Ster topic:

Kijk je naar goedkopere alternatieven voor je hond nu alle de prijzen zo uit de bocht vliegen?
Ster topic! Klik hier om te reageren

Ben je nieuw en wil je een account maken? Klik hier!
Een (zeer) beknopte handleiding voor nieuwe leden vind je hier: Klik!
Het hondenforum team stelt zich hier voor: Klik!

Laatste wijziging 23-03-2022
Wil je deze forummededeling niet meer zien? klik dan rechtsboven in dit vak

Kippenvleugels

Forum voor opmerkingen en vragen over alle soorten hondenvoer. Over kant en klare hondenbrokken, kvv tot rauwvoer.

Moderator: moderatorteam

laeken
Zeer actief
Aantal honden: 0

Ongelezen bericht door laeken »

Angel-eyes schreef:
linlin schreef:
antoinette schreef:
jelle schreef: Waar ben je bang voor bij de supermarkt?
Salmonelle denk ik.
dat denk ik niet. marc is niet gek, understatement van het jaar.
Hou jij ook zijn hand vast als hij gaat schijten of zeiken?? :denken:
Jaloers? :smile2:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Ongelezen bericht door Rob* »

MARC_S schreef:
Angel-eyes schreef:
linlin schreef:
antoinette schreef: Salmonelle denk ik.
dat denk ik niet. marc is niet gek, understatement van het jaar.
Hou jij ook zijn hand vast als hij gaat schijten of zeiken?? :denken:
Jaloers? :smile2:
:mrgreen: ....misschien, heeft ze een lief handje dan? :wink:
Rob*
Zeer actief

MARC_S schreef:
Angel-eyes schreef:
MARC_S schreef:
jelle schreef: Veranderen die hormonen en antibiotica als je ze verhit? Zo niet, dan eten mensen ze ook, dus....
Overigens haal ik ook redelijk veel bij de eko-slager, maar dat is voor mij weer meer uit het gezischtpunt van het welzijn van het dier dat gegeten wordt.
Dat ook natuurlijk. Maar volgens mij veranderen hormonen in ieder geval wel, dat zijn toch eiwitten en die stollen als ze verhit worden waardoor ze onwerkzaam worden.
Lijkt me stug dat eiwitten veranderen bij normale verhitting, dan zouden alle aminozurenpatronen in de voeding veranderen bij verhitting, en daar heb ik nog nooit van gehoord, misschien bij extreme verhitting, maar zo niet.
En ik weet niet welke hormonen je specifiek bedoeld
Als een eiwit verhit wordt veranderd het gelijk van structuur, waarom denk je dat een mens doodgaat bij 42 graden lichaamstemperatuur? Het bloed stolt bij die temperatuur al behoorlijk en enzymen werken gewoon niet bij verkeerde temperatuur.

Een eitje in heet water wordt wit en hard ;) Ook al koel je het af, een kuikentje wordt het niet meer. :smile:
Nee maar het aminozurenpatroon van een gekookt eitje of rauw eitje blijft dezelfde.
Rob*
Zeer actief

DebbieK schreef:
Trina schreef:waarschijnlijk heb ik een onderwerp gemist, want kippenvleugels :eek:
zijn die botjes niet levens gevaarlijk???? :ugh:
Dat is mij ook altijd verteld :denken:
Rauw niet, dat is DA-praat dat het gevaarlijk is, gekookt zijn ze wel gevaarlijk dan zijn ze hard en vlijmscherp als ze breken, rauw niet...dan zou iedere wolf of hyena ook doodgaan in een botje, en die slikken flinke botten weg
laeken
Zeer actief

Ongelezen bericht door laeken »

Angel-eyes schreef:
MARC_S schreef:
Angel-eyes schreef:
MARC_S schreef: Dat ook natuurlijk. Maar volgens mij veranderen hormonen in ieder geval wel, dat zijn toch eiwitten en die stollen als ze verhit worden waardoor ze onwerkzaam worden.
Lijkt me stug dat eiwitten veranderen bij normale verhitting, dan zouden alle aminozurenpatronen in de voeding veranderen bij verhitting, en daar heb ik nog nooit van gehoord, misschien bij extreme verhitting, maar zo niet.
Als een eiwit verhit wordt veranderd het gelijk van structuur, waarom denk je dat een mens doodgaat bij 42 graden lichaamstemperatuur? Het bloed stolt bij die temperatuur al behoorlijk en enzymen werken gewoon niet bij verkeerde temperatuur.

