Angel-eyes schreef:Dat zijn alleen aminozuren die in tablet vorm bestaan, die worden onder verhitting geproduceerd en zijn vaak niet opneembaar of hooguit voor voor 40% opneembaar, een gekookt ei of rauw ei is in beiden gevallen binnen een uur(dacht 40 minuten) uit je maag, ligt gewoon eraan of het snelle of langzame zijn, melkeiwitten die niet gekookt zijn worden ook minder snel afgebroken, een gekookt ei is veel en veel sneller afgebroken dus die theorie gaat niet op, en rauw vlees is van alle dierlijke eiwitten het minst snel afgebroken.Bij een dier gaat dit dus nog sneller allemaal.
Ik heb het niet over het afbreken van aminozuren, ik heb het over het verschil tussen verhit en onverhit (rauw) eiwit en de opneembaarheid. In het onderzoek van Hendriks et al. (Processing Changes Cat Food Protein Quality, J. Anim. Sci. 1999. 77:669-679) hebben ze voer gemaakt met 60% dierlijk eiwit, bestaande uit kip, rund en vis en dit hebben ze in proef (A) rauw gelaten, (B) 5 minuten gekookt, (C) 10 minuten gekookt, (D) 15 minuten gekookt en (E) 25 minuten gekookt. Vervolgens hebben ze de hele zooi aan ratten gevoerd en daarna de verteerbaarheidscoëfficient gemeten. Deze was het hoogst in proef A en nam in B,C, D en E steeds meer af.
In een soortgelijk onderzoek van Sarwar et al. (Influence of feeding heat processed proteins on growth and protein and mineral status of rats, Adv Exp Med Biol 1999;459:161-77) hebben ze i.p.v. dierlijk eiwit plantaardig eiwit (melk en soya) genomen. Daar bleek uit dat er tijdens het verhitten meer lysinoalanine ontstaat (lysinoalanine is een onnatuurlijk eiwit). Het ontstaan van lysinoalanine ging gepaard met significant verlies van eiwit. Ook had het koken een negatief effect op de kwaliteit van het eiwit, gemeten aan de hand van de groei van de ratten. Verder bleek dat de hoeveelheid ijzer in de lever bij de ratten die verhit eiwit kregen de helft te zijn dan die van de ratten die het eiwit rauw kregen. De hoeveelheid koper in de lever was zelfs drie keer zo weinig. Ook was de hoeveelheid ijzer in de nieren ook lager voor de groep ratten die alleen verhit eiwit kregen.
Angel-eyes schreef:En ik geef zelf ook rauw
Ja dat weet ik
Groetjes Rosita