waar. Maar ik kan haar nog wel even 'bereiken' en afleiden, zodat we naar huis kunnen. Thuisgekomen ligt ze de hele avond trillend onder de trap ja. Da's jammer. Maar wel mee te leven.linlin schreef:maar saars angst voor overvliegende luchtballonnen gaat niet over doordat ze kunstjes kan.
Ik denk overigens dat een gedragstherapeut daar ook weinig mee kan. Waar de angst vandaan gekomen is, is heel duidelijk. Hoe je die angst in theorie weg zou kunnen krijgen is ook duidelijk, alleen werkt dat in dit geval niet.Saartje schreef:Maar wel mee te leven.
Klopt hoor; een werkelijk doodsbange hond is niet bereikbaar.Moon schreef:Mijn ervaring is (let wel; bij mijn hond) dat hij op het moment dat hij doodsbang is, niet bereikbaar is, dus ook niet voor commando's van mijn kant. Hoewel hij een aantal commando's perfect beheerste op dat moment.
Marijke
Jimmy had al moeite met 1 persoon, laat staan met vreemden en heeft ook een hele tijd geduurd voordat de gedragstrainer hem kon bereiken.Stang schreef:Klopt hoor; een werkelijk doodsbange hond is niet bereikbaar.Moon schreef:Mijn ervaring is (let wel; bij mijn hond) dat hij op het moment dat hij doodsbang is, niet bereikbaar is, dus ook niet voor commando's van mijn kant. Hoewel hij een aantal commando's perfect beheerste op dat moment.
Marijke
Sommige kunnen het spannend vertellen hier, maar hebben het dus niet over doodsbange honden. Een doodsbange hond doet geen kunstjes en al helemaal niet in het bijzijn van een vreemde.
Je kan best langzaam leren dat die bange hond een persoon gaat vertrouwen, maar dat zegt weer totaal niets over andere mensen.
Dus een vreemde mee laten lopen met een bange hond, prima, maar het werkt echt niet automatisch naar andere mensen toe.
Caroline, praat jij nou niet heel erg vanuit Moritz?Stang schreef:Sommige kunnen het spannend vertellen hier, maar hebben het dus niet over doodsbange honden. Een doodsbange hond doet geen kunstjes en al helemaal niet in het bijzijn van een vreemde.
Ik praat over een hond die doodsbang is voor mensen, want daar had Carola het over. Ik heb het niet over luchtbalonnen, angst voor eenden, angst voor andere honden, voor de kleur rood of wat dan ook.Saartje schreef:Caroline, praat jij nou niet heel erg vanuit Moritz?Stang schreef:Sommige kunnen het spannend vertellen hier, maar hebben het dus niet over doodsbange honden. Een doodsbange hond doet geen kunstjes en al helemaal niet in het bijzijn van een vreemde.
Echt hoor, Saar is de hele avond doodsbenauwd als ze in de verte maar een stipje van een luchtballon ziet. Als we zo'n onding per ongeluk op de wandeling tegenkomen, dan moet ik alle zeilen bij zetten om veilig thuis te komen. Om nog maar niet te spreken van als ze per ongeluk los is, dan sta ik niet voor de gevolgen in.
Ik wil Saartjes luchtballonnen-angst in geen geval vergelijken met bv Moritz. Maar als ik haar niet af ga leiden met zitten en down, dan kom ik never nooit niet thuis. De kunstjes doet ze niet van harte dan hoor, oooo, zeker niet. Maar ik kan haar wel genoeg afleiden op die manier.
Is geen spannend gepraat. En ik heb het wel over een doodsbange hond
Dat klopt en is ook heel normaal. Stress en angst blokkeert en dat kennen we allemaal. Als je de stress kan reduceren totop het punt waarop de hond wel weer openstaat, vanaf dat punt kan je gaan trainen.Moon schreef:Mijn ervaring is (let wel; bij mijn hond) dat hij op het moment dat hij doodsbang is, niet bereikbaar is, dus ook niet voor commando's van mijn kant. Hoewel hij een aantal commando's perfect beheerste op dat moment.
Marijke
Ja hoor, absoluut!bram en thijs schreef:Meen je dat?Stang schreef:Maar goed..... ik daag je uit met Moritz......