Een eitje in heet water wordt wit en hard ;) Ook al koel je het af, een kuikentje wordt het niet meer. :smile:
Nee maar het aminozurenpatroon van een gekookt eitje of rauw eitje blijft dezelfde.
De aminozuren blijven wel hetzelfde, de structuur en bouw en dus de werkzaamheid van de eiwitten (opgebouwd uit die AZ) niet, die valt uit elkaar met verhitting ;)
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

MARC_S schreef:
Angel-eyes schreef:
MARC_S schreef:
Angel-eyes schreef: Lijkt me stug dat eiwitten veranderen bij normale verhitting, dan zouden alle aminozurenpatronen in de voeding veranderen bij verhitting, en daar heb ik nog nooit van gehoord, misschien bij extreme verhitting, maar zo niet.

De aminozuren blijven wel hetzelfde, de structuur en bouw en dus de werkzaamheid van de eiwitten (opgebouwd uit die AZ) niet, die valt uit elkaar met verhitting ;)
En welk probleem moet dat dan geven?Je krijgt net zo je eiwitten binnen, al neem je allemaal onafhankelijk, je krijgt ze gewoon binnen, zowiezo zijn de meeste natturlijke bronnen(op ei na niet compleet)dus moet je ze toch wel aanvullen.
En dan nog welke hormonen moeten dat zijn volgens jou die zo schadelijk zijn?
Rosita
Vaste gebruiker
Contacteer:

Ongelezen bericht door Rosita »

Angel-eyes schreef:En welk probleem moet dat dan geven?
Het probleem is dat ze minder goed verteerd worden, d.w.z dat er minder wordt opgenomen en dat levert dus weer meer afvalstoffen. Uit onderzoek is gebleken dat de verteerbaarheid van aminozuren tot wel 38% kan afnemen wanneer de eiwitten langer worden verhit dan 5 minuten. Ook blijkt dat de kwaliteit van het eiwit door verhitting afneemt.

Geef mij maar lekker rauw :ok:

Groetjes Rosita
Our greatest moments are... when not much happened
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Rosita schreef:
Angel-eyes schreef:En welk probleem moet dat dan geven?
Het probleem is dat ze minder goed verteerd worden, d.w.z dat er minder wordt opgenomen en dat levert dus weer meer afvalstoffen. Uit onderzoek is gebleken dat de verteerbaarheid van aminozuren tot wel 38% kan afnemen wanneer de eiwitten langer worden verhit dan 5 minuten. Ook blijkt dat de kwaliteit van het eiwit door verhitting afneemt.

Geef mij maar lekker rauw :ok:

Groetjes Rosita
Dat zijn alleen aminozuren die in tablet vorm bestaan, die worden onder verhitting geproduceerd en zijn vaak niet opneembaar of hooguit voor voor 40% opneembaar, een gekookt ei of rauw ei is in beiden gevallen binnen een uur(dacht 40 minuten) uit je maag, ligt gewoon eraan of het snelle of langzame zijn, melkeiwitten die niet gekookt zijn worden ook minder snel afgebroken, een gekookt ei is veel en veel sneller afgebroken dus die theorie gaat niet op, en rauw vlees is van alle dierlijke eiwitten het minst snel afgebroken.Bij een dier gaat dit dus nog sneller allemaal.

En ik geef zelf ook rauw
tineke

Ongelezen bericht door tineke »

Nou ik ben ook voorzichtig begonnen te barfen en heb kip gehaald.Twee van mijn honden hebben het gegeten en de ontlasting bleef bij beide prima.Heeft iemand tips waar ik met de andere twee mee zou kunnen beginnen?Wat kan ik na kip gaan geven heeft iemand daar tips en ervaringen over.? Wel wennen hoor en dan te bedenken dat ik ook nog eens vegetarisch ben vond het echt een gruwel om te geven maar toch maar doorgezet.Ik wil het niet continu geven (heb 235 kilo hond bij elkaar dus ook een beetje duur dan) maar wil dus afwisselen met het gewone voer,is het dan ook wenselijk om er gepureerde groente bij te geven of overbodig.Vragen,vragen,vragen jullie zien ik ben nog een echte leek. :denken:
Roelfien
Zeer actief

Ongelezen bericht door Roelfien »

Hoi,
Als je er echt meer over wilt weten dan kan je het beste eens naar deze fora gaan:
www.barf-natuurlijk.nl en www.barfplaats.nl

Zij hebben heeeeeel veeeeel leesvoer voor je en kunnen je ook goed begeleiden met het beginnen met Barf. :ok:
Bevriend met rooie kaai Herman en dametje Ici.
In memoriam Yentie en Toby
Rosita
Vaste gebruiker
Contacteer:

Angel-eyes schreef:Dat zijn alleen aminozuren die in tablet vorm bestaan, die worden onder verhitting geproduceerd en zijn vaak niet opneembaar of hooguit voor voor 40% opneembaar, een gekookt ei of rauw ei is in beiden gevallen binnen een uur(dacht 40 minuten) uit je maag, ligt gewoon eraan of het snelle of langzame zijn, melkeiwitten die niet gekookt zijn worden ook minder snel afgebroken, een gekookt ei is veel en veel sneller afgebroken dus die theorie gaat niet op, en rauw vlees is van alle dierlijke eiwitten het minst snel afgebroken.Bij een dier gaat dit dus nog sneller allemaal.
Ik heb het niet over het afbreken van aminozuren, ik heb het over het verschil tussen verhit en onverhit (rauw) eiwit en de opneembaarheid. In het onderzoek van Hendriks et al. (Processing Changes Cat Food Protein Quality, J. Anim. Sci. 1999. 77:669-679) hebben ze voer gemaakt met 60% dierlijk eiwit, bestaande uit kip, rund en vis en dit hebben ze in proef (A) rauw gelaten, (B) 5 minuten gekookt, (C) 10 minuten gekookt, (D) 15 minuten gekookt en (E) 25 minuten gekookt. Vervolgens hebben ze de hele zooi aan ratten gevoerd en daarna de verteerbaarheidscoëfficient gemeten. Deze was het hoogst in proef A en nam in B,C, D en E steeds meer af.

In een soortgelijk onderzoek van Sarwar et al. (Influence of feeding heat processed proteins on growth and protein and mineral status of rats, Adv Exp Med Biol 1999;459:161-77) hebben ze i.p.v. dierlijk eiwit plantaardig eiwit (melk en soya) genomen. Daar bleek uit dat er tijdens het verhitten meer lysinoalanine ontstaat (lysinoalanine is een onnatuurlijk eiwit). Het ontstaan van lysinoalanine ging gepaard met significant verlies van eiwit. Ook had het koken een negatief effect op de kwaliteit van het eiwit, gemeten aan de hand van de groei van de ratten. Verder bleek dat de hoeveelheid ijzer in de lever bij de ratten die verhit eiwit kregen de helft te zijn dan die van de ratten die het eiwit rauw kregen. De hoeveelheid koper in de lever was zelfs drie keer zo weinig. Ook was de hoeveelheid ijzer in de nieren ook lager voor de groep ratten die alleen verhit eiwit kregen.
Angel-eyes schreef:En ik geef zelf ook rauw
Ja dat weet ik :ok:

Groetjes Rosita :zwaai
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Rosita schreef:
Angel-eyes schreef:Dat zijn alleen aminozuren die in tablet vorm bestaan, die worden onder verhitting geproduceerd en zijn vaak niet opneembaar of hooguit voor voor 40% opneembaar, een gekookt ei of rauw ei is in beiden gevallen binnen een uur(dacht 40 minuten) uit je maag, ligt gewoon eraan of het snelle of langzame zijn, melkeiwitten die niet gekookt zijn worden ook minder snel afgebroken, een gekookt ei is veel en veel sneller afgebroken dus die theorie gaat niet op, en rauw vlees is van alle dierlijke eiwitten het minst snel afgebroken.Bij een dier gaat dit dus nog sneller allemaal.
Ik heb het niet over het afbreken van aminozuren, ik heb het over het verschil tussen verhit en onverhit (rauw) eiwit en de opneembaarheid. In het onderzoek van Hendriks et al. (Processing Changes Cat Food Protein Quality, J. Anim. Sci. 1999. 77:669-679) hebben ze voer gemaakt met 60% dierlijk eiwit, bestaande uit kip, rund en vis en dit hebben ze in proef (A) rauw gelaten, (B) 5 minuten gekookt, (C) 10 minuten gekookt, (D) 15 minuten gekookt en (E) 25 minuten gekookt. Vervolgens hebben ze de hele zooi aan ratten gevoerd en daarna de verteerbaarheidscoëfficient gemeten. Deze was het hoogst in proef A en nam in B,C, D en E steeds meer af.

In een soortgelijk onderzoek van Sarwar et al. (Influence of feeding heat processed proteins on growth and protein and mineral status of rats, Adv Exp Med Biol 1999;459:161-77) hebben ze i.p.v. dierlijk eiwit plantaardig eiwit (melk en soya) genomen. Daar bleek uit dat er tijdens het verhitten meer lysinoalanine ontstaat (lysinoalanine is een onnatuurlijk eiwit). Het ontstaan van lysinoalanine ging gepaard met significant verlies van eiwit. Ook had het koken een negatief effect op de kwaliteit van het eiwit, gemeten aan de hand van de groei van de ratten. Verder bleek dat de hoeveelheid ijzer in de lever bij de ratten die verhit eiwit kregen de helft te zijn dan die van de ratten die het eiwit rauw kregen. De hoeveelheid koper in de lever was zelfs drie keer zo weinig. Ook was de hoeveelheid ijzer in de nieren ook lager voor de groep ratten die alleen verhit eiwit kregen.
Angel-eyes schreef:En ik geef zelf ook rauw
Ja dat weet ik :ok:

Groetjes Rosita :zwaai
Oh oke...dat van het ijzer wist ik niet, dacht eigenlijk dat het minimaal was het verlies?Dus niet! :ok:
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

't is toch iets wat de barf-bobo's al heel lang zeggen (en de oude boeken ook schrijven: bijv. Donath)?

Ook Pottenger had toch al vergelijkbaars geconstateerd?

:denken:

:idea:
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
Rosita
Vaste gebruiker
Contacteer:

memo schreef:'t is toch iets wat de barf-bobo's al heel lang zeggen (en de oude boeken ook schrijven: bijv. Donath)?

Ook Pottenger had toch al vergelijkbaars geconstateerd?
Ja, dat klopt :mrgreen:. Alleen zijn dit redelijke recente studies, mensen kunnen nu dus niet beweren dat het niet klopt (of alleen een aanname en geen feit). Dit zeggen ze wel vaak als er geen onderzoek naar is gedaan (b.v. Billinghurst verwijst in zijn boek 'give your dog a bone' hoofdzakelijk naar boeken van andere i.p.v naar resultaten van onderzoeken) en de auteur uit ervaring/kennis spreekt of wat hij/zij van andere heeft gehoord. Daarnaast kunnen ze ook niet zeggen dat het onderzoek niet goed is uitgevoerd gezien de eisen tegenwoordig veel hoger liggen dan tig jaar geleden (zoals dat wel over het onderzoek van Pottenger wordt beweerd). Een beetje barf-bobo heeft dit natuurlijk niet nodig, hij of zij ziet de logica er gewoon van in :ok: .

Groetjes Rosita :cheer:
Afbeelding
Rob*
Zeer actief

Een Barf-bobo :roll: .....wordt steeds gekker met die lui...
memo
Actief

Ongelezen bericht door memo »

:cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer: :cheer:

:smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile: :smile:

:smile2: :smile2: :smile2: :smile2: :smile2: :smile2: :smile2:

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:

:gjump: :gjump: :gjump: :gjump: :gjump: :gjump:

:zwaai
Een dier heb je voor zijn leven, niet voor even!

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Voeding